گزارش IDC از بازار جهانی هدست‌های واقعیت مجازی در سه‌ماهه نخست 2021- فیس‌بوک پیشتاز بازار

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، فیس بوک Facebook ، اچ تی سی HTC
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین داده‌های بخش ردیابی جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده موسسه پژوهشی IDC، بازار جهانی هدست‌های VR در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد 52.4 درصدی را تجربه کرده است. در این میان هدست‌های مستقل یا standalone همچون Oculus Quest 2 یا Vive Focus اچ‌تی‌سی با طراحی کامل و همه‌جانبه، بیشترین عرضه این محصولات را با سهم 82.7 درصدی به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که میزان عرضه این محصولات در نخستین فصل سال گذشته 50.5 درصد بوده است.

Oculus Quest 2

در واقع محبوبیت روزافزون بازی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی و توسعه ابزارهای جدید تناسب اندام موجب افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان از ویژگی‌های VR شده و در عین حال شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک این فناوری را دسترس‌پذیرتر کرده‌اند.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) مدیر پژوهشی IDC، در این باره می‌گوید: «Oculus به تنهایی سبب رشد بازار شده و در سه‌ماهه گذشته تقریباً دو سوم سهم عرضه هدست‌های VR را در سراسر جهان در اختیار داشته است. البته با آن که شرکت فیس‌بوک در حال حاضر بر بخش مصرفی مسلط است، در بخش محصولات تجاری با رقابت روبرو است و فقدان حضور در بازار چین، فرصتی مناسب برای برندهای محلی این کشور و سایر برندها فراهم ساخته که می‌توانند پاسخ‌گوی نیاز کسب‌وکارها باشند.»

پیش‌بینی جهانی عرضه هدست‌های واقعیت مجازی از سال 2021 تا 2025 (عرضه به میلیون عدد)

در کنار Oculus، شرکت‌های چینی همچون DPVR و Pico نیز در این سه‌ماهه عملکرد مطلوبی از خود به جای گذارده‌اند و به ترتیب با رشد سالانه 108.6 و 44.7 درصدی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها از پیش جای پای خود را در چین مستحکم کرده‌اند و حال در تلاشند تا با ارائه خدمات به بخش‌های تجاری، حضور بینالمللی خود را در این بازار گسترش دهند. علاوه بر این، چشم‌انداز کوتاه‌مدت عملکرد این دو شرکت و به ویژه Pico، بر رفع نیاز موجود برای هدست‌های با قیمت ارزان با 3 درجه آزادی (3DoF) در کنار توجه به پایگاه کاربری هدست‌های با 6 درجه آزادی (6DOF) متمرکز است. همچنین شرکت‌های HTC و سونی نیز با قرار گرفتن در رتبه‌های چهارم و پنجم بازار، مجموعه 5 شرکت برتر تولیدکننده هدست VR را تشکیل داده‌اند.

Pico Neo 3 Pro

IDC با نگاه به آینده پیش‌بینی می‌کند که عرضه هدست VR در سال 2021 با رشد سالانه 28.9 درصدی همراه شود. با این حال، در این پیش‌بینی باید مسئله محدودیت در تأمین قطعات و کاهش احتمالی عرضه را بر اثر این دشواری‌ها در سال جاری میلادی مد نظر قرار داد. اما در مجموع چشم‌انداز بلندمدت کاملاً مثبت و قوی باقی خواهد ماند، چرا که بر اساس تخمین تحلیل‌گران IDC، میزان عرضه جهانی این دستگاه‌ها تا سال 2025 به 28.6 میلیون خواهد رسید و نرخ رشد سالانه مرکب پنج‌ساله (CAGR) برابر با 41.4 درصدی را به ثبت خواهد رساند.

تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون IDC در بخش پژوهشی ابزارها و مصرف‌کنندگان، نیز با اشاره به فضای فعلی می‌افزاید: «موارد استفاده تجاری برای واقعیت مجازی به گسترش خود ادامه می‌دهد. با ادامه برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای پوشش ترکیب کار حضوری و دورکاری، شاهد نقش فزاینده فناوری VR در کار، آموزش و رویدادهای دیجیتال برای نسل بعدی فناوری هستیم.»

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا