توافق جدید اپل با توسعه‌دهندگان برای تغییر برخی قوانین اپ استور

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اپل در روز پنج‌شنبه 26 آگوست سال جاری میلادی (4 شهریور 1400) از دستیابی به توافق در یکی از پرونده‌های قضایی علیه خود خبر داده که توسط توسعه‌دهندگان آمریکایی به دلیل رویه‌های اپ ‌استور اقامه شده است. در این توافق که میان غول کوپرتینوئی و شاکیان به دست آمده، اپل همچنین پذیرفته که صندوقی با عنوان Apple Small Developer Assistance Fund برای کمک به توسعه‌دهندگان کوچک با پشتوانه 100 میلیون دلار راه‌اندازی کند و در خصوص شیوه‌های پرداخت جایگزین، امکان ارتباطی بیشتری برای تعامل توسعه‌دهندگان و مشتریان در نظر گیرد. در واقع اپل پس از یک سال بررسی دقیق سیاستهای اپ ‌استور پذیرفته که تغییرات کلیدی در رویه‌های آن به اجرا درآورد.

توافق حاضر میان اپل و توسعه‌دهندگان پیش از اجرا باید به امضای قاضی پرونده برسد و ماجرای آن به سال 2019 و زمانی باز می‌گردد که گروهی از توسعه‌دهندگان با شکایت علیه اپل ادعا کردند که غول فناوری آمریکا از قدرت انحصاری خود برای اِعمال کمیسیون و تحمیل هزینه‌های سنگین برای حضور در اپ استور استفاده می‌کند.

در میان این اصلاحات که در انتظار تأیید دادگاه هستند، برجسته‌ترین مورد آن است که توسعه‌دهندگان اجازه می‌یابند درباره گزینه‌های پرداخت، خارج از چارچوب اپلیکیشن‌های iOS به مشتریان اطلاع‌رسانی کنند و به این ترتیب تا حدودی از پرداخت حق کمیسیون مشهور به «مالیات اپل» بگریزند.

اپل در اطلاعیه خود پیرامون این توافق چنین اعلام کرده است: «در جهت انعطاف‌پذیری بیشتر برای توسعه‌دهندگان در مسیر دسترسی به مشتریان‌شان، اپل این مسئله را روشن می‌سازد که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از اطلاعات جمع‌‌آوری شده از درون اپلیکیشن از شیوه‌های ارتباطی مانند ای‌میل، برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مرتبط با روش‌های پرداخت در خارج از اپ‌های iOS استفاده کنند.» توسعه‌دهندگان برای این قبیل تراکنش‌ها نیازی به پرداخت کمیسیون به غول کوپرتینوئی نخواهند داشت؛ البته تا زمانی که کاربران از اطلاع‌رسانی خارج از برنامه رضایت داشته باشند و توانایی انصراف از این ارتباط نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

اپل این توافق‌نامه را راه ‌حلی برای ارائه فرصت‌های تجاری بیشتر به توسعه‌دهندگان می‌داند و نه تنها اپ استور را برای مصرف‌کنندگان امن نگه می‌دارد، بلکه اتهامات مرتبط با شیوه انحصاری این شرکت را نیز کاهش می‌دهد. این تغییر نسبت به موضع سخت‌گیرانه پیشین اپل قابل توجه است، اما احتمالاً آن چیزی نیست که توسعه‌دهندگان به آن امیدوار بودند. پیش از تأیید این توافقنامه، توسعه‌دهندگان نمی‌توانستند با اطلاعات تماس اختصاصی کاربران (به‌دست آمده از درون اپلیکیشن) خارج از چارچوب برنامه ارائه‌شده در اپ ‌استور، شیوه پرداخت را با آن‌ها هماهنگ کنند و به این ترتیب تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای آن‌ها مشمول 30 درصد کارمزد اپل می‌شد. حال تغییر جدید دست کم این مانع را برطرف کرده است؛ اما هنوز اطلاع‌رسانی به کاربران در قالب درون‌برنامه‌ای ممکن نیست.

البته اپل در دستورالعمل اپ استور که در ماه ژوئن امسال به‌روزرسانی شده، در خصوص قوانین مربوط به نحوه ارتباط میان توسعه‌دهندگان و مشتریان خارج از اپ‌های فروشگاه خود تغییراتی اِعمال کرده بود، اما در آن زمان توسعه‌دهندگان همچنان مجاز نبودند درباره گزینه‌های پرداخت جایگزین با استفاده از اطلاعات تماس کاربران که از طریق اپلیکیشن‌های درون اپ استور به دست آورده بودند، به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

همان طور که اشاره شد، اپل در کنار اجازه دسترسی به مشتریان، با ایجاد صندوقی 100 میلیون دلاری برای کمک به توسعه‌دهندگان کوچک آمریکایی موافقت کرده است. این صندوق بر اساس اسناد دادگاه، بین 250 تا 30 هزار دلار به توسعه‌دهندگان پرداختی خواهد داشت. از میان توسعه‌دهندگان آن‌هایی واجد شرایط به شمار می‌روند که از 4 ژوئن 2015 تا 26 آوریل 2021 برای همه اپ‌های منتشرشده خود کمتر از 1 میلیون دلار درآمد سالانه داشته‌اند. به گفته اپل، این گروه 99 درصد از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را در ایالات متحده در بر می‌گیرد و شرکت‌هایی همچون Netflix و Epic Games در میان یک درصد باقی‌مانده قرار می‌گیرند.

غول فناوری جهان همچنین پذیرفته که نقاط قیمت مرتبط با اشتراک، خریدهای درون‌برنامه‌ای و برنامه‌های پولی را افزایش دهد، نتایج جست‌وجوی کاربران را بر اساس «ویژگیهای عینی مانند تعداد نصب، رتبه‌بندی ستاره‌ها، ارتباط متن و سیگنال‌های رفتار کاربر» مرتب نماید و این سیستم را تا سه سال آینده ثابت باقی نگاه دارد. به علاوه برنامه App Store Small Business که به کسب‌وکارها با درآمد کمتر از 1 میلیون دلار در سال اجازه می‌دهد 15 درصد حق کمیسیون کمتر پرداخت کنند، تا سه سال آینده فعال خواهد بود.

همچنین بر اساس این توافق‌نامه، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود بیش از 500 نقطه قیمتی را در خرید اشتراک، خریدهای درون‌برنامه‌ای و برنامه‌های پولی در اختیار داشته باشند، در حالی‌که حداکثر این میزان در حال حاضر به 100 نقطه قیمتی محدود بوده است. از این رو امکان ارائه طیف وسیعتر قیمتی برای برنامه‌های تولیدی توسط توسعه‌دهندگان فراهم خواهد آمد.

در نهایت اپل انتشار گزارش شفافیت سالانه فروشگاه اپ استور را نیز به عنوان یکی از بندهای توافق پذیرفته است. به گفته اپل، این گزارش مواردی همچون «ارائه آمار معنادار درباره بررسی اپ‌ها شامل تعداد اپلیکیشن‌های ردشده به دلایل مختلف، تعداد حساب‌های کاربری غیر فعال‌شده مربوط به مشتریان و توسعه‌دهندگان، شمار اپ‌های حذف‌شده از اپ استور» و مواردی از این دست را در بر می‌گیرد. هنوز زمان انتشار اولین گزارش اپل در این زمینه مشخص نیست، اما این کمپانی متعهد شده که گزارش شفافیت را دست کم به مدت 3 سال منتشر کند.

فیل شیلر (Phil Schiller)، معاون ارشد بخش بازاریابی جهانی اپل، در این زمینه می‌گوید: «می‌خواهیم از توسعه‌دهندگانی که برای حمایت از اهداف اپ استور، منافع همه کاربران و دستیابی به این توافق‌نامه همکاری کردند، از این طریق سپاسگزاری کنیم».

استیو برمن (Steve Berman)، وکیل و نماینده توسعه‌دهندگان iOS نیز در این خصوص گفته است: «واقعاً مفتخریم که پرونده‌ای که ابتدا توسط دو توسعه‌دهنده مطرح شد، در جهت منافع ده‌ها هزار توسعه‌دهنده iOS در ایالات متحده قرار گرفته و می‌تواند به ایجاد تغییراتی مهم یاری رساند».

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا