پیش‌بینی DSCC از رشد چشمگیر بازار اسمارت‌فون‌های تاشو در سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی تاشو Foldable Phone ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : بازار گوشی‌های هوشمند تاشدنی – با توجه به قیمت‌های زیاد و نگرانی‌هایی که درباره دوام و استحکام آنها وجود دارد – هنوز یک بازار ویژه بوده و مخاطبان خاص خود را دارد، اما همزمان با پیشرفت و تکامل تکنولوژی مورد نیاز برای تولید دیوایس‌های تاشدنی و دست‌یافتنی‌تر شدن آن، شاهد آن هستیم که روز به روز به تعداد شرکت‌های تولیدکننده این محصولات اضافه می‌شود. گزارشی که روز دوشنبه 8 مارچ 2021 (18 اسفند 1399) از سوی مؤسسه DSCC منتشر شد، نشان می‌دهد رشد عرضه اسمارت‌فون‌های تاشدنی از رشد مجموع بازار اسمارت‌فون سریع‌تر بوده و با ورود سایر برندها به این بازار، انتظار می‌رود این رشد در سال 2021 سرعت بیشتری بگیرد.

هیچ‌کس انتظار ندارد اسمارت‌فون‌های تاشو خیلی زود جانشین گوشی‌های هوشمند متداول کنونی شوند، اما تحلیلگران مؤسسه DSCC (Display Supply Chain Consultants یا مشاوران زنجیره تأمین صفحه‌نمایش) بر این باورند که عرضه گوشی‌های تاشو در سال 2021 با رشدی چشمگیر همراه خواهد بود. طبق برآورد این کارشناسان، انتظار می‌رود عرضه دیوایس‌های تاشو با رشد 128 درصدی از 2.2 میلیون دستگاه در سال 2020 به 5.1 میلیون دستگاه در سال 2021 برسد. در نتیجه، میزان درآمد حاصل از عرضه این گوشی‌ها در سال 2021، با رشد سالانه 137 درصدی به 8.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

میزان عرضه گوشی‌های تاشو/رول‌شدنی از سه‌ماهه اول سال 2020 تا سه‌ماهه چهارم سال 2021

نکته جالبی که در گزارش DSCC به آن اشاره شده آن است که طبق پیش‌بینی‌ها، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو و رول‌شدنی در سه‌ماهه پایانی سال 2021 از مجموع گوشی‌های تاشو و رول‌شدنی که در بازه زمانی سه‌ماهه نخست 2020 تا سه‌ماهه دوم 2021 عرضه می‌شوند، بیشتر خواهد بود. اما به راستی دلیل این افزایش چشم‌گیر چه می‌تواند باشد؟

راس یانگ (Ross Young)، مدیرعامل DSCC، این پدیده را به چند عامل مختلف نسبت می‌دهد. اول آنکه سامسونگ عرضه گوشی‌های هوشمند تاشوی خود در سال 2021 را تا سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به تعویق انداخته است. انتظار می‌رود حداقل سه مدل اسمارت‌فون تاشو از سوی سامسونگ در سال 2021 وارد بازار شود. در حال حاضر سری Galaxy S نخستین پرچمدار سامسونگ بوده و سری Galaxy Note دومین پرچمدار این کمپانی کره‌ای محسوب می‌شود. اما ظاهرا سامسونگ قصد دارد اسمارت‌فون‌های تاشوی سری Z Fold را به عنوان دومین پرچمدار خود، جانشین سری Galaxy Note کند.

افزون بر این، احتمال دارد سامسونگ ورژن ارزان‌قیمت‌تری از گوشی تاشوی خود را نیز به بازار عرضه کند. به این ترتیب، حجم عرضه تاشوهای سامسونگ در نیمه دوم سال 2021 بسیار بالا خواهد بود. کمپانی Samsung Display نیز از نیمه دوم سال جاری میلادی، فروش نمایشگرهای تاشو با شیشه بسیار نازک (موسوم به UTG) را به سایر برندها آغاز خواهد کرد که این مسأله به خودی خود، محصولات جدیدی را نوید می‌دهد. در واقع، طبق برآورد کارشناسان DSCC، حداقل 12 مدل مختلف از گوشی‌های هوشمند تاشو از 8 برند اقدام به عرضه محصولات خود در سه‌ماهه چهارم 2021 کرده و حجم عرضه گوشی‌های تاشو در این سه‌ماهه را به بیش از سه میلیون دستگاه خواهند رساند.

عرضه اسمارت‌فون‌های تاشو در سه‌ماهه چهارم 2020 نسبت به سه ماهه قبل از آن 54 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 242 درصد رشد داشت. طبق برآوردهای تحلیلگران DSCC، عرضه این محصولات در سه‌ماهه نخست 2021، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 1 درصد رشد خواهد داشت ولی در سه‌ماهه دوم 2021 – به دلیل کمبود محصولات جدید – با افت سالانه 40 درصدی مواجه خواهد شد. البته در سه‌ماهه‌های سوم و چهارم سال 2021، رشد عرضه دیوایس‌های تاشو بیش از 100 درصد پیش‌بینی شده است.

در سه ماهه پایانی سال 2020، سامسونگ با در دست داشتن 91.5 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌های تاشو (برحسب تعداد)، بر این بازار حکمرانی می‌کرد. این امر در سراسر سال 2020 نیز جریان داشت و این شرکت کره‌ای 87 درصد از سهم بازار دیوایس‌های تاشو در این سال را قبضه کرده بود. در سال 2020 در مجموع 2.2 میلیون گوشی هوشمند تاشو به بازار عرضه شد که نسبت به سال 2019 با افزایش حدود 1000 درصدی همراه بوده است. حدود 50 درصد از کل گوشی‌های تاشوی سال 2020، اسمارت‌فون Galaxy Z Flip بوده و پس از آن Z Fold2 در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. استقبال خوب کاربران کره‌ای از Z Flip و Z Flip 5G در سال 2020، این کشور را به منطقه پیشرو در زمینه گوشی‌های تاشو تبدیل کرد. بد نیست بدانید بیش از نیمی از تقاضای خرید مدل‌های تاشوی سامسونگ در سال 2020، به کشور کره مربوط می‌شود.

Samsung Galaxy Z Flip

کارشناسان DSCC معتقدند در سال 2021 نیز سامسونگ با در دست داشتن 81 درصد از سهم بازار گوشی‌های تاشو و کسب 76 درصد از درآمد این بازار، همچنان به یکه‌تازی خود ادامه می‌دهد. همچنین، با توجه به اینکه فروش نمایشگرها و شیشه‌های فوق نازک Samsung Display به سایر برندها از نیمه دوم سال 2021 آغاز می‌شود، تسلط این کمپانی بر بازار دیوایس‌های تاشو بیشتر خواهد بود. طبق برآوردها، انتظار می‌رود سهم Samsung Display از بازار نمایشگرهای تاشو از 83.5 درصد در سال 2020 به 87 درصد در سال 2021 برسد.

از جمله مهم‌ترین گرایش‌های بازار می‌توان به رشد چشمگیر گوشی‌هایی که به داخل تا می‌شوند (تاشوهای کتابی) مثل Z Fold 2 اشاره کرد. با توجه به اینکه برندهای تازه‌وارد در عرصه اسمارت‌فون‌های تاشو – مثل گوگل، اوپو، ویوو و شیائومی – این نوع فرم فاکتور را برای تولید انتخاب کرده‌اند، انتظار می‌رود حدود 49 درصد از مجموع درآمد گوشی‌های تاشوی سال 2021 به این طراحی اختصاص یابد که این نسبت به سهم 39 درصدی این فرم فاکتور از درآمد کل گوشی‌های تاشو در سال 2020 نشان از رشد چشمگیری دارد. به گفته راس یانگ، تازه‌واردهای بازار این نوع گوشی‌ها را در اندازه‌هایی بین 7.1 تا 8.2 اینچ به تولید می‌رسانند. به این ترتیب مصرف‌کنندگان با داشتن تاشوهای زیر 7 اینچ و همچنین بین 7 تا 8.2 اینچ، گزینه‌های متنوعی برای خرید خواهند داشت.

رصد و پیش‌بینی زنجیره تأمین اسمارت‌فون‌های تاشو و رول‌شدنی از سوی DSCC، بر مبنای گاه‌شماریِ سه مؤلفه عرضه پنل، تولید دیوایس و عرضه دیوایس صورت می‌گیرد. نتایج مورد نظر برای هر سه مؤلفه مذکور در بین سال‌های 2019 تا 2021 در نمودار زیر به تصویر کشیده شده است. بزرگ‌ترین تفاوت در مقادیر فوق مربوط به فاصله زمانی بین آنهاست و این امر، زمانی که محصولات در اواخر سال معرفی می‌شوند، محسوس‌تر است؛ درست مثل آنچه در سال 2021 شاهد آن هستیم.

میزان عرضه پنل، تولید گوشی و عرضه گوشی در رده تاشو/رول‌شدنی از سال 2019 تا سال 2021

DSCC آمار مربوط به سال 2021 را به علت نبود زنجیره تأمین شیشه‌های بسیار نازک (علاوه بر آنچه در Samsung Display موجود است) و همچنین کمبود آی‌سی‌های درایور پایین آورده است. عوامل یادشده می‌تواند برخی از برنامه‌های تولید در سال 2021 را به تعویق انداخته و حتی مقیاس آنها را کوچک‌تر کند. عواملی از قبیل افزایش تولید محصولات معرفی شده در اواخر سال 2021، تکمیل زنجیره تأمین شیشه‌های بسیار نازک از سوی دیگر کمپانی‌ها و گسترش محصولات ارائه‌شده از سوی شرکت‌ها، دست به دست هم داده و موجب می‌شوند تا رشد سریع دیوایس‌های تاشو در سال 2022 نیز ادامه داشته باشد.

منبع : DSCC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا