پتنت شیائومی برای ساخت اسمارت‌فونی با دوربین چرخان درون نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، دوربین سلفی Selfie Camera ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی همچنان در مسیر پیشرفت است. این شرکت چینی به‌خوبی می‌داند گوشی‌های ارزان‌قیمت و پرچمدار خود را چگونه عرضه کند. به عنوان مثال، پرچمدار Mi 11 Ultra و یا اسمارت‌فون تاشوی Mi Mix Fold، به‌وضوح توانایی بالای شیائومی را اثبات می‌کنند. اوایل سال 2021 بود که شیائومی از یک گوشی هوشمند مفهومی با 4 لبه خمیده رونمایی کرد که در آن، دوربین جلو درون نمایشگر کار گذاشته شده بود. با این حساب، شیائومی از جمله برندهایی‌ست که در حال کار کردن روی دوربین درون نمایشگر بوده و طبق پتنتی که اخیرا در وب‌سایت سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) منتشر شده، شیائومی در پی آن است تا یک دوربین دومنظوره را درون نمایشگر تعبیه کند.

درخواست این پتنت در فوریه 2020 به WIPO ارائه شد و نهایتا این پتنت 32 صفحه‌ای در 29 آوریل 2021 (9 اردیبهشت 1400) به نام شیائومی ثبت شد. قرار دادن دوربین سلفی درون نمایشگر مفهوم چندان جدیدی نیست و حتی توسط ZTE – با عرضه گوشی ZTE Axon 20 – به مرحله تجاری‌سازی نیز رسیده است. اما آنچه طرح شیائومی را از سایر موارد مشابه متمایز می‌کند، آن است که دوربین درون نمایشگر، صرفا برای گرفتن سلفی نبوده و به عنوان یکی از دوربین‌های پشت نیز ایفای نقش خواهد کرد.

اسمارت‌فونی که در این پتنت به تصویر کشیده شده، دارای 3 دوربین در پشت است (چیزی شبیه به طراحی آیفون 12 پرو). نکته جالب در آن است که یکی از این دوربین‌ها به لطف وجود یک موتور و یا آهن‌ربا، می‌تواند با یک گردش 180 درجه‌ای به سمت نمایشگر بچرخد. به این ترتیب، دوربینی که تا پیش از این یکی از اعضای مجموعه دوربین‌های پشت بود، از این پس نقش دوربین سلفی درون نمایشگر را ایفا می‌کند. ظاهرا، احتمال به کارگیری مکانیسم آهنربایی برای چرخش دوربین بیشتر است، زیرا پیاده‌سازی این سازوکار هزینه کمتری داشته و با دوام‌تر خواهد بود (احتمال خراب شدن موتور وجود دارد، اما آهن‌ربا همیشه کار می‌کند). در پتنت اشاره نشده که این دوربین چرخان – که شیائومی آن را flip camera می‌نامد – قرار است دوربین اصلی باشد یا دوربین التراواید، اما در هر دو صورت، ایده‌ای کاربردی به نظر می‌رسد.

طبق آنچه در متن این پتنت آمده، بخشی از نمایشگر به گونه‌ای ساخته شده تا نور از آن عبور کرده و به لنز دوربین برسد. مشخص نیست اندازه این بخش شفاف چه‌قدر است، اما ZTE در ساخت Axon 20 نشان داد، اگر کار به درستی انجام شود، ناحیه شفاف نمایشگر چندان در دید نبوده و به سختی می‌توان آن را از سایر نقاط تشخیص داد. صرف نظر از اندازه ناحیه شفاف، این نوع طراحی به شیائومی اجازه می‌دهد تا بتواند اسمارت‌فونی را با نمایشگر سرتاسری و بدون نیاز به دوربین اختصاصی درون نمایشگر، به تولید برساند. نکته مثبت دیگر آن است که در این نوع طراحی، شیائومی می‌تواند از دوربین‌ قدرتمندتری هم استفاده کند.

در نهایت، در این پتنت از سیستم فوکوس خودکار لیزری صحبت به میان آمده است که طبق ادعای شیائومی حتی در شرایط کم‌نور نیز می‌تواند عمل فوکوس را با دقت و سرعت بالایی انجام دهد. البته شیائومی در گذشته چنین سیستم فوکوس خودکاری را در دیوایس‌های خود پیاده کرده بود (مثل آنچه که در Mi 9 شاهد آن بودیم). به گفته شیائومی، در این طرح محدودیتی برای نمایشگر وجود نداشته و هر نوع نمایشگری – اعم از OLED ،LCD و حتی CRT – می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

حال، سوال اینجاست که استفاده از دوربین چرخان درون نمایشگر چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ در وهله اول باید گفت این دوربین با گرد و خاک تماسی نداشته و این می‌تواند امتیاز بزرگی نسبت به دوربین‌های پاپ-آپ باشد. فایده دیگر آنکه با استفاده از این دوربین چرخان، می‌توان در تعداد دوربین‌های به کارگرفته شده صرفه‌جویی کرد. و نهایتا – آنچه بیش از همه مسلم است – با وجود این دوربین چرخان، دیگر به نصب جداگانه دوربین سلفی نیاز نخواهد بود.

درست است که این پتنت صرفا یک ایده بوده و ممکن است هیچ‌گاه عملی نشود، اما این تنها تلاش شیائومی در زمینه دوربین درون نمایشگر نیست. سال گذشته نیز، پتنتی در زمینه طراحی اسمارت‌فون با دوربین سلفی درون نمایشگر به نام شیائومی ثبت شد و این شرکت چینی تأیید کرد که نخستین گوشی‌های خود با این تکنولوژی را در سال 2021 روانه بازار خواهد کرد. به گفته برخی کارشناسان، ممکن است Mi Mix 4 نخستین اسمارت‌فونی باشد که شیائومی در ساخت آن از دوربین سلفی درون نمایشگر کمک بگیرد. برخی شایعات نیز حاکی از آنند که نسل بعدی اسمارت‌فون‌های تاشوی شیائومی، به این تکنولوژی مجهز خواهند بود.

البته در این زمینه، شیائومی تنها نیست. گزارش‌های رسیده نشان می‌دهند که اسمارت‌فون تاشوی‌ سامسونگ Galaxy Z Fold 3 – که احتمالا تابستان امسال معرفی می‌شود – به دوربین سلفی درون نمایشگر مجهز خواهد بود. به علاوه، انتظار می‌رود سایر برندهای برتر – از جمله اوپو، ویوو و هواوی – نیز نخستین گوشی‌های خود با این تکنولوژی را در سال جاری میلادی به بازار عرضه کنند. ZTE – که با تولید و عرضه Axon 20 در این زمینه پیشتاز بوده – نیز قصد دارد امسال مدل جدید دیگری را با دوربین سلفی درون نمایشگر به دست مصرف‌کنندگان برساند. البته ناگفته نماند، چنانچه شیائومی بتواند ایده مطرح شده در پتنت اخیر را عملی کرده و اسمارت‌فونی را با آن دوربین چرخان (موسوم به flip camera) به تولید برساند، آن اسمارت‌فون یک سروگردن از تمام دیوایس‌های ذکر شده بالاتر خواهد بود.

منبع : Lets Go Digital


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا