معرفی Lemon K12 و K12 Pro – بخش موبایل لنوو هنوز زنده است

نمایش خبر

تاریخ : 1399/9/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 460 Snapdragon 460 ، اسنپ دراگون 662 Snapdragon 662 ، Lenovo K12 ، Lenovo K12 Pro ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : تا چند سال قبل، لنوو یکی از مهم‌ترین سازندگان اسمارت‌فون‌های میان‌رده در چین به شمار می‌رفت و دیوایس‌های قابل‌قبولی را به تولید می‌رساند. اما پس از انتقال مالکیت بخشی از موتورولا به لنوو، این شرکت چینی بیشتر روی تولید اسمارت‌فون با برند موتورولا متمرکز شد. این رویکرد منطقی به نظر می‌رسد، زیرا گوشی‌های موتورولا در بازارهای جهانی موفق‌تر هستند. البته این به معنی خداحافظی با گوشی‌های لنوو نبوده زیرا این کمپانی سعی می‌کند بخش موبایل خود را (هر چند کم‌کار) همچنان پابرجا نگه دارد. در همین راستا لنوو روز چهارشنبه 9 دسامبر 2020 (19 آذر 1399) از دو گوشی جدید با نام‌های Lemon K12 و K12 Pro رونمایی کرد.

Lemon K12 Pro

در ابتدا به معرفی نسخه Pro می‌پردازیم که قاعدتا مشخصات بالاتری دارد. این گوشی ضخامتی برابر با 9.6 میلی‌متر داشته و 221 گرم وزن دارد. قاب پشتی دستگاه به شکل بافت‌دار (textured) ساخته شده و طبق ادعای لنوو به گونه‌ای طراحی شده که مانع تعریق و سرخوردن از دست می‌شود. Lemon K12 Pro در رنگ‌های ارغوانی و سبزآبی تیره تولید شده است. ظاهرا این رنگ‌ها حاصل پروسه‌ای موسوم به "چگالش فازیِ اکسید نافلز" هستند.

نمایشگر 6.8 اینچی این گوشی از پنل‌های ال‌سی‌دی (با فناوری IPS) تشکیل شده و رزولوشن آن HD+ است. در قسمت بالا سمت چپ این نمایشگر حفره‌ای دیده می‌شود که دوربین جلوی گوشی را در خود جای داده است. لنوو در ساخت K12 Pro از تراشه میان‌رده اسنپ‌دراگون 662 استفاده کرده است. این چیپ‌ست مشتمل بر 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 610 است. 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی برای این گوشی در نظر گرفته شده که با توجه به پشتیبانی گوشی از میکرو اس‌دی، می‌توان آن را تا 512 گیگابایت دیگر ارتقا داد.

در پشت دیوایس 3 دوربین کار گذاشته شده است؛ دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.79 اعلام شده است. دو دوربین ماکرو و عمق (هر کدام به وضوح 2 مگاپیکسل) دوربین اصلی را یاری می‌کنند. به گفته لنوو، 18 حالت مختلف برای عکاسی و فیلم‌برداری با این دوربین پیش‌بینی شده که هوش مصنوعی نیز در آنها به خدمت گرفته شده است. ناگفته نماند، دوربین جلو وضوحی معادل 16 مگاپیکسل داشته و گشودگی آن f/2.2 است.

باتری قدرتمند 6,000 میلی‌آمپر ساعتی، از مهم‌ترین نقاط قوت Lemon K12 Pro به حساب می‌آید. به گفته لنوو، این باتری در حالت استندبای تا 31 روز دوام داشته و کاربر می‌تواند ظاهرا تا 24 ساعت با آن ویدیو تماشا کند. این باتری با شارژر 20 واتی شارژ شده و با توجه به پشتیبانی از شارژ معکوس 2.5 واتی از طریق OTG، می‌توان گوشی را به یک پاوربانک کوچک تبدیل کرد.

Lenovo K12 Pro از ارتباطات نسل پنجم بی‌بهره بوده و نهایتا از شبکه 4G برخوردار است. بلوتوث 5، پشتیبانی از سامانه ناوبری Beidou، جک هدفون و پورت USB-C از دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی به شمار می‌روند. حسگر اثر انگشت نیز در پشت گوشی تعبیه شده است. یکی از امکانات جالب K12 Pro، دکمه‌ای‌ فیزیکی موسوم به one-touch-to-reach است که دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های پرکاربرد را فراهم می‌کند. ناگفته نماند، سیستم‌عامل گوشی اندروید 10 است.

Lemon K12

نسخه استاندارد 200 گرم وزن و 9.18 میلی‌متر ضخامت داشته و در رنگ‌های آبی و خاکستری (با رنگ‌پردازی پلکانی) به تولید می‌رسد. قطر نمایشگر در Lemon K12 به 6.5 اینچ کاهش یافته، ولی رزولوشن همان+HD است. البته، برخلاف نسخه پرو، در نسخه استاندارد، به جای حفره شاهد ناچ قطره آب هستیم.

پردازش این گوشی به تراشه رده پایین اسنپ‌دراگون 460 سپرده شده که در مقایسه با اسنپ‌دراگون 662 کمی ضعیف‌تر است. اسنپ‌دراگون 460 از 8 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی Kryo 240 تشکیل شده و پردازنده گرافیکی آن Adreno 610 است. RAM و حافظه داخلی در نسخه استاندارد تغییری نکرده و به‌ترتیب 4 و 64 گیگابایت اعلام شده است. امکان ارتقاء حافظه داخلی تا 512 گیگابایت دیگر، در اینجا نیز فراهم است.

تعداد دوربین‌های پشت دستگاه در Lemon K12 به دو دوربین کاهش یافته است: یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی (f/1.7) و یک دوربین عمق 2 مگاپیکسلی. در اینجا نیز کاربر می‌تواند از 14 حالت متنوع برای برداشت عکس و ویدئو استفاده کند، از جمله فیلم‌برداری اسلوموشن، پانورامای 360 درجه و ... . دوربین جلو نیز رزولوشنی معادل 8 مگاپیکسل دارد.

ظرفیت و توان شارژ باتری در Lenovo K12 به ترتیب به 5,000 میلی‌آمپر ساعت و 10 وات کاهش پیدا کرده، اما مثل مدل پرو، می‌توان از طریق کابل OTG آن را به یک پاوربانک 2.5 واتی تبدیل نمود. به گفته شرکت سازنده، این باتری در حالت استندبای تا 13 روز و در هنگام پخش ویدیو تا 19 ساعت دوام خواهد آورد. دکمه جانبی one-touch-to-reach و حسگر اثر انگشت در پشت، در نسخه استاندارد نیز به چشم می‌خورند. لازم به ذکر است، سایر مشخصات K12 (از جمله ارتباطات و سیستم‌عامل) نسبت به نسخه پرو تغییری نکرده است.

لنوو این دو گوشی را فعلا برای عرضه در بازار چین به تولید می‌رساند. هر دو دیوایس در حال حاضر در فروشگاه اینترنتی JD.com عرضه شده‌اند. قیمت Lemon K12 Pro معادل 999 یوان است که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 153 دلار. Lemon K12 نیز 799 یوان (122 دلار) قیمت گذاری شده است. البته لنوو برای جذب مشتری بیشتر، در پیش‌فروش هر کدام از این محصولات 100 یوان تخفیف ارائه می‌کند. اگر درباره عرضه بین‌المللی این دو دیوایس سؤالی دارید، باید بگوییم این کار قبلا انجام شده است! به عبارت دقیق‌تر، K12 در واقع همان Moto E7 Plus بوده و K12 Pro نیز همان Moto G9 Power است که چندی پیش در هند و اروپا عرضه شده بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا