گمانه‌زنی‌ها از تولید نخستین گوشی خم‌شونده از سوی اپل حکایت دارد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/10/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : ساخت و عرضه گوشی‌های خم‌شونده یکی از حوزه‌هایی است که در ماه‌ها و سال‌های اخیر به موضوعی برای رقابت تولیدکنندگان برتر اسمارت‌فون در جهان بدل شده است. در میان این شرکت‌ها، سامسونگ و هواوی از جمله معدود سازندگانی به شمار می‌روند که در زمینه تولید تجاری گوشی‌های خم‌شونده به موفقیت دست یافته‌اند. حال جدیدترین گزارش‌ها از آن حکایت دارد که اپل نیز در تلاش است به زودی نام خود را در این فهرست به ثبت رساند. چنان که بر اساس گزارش وب‌سایت تایوانی UDN، دو نمونه اولیه از دستگاه‌های تاشوی این کمپانی از آزمون دوام (durability test) کمپانی فاکس‌کان به عنوان مونتاژکننده آیفون‌های اپل، با موفقیت بیرون آمده‌اند.

مطابق این گزارش، اگر چه در هر دو نمونه رویکرد متفاوتی به مفهوم گوشی‌های خم‌شونده دیده می‌شود، با این حال یکی از آنها از نظر مکانیزم خم‌شوندگی با سامسونگ گلکسی Z Flip یا Motorola Razr و دیگری به Surface Duo مایکروسافت شباهت دارد. به بیان دیگر، یکی از این محصولات مانند گلکسیZ Flip دارای نمایشگر انعطاف‌پذیر OLED و لولایی در میانه دستگاه است که به صورت افقی خم می‌شود و دیگری همچون Surface Duo مایکروسافت از دو صفحه‌نمایش کاملا مجزا (یا یک صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر) بهره می‌برد که با یک لولا در مرکز به یکدیگر متصل شده‌اند و شبیه کتاب به نظر می‌رسد. البته این دو محصول در حال حاضر کاملاً کاربردی نیستند و فعلا قطعات شاسی و نمایشگر آنها مورد آزمایش قرار گرفته است.

Samsung Galaxy Z Flip

از سوی دیگر مطابق اعلام منابع خبری، به طور دقیق مشخص نیست که آیا اپل در حال کار روی دو نمونه متمایز از گوشی‌های تاشونده است یا ایده‌های مختلف را در مورد مدل جدیدی از آیفون با امکان خم‌شوندگی آزمایش می‌کند. غول کوپرتینوئی اخیرا درخواست پنتی را با عنوان «دستگاه‌های الکترونیکی خم‌شونده با لولای چرخ‌دنده‌ای» در اداره اختراعات و نشان‌های تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) به ثبت رسانده است. در این درخواست پتنت، دستگاهی با نمایشگر خم‌شونده توصیف شده که بخش اول و دوم آن از طریق یک لولا به یکدیگر متصل می‌شوند و یک صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر روی این دو بخش را پوشانده است. این نمایشگر می‌تواند حول یک محور خم شود، چنان که بخش اول و دوم می‌توانند با استفاده از لولا هر یک به نسبت دیگری چرخانده شود.

البته این نخستین درخواست پتنت اپل در زمینه گوشی‌های خم‌شونده نیست و احتمالا آخرین آنها هم نخواهد بود. کما این که پیش از این نیز درخواست ثبت اختراعی از سوی این شرکت در زمینه «نمایشگر خود-ترمیم‌کننده» و همچنین نمونه‌ای با دو صفحه‌نمایش به ثبت رسیده است که هنگام نزدیک بودن این دو نمایشگر می‌تواند به صورت یکپارچه کار کند.

به گزارش شرکت پژوهش بازار DSCC، سهم سامسونگ از بازار جهانی گوشی‌های خم‌شونده تا پایان سال جاری میلادی به 88 درصد خواهد رسید. بر اساس یافته‌های این موسسه، گلکسی Z Flip و Z Fold2 بهترین گوشی‌های خم‌شونده امسال هستند. به علاوه، هواوی به عنوان رقیب سامسونگ در زمینه گوشی‌های خم‌شونده به سبب تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، نتوانسته نمونه جدیدی از این گوشی‌ها را وارد بازار کند.

سابقه استراتژی ‌اپل نشان از آن دارد که این شرکت هیچ گاه در عرضه فناوری پیشگام نمی‌شود، مگر آن که از عملکرد و کیفیت محصول بعدی خود اطمینان حاصل کند. به طور مثال، با وجود گسترش نسبی فناوری نسل پنجم، کمپانی آمریکایی تا اکتبر سال گذشته میلادی وارد حوزه اسمارت‌فون‌های 5G نشده بود. در زمینه هدست‌های بلوتوث کاملا بی‌سیم (TWS) یا ساعت هوشمند نیز اپل پیشگام بازار نبوده، اما حالا برترین شرکت عرضه‌کننده این ابزارها است. در واقع غول آمریکایی هرگز پیش از اطمینان از کارکرد درست و قابلیت‌های فناوری‌های جدید قدم به عرصه طراحی و عرضه آن‌ها نمی‌گذارد و حال نیز منتظر است تا از موفقیت محصولات خم‌شونده مطمئن شود و سپس به تولید چنین گوشی‌هایی اقدام نماید.

البته نمی‌توان به یقین انتظار داشت که اپل دستگاه تاشویی را در آینده نزدیک تولید کند، اما پیش‌بینی‌ها از ورود شرکت آمریکایی به این عرصه تا سال 2022 حکایت دارد. به علاوه احتمال زیادی دارد که پلتفرمی ترکیبی از iOS و iPadOS را روی این دستگاه عرضه کند تا عملکرد همزمان تبلت و گوشی هوشمند را در آن ارائه نماید. البته همچنان باید به این نکته توجه داشت که این گزارش‌ها هنوز تأیید نشده‌اند و باید برای راستی‌آزمایی آن‌ها چشم انتظار باقی ماند.

منبع : United Daily News