دوربین جداشونده، گام تازه کمپانی ویوو در طراحی گوشی‌های ماژولار

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : دوربین سلفی Selfie Camera ، گوشی مفهومی Concept Phone ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی ویوو از آن دست شرکت‌هایی است که همواره از پذیرفتن ریسک در معرفی ویژگی‌های جدید در اسمارت‌فون‌ها با آغوش باز استقبال کرده و مفاهیم و ایده‌های تازه را با سرعت به محصولات خود افزوده است؛ سیاستی که پیش از این با پیشگامی این شرکت در معرفی پردازنده ده هسته‌ای و گوشی شیشه‌ای یکپارچه بدون هیچ شکاف به ظهور رسیده بود. حال ویوو که پیشتر خود دوربین‌های سلفی جهنده یا pop-up را ابداع و به کار گرفته، این مفهوم را یک گام پیش‌تر برده و دوربینی را معرفی کرده است که کاربر می‌تواند آن را از دستگاه جدا کند و از راه دور توسط گوشی کنترل نماید. ایده‌ای که ویوو به اختصار IFEA نامیده و موفق به کسب جایزه Red Dot برای طراحی آن شده است.

فناوری تازه دوربین سلفی ویوو در چارچوب گوشی‌های مفهومی سری Apex شرکت ارائه شده که هر ساله جدیدترین نوآوری‌های این تولیدکننده را در معرض دید همگان قرار می‌دهد. پیش از این Apex 2019 یکی از اسمارت‌فون‌های مفهومی کمپانی چینی بود که سال 2019 معرفی شد و همچون دستگاه ارائه‌شده در کنگره جهانی موبایل 2018 به دوربین pop-up و حسگر اثر انگشت تعبیه‌شده زیر لایه نمایشگر نمایشگر مجهز شده بود. Apex 2019 فاقد هر گونه درگاه و دکمه بوده و همه پورت‌های آن اعم از درگاه یو‌اس‌بی، جک هدست، دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور حذف شده است.

نوآوری ویوو بر بستر رقابت و تلاش چندین ساله تولیدکنندگان گوشی هوشمند به منظور ارائه نمایشگرهای بدون حاشیه و تمام‌صفحه صورت گرفته است. پیش از این، علاوه بر دوربین‌های جهنده، راه‌کارهایی همچون بریدگی یا notch بالای صفحه¬نمایش برای حل این دشواری به کار گرفته شده بود. اینک ویوو با توسعه بیشتر ایده دوربین جهنده ترکیبی جدید از آن را ارائه کرده است که به صورت مستقل از گوشی قابل استفاده است.

بر اساس گزارش SlashGear، مفهوم IFEA به کاربران اجازه می‌دهد دوربین سلفی را پس از اینکه کاملا از داخل گوشی بیرون آمد، جدا کنند. بنابر اعلام ویوو، این دوربین را می‌توان به طور بی‌سیم نیز به کار گرفت و حتی به اشیای دیگری (مانند قلاده سگ) متصل کرد تا تجارب تازه و امکانات منحصر‌به‌فردی برای عکاسی ایجاد شود. به این ترتیب کاربر می‌تواند دوربین گوشی را در مکانها و زوایایی به کار گیرد که بدون این روش، حتی تصور آن نیز محال به نظر می‌رسد.

به طور طبیعی این دوربین جداشونده نه تنها دارای باتری خواهد بود، بلکه به ابزار ارتباطی اختصاصی همچون بلوتوث، برای اتصال به دستگاه اصلی مجهز خواهد شد. به علاوه این دوربین از طریق فرمان‌های صوتی قابل کنترل است و با داشتن طراحی تعاملی و بصری، برای افزایش ثبات کاربردی و امکانات ذخیره‌سازی، از مکانیسم‌ها و تجهیزات جانبی گوناگون پشتیبانی خواهد کرد.

البته همچون همیشه، این ایده در حال حاضر صرفا یک طرح مفهومی جذاب به شمار می‌رود و اجرایی شدن آن در گوشی‌های ویوو به عوامل دیگری از جمله شرایط بازار و امکانات تولیدی بستگی دارد. امری که برای سنجش آن باید تا زمان معرفی و عرضه چند محصول آینده این کمپانیِ خوش‌قریحه در انتظار ماند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا