درخواست پتنت فیت‌بیت برای حلقه هوشمندی با امکان تشخیص دقیق اکسیژن خون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/4/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، فیت بیت Fitbit ، پوشیدنی Wearable ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بعید نیست در آینده برای ردیابی سلامتی و تناسب‌اندام خود، به جای ساعت یا دستبند هوشمند، یکی از حلقه‌های شرکت فیت‌بیت را خریداری کنید. به‌تازگی درخواست پتنتی از سوی فیت‌بیت در وب‌سایت "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت، ایده ساخت حلقه‌های هوشمند را در سر دارد. این درخواست در دسامبر 2020 به USPTO ارائه شده بود و در اوایل ژوئن 2021 به نام فیت‌بیت منتشر شد. با توجه به اینکه فیت‌بیت نخستین درخواست اپلیکیشن خود در زمینه حلقه‌های هوشمند را در سال 2019 ارائه کرده بود، به نظر می‌رسد تصمیم فیت‌بیت – که هم‌اکنون در تملک گوگل قرار دارد – برای تولید این دیوایس، جدی باشد.

درخواست فیت‌بیت برای این پتنت با چنین عنوانی ثبت شده است: "حلقه‌ای برای اندازه‌گیری اپتیکالِ داده‌های زیست‌سنجی". طبق آنچه در این درخواست آمده، ظاهرا منظور فیت‌بیت از عبارت "داده‌های زیست‌سنجی"، بیش از هر چیز دیگری، سطح اشباع اکسیژن خون یا همان SpO2 است. البته در اینجا، اندازه‌گیری SpO2 با روشی کاملا متفاوت از ساعت‌های هوشمند انجام شده و روی کاغذ دقیق‌تر خواهد بود.

سازوکار حلقه هوشمندی که در این درخواست پتنت تشریح شده، مشابه کارکرد اکسیژن‌سنج نبضی یا همان pulse oximeter است که در مراکز درمانی به وفور از آن استفاده می‌شود. این دستگاه – که شبیه گیره درست شده – به انگشت دست، انگشت پا یا لاله گوش وصل می‌شود. از یک طرفِ دستگاه نوری تابانده می‌شود که پس از عبور از پوست و رگ‌ها به یک حسگر نور (photodetector) در طرف دیگر دستگاه می‌رسد. سازوکار اصلی دستگاه به نحوه جذب نور توسط گلبول‌های قرمز مربوط می‌شود؛ زیرا جذب نور در گلبول‌های اکسیژن‌دار در مقایسه با گلبول‌های فاقد اکسیژن، متفاوت خواهد بود. به این ترتیب، مشخصات نور عبوری از انگشت (یا لاله گوش) نشان می‌دهد که چه مقدار اکسیژن در خون موجود است.

این نوع سازوکار در دیوایسی مثل ساعت یا دستبند ممکن نبوده و در عوض در این دیوایس‌ها باید از نور بازتابیده استفاده کرد. خونی که مملو از اکسیژن باشد، نور قرمز را بیشتر از مادون قرمز بازتاب می‌دهد، اما در مقابل، خونی که اکسیژن کافی نداشته باشد، مادون قرمز را بیشتر از نور قرمز منعکس می‌کند. طبق آنچه در این درخواست آمده، مانیتورینگ اکسیژن خون در این روش، با نویز همراه خواهد بود، مخصوصا اگر ساعت به طور کامل با پوست دست کاربر طراز نباشد.

جملاتی که فیت‌بیت در درخواست این پتنت اظهار کرده، نشان می‌دهد این شرکت بر این باور است که روش مورد استفاده برای مانیتورینگ نور عبوری در این حلقه، می‌تواند برای مقاصد دیگری مثل گرفتن فشار خون (بدون نیاز به کاف) و همچنین اندازه‌گیری سطح گلوکز و غلظت چربی خون نیز به کار گرفته شود. در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده توسط حلقه، به اپلیکیشن فیت‌بیت در گوشی هوشمند و یا ساعت هوشمند فیت‌بیت، ارسال می‌شود. به گفته فیت‌بیت، این کار از طریق بلوتوث یا NFC انجام می‌شود.

لازم به ذکر است، ایده فیت‌بیت کاملا جدید نیست زیرا شرکت فنلاندی Oura چندی‌ست که این ایده را با تولید حلقه‌ هوشمندی به نام Oura Ring عملی کرده است. Oura Ring – که در سال 2016 وارد بازار شد – می‌تواند کمیت‌هایی مثل ضربان قلب، نوسانات ضربان قلب، نرخ تنفس و دمای بدن را در شب اندازه‌گیری کند. اما بر خلاف Oura Ring – که عمدتا در شب‌هنگام کارایی دارد – به نظر می‌رسد حلقه هوشمند فیت‌بیت (در صورت تولید) بیشتر مناسب استفاده در طول روز باشد، زیرا در متن درخواست از وجود یک سنسور حرکتی صحبت شده که تعیین می‌کند چه لحظه‌ای برای جمع‌آوری داده مناسب است (مثلا زمانی که کاربر بی‌حرکت باشد).

Oura Ring

بی‌حرکت ماندن از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا حرکت موجب اختلال در کارکرد شده و دقت را پایین می‌آورد. به همین دلیل است که سنسور ضربان قلب Polar Verity Sense – که روی بازو بسته شده و کمتر از ساعت هوشمند حرکت می‌کند – معمولا نسبت به ساعت دقت بالاتری دارد (با وجود آنکه در هر دو از سنسور اپتیکال ضربان قلب استفاده شده است).

بسیاری از پتنت‌ها هیچ‌گاه به تولید نمی‌رسند و لذا هیچ تضمینی وجود ندارد که ایده فیت‌بیت درباره حلقه هوشمند تجاری شود، اما بررسی رویکرد این شرکت نشان می‌دهد فیت‌بیت اخیرا به شکلی جدی در مسیر تولید محصولاتی با تمرکز بر فرم‌فاکتور جواهر قدم بر داشته است. به عنوان مثال دست‌بند هوشمند Fitbit Luxe به‌تازگی با بندی زنجیری از جنس استیل ضدزنگ و با رنگ طلایی در دسترس قرار گرفته که این بند از سوی یک طراح جواهر به نام گوریانا (Gorjana) ساخته شده است.

با این اوصاف، بعید نیست در آینده شاهد تولید انبوه حلقه هوشمند فیت‌بیت باشیم. جالب است بدانید، در متن درخواست پتنت فیت‌بیت، سناریوهای مختلفی درباره شکل این حلقه مطرح شده از جمله حلقه معمولی، حلقه بزرگ روی انگشت شست و حتی ترکیب چند حلقه که هر کدام برای هدف متفاوتی طراحی می‌شود. البته لازم به ذکر است، یک حلقه هوشمند بزرگ مسلما بیشتر از یک دستبند تناسب‌اندام جلب توجه می‌کند و به همین خاطر، به گفته برخی کارشناسان ممکن است خیلی از مشتریان به استفاده از چنین حلقه‌هایی رغبت نشان ندهند. شاید آمازون نیز به همین دلیل تولید حلقه هوشمند Echo Loop را متوقف کرده باشد.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا