اعلام مشخصات و زمان حضور Surface Duo در بازار - تاشو به سبک مایکروسافت

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 855 snapdragon 855 ، گوشی تاشو Foldable Phone ، Microsoft Surface Duo ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمتر از یک سال پیش در اکتبر سال 2019، شرکت مایکروسافت در کنار معرفی دو تبلت ویندوزی و نسل سوم لپ‌تاپ‌های سرفیس، دو دیوایس تاشو به نام‌های Surface Neo و Surface Duo را نیز به نمایش گذاشت که اولی در حوزه لپ‌تاپ با پردازنده اینتل و گونه‌ای از سیستم‌عامل ویندوز قرار داشت و Duo نیز از نوع نگاه مایکروسافت به حوزه گوشی‌های تاشوی اندرویدی خبر می‌داد. مایکروسافت در اکتبر گذشته اطلاعات اندکی را در مورد Duo اعلام نمود و ارائه اطلاعات بیشتر را به زمان حضور این دستگاه در بازار موکول کرد. با نزدیک شدن به موعد ارائه Surface Duo به بازار حالا اطلاعات کاملی از آن در دسترس قرار گرفته که بسیاری از حدس و گمان‌های پیشین را تأیید می‌کند.

با نمایش اولین تصاویر از سرفیس Duo نوک تیز انتقادات از همان ابتدا به سمت تیم طراحی مایکروسافت نشانه گرفته شد؛ محصولی‌که با وجود ادعاهای فراوان در مورد کارایی و productivity متفاوت از دیوایس‌های عادی، عملا حتی با استانداردهای یک سال پیش نیز حرف چندانی حداقل در زمینه طراحی برای گفتن نداشت و در حضور نمونه‌های بسیار جذاب‌تری همچون Samsung Galaxy Fold و به‌خصوص Huawei Mate X (با ترکیبی تقریبا مشابه Duo)، به وضوح در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گرفت. استفاده از دو صفحه‌نمایش کاملا مجزا که با یک لولا در مرکز به یکدیگر متصل شده‌اند همراه با حاشیه‌های ضخیم بالا و پایین صفحه‌نمایش فرمی قدیمی و محافظه‌کارانه به این مدل می‌بخشد که در قیاس با مدل‌های تاشوی فول‌اسکرین با صفحه‌نمایش‌های خم‌شونده شانس کمی را برای انتخاب این محصول مایکروسافت باقی می‌گذارد.

یک نکته مثبت در مورد این دستگاه که در همان ابتدا نیز به آن اشاره شده بود ضخامت اندک آن حتی در هنگام بسته بودن است که هنوز شرایط مناسبی را حتی در قیاس با تاشوهای امروزی ارائه می‌کند؛ ضخامت این مدل در هنگام باز بودن تنها 4.8 میلی‌متر است که با روی هم قرار گرفتن دو صفحه‌نمایش و بسته شدن گوشی نیز حداکثر به 9.9 میلی‌‌متر (در محل لولا) می‌رسد. عرض دستگاه در هنگام بسته بودن 93.3 میلی‌متر است که پس از باز شدن به 186.9 میلی‌متر می‌رسد. طول گوشی نیز برابر با 145.2 میلی‌متر است. با توجه به ابعاد اشاره شده نگفته پیداست که با محصولی کاملا بزرگ روبرو می‌شویم که احتمالا وزن بسیار بالایی نیز خواهد داشت؛ در عمل اما وزن Duo به دلیل استفاده از صفحه‌نمایش‌های نچندان بزرگ و البته حجم باتری اندک آن چندان بالا نرفته و 250 گرم اعلام شده است.

در Duo از دو صفحه نمایش 5.6 اینچی فول اچ‌دی پلاس (1350×1800 پیکسل) از نوع AMOLED استفاده شده که از نسبت تصویر عجیب 4:3 بهره می‌برند و با کنار هم قرار گرفتن در حالت باز، چیزی مشابه یک پنل 8.1 اینچی با نسبت 3:2 و رزولوشن 1800×2700 پیکسل را به نمایش می‌گذارند. روی این دو صفحه‌نمایش از ورژن اعلام نشده‌ای از گوریلاگلس استفاده شده که از آن‌ها در مقابل صدمات و خراشیدگی محافظت می‌کند. این پوشش در بخش خارجی دستگاه نیز تکرار شده است. یک ویژگی خاص این دستگاه به امکان چرخش 360 درجه آن باز می‌گردد که کاربری‌های تازه‌ای را برای آن ایجاد می‌کند و پشتیبانی هر دو صفحه‌نمایش از قلم Surface نیز جالب توجه به نظر می‌رسد.

دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 11 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز و دیافراگم f/2.0 است که از پیکسل‌های نسبتا کوچک 1 میکرونی برخوردار است و از روم دیجیتال تا 7 برابر، قابلیت HDR و فیلم‌برداری 1080p و 4K با 30 و 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این دوربین که تنها دوربین حاضر در این گوشی‌ست از لرزه‌گیری دیجیتال یا EIS نیز برخوردار بوده و با توجه به امکان چرخش صفحه‌نمایش می‌توان از آن به‌عنوان دوربین سلفی نیز بهره گرفت.

یکی از جنجالی‌ترین نکات در مورد Duo‌ بخش پردازشی آن باز می‌گردد جایی‌که با حضور پروسسور سه نسل قبل کوالکام یعنی Snapdragon 855 انتظار چندان بالایی از این مجموعه در مقایسه با رقبای آن نمی‌رود. مایکروسافت در زمینه حافظه رم نیز تمایلی برای حضور در جمع بزرگان نداشته و 6 گیگابایت رم آن حتی با استانداردهای سال گذشته و به‌خصوص با توجه به کاربری مولتی‌تسک دستگاه بسیار اندک به نظر می‌رسد. برای Duo دو حافظه مختلف 128 یا 256 گیگابایتی در نظر گرفته شده که هر دو از نوع UFS 3.0 هستند.

در بخش گزینه‌های ارتباطی این مدل همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد از 5G خبری نبوده و چاره‌ای جز اکتفا کردن به 4G LTE وجود ندارد. حداکثر سرعت تبادلات سیم‌کارتی این مدل تحت LTE Cat.18 به 1.2 گیگابیت بر ثانیه در دانلود و با Cat.5 به 150 مگابیت بر ثانیه در آپلود می‌رسد. وای‌فای ac دو باند، بلوتوث 5 و مسیریاب‌های GPS/Galileo/GLONASS/BeiDou/QZSS دیگر راه‌های ارتباطی دستگاه را تشکیل می‌دهند و جدا از غیبت جک هدست، از NFC نیز در آن خبری نیست.

باتری این محصول تنها 3,577‌ میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که برای دیوایسی با دو صفحه‌نمایش، چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد. زمان‌های رسمی این باتری از سوی مایکروسافت شامل 15.5 ساعت نمایش ویدئو از حافظه داخلی، 10 روز کارکرد Stand-by و 27 ساعت مکالمه است که البته طبیعتا همگی در شرایط آزمایشگاهی به ثبت رسیده‌اند. شارژ این باتری از طریق درگاه USB-C و با یک شارژر 18 واتی صورت می‌پذیرد و در این میان اشاره چندانی به سرعت شارژ نیز نشده است.

Surface Duo در بخش نرم‌افزاری از سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری شخصی‌سازی‌شده‌ای استفاده می‌کند که از نگاه مایکروسافت از ظرفیت بالایی برای تغییر شرایط به نفع این شرکت در زمینه کارایی و productivity برخوردار است. مایکروسافت همچنین از ارائه API ویژه‌ای برای اپلیکیشن‌های دو صفحه‌ای یا dual-screen خبر داده که در آینده در دسترس توسعه‌دهنده‌گان قرار می‌گیرد. در این مدل برنامه‌‌هایی مثل بسته آفیس و OneDrive به‌صورت ویژه تغییر متناسب به طراحی دستگاه یافته‌اند و برخی برنامه‌های سایر توسعه‌دهنده‌گان مثل Kindle آمازون نیز برای این دو صفحه‌نمایش بهینه‌سازی شده‌اند.

Microsoft Surface Duo قرار است از 10 سپتامبر (20 شهریور 1399) از طریق اپراتورهای AT&T، T Mobile و Verizon با قیمت 1,399 دلار در بازار آمریکا عرضه شود و اطلاعاتی در مورد حضور آن در بازارهای جهانی نیز هنوز منتشر نشده است. در نظر گرفتن این قیمت بسیار بالا با توجه به طراحی قدیمی، صفحه‌نمایش‌های کوچک با حاشیه‌های ضخیم، پشتیبانی نکردن از 5G و NFC، پردازنده‌ای با قدمت نزدیک به 2 سال، حافظه رم پایین و در نهایت نبود اسپیکرهای استریو، اسلات حافظه و درجه مقاومت IP علامت سوال بزرگی را پیش روی آینده این محصول و هدف طراحان آن باقی می‌گذارد. مایکروسافت البته ظاهرا از نتیجه کار خود کاملا راضی به نظر می‌رسد چرا که پانوس پانای (Panos Panay) مسئول بخش دیوایس‌ها و ویندوز در مایکروسافت از Duo به‌‌عنوان «یکی از جذاب‌ترین دستگاه‌هایی که تا به حال ساخته‌ایم» یاد می‌کند!

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا