گزارش کانالیز از بازار هدست‌های کاملا بی‌سیم (TWS) – زمانی برای کاهش سرعت رشد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/6/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی کانالیز جدیدترین گزارش خود را از بازار هدست‌های کاملا بی‌سیم (TWS) در سه‌ماهه دوم 2021 منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش بعد از رشد قدرتمند دو رقمی در فصول گذشته، میزان عرضه این دیوایس‌ها به نقطه اوج خود رسیده و در این بازه زمانی با ارائه 58.3 میلیون دستگاه رشدی تنها معادل 6.4 درصد را تجربه کرده که کمترین میزان در طی سه سال گذشته به حساب می‌آید. رشد چشمگیر هدست‌های TWS به‌خصوص در طی یکی دو سال گذشته را باید به میزان زیادی به شرایط زندگی در یکی دو سال گذشته مرتبط دانست. استقبال کاربران از AirPods و AirPods Pro‌ اپل نیز در بالا نگه‌داشتن این آمار بی‌تأثیر نبوده است.

از یک دید عمومی‌تر بازار جهانی دیوایس‌های صوتی هوشمند شخصی (که TWSها نیز بخشی از آن‌ها به‌حساب می‌آیند) با رشد سالیانه 4.7 درصدی روبرو شده و در سه ماهه دوم سال 2021 به عرضه 99.8 میلیون عددی دست پیدا کرده است. در این خانواده به‌جز TWSها با دو دسته مجزای دیگر یعنی هدفون‌های بی‌سیم و ایرفون‌های بی‌سیم روبرو می‌شویم که در سه‌ماهه دوم سال 2021 به‌ترتیب با رشد 3 و 2.1 درصدی، موفق به عرضه 15 و 26.5 میلیون دستگاه به بازار شده‌اند. اپل به‌عنوان برند پیش‌رو و شماره یک بی‌بدیل این بازار در این نوبت برای اولین بار با کاهش عرضه روبرو شده و با افتی 25.7 درصدی، در سه‌ماهه دوم سال جاری 15 میلیون هدست‌های کاملا بی‌سیم AirPods را به بازار عرضه کرده است؛ امری‌که هم‌سو با این بازار به‌روشنی از روند کاهش سرعت عرضه خبر می‌دهد.

میزان عرضه جهانی دیوایس‌های صوتی هوشمند شخصی از سه‌ماهه اول 2019 تا سه‌ماهه دوم 2021

اپل با وجود این افت همچنان با اختلاف چندین برابری نسبت به برند دوم بازار بر جایگاه نخست عرضه‌کنندگان هدست‌های TWS تکیه زده و با عرضه 15.5 میلیونی و افت 25.8 درصدی، 26.5 درصد از این بازار را در اختیار دارد. این شرکت سال گذشته در همین زمان 20.8 میلیون هدست TWS را عرضه کرده بود که سهم بازار فوق‌العاده 38 درصدی را برای آن به همراه داشت. جیسون لو (Jason Low) مدیر تحقیقات کانالیز در مورد عملکرد اپل می‌گوید: «کاهش شدید [عرضه و سهم بازار] اپل تا حدودی به‌خاطر یک مقایسه شدید با سه‌ماهه قدرتمند سال گذشته است. با وجود بالا و پایین‌ها، برتری کلیدی اپل مشخص است – این شرکت یک اکوسیستم کاربری [گسترده] را در اختیار دارد که به‌شدت به محصولات اپل وفادار بوده و این [برند] یکی از معدود فروشندگان دستگاه هوشمند است که نفوذ قوی‌تری بر محتوا دارد که با ترکیب با سخت‌افزار صوتی خود می‌تواند برای ایجاد یک تجربه منحصر به فرد به‌‌کار گرفته شود.» جیسون لو در ادامه صحبت‌های خود از بهبود شرایط این بازار برای اپل در سه‌ماهه دوم سال جاری پس از معرفی AirPods جدید سخن می‌گوید اما از روند اشباع فزاینده تعداد دستگاه‌های iOS و macOS به‌عنوان عاملی برای نگرانی یاد می‌کند.

میزان عرضه جهانی و رشد هدست‌های TWS در سه‌ماهه دوم سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

شیائومی مثل سال قبل همچنان در جایگاه دوم این بازار قرار می‌گیرد اما این بار فاصله بسیار اندکی با برند سوم یعنی سامسونگ دارد. تعداد دیوایس‌های TWS عرضه شده شیائومی در سه‌ماهه دوم سال 2021 به 5.3 میلیون عدد رسیده که سهم بازار 9.1 درصدی را برای آن به همراه داشته و نسبت به سال قبل با 5.7 درصد رشد همراه شده است. در سوی دیگر اما سامسونگ تنها 100 هزار دستگاه کمتر از شیائومی به بازار عرضه کرده و با رشد سالیانه 40.5 درصدی و ارائه 5.2 میلیون هدست TWS، نزدیک به 8.8 درصد از این بازار را در اختیار دارد. ذکر این نکته با اهمیت به‌نظر می‌رسد که در آمار سامسونگ برند زیر مجموعه این شرکت یعنی هارمان نیز مورد محاسبه قرار گرفته است.

Xiaomi FlipBuds Pro

سینثیا چن (Cynthia Chen) از تحلیلگران کانالیز در مورد رقابت این دو برند از نزدیک بودن آمار آن‌ها از اواخر سال 2019 به این سو سخن می‌گوید؛ جایی‌که شیائومی آرام‌آرام شروع به ارائه دیوایس‌های TWS پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر کرد و سامسونگ نیز این فاصله را با ارائه محصولاتی با برند اصلی خود و زیر مجموعه‌های آن به‌ویژه JBL تحت زیر مجموعه هارمان پر کرده است.

جایگاه چهارم این لیست به شرکت آمریکایی skullcandy تعلق دارد که میزان عرضه هدست‌های TWS آن از 1.1 میلیون در سال گذشته به یک‌باره به 4.1 میلیون عدد افزایش پیدا کرده و با رشد فوق‌العاده 285.4 درصدی بالاترین میزان رشد در بین دیگر برندهای این لیست را به خود اختصاس داده است. این شرکت در حال حاضر 7 درصد از بازار جهانی هدست‌های TWS را در اختیار دارد. کانالیز موفقیت این مجموعه را به ارائه هدست‌های مقرون به‌صرفه و خوش‌سیمایی مرتبط می‌داند که در مقایسه با سامسونگ و اپل کاربران جوان‌تر را هدف قرار داده‌اند.

Skullcandy Jib

جایگاه پنجم این لیست را شرکت چینی QCY تصاحب کرده بعد از اپل بیشترین افت را در بین برندهای حاضر در این لیست تجربه کرده و با ارائه 2.5 میلیون هدست TWS، نسبت به سال قبل با افت 15.8 درصدی روبرو شده است. سهم بازار این شرکت در فصل دوم 2021 به 4.2 درصد رسیده که در زمینه نیز نسبت به 5.4 درصد سال قبل کاهش محسوسی را می‌توان مشاهده کرد.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا