گزارش Strategy Analytics از بازار سنسورهای تصویری در سال 2020 – سامسونگ در تعقیب سونی
نمایش خبر
تاریخ : 1400/1/19 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | حسگر Sensor ، سنسور دوربین Image Sensor ، آمار Statistics ، آمنیویژن OmniVision ، سامسونگ Samsung ، سونی Sony |


طبق گزارش Strategy Analytics، درآمد بازار جهانی سنسورهای تصویری در سال 2020، با رشد سالانه 13 درصدی به 15 میلیارد دلار بالغ شده است. این رشد در حالی رقم میخورد که میزان عرضه اسمارتفون در سال 2020 نسبت به 2019 با 5.9 درصد افت همراه بود. کمپانی سونی با در دست داشتن 46 درصد از سهم درآمد این بازار، همچنان در رتبه نخست قرار دارد. این شرکت ژاپنی موفق شد سهم خود را نسبت به سهم 44 درصدی در نیمه نخست 2020 ارتقا دهد، اما جایگاه این کمپانی از سوی کرهایها تهدید میشود. کمپانی سامسونگ 29 درصد از سهم بازار سنسورهای تصویری را در اختیار داشته و از این رو پس از سونی، رتبه دوم را تصاحب کرده است. آمنیویژن نیز با کسب 10 درصد از سهم بازار، در جایگاه سوم قرار میگیرد. این 3 کمپانی روی هم رفته 85 درصد از بازار جهانی سنسورهای تصویری در سال 2020 را به خود اختصاص میدهند.
چندی پیش، سهم درآمد سامسونگ از بازار سنسورهای تصویری زیر 20 درصد بود، در حالی که سونی بیش از 50 درصد از درآمد این بازار را در دست داشت. این بدان معناست که سامسونگ – به لطف عرضه سنسورهای متنوع با رزولوشن بالا و تکنولوژیهای جدیدتر – بهآرامی فاصله خود با سونی را کمتر کرده است. از جمله محصولات موفق سامسونگ در این عرصه میتوان به سنسورهای 64 و 108 مگاپیکسلی این شرکت اشاره کرد که در بین سازندگان اسمارتفون از محبوبیت بالایی برخوردارند. اما نکته مهمتر در این رقابت آن است که سامسونگ موفق شد سفارشهایی را دریافت کند که سونی آنها را رد کرده بود.

به گفته جفری متیوز (Jeffrey Mathews)، تحلیلگر ارشد Strategy Analytics، تقاضا برای سنسورهای تصویری از سوی شرکتهای سازنده اسمارتفون بالا بوده است؛ شرکتهایی که سنسورهای با رزولوشن بالا و همچنین تعداد سنسورهای بیشتری را برای اسمارتفونهای خود سفارش دادند و همین امر موجب شد تا همهگیری کرونا نتواند مانع از رشد بازار جهانی سنسورهای تصویری در سال 2020 شود. در سالی که گذشت سامسونگ، آمنیویژن و SK Hynix هر کدام بخشی از سهم بازار سونی را تصاحب کردند، زیرا به دلیل تحریمهای وضع شده علیه هواوی، سونی یکی از بهترین مشتریهای خود را از دست داد.

در مقابل، سامسونگ سنسورهای مورد نیاز برندهایی مثل موتورولا، اوپو، ریلمی، ویوو و شیائومی را تأمین کرد. متیوز بر این باور است که رقابت شدید در بازار سنسورهای تصویری، جایگاه نخست سونی در این بازار را به شکل فزایندهای تهدید خواهد کرد. به گفته برخی کارشناسان، سنسور 50 مگاپیکسلی ISOCELL GN2 – که احتمالا بزرگترین سنسور تصویری سال 2021 خواهد بود – و همچنین سنسور 200 مگاپیکسلی (یا بالاتر) که ظاهرا در آینده نزدیک توسط سامسونگ به تولید میرسد، میتواند موقعیت مناسبی را برای سامسونگ به ارمغان بیاورد. ناگفته نماند، شایعاتی مبنی بر برنامه سامسونگ برای طراحی و تولید یک سنسور 600 مگاپیکسلی نیز شنیده میشود که البته ممکن است برای استفاده در گوشیهای هوشمند نباشد.
استیون انتویستل (Stephen Entwistle)، از معاونین Strategy Analytics، بر این باور است که گسترش دوربینهای چندگانه و قابلیتهای پیشرفته عکاسی در گوشیهای هوشمند، موجب بالا رفتن تقاضا برای سنسورهای تصویری شده و همین امر، رشد بازار را تضمین میکند. البته نباید فراموش کرد که کمبود محصولات نیمهرسانا میتواند تأمین تقاضا برای سنسورهای تصویری را با چالش روبرو کند.
-
معرفی Meizu 22 پرچمداری با 4 دوربین 50 مگاپیکسلی، صفحهنمایش LTPO و اثر انگشت اولتراسونیک
-
معرفی vivo Y31 و vivo Y31 Pro – پایینردههای نسل پنجمی ویوو با باتری 6,500 میلیآمپر ساعتی
-
معرفی Realme P3 Lite 5G – تکرار Realme C75 5G با طراحی باریک، Dimensity 6300 و باتری 6,000mAh
-
10 گوشی پر فروش سهماهه دوم سال 2025 با حضور 5 اپل و 4 سامسونگ و آیفون 16 در صدر
-
معرفی Galaxy Tab A11 – تبلت رده پایین سامسونگ با نمایشگر 90 هرتزی و تراشه Helio G99
-
رونمایی از Moto Pad 60 Neo – تبلت میانرده موتورولا با Dimensity 6300 و ارتباطات 5G
-
معرفی پلتفرم طراحی سفارشی تراشه Arm Lumex با هستههای پردازشی جدید و کاهش مصرف انرژی