درخواست پتنت مایکروسافت برای سیستم دوربین چهار رنگ با الهام از لوگوی این شرکت

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : تعداد پتنت‌های سخت‌افزاری که از سوی مایکروسافت در زمینه گوشی‌های هوشمند به ثبت می‌رسد، در مقایسه با اپل، سامسونگ و ال‌جی اندک به نظر می‌رسد. شاید بتوان هیجان‌انگیزترین محصول سخت‌افزاری جدید این شرکت در سال‌های اخیر را Surface Duo دانست. با این حال، وب‌سایت هلندی LetsGoDigital اخیراً از انتشار درخواست پتنتی با عنوان «Logo Camera» از سوی این شرکت خبر داده که ظاهراً پیش از این در اکتبر 2020 در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسیده است. به علاوه، اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) نیز چندی پیش و در ماه می این درخواست پتنت را منتشر کرده است.

مایکروسافت در سال 2019 از تولید دستگاه تاشویی با نام Surface Duo خبر داد و یک سال بعد آن را روانه بازار کرد؛ محصولی که برای ساخت آن از دو صفحه‌نمایش کاملاً مجزا استفاده شده که با یک لولا در مرکز به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که کارشناسان به این محصول مایکروسافت وارد کرده‌اند، به غیر از طراحی قدیمی، به تک دوربین حاضر در این دستگاه باز می‌گردد. این دوربین که با توجه به چرخش نمایشگر Surface Duo می‌تواند به عنوان دوربین سلفی نیز به کار رود، نمونه‌ای 11 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 بوده و می‌تواند تصاویری با کیفیت معمولی را به ثبت برساند. حالا با ثبت این درخواست پتنت به نظر می‌رسد مایکروسافت به دنبال ارتقای سیستم دوربین در نسل بعدی دستگاه‌های تاشوی Surface Duo است.

بررسی این درخواست پتنت نشان می‌دهد که مایکروسافت به دنبال توسعه سیستم دوربینی است که زیر لایه نمایشگر قرار می‌گیرد و طراحی آن با استفاده از لوگوی چهار رنگ این کمپانی انجام شده است. در واقع، این سیستم چهار دوربین را در بر می‌گیرد که هر یک متناسب با یکی از رنگ‌های لوگوی مایکروسافت به یک فیلتر رنگ آبی، سبز، قرمز و زرد مجهز شده‌اند. جالب آن که در حالت پیش‌فرض لوگوی مایکروسافت نمایش داده می‌شود و با فعال شدن دوربین‌ها، لوگو ناپدید شده و شاتر دوربین فعال خواهد شد. از سوی دیگر، زمانی که از سیستم دوربین استفاده نمی‌شود، پیکسل‌های روی دوربین‌ها لوگوی مایکروسافت را نمایش می‌دهند یا به عنوان چراغ نوتیفیکیشن عمل می‌کنند.

شاید این طرح در نگاه اول اندکی عجیب به نظر برسد اما بر اساس توصیف این درخواست حق اختراع، هر یک از دوربین‌ها برای رنگ متناسب با خود بهینه شده‌اند. از نظر تصویربرداری رایانشی این رویکرد می‌تواند داده‌های کافی در اختیار دستگاه قرار دهد تا تصاویر چشمگیری ثبت کند. به علاوه، استفاده از چند لنز و حسگر به جای یک دوربین می‌تواند به تولید محصولی با ضخامت کمتر منتهی شود.

البته اشکالاتی را می‌توان به این طراحی وارد کرد. یکی آن که استفاده از چهار دوربین برای انجام یک کار اندکی زیاد به نظر می‌رسد. مسئله طراحی نیز مشکل دیگری است که در بررسی الگوی پیشنهادی به چشم می‌خورد چرا که آرایه دوربین‌ها در برابر شیوه پردازش نرم‌افزاری که آن‌ها را به هم خواهد پیوست، آسیب‌پذیر است. همچنین به درستی روشن نیست که مایکروسافت بتواند مسئله کیفیت را در دوربین‌های زیر لایه نمایشگر برطرف نماید. بر اساس دیدگاه مایکروسافت، این فناوری را می‌توان در گوشی‌ها، تبلت‌ها و نمایشگرهای دسک‌تاپ به کار گرفت؛ اما نباید به عرضه این طراحی جدید با قیمتی مناسب، حداقل در مراحل اولیه، چندان خوشبین بود.

همچون همیشه باید در نظر داشت که این طرح ممکن است دست کم در آینده نزدیک اجرایی نشود یا آن که اساسا جامه عمل نپوشد. درخواست این پتنت نخستین بار در نوامبر 2019 در USPTO ثبت شده و مشخص نیست که آیا مایکروسافت در این فاصله 2 ساله روی این طرح کار کرده یا آن که فناوری‌های پیشرفته‌تری را جایگزین آن کرده است.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا