معرفی تکنولوژی Super FlashCharge 120W از سوی iQOO – شارژ کامل باتری 4,000 در 15 دقیقه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : باتری Battery ، شارژ سریع Quick Charge ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : چندی‌ست که کمپانی‌های چینی همواره در صف اول توسعه تکنولوژی شارژ سریع قرار دارند. در حال حاضر، شارژ سریع 60 واتی در صنعت اسمارت‌فون به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده است (البته برخی سازندگان به تکنولوژی شارژ 100 واتی نیز دست پیدا کرده‌اند). اما ظاهرا iQOO – زیربرند Vivo – پا را یک قدم فراتر گذاشته است. iQOO در روز دوشنبه 13 جولای 2020 (23 تیر 1399) با برگزاری یک کنفرانس آنلاین در چین، رسما از تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی با نام Super FlshCharge 120W پرده برداشت. انتظار می‌رود نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به این فناوری، در آگوست سال جاری میلادی وارد بازار شوند.

طبق ادعای iQOO، با استفاده از این تکنولوژی جدید در عرض تنها 5 دقیقه، می‌توان ذخیره یک باتری به ظرفیت 4,000 میلی‌آمپر ساعت را از 0 به 50 درصد رساند. شارژ کامل این باتری نیز 15 دقیقه طول می‌کشد. این سرعت شارژ، تقریبا دو برابر سریع‌تر از تکنولوژی شارژ 65 واتی در پرچمداری مثل Oppo Find X2 Pro خواهد بود.

کنفرانس خبری iQOO تنها 15 دقیقه به طول انجامید. در ابتدای این کنفرانس، مسئولان برگزاری، یک دستگاه گوشی هوشمند با باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی را با استفاده از یک شارژر پیش‌نمونه – که به تکنولوژی شارژ 120 واتی مجهز شده – به پریز برق وصل کردند تا ذخیره باتری از 0 به 100 درصد برسد. در مدت زمانی که این باتری در حال شارژ شدن بود، یکی از مقامات اجرایی iQOO، جزییات بیشتری از این تکنولوژی را فاش کرد و توضیح داد که این تکنولوژی چگونه بدون داغ کردن بیش از حد گوشی، می‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

در تکنولوژی جدید iQOO، سلول‌های باتری با آرایش خاص و جدیدی در کنار هم قرار گرفته و به لطف همین طراحی جدید است که ذخیره یک باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی ظرف تنها 5 دقیقه از 0 به 50 درصد می‌رسد. ساز و کار این تکنولوژی به این شکل است که جریان از 20 ولت در 6 آمپر به 10 آمپر در 12 ولت تبدیل می‌شود. به این ترتیب، توان بین دو مدار مساوی (با جریان 12 آمپری و ولتاژ 5 ولتی) تقسیم شده که می‌تواند 2 سلول 2,000 میلی‌آمپر ساعتی را شارژ کند. هر اسمارت‌فونی که با این راهکار به تولید برسد، بایستی به لایه‌های اضافی از جنس گرافیت و همچنین خنک‌کننده‌های درونی بیشتری مجهز شود تا دما را پایین نگه داشته و از مادربورد محافظت کند.

جالب است بدانید، تنها چند ساعت قبل از کنفرانس مطبوعاتی iQOO، برند realme تیزرهای مربوط به تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی خود موسوم به SuperDART را منتشر کرد. کمپانی Oppo نیز از توسعه استاندارد جدیدی برای شارژ سریع 125 واتی به نام SuperVOOC خبر داده است. البته تا قبل از معرفی شارژر جدید iQOO هیچ یک از برندهای Oppo و realme هنوز تکنولوژی شارژ سریع خود را در ملأ عام به نمایش نگذاشته‌ بودند اما iQOO در کنفرانس مطبوعاتی اخیر این کار را انجام داد و ویدئوی مربوط به آن، در صفحه این شرکت در شبکه اجتماعی Weibo بارگذاری شده است.

مقامات iQOO جزییات بیشتری از اسمارت‌فونی که قرار است در ماه آگوست با این تکنولوژی عرضه شود را فاش نکردند. البته با توجه به گرایش iQOO به تولید گوشی‌های گیمینگ، این دیوایس به احتمال فراوان یک اسمارت‌فون مخصوص بازی خواهد بود. هرچند که دیر یا زود، تکنولوژی شارژ 120 واتی سرانجام به گوشی‌های هوشمند معمولی نیز راه پیدا خواهند کرد. لازم به ذکر است که 120 وات توان بسیار بالایی بوده و با بروز کوچک‌ترین اشتباه ممکن است عواقب ناگواری رخ دهد. البته با انتشار خبر تولید تراشه اسنپ‌دراگون 865 پلاس از سوی کوالکام، می‌توانیم منتظر عرضه گوشی‌های iQOO مجهز به این چیپ‌ست باشیم. این می‌تواند فرصت مناسبی برای iQOO باشد تا با استفاده از اسنپ‌دراگون 865 پلاس، فناوری Super FlashCharge را به مرحله تجاری برساند.

منبع : Weibo