گزارش IDC از بازار جهانی هدستهای واقعیت مجازی در سهماهه نخست 2021- فیسبوک پیشتاز بازار
نمایش خبر
تاریخ : 1400/4/11 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، فیس بوک Facebook ، اچ تی سی HTC |
در واقع محبوبیت روزافزون بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی و توسعه ابزارهای جدید تناسب اندام موجب افزایش آگاهی مصرفکنندگان از ویژگیهای VR شده و در عین حال شرکتهایی مانند فیسبوک این فناوری را دسترسپذیرتر کردهاند.
جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) مدیر پژوهشی IDC، در این باره میگوید: «Oculus به تنهایی سبب رشد بازار شده و در سهماهه گذشته تقریباً دو سوم سهم عرضه هدستهای VR را در سراسر جهان در اختیار داشته است. البته با آن که شرکت فیسبوک در حال حاضر بر بخش مصرفی مسلط است، در بخش محصولات تجاری با رقابت روبرو است و فقدان حضور در بازار چین، فرصتی مناسب برای برندهای محلی این کشور و سایر برندها فراهم ساخته که میتوانند پاسخگوی نیاز کسبوکارها باشند.»
در کنار Oculus، شرکتهای چینی همچون DPVR و Pico نیز در این سهماهه عملکرد مطلوبی از خود به جای گذاردهاند و به ترتیب با رشد سالانه 108.6 و 44.7 درصدی در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. این شرکتها از پیش جای پای خود را در چین مستحکم کردهاند و حال در تلاشند تا با ارائه خدمات به بخشهای تجاری، حضور بینالمللی خود را در این بازار گسترش دهند. علاوه بر این، چشمانداز کوتاهمدت عملکرد این دو شرکت و به ویژه Pico، بر رفع نیاز موجود برای هدستهای با قیمت ارزان با 3 درجه آزادی (3DoF) در کنار توجه به پایگاه کاربری هدستهای با 6 درجه آزادی (6DOF) متمرکز است. همچنین شرکتهای HTC و سونی نیز با قرار گرفتن در رتبههای چهارم و پنجم بازار، مجموعه 5 شرکت برتر تولیدکننده هدست VR را تشکیل دادهاند.
IDC با نگاه به آینده پیشبینی میکند که عرضه هدست VR در سال 2021 با رشد سالانه 28.9 درصدی همراه شود. با این حال، در این پیشبینی باید مسئله محدودیت در تأمین قطعات و کاهش احتمالی عرضه را بر اثر این دشواریها در سال جاری میلادی مد نظر قرار داد. اما در مجموع چشمانداز بلندمدت کاملاً مثبت و قوی باقی خواهد ماند، چرا که بر اساس تخمین تحلیلگران IDC، میزان عرضه جهانی این دستگاهها تا سال 2025 به 28.6 میلیون خواهد رسید و نرخ رشد سالانه مرکب پنجساله (CAGR) برابر با 41.4 درصدی را به ثبت خواهد رساند.
تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون IDC در بخش پژوهشی ابزارها و مصرفکنندگان، نیز با اشاره به فضای فعلی میافزاید: «موارد استفاده تجاری برای واقعیت مجازی به گسترش خود ادامه میدهد. با ادامه برنامهریزی شرکتها برای پوشش ترکیب کار حضوری و دورکاری، شاهد نقش فزاینده فناوری VR در کار، آموزش و رویدادهای دیجیتال برای نسل بعدی فناوری هستیم.»
- آشنایی با Dimensity 6300 – تراشه 6 نانومتری مدیاتک برای دیوایسهای میانرده اقتصادی
- معرفی گوشی میانرده Y200i vivo با باتری 6 هزار میلیآمپر ساعتی و تراشه SD 4 Gen 2
- معرفی Pura 70 Ultra پرچمدار هواوی با دوربین 1 اینچی و لنز تلسکوپی متحرک با دیافراگم متغیر
- معرفی هواوی Pura 70 Pro ،Pura 70 و +Pura 70 Pro با دوربینهای 50 مگاپیکسلی و چیپ Kirin 9010
- رونمایی از vivo T3X – میانرده 5G ویوو با تراشه Snapdragon 6 Gen 1 و باتری 6,000 میلیآمپر ساعتی
- پنج ویژگی مشترک برای شناسایی گوشیهای پرچمدار
- Canalys: رشد سالانه 11 درصدی و بازگشت سامسونگ به صدر جدول در سهماهه نخست 2024