آشنایی با تکنولوژی نخستین نمایشگر کشسان میکرو-ال‌ای‌دی، محصول شرکت چینی Royole

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/3/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display
واحد خبر mobile.ir : بدون شک امروز در زمینه اسمارت‌فون‌های تاشو، سامسونگ حرف اول را در دنیا می‌زند، اما جالب است بدانید نخستین گوشی هوشمند تاشو در دنیا FlexPai نام داشته و اوایل سال 2018 توسط شرکت Royole عرضه شد. این کمپانی چینی به‌تازگی یافته‌های پژوهشی جدید خود را در سمپوزیوم Display Week 2021 (16 تا 21 می 2021، مطابق با 26 تا 31 اردیبهشت 1400) ارائه کرده است. شرکت Royole با به نمایش گذاشتن یک پنل انعطاف‌پذیر 2.7 اینچی در این رویداد، مدعی شده که برای اولین بار در دنیا به تکنولوژی ساخت نمایشگر کشسان بر مبنای میکرو-ال‌ای‌دی‌ها دست پیدا کرده است. به گفته Royole، این نمایشگر با فرآیندهای کنونیِ تولید در صنعت سازگار است.

همان طور که از اسم آن پیداست، میکرو-LEDها کوچک‌تر از OLEDها بوده و همین امر موجب می‌شود تا فاصله بین تک‌تک پیکسل‌ها بیشتر شود. این فضای بیشتر می‌تواند با مواد کشسان پر شود و چنین قابلیت منحصربه‌فردی را برای نمایشگر به وجود بیاورد. به علاوه، فاصله بیشتر بین پیکسل‌ها، فضای بیشتری را برای عبور نور از داخل نمایشگر مهیا کرده و به این ترتیب، این نمایشگر شفاف‌تر خواهد بود. در حال حاضر، Royole یک نمونه 2.7 اینچی از این نوع نمایشگر را با وضوح 90×60 پیکسل، در رویداد Display Week 2021 به نمایش گذاشته است.

قطعات الکترونیکی کشسان، اوج تکنولوژی‌های انعطاف‌پذیر بوده و با استفاده از مدارهای الکترونیکی با قابلیت کشسانی ساخته می‌شوند. نمایشگرهای کشسان، نه تنها تاشو و رول‌شدنی هستند، بلکه می‌توانند به طور آزاد، اشکال مختلف سه‌بعدی را بپذیرند، از جمله کشیدن، پیچاندن و همچنین تغییر شکل‌های محدب و مقعر. این امر می‌تواند کارکردهای جدیدی را به وجود بیاورد که از توان نمایشگرهای انعطاف‌پذیر کنونی خارج است، مثل تاشدن سه‌بعدی برای ساخت دیوایس‌های هوشمند فشرده‌تر یا استفاده از این نوع نمایشگرها در ساخت اجسام گنبدی یا کروی‌شکل.

با الهام از این تکنولوژی جدید می‌توان انبوهی از فرم‌فاکتورهای جدید (نیازمند به خصوصیات کشسانی) را در بخش‌های مختلف صنعت – از جمله سلامت و تناسب اندام، ورزش، مُد و حمل و نقل هوشمند – ایجاد کرد. شرکت Royole کارکردهایی متنوعی را برای این تکنولوژی لیست کرده است، مثل: لباس‌های هوشمند، بهبود حوزه سلامت با دیوایس‌هایی که متناسب با بدن انسان ساخته می‌شود و طراحی ابزارهای کروی و توپوگرافی مثل کره جغرافیا یا نقشه‌هایی که در آن علاوه بر اطلاعات جغرافیایی، بتوان جزییات تاریخی و فرهنگی را نیز ارائه کرد. با این اوصاف، محصولات الکترونیکی کشسان، انقلابی در نحوه ساخت و طراحی دیوایس‌ها و ابزارهای هوشمند آینده ایجاد خواهند کرد.

طبق ادعای Royole، برخی از قابلیت‌های این نمایشگر کشسان مبتنی بر میکرو-ال‌ای‌دی عبارتند از: قابلیت کشسانی تا 130 درصد و خمیدگی محدب تا 40 درجه. تراکم این نمایشگر به 120 پیکسل در اینچ نیز می‌سد؛ همان تراکم مورد نیاز برای به کارگیری به عنوان نمایشگر لپ‌تاپ. تکنولوژی میکرو-ال‌ای‌دی امکان عبور نور تا 70 درصد را فراهم کرده است که در مقایسه با تکنولوژی OLEDهای کنونی، به مراتب شفاف‌تر بوده و می‌تواند در ساخت دیوایس‌های هوشمندی که شفافیت از الزامات آن محسوب می‌شود، به کار گرفته شود (مثل شیشه خودرو یا عینک آفتابی). برای مقایسه، بد نیست بدانید، نمایشگر به کار رفته در تلویزیون‌های شفاف ال‌جی، تا 40 درصد نور را عبور می‌دهند.

این پژوهش همچنین حاکی از آن است که تکنیک‌های مورد استفاده در توسعه نمایشگرهای کشسان را می‌توان در پروسه تولید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر کنونی نیز به کار گرفت، از جمله فناوری انحصاری Royole موسوم به ULT-NSSP که می‌تواند به نوبه خود، مقیاس‌پذیریِ این تکنولوژی نوپا را تسریع کند. ناگفته نماند، ULT-NSSP کوتاه‌شده Ultra Low Temperature Non-Silicon Semiconductor Process بوده و به معنی "پروسه نیمه‌رسانای غیرسیلیکونی در دمای فوق پایین" است. این تکنولوژی پیشرفته در سال 2018 به تولید انبوه رسید و برای ساخت نسل سوم نمایشگر تماما انعطاف‌پذیر موسوم به Cicada Wing مورد استفاده قرار گرفت؛ همان نمایشگری که در محصولاتی مثل اسمارت‌فون تاشوی FlexPai 2 به کار گرفته شده است.

به لطف یافته‌های پژوهشی Royole، این شرکت می‌تواند یک گام استراتژیک بلند در عرصه راه‌کارهای میکرو-ال‌ای‌دی برداشته و در زمینه توسعه تکنولوژیک و نوآوری در صنعت محصولات الکترونیک انعطاف پذیر (که شدیدا رقابتی است) سرآمد باشد. همزمان با سرعت گرفتن پدیده اینترنت اشیا، به احتمال زیاد قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر (از جمله نمایشگرها و سنسورهای تماما انعطاف‌پذیر) به واسط کاربری غالب تبدیل خواهند شد و تعامل بین مردم و دیوایس‌های هوشمند آینده، به واسطه آنها امکان‌پذیر می‌شود.

در پایان، لازم به ذکر است که این تازه ابتدای راه بوده و ممکن است در آینده نه چندان دور، سایر کمپانی‌های مطرح (مثل سامسونگ) در این زمینه، از Royole پیشی بگیرند. نکته قابل تأمل دیگر آن است که هر شرکتی که وارد این عرصه می‌شود، با این چالش جدی روبروست: قانع کردن کمپانی‌های سازنده به استفاده از این نمایشگرهای کشسان، که احتمالا چندان ارزان‌قیمت نخواهند بود.

منبع : Royole