درخواست پتنت جدید فیس‌بوک برای عینک هوشمندی با پشتیبانی از واقعیت افزوده

نمایش خبر

تاریخ : 1396/6/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، فیس بوک Facebook ، Oculus Rift ، آکیولس Oculus

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز پنج‌شنبه 17 آگوست 2017 (26 مرداد 1396) درخواست پتنتی را با عنوان «صفحه‌نمایش موج‌بَر با اسکنر دوبُعدی» از سوی شرکت Oculus از زیرمجموعه‌های فیس‌بوک منتشر کرد. مطابق توصیف این درخواست پتنت، صفحه‌نمایش مذکور می‌تواند در چارچوب (frame) یک عینک قرار گیرد و محتوا را به کاربر نمایش دهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد این درخواست پتنت مرتبط با عینک هوشمندی مبتنی بر واقعیت افزوده باشد که می‌تواند المان‌های تولیدشده توسط رایانه را به نماهایی از محیط‌ فیزیکی و واقعی بیفزاید. در این درخواست پتنت نام سه نفر از پژوهشگران Oculus به نام‌های Wanli Chi ،Pasi Saarikko و Hee Yoon Lee به عنوان مخترع به چشم می‌خورد.

Facebook Oculus smart Glasses AR Patent Application

بر اساس اسناد و تصاویر منتشرشده از این درخواست پتنت، ابزار جدید از نظر ظاهری مشابه یک عینک معمولی است و به‌کارگیری ویژگی‌های واقعیت افزوده در آن، نیاز به فناوری‌های پیچیده و در مقیاس بسیار کوچک دارد. با توجه به اطلاعات موجود در این درخواست پتنت، به نظر می‌رسد که در عینک جدید از نمایشگر موج‌بر (waveguide) برای ترکیب گرافیک رایانه‌ای با جهان واقعی استفاده شده است؛ روشی که از فناوری پیشرفته‌ای در جهت ایجاد توهم دیداری از عمق بهره می‌گیرد. با کمک این فناوری که ساختاری فیزیکی برای هدایت امواجی از قبیل امواج الکترومغناطیسی یا صوتی است، موج نور از خلال لنز هدایت می‌شود و نمایش بصری مورد نظر را پیش چشمان کاربر به تصویر می‌کشد.

این صفحه‌نمایش قادر به نمایش تصاویر و ویدئو است و پخش صدا از طریق اسپیکر یا هدفون‌ انجام خواهد شد. پیش از این برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که عینک هوشمند اپل تا سال 2019 به بازار عرضه خواهد شد. مطابق برآورد آنها، عینک ساخت اپل به سرعت جانشین آیفون خواهد شد و محبوبیت بسیاری خواهد یافت. در نسخه جدید iOS نیز کدهایی برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده است که به کمک آن می‌توانند اپ‌های واقعیت مجازی ایجاد کنند. این اپ‌های واقعیت مجازی از طریق دوربین گوشی هوشمند کار خواهند کرد. به طور مثال، بازی Pokémon Go را در حالی در نظر بگیرید که گرافیک و اجزای آن به گونه‌ای باشند که گویی در دنیای واقعی هستند. اینک فیس‌بوک با ارائه این درخواست پتنت وارد رقابتی جدی با محصول احتمالی اپل در آینده شده است.

Facebook Oculus smart Glasses AR Patent Application

البته همان طور که اشاره شد، این درخواست پتنت توسط بخش Oculus فیس‌بوک ثبت شده است که فیس‌بوک در سال 2014 آن را به مبلغ 2 میلیارد دلار خریداری کرد. ظاهرا مدیران فیس‌بوک قصد دارند با سرمایه‌گذاری روی این زیرمجموعه خود، در بازار واقعیت‌ افزوده حضور فعال‌تری داشته باشند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک، به آینده واقعیت مجازی و افزوده بسیار امیدوار است. او این فناوری‌های جدید را پلتفرم رایانشی بزرگ آینده می‌خواند که قادر است جایگزین گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی متداول شود. البته چالش اصلی پیش روی مدیران فیس‌بوک، دستیابی به پیشرفت‌های فنی مورد نیاز برای عرضه عینک‌های هوشمند است؛ چرا که مدیر عامل این شرکت هدف نهایی واقعیت افزوده را عینک‌های سبک‌وزنی می‌داند که اشیای (objects) مجازی را در دنیای واقعی نمایش می‌دهند.

مایکل ابرش (Michael Abrash)، دانشمند ارشد Oculus، اخیرا گفته است که عینک‌های واقعیت افزوده تا پیش از سال 2022 جای گوشی‌های هوشمند را نخواهند گرفت. او در این زمینه پیش‌بینی کرده است که ظرف 20 تا 30 سال آینده، مردم به جای آن که گوشی‌های هوشمند را با خود به هر کجا ببرند، از عینک‌هایی زیبا و به‌روز استفاده خواهند کرد. این عینک‌ها قابلیت نمایش واقعیت افزوده و مجازی را خواهند داشت و در سراسر شبانه‌روز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

Microsoft HoloLens

فیس‌بوک با استفاده از فناوری موج‌بری، رویکردی مشابه مایکروسافت، در هدست واقعیت افزوده HoloLens و عینک‌های اسرارآمیز شرکت نوپای Magic Leap (با پشتیبانی گوگل) را در پیش گرفته است. آنچه احتمال تاثیرپذیری پتنت جدید فیس‌بوک از مایکروسافت را تقویت می‌کند این است که یکی از مخترعین این درخواست پتنت، شخصی با نام Pasi Saarikko است که در سال 2015 پس از مشارکت در طراحی نوری هدست HoloLens در مایکروسافت، به فیس‌بوک پیوسته است.

به گفته منابع خبری، فیس‌بوک از توضیح بیشتر در خصوص این درخواست پتنت خودداری کرده است. شاید دلیل این سکوت آن باشد که این درخواست پتنت در حال حاضر تنها در حد یک ایده است و راه زیادی تا تجاری شدن و عرضه به بازار در پیش خواهد داشت.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا