ZTE Axon 20 5G – اولین گوشی موبایل با دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/6/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، ZTE Axon 20 5G ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : مسئله دوربین سلفی و جایگاه آن همواره یکی از موانع اصلی دستیابی به رویای یک اسمارت‌فون تمام‌صفحه بوده و راه‌حل‌هایی مثل ناچ قطره‌ای و حفره پانچی، مکانیزم‌های پاپ‌آپ و دوربین‌های چرخان نیز عملا راه‌کارهایی موقتی و غیر نهایی به نظر می‌رسند. در ژوئن سال 2019 بود که دو شرکت اوپو و شیائومی فناوری‌های جدیدی را برای قرار دادن دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش معرفی کردند و اندکی بعد یک نمونه واقعی از آن‌ها نیز در یک گوشی آزمایشی اوپو به نمایش درآمد؛ از آن زمان تا به امروز تلاش‌های فراوانی برای عملی ساختن این ایده مطرح شد تا این‌که امروز شرکت ZTE از Axon 20 5G به‌عنوان اولین گوشی مجهز به دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش رونمایی کرد.

در مسیر قرارگیری دوربین سلفی در زیر لایه نمایشگر مشکلات متعددی پیش روی طراحان گوشی‌های موبایل قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها حضور یک لایه مزاحم در مقابل لنز یعنی خود صفحه‌نمایش است که عملا به کاهش نور دریافتی سنسور منجر شده و روی کاغذ به کیفیت پایین‌تر تصویر در مقایسه با دوربین‌های عادی می‌انجامد. در نمونه اولیه به نمایش درآمده از سوی اوپو در سال گذشته برای برطرف ساخت این مشکل از سه الگوریتم شامل الگوریتم White balance (برای تنظیم رنگ سفید و حفظ تصویر از مزاحمت‌های نوری)، الگوریتم HDR (برای کاهش های‌لایت‌های شدید نور) و در نهایت الگوریتم حذف آلودگی (برای برطرف ساخت تأثیر آلودگی‌های روی لنز) استفاده شده بود و ظاهرا در اسمارت‌فون ZTE نیز با شیوه‌ نسبتا مشابهی روبرو می‌شویم.

ZTE برای دستیابی به این مهم از پنج فناوری پایه‌ای بهره گرفته که در ترکیب با یکدیگر امکان برداشت تصویری با کیفیت را برای این مجموعه فراهم می‌کنند. اولین فناوری در این میان به پوشش روی دوربین سلفی تعلق دارد که در آن با استفاده از مواد ارگانیک و غیر ارگانیک، غشای پوششی ویژه‌ای تشکیل شده که کاملا شفاف و انتقال‌دهنده نور بوده و از این طریق نور کمتری در گذر از صفحه‌نمایش به سمت سنسور دوربین، از دست می‌رود. مدار محاسباتی اختصاصی و چیپ کنترل دوگانه، فناوری‌های دوم و سوم را در این مسیر تشکیل می‌دهند که برای هماهنگ‌سازی نور در حین گذر نور از خلال صفحه‌نمایش به‌کار می‌روند. هدف اصلی این دو مجموعه پرهیز از اختلالاتی‌ست که صفحه‌نمایش در نور و رنگ دریافتی برجای می‌گذارد. در پله چهارم به ترکیب و ثبات پیکسل‌های صفحه‌نمایش با استفاده از یک ماتریس ویژه باز می‌گردد و در نهایت به‌عنوان گزینه پنجم نیز باید از الگوریتم ویژه تصویربرداری دوربین یاد کرد که در هماهنگی کامل با صفحه‌نمایش، برای بهبود کیفیت برداشت تصویر به‌کار می‌رود؛ جایی‌که میزان نور و تغییر نور محیط ارزیابی شده و از آن برای بهبود کنتراست استفاده می‌شود. در صفحه‌نمایش این مدل به‌جز دوربین سلفی، سنسور اثر انگشت نیز به‌کار گرفته شده و به‌عنوان اسپیکر تماس نیز عمل می‌کند. دوربین سلفی حاضر در Axon 20 5G از وضوح 32 مگاپیکسلی برخوردار است.

با کنار گذاشتن دوربین سلفی با یک گوشی پیشرفته رده میانی مجهز به 5G روبرو می‌شویم که با دیگر نمونه‌های مشابه این رده مثل LG Velvet و OnePlus Nord قابل مقایسه است. صفحه‌نمایش گوشی یک نمونه 6.92 اینچی فول اچ‌دی پلاس (1080×2460 پیکسل) با فناوری ساخت OLED است که از نسبت 20.5:9 و نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی برخوردار بوده و ضمن پشتیبانی از رنگ‌های 10 بیتی، 100 درصد از پالت DCI-P3 را نیز پوشش می‌دهد.

دوربین‌های بخش پشتی این مدل شامل یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، یک نمونه 8 مگاپیکسلی التراواید با میدان دید 120 درجه‌ای و یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو شده و یک سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان نیز این مجموعه را تکمیل می‌کند.

پردازش در این مدل با پروسسور Snapdragon 765G انجام شده و 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد. این پروسسور از اتصال 5G نیز طبیعتا پشتیبانی کرده و در تثبیت جایگاه Axon 20 5G در بین دیگر رقبای این کلاس نقش مهمی را ایفا می‌کند. ظرفیت باتری دستگاه 4,220mAh اعلام شده که با توجه به کلاس دستگاه و اندازه صفحه‌نمایش چندان فوق‌‌العاده به نظر نمی‌رسد؛ در عوض اما برای این باتری یک شارژر پر سرعت 30 واتی در نظر گرفته شده که می‌تواند با سرعت مناسبی، انرژی مورد نیاز باتری را تأمین کند.

ZTE Axon 20 5G با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری Mifavor 10.5 در جهار رنگ مشکی، سفید،‌ نارنجی و ارغوانی ارائه شده و حضور آن در بازار نیز به 10 سپتامبر (20 شهریور 1399) موکول شده است. قیمت نسخه پایه دستگاه با حافظه 6GB/128GB برابر با 2,198 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 322 دلار آمریکا) تعیین شده و دو مدل پیشرفته‌تر با حافظه‌های 8GB/128GB و 8GB/256GB نیز به ترتیب 2,498 یوان (366 دلار) و 2,798 یوان (410 دلار) قیمت‌گذاری شده‌اند.

منبع : ZTE