گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه سوم 2020 – افت سالانه 14.3 درصدی در عرضه

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC به‌تازگی گزارشی را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه سوم سال 2020 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر 84.8 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار چین شده است. این میزان، در قیاس با 98.9 میلیون دستگاه اسمارت‌فونی که در سه‌ماهه سوم 2019 به این بازار عرضه شد، 14.3 درصد افت داشته است. IDC این افت را به چند عامل مختلف نسبت می‌دهد، از جمله کاهش تقاضا، محدودیت‌های هواوی در تأمین قطعات مورد نیاز و عرضه دیرهنگام گوشی‌های پرچمدار از سوی هواوی و اپل. مثل فصل‌های قبل، هواوی برترین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در چین بود، اما به جز شیائومی، بقیه برندهای برتر بازار چین با افت سالانه در عرضه مواجه شدند.

به گفته ویل وانگ (Will Wong)، مدیر تحقیقاتی دیوایس‌های مشتریان در بخش آسیا/اقیانوسیه IDC، محدودیت‌های تجاری که از سوی آمریکا علیه هواوی اعمال شده بود، سرانجام در ماه آگوست تأثیر خود را نشان داد و شتاب رشد این شرکت در بازار چین را گرفت. البته تحریم‌های ایالات متحده از علاقه مشتریان وفادار هواوی به این برند نکاست و هواوی به پشتوانه حمایت این مشتریان موفق شد سهم خود را از بازار چین همچنان بالای 40 درصد نگه دارد. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد 5 برند برتر بازار اسمارت‌فون چین، طی سه‌ماهه سوم 2020.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه سوم سال 2020 (عرضه به میلیون عدد)

هواوی

کمپانی هواوی در سه‌ماهه اخیر، با عرضه 35.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین و کسب 41.4 درصد از سهم بازار این کشور موفق شد باز هم در رتبه نخست عرضه اسمارت‌فون در چین قرار بگیرد. اما تعداد گوشی‌های هوشمندی که این کمپانی در فصل اخیر وارد بازار چین کرده، در مقایسه با دیوایس‌های عرضه‌شده از سوی این کمپانی در سه‌ماهه سوم 2019 (یعنی 41.5 میلیون دستگاه) 15.5 درصد افت داشته است.

Huawei Mate 30 Pro

هواوی در فصلی که گذشت، عرضه اسمارت‌فون‌های خود در تمام رده محصولاتش را محتاطانه مدیریت نمود و تولید برخی از مدل‌های پرطرفدار، مثل سری Mate 30 را کاهش داد. مدیریت کانال فروش و همچنین اولویت‌بندی‌های این شرکت در تولید، موجب شد که عرضه دیوایس‌های هواوی در شهرهای رده پایین‌تر چین به طور ناقص صورت بگیرد. در نتیجه مشتریان وفادار هواوی مجبور شدند خرید خود را به تعویق بیندازند.

Vivo

عرضه گوشی‌های هوشمند Vivo در چین، با 16.9 درصد افت سالانه، از 18.1 میلیون دستگاه در سه ماهه سوم 2019 به 15 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2020 کاهش یافت. البته Vivo با تمرکز روی رده‌های متنوع با قیمت‌های مختلف، موفق شد افت سالانه کمتری را نسبت به سال قبل ثبت کند. این شرکت چینی با تولید گوشی‌های نسل پنجمی سری Y همچنان به نفوذ خود در بخش دیوایس‌های زیر 300 دلار ادامه می‌دهد. Vivo با عرضه سری‌های جدید S7 و iQOO 5 موقعیت خود را در رده‌های میانی و بالا بهبود بخشیده و تولید گوشی‌های پرچمدار سری X نیز همچنان ادامه دارد.

iQOO 5 Pro

Oppo

کمپانی Oppo نیز با تمرکز بر رده گوشی‌های نسل پنجمی 200 تا 400 دلاری، موفق شد مثل Vivo افت سالانه پایین‌تری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند. این برند طی فصل اخیر 14.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار چین کرد که نسبت به رقم عرضه در سه‌ماهه سوم 2019 (یعنی 16.4 میلیون دستگاه)، 14.2 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است، طی فصل اخیر، Oppo عرضه گوشی‌های زیر 150 دلاری خود در چین را کاهش داد و این در حالی‌ست که برخی از این مدل‌های حاضر در این رده قیمتی قدیمی شده و به پایان چرخه عمر خود نزدیک می‌شدند.

شیائومی

در بین 5 برند برتر بازار چین در فصل اخیر، شیائومی تنها برندی بود که توانست عرضه اسمارت‌فون‌های خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. عرضه گوشی‌های هوشمند این کمپانی با رشد سالانه 13.4 درصدی، از 9.7 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2019 به 11 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2020 افزایش یافت. عرضه سری اسمارت‌فون‌های Redmi 9 و K30 با استقبال خوبی همراه شد و این امر در شهرهای رده بالاتر چین پررنگ‌تر بود. طی فصل اخیر، رضایتمندی کاربران از مدل‌های جدید شیائومی در رده‌های میانی و بالا، دهان به دهان چرخید و همین امر گسترش کانال فروش آفلاین این شرکت را سرعت بخشیده و به رشد عرضه دیوایس‌های شیائومی در چین کمک کرد.

Redmi K30 Pro

اپل

عرضه دیرتر از موعد آیفون 12، موجب شد تا حجم عرضه اسمارت‌فون‌های این شرکت در چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین بیاید. البته این کمپانی آمریکایی موفق شد این نقصان را تا حدی با موفقیت آیفون 11 تعدیل کند؛ آیفون‌های سری 11 همچنان عملکرد مناسبی در چین داشته و در هر دو کانال آنلاین و آفلاین به ‌خوبی به فروش می‌رسند. طی فستیوال بزرگ خرید آنلاین در چین در روز 11 نوامبر (21 آبان) – که روز مجردها نام‌گذاری شده است – اپل باز هم برای جلب مشتری بیشتر برای خرید آیفون 11 مشوق‌های مختلفی ارائه می‌کند. ناگفته نماند، اپل در فصلی که گذشت 7 میلیون آیفون را وارد بازار چین کرد که نسبت به 8.1 میلیون دستگاه آیفون عرضه شده در مدت مشابه سال گذشته، 13.1 درصد افت را نشان می‌دهد.

گوشی‌های 5G در چین

از سال 2019 تاکنون در مجموع 117 میلیون دستگاه گوشی هوشمند نسل پنجم در چین عرضه شده که 49.7 میلیون از این دیوایس‌ها در سه‌ماهه سوم 2020 وارد بازار این کشور شده است. هواوی در بازار گوشی‌های 5G چین نیز پیشرو بوده و پس از آن Oppo و Vivo – عمدتا به لطف عرضه دیوایس‌های 5G با قیمت زیر 300 دلار – در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. از لحاظ عرضه گوشی‌های نسل پنجم در چین، کمپانی شیائومی در رتبه چهارم بوده و برند Realme – که چندین مدل 5G جدید را از طریق کانال‌های آنلاین و آفلاین در ماه سپتامبر روانه بازار کرد – در جایگاه پنجم می‌ایستد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا