درخواست پتنت اپل برای پوشش خود-ترمیم‌کننده در نمایشگرهای خم‌شونده

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های خم‌شونده یکی از گزینه‌ای جذاب برای افرادی به شمار می‌روند که در پی نمایشگرهایی مشابه تبلت با اندازه‌هایی در ابعاد گوشی هستند. البته در این انتخاب اشکالی وجود دارد. از آنجا که پوشش‌های گلس متداول با خاصیت مقاومت در برابر خش، قابل خم شدن نیستند، دوام چنین نمایشگرهایی قربانی ویژگی خم‌پذیری می‌شود. حال به نظر می‌رسد که اپل راه‌حلی برای این مشکل یافته است. درخواست پتنت غول کوپرتینویی با عنوان «دستگاهی الکترونیکی با لایه‌های انعطاف‌پذیر پوشش صفحه‌نمایش» به تازگی و در روز پنج‌شنبه اول اکتبر سال جاری میلادی (10 مهر 1399) در وب‌‌سایت اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شده است.

این درخواست پتنت برای گوشی‌های خم‌شونده در ژانویه سال 2020 به ثبت رسیده و نام چند نفر از جمله Hoon Sik Kim ،Paul S. Drzaic و چند پژوهشگر دیگر در میان فهرست مخترعین آن به چشم می‌خورد. مطابق جزئیات منتشرشده، این نمایشگر خم‌شونده که ظاهرا بر پایه الاستومر (elastomer) ساخته خواهد شد، می‌تواند به طور خودکار خراش‌ها و آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر روی نمایشگر گوشی‌های خم‌شونده را رفع و اصلاح کند.

اپل در درخواست پتنت خود اشاره کرده که این دستگاه الکترونیکی احتمالا به لولایی مجهز باشد که امکان خم شدن بر محور آن را فراهم خواهد کرد. برای تسهیل فرایند خم شدن بر محور این لولا، بدون وارد آمدن آسیب به نمایشگر، می‌توان لایه‌ایی پوششی را با بخشی انعطاف‌پذیر روی صفحه‌نمایش قرار داد.

بر اساس متن منتشرشده در وب‌سایت USPTO، این پوشش خود-ترمیم‌کننده می‌تواند در قسمت داخلی نمایشگر خم‌شونده یا روی سطح بیرونی گوشی به کار گرفته شود و در هر دو حالت قابلیت خود-ترمیم‌کنندگی به صورت یکسان عمل خواهد کرد. اگر این پوشش به هر دلیل آسیب‌ ببیند، این توانایی را دارد که بدون هیچ مداخله‌ای از سوی کاربر ترمیم شود. جالب آن که سرعت فرایند ترمیم با استفاده از گرما، نور یا جریان الکتریکی افزایش می‌یابد.

هنگامی که گرما به عنوان عامل محرک فرآیند خود-ترمیمی به کار می‌رود، لایه پوشش نمایشگر می‌تواند دارای رساناهای شفافی باشد که یک لایه گرمایشی را در لایه پوشش نمایشگر ایجاد می‌کنند. این لایه گرمایشی را می‌توان به منظور تولید حرارت مورد نیاز برای ایجاد خود-ترمیمی پوشش به کار برد. به علاوه، این لایه گرمایشی می‌تواند برای تولید گرما در واکنش به ورودی کاربر بر اساس زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده یا هنگام شارژ دستگاه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای اطمینان از انعطاف‌پذیری مناسب نمایشگر، می‌توان شکاف‌ها یا شیارهایی را نیز در آن گنجاند که خود‌-ترمیمی پوشش در آن‌ها صورت گیرد. البته در درخواست پتنت اپل توضیح داده نشده که آیا با استفاده از این روش، می‌توان ساخت خودِ نمایشگر را هم با ماده‌ای بادوام‌تر انجام داد یا خیر.

با آن که این ایده برای گوشی‌های خم‌شونده مفهومی نو به شمار می‌رود، اما اپل نخستین شرکتی نیست که پوشش خود-ترمیم‌کننده را در گوشی‌های هوشمند مورد آزمایش قرار داده است. پیش از این ال‌جی در سال‌های 2013 و 2015 و در محصولات نه چندان پر استقبال G Flex و G Flex 2، پوشش مشابهی را در بخش پشتی گوشی به کار گرفته بود. موتورولا نیز پیش از این پوشش خود‌-ترمیم‌کننده‌ای را توسعه داده که با حرارت فعال می‌شود؛ هر چند تاکنون هیچ اسمارت‌فونی مجهز به این فناوری از سوی این کمپانی عرضه نشده است.

در حال حاضر شواهد چندانی در دست نیست که از تلاش جدی اپل برای معرفی نمایشگر خم‌شونده حکایت داشته باشد. اما این درخواست پتنت نشان می‌دهد که ابرشرکت آمریکایی در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش مشکلات کلیدی گوشی‌ها، پیش از معرفی نمونه‌ای اختصاصی است. علاوه بر این پتنت‌های دیگری نیز در ماه‌های اخیر از سوی اپل به ثبت رسیده که تلاش شرکت در این جهت را آشکار می‌سازد. در این طرح‌ها غول کوپرتینویی کوشش کرده است تا چین‌‌های ناخوشایند صفحه‌نمایش را در دستگاه‌های تاشوی موجود برطرف سازد. امری که اپل را قادر خواهد ساخت از این نمایشگرها برای تولید آیپد یا مک‌بوک خم‌شونده استفاده نماید.

در نهایت و به مانند تمام مجوزهای حق اختراع و درخواست پتنت‌هایی که به ثبت می‌رسد، نمی‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، دستگاه‌های اپل به این فناوری مجهز شوند. با این حال به نظر می‌رسد که اینک شیوه نوینی برای تولید دستگاه‌ها و نمایشگرهای بادوام به دست آمده و می‌توان امیدوار بود که صنعت موبایل در زمینه تولید نمایشگر در مسیر تحول قرار گیرد.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا