آشنایی با وان‌پلاس و محصولات آن – بخش سوم: تلویزیون‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/20        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : تلویزیون هوشمند Smart TV ، تلویزیون وان پلاس OnePlus TV ، وان پلاس کانکت OnePlusConnect ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : پس از معرفی برند وان‌پلاس و نگاهی به چگونگی پیدایش این شرکت در بخش اول و سپس مروری بر تاریخچه گوشی‌های هوشمند آن در بخش دوم از داستان وان‌پلاس، اکنون قصد داریم تا شما را با ماجراجویی جدید وان‌پلاس آشنا کنیم. وقتی که این برند جوان و جویای نام اعلام نمود که قصد ورود به دنیای تلویزیون‌های هوشمند را دارد، همه را غافل‌گیر نمود. وان‌پلاس با این اقدام بار دیگر نشان داد که شرکتی ریسک‌پذیر، غیرقابل‌پیش‌بینی و پویاست. آن‌ها برای کسب جایگاه در این بازار راه سختی را پیش رو داشته و بایستی با ایستادن در مقابل بزرگانی همچون شیائومی، سامسونگ و ال‌جی، بخشی از بازار تلویزیون‌های هوشمند را از چنگ آن‌ها درآورند.

ورود وان‌پلاس به بازار تلویزیون‌های هوشمند

به دنبال موفقیت‌ فوق‌العاده وان‌پلاس در سال 2018، این شرکت پا را از بازار گوشی‌ها فراتر گذاشته و به طور رسمی وارد میدان تلویزیون‌های هوشمند شد. آقای Pete Lau که رهبری بخش تلویزیون‌های این شرکت را نیز بر عهده گرفته بود، با انتشار پستی در فروم انجمن وان‌پلاس در خصوص این اقدام می‌گوید: من رویای زمانی را دارم که فناوری به معنای واقعی (با زندگی) یک‌پارچه شده و بدون قرار گرفتن در کانون توجه، به بخشی از زندگی تبدیل شود. در حالی که دیگر تجهیزات الکترونیکی عمومی تکامل یافته و کیفیت زندگی را بهبود بخشیده‌اند، تلویزیون‌ها معمولی و دست‌و‌پاگیر باقی مانده‌اند. او می‌افزاید که: ما با خود مزایایی ذاتی را به این صنعت آورده و با این تلویزیون جدید، هیجان‌زده هستیم تا در جهت خلق یک تجربه کاربری کاملا متصل که می‌تواند زندگی روزمره را ارتقا بخشد گام برداریم. این موسس وان‌پلاس همچنین می‌گوید: اغلب ما هر روز در 4 محیط اصلی به سر می‌بریم: خانه، محل کار، پیاده‌روی و محیط وسایل نقلیه بین خانه و محل‌کار. در این میان، خانه -- که شاید مهم‌ترین محیط باشد – تازه در حال بهره بردن از مزایای اتصال هوشمند است. کاری به سادگی نمایش عکس‌های تلفن همراه روی تلویزیون، هنوز دشوار است. با توسعه فناوری هوش مصنوعی، تصورات ما نامحدود بوده و مشتاقانه به آینده می‌نگریم.

وان‌پلاس تا کنون 3 سری مختلف از تلویزیون‌های هوشمند خود را با امکانات، خصوصیات، رده قیمتی و بازار هدف متفاوت معرفی نموده است. در ادامه قصد داریم تا علاوه بر معرفی اجمالی این محصولات، شما را با ابزارهای نرم‌افزاری ویژه وان‌پلاس برای خلق تجربه کاربری خوب و لذت‌بخش در استفاده از این تلویزیون‌های هوشمند آشنا کنیم.

OnePlus Connect

یکی از ابزارهای نرم‌افزاری ویژه وان‌پلاس برای تلویزیون‌های هوشمندش OnePlus Connect نام دارد. این نرم‌افزار بدون شک یکی از بهترین ویژگی‌های تلویزیون‌های وان‌پلاس محسوب می‌شود. خصوصیتی که می‌تواند وجه تمایز این محصولات با دیگر تلویزیون‌های هوشمند موجود در بازار باشد. این اپلیکیشن از طریق ارتباط و تعامل میان OnePlus TV و گوشی‌های هوشمند، امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های OnePlus Connect عبارتند از:

- TypeSync: یکی از آزاردهنده‌ترین جنبه‌های کار با تلویزیون‌های هوشمند، دشوار بودن تایپ کردن از طریق ریموت کنترل‌های آن‌هاست. وان‌پلاس با ارائه قابلیت TypeSync این مشکل دیرینه را به بهترین شکل حل نموده است. این اپلیکیشن به کاربران وان‌پلاس امکان می‌دهد تا برای تایپ کلمات در تلویزیون، از گوشی‌های هوشمند خود و کیبوردهایی که روی آن‌ها دارند، بهره بگیرند. همین قابلیت ساده یکی از مهم‌ترین مشکلات تلویزیون‌های هوشمند را حل نموده و تجربه کاربری بسیار بهتری را برای کاربران OnePlus TV رقم می‌زند.‌

- جابجایی سریع میان اپلیکیشن‌ها: این ابزار امکان جابجایی راحت و سریع میان اپلیکیشن‌های مختلف تلویزیون هوشمند را فراهم می‌آورد. در حالت عادی برای دسترسی به اپلیکیشن مورد نظر روی یک تلویزیون هوشمند لازم است که با پیدا کردن کنترل، به صفحه خانگی رفته، قسمت اپلیکیشن‌ها را انتخاب نموده و برای مشاهده لیست اپلیکیشن‌ها به آن وارد شویم. اما هنگام استفاده از تلویزیون‌های وان‌پلاس کافی‌ست به کمک گوشی هوشمند -- که به طور معمول در دست یا جیب شما قرار دارد – وارد OnePlus Connect شده و با انتخاب گزینه مربوطه، اپلیکیشن مورد نظر خود را از لیست کل اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلویزیون هوشمند خود برگزینید.

- کنترل هوشمند بلندی صدا: یکی از جالب‌ترین و منحصربه‌فردترین قابلیت‌های OnePlus Connect، امکان کنترل هوشمندانه صدای تلویزیون است. قابلیتی که پیش آن شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که برای یک تلویزیون هوشمند این‌قدر لازم و مفید باشد. بدون شک برای شما هم بسیار پیش آمده است که با دریافت یک تماس یا اصطلاحا زنگ خوردن گوشی، دربه‌در دنبال کنترل تلویزیون گشته یا از افراد دیگری که در خانه حضور دارند بخواهید تا صدای تلویزیون را کم کنند. شاید هم گاهی از پیدا کردن به‌موقع کنترل و کاهش صدای تلویزیون ناامید شده و به قسمت‌های دیگر خانه پناه برده باشید. اما سرانجام وان‌پلاس راه ‌حلی برای این مشکل ارائه نموده است. بدین ترتیب که با استفاده از OnePlus Connect ارتباط میان تلویزیون با گوشی هوشمند برقرار بوده و در هنگام برقراری تماس تلفنی، صدای تلویزیون به صورت خودکار کم می‌شود. به همین ترتیب، با پایان یافتن تماس روی گوشی هوشمند، بلندی صدای تلویزیون به حالت قبل از تماس برگردانده می‌شود. قابلیت دیگری که در عین سادگی، بسیار کاربردی بوده و مفهوم تلویزیون هوشمند را بیش‌تر تجلی می‌دهد.

- گرفتن اسکرین‌شات: این اپلیکیشن گرفتن اسکرین‌شات (screenshot) یا همان عکسبرداری از محتوای صفحه تلویزیون را بسیار ساده نموده است. در همان صفحه اصلی اپلیکیشن، دکمه‌ای به شکل دوربین برای این کار در نظر گفته شده است. با لمس این دکمه یک اسکرین‌شات از وضعیت فعلی صفحه تلویزیون گرفته شده و کاربر می‌تواند به سرعت آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

- استفاده از گوشی به عنوان ریموت‌کنترل: اپلیکیشن OnePlus Connect در واقع یک کنترل برای تلویزیون هوشمند وان‌پلاس است که در کنار امکانات معمول کنترل‌های تلویزیون، قابلیت‌های جدید و هوشمندی را نیز برای کاربران به ارمغان می‌آورد. صفحه خانگی این اپلیکیشن نیز کم‌و‌بیش مشابه همان ریموت فیزیکی تلویزیون وان‌پلاس است.

- پخش محتوای گوشی روی تلویزیون: دیگر ویژگی قابل انتظار و نه‌چندان جدید این اپلیکیشن، فراهم آوردن امکان پخش محتوای چندرسانه‌ای گوشی روی تلویزیون و همچنین Screen Mirroring یا نمایش هم‌زمان محتوای صفحه گوشی روی تلویزیون است. قابلیت‌هایی که اغلب تلویزیون‌های هوشمند امروزی از آن بهره می‌برند.

این اپلیکیشن در حال حاضر به صورت رایگان از طریق Google Play و App Store به ترتیب برای سیستم‌عامل‌های Android و iOS ارائه می‌گردد.

OnePlus TV سری Q

پس از چند هفته پخش انواع تیزر و برانگیختن کنجکاوی و اشتیاق کاربران، سرانجام در سپتامبر سال 2019 وان‌پلاس اولین سری از تلویزیون‌‌های هوشمند خود را با به نام‌های OnePlus TV 55 Q1 و OnePlus TV 55 Q1 Pro معرفی نمود. وان‌پلاس این دو دستگاه را "تلویزیون‌های هوشمند پرچم‌دار" دانسته و ادعا داشت که آن‌ها تجربه تماشای تلویزیون برای کاربران را از نو تعریف کرده و دگرگون خواهد نمود. ادعایی که البته در حد حرف باقی مانده و به واقعیت نپیوست. وان‌پلاس از جمله اولین شرکت‌هایی بود که پنل‌هایی با فناوری QLED-backlit VA را در تلویزیون‌های هوشمند به اصطلاح مقرون‌به‌صرفه به کار می‌گرفت. پنل‌هایی که نسبت به انواع قدیمی‌تر و معمول‌تر LED-backlit LCD از کنتراست و اشباع رنگ بهتری برخوردار بوده اما همچنان فاصله کیفیت قابل توجهی با پنل‌های گران‌قیمت OLED داشتند.

هر دو تلویزیون سری Q وان‌پلاس از صفحه‌نمایش‌هایی مشابه با اندازه 55 اینچ و رزولوشن 4K (یا 2160×3840 پیکسل) با پشتیبانی از +HDR10 و Dolby Vision بهره می‌برند. در ساخت بدنه این تلویزیون‌های هوشمند ترکیبی از فلز و پلاستیک مقاوم با لایه‌ای از فیبر کربن مورد استفاده قرار گرفته است تا ظاهری زیبا و حسی از کیفیت بالا را برای کاربران به ارمغان آورد. قلب تپنده این دو دستگاه را تراشه MediaTek MT5670 با سیستم پردازشی متشکل از 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex A53 و همچنین پردازنده گرافیکی Mali G51 تشکیل می‌دهد. از دیگر خصوصیات مشترک این دو محصول می‌توان به 2.5 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی اشاره نمود. پورت‌ها و امکانات ارتباطی تلویزیون‌های سری Q نیز عبارتند از: چهار پورت HDMI، یک پورت USB 3.0، یک پورت USB 2.0، یک پورت USB-C، ورودی صدای اپتیکال، پورت شبکه، جک 3.5 میلی‌متری برای ورودی AV، دریافت‌کننده اینفرارد، وای-فای دوبانده و بلوتوث نسل 5. تنها تفاوت نسخه عادی با نسخه پرو (به‌جز تفاوت در ابعاد و وزن) در سیستم صوتی آن‌هاست. جایی که نسخه پرو از یک soundbar قابل جابجایی با 8 اسپیکر شامل چهار اسپیکر full-range، دو ساب‌ووفر و دو توییتر با مجموع خروجی صدای 50 وات برخوردار بوده، درحالی‌که نسخه عادی تنها به چهار اسپیکر full-range ثابت و تعبیه شده در بدنه دستگاه مجهز گردیده است.

از نظر نرم‌افزاری، این دو تلویزیون‌ با سیستم‌عامل Android TV مبتنی بر نسخه 9 اندروید عرضه شده و در کنار رابط کاربری استاندارد این سیستم‌عامل، برای مدیریت و دسترسی به انواع محتوا از پلتفرم ویژه وان‌پلاس به نام OxygenPlay بهره می‌برند. این رابط کاربری -- که می‌توان آن را به Patchwall در تلویزیون‌های شیائومی تشبیه نمود – برای دسترسی سریع و آسان به انواع محتوا صوتی و تصویری بسیار کاربردی بوده و به همین دلیل از سوی کاربران و منتقدین مورد استقبال و ستایش قرار گرفته است. همچنین کاربران این دو محصول می‌توانند از اپلیکیشن OnePlus Connect برای برقراری ارتباط میان گوشی‌ و تلویزیون هوشمند استفاده نموده و از قابلیت‌های مختلف آن بهره گیرند.

قیمت تعیین شده برای OnePlus TV Q1 Pro هنگام عرضه اولیه در هند حدود 99,900 روپیه (معادل 1,330 دلار ایالات متحده) و برای OnePlus TV Q1 برابر با 69,900 روپیه (معادل 930 دلار) بود. وان‌پلاس در آن زمان اعلام نمود که در حال انجام مقدمات لازم برای عرضه این دو محصول در بازار چین، اروپا و امریکای شمالی بوده و این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. اما با گذشت زمان فروش این تلویزیون‌های هوشمند کم‌وبیش به بازار هند محدود گردیده و خبری از فروش گسترده آن‌ها در بازارهای اروپا و امریکای شمالی نشد.

با وجود بازخورد و نظرات مثبت کاربران و منتقدین در مورد کیفیت و امکانات دو تلویزیون هوشمند سری Q وان‌پلاس، این محصولات فروش چندان موفقی را در بازار تجربه ننمودند. مهم‌ترین دلیل این اتفاق را می‌توان در قیمت‌گذاری این دو محصول جستجو نمود. جایی که به طور معمول نقطه قوت وان‌پلاس محسوب می‌گردید. بازار هدف اصلی و اولیه تلویزیون‌های هوشمند وان‌پلاس، کشور هند بود. جایی که وان‌پلاس توانسته بود با عرضه گوشی‌های هوشمندی نزدیک به سطح پرچم‌داران اما با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر نسبت به رقبا، جایگاه بسیار خوبی را برای خود کسب نماید. درحالی‌که تلویزیون‌های وان‌پلاس در این بازار از نظر قیمتی چندان جذاب نبوده و نیستند. این دو محصول در زمره تلویزیون‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه قرار گرفته و بایستی به رقابت با محصولات دیگر شرکت‌های چینی به ویژه شیائومی بپردازند. دستگاه Mi TV 4X شیائومی را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب تلویزیون‌های هوشمند وان‌پلاس برشمرد که با پنل بزرگ‌تر 65 اینچی و امکانات سخت‌افزاری تقریبا مشابه، حدود 200 دلار ارزان‌تر به فروش می‌رسد. اگر چه این تلویزیون هوشمند به یک پنل LED ساده در مقابل پنل باکیفیت‌تر QLED وان‌پلاس مجهز بوده و اسپیکرهای ضعیف‌تری دارد، اما هیچ‌یک از این تفاوت‌ها آن‌قدر بزرگ نیست تا اختلاف قیمت قابل توجه این محصولات را توجیه نموده و کاربران را به سمت خرید این تلویزیون‌های سری Q وان‌پلاس سوق دهد.

OnePlus TV سری U

ناکامی نسبی وان‌پلاس در اولین تلاشش برای ورود به بازار تلویزیون‌های هوشمند موجب شد تا این شرکت به اشتباه خود پی برده و در دومین تلاش، رویکردش را اصلاح نماید. حدود یک سال پس از عرضه تلویزیون‌های هوشمند سری Q، این شرکت دو سری جدید از تلویزیون‌های خود را با شعار جالب «تلویزیون هوشمند‌تر. قیمت هوشمندانه‌تر» در اوایل ماه ژوئیه سال جاری میلادی (2020) معرفی نمود. در واقع وان‌پلاس با این شعار به صورت ضمنی اشتباه خود را پذیرفته و سعی کرد تا خیال کاربران را از نظر قیمت‌گذاری مناسب تلویزیون‌های جدید خود راحت کند. در جریان رویداد معرفی تلویزیون‌های هوشمند جدید این شرکت، از 3 محصول جدید پرده‌برداری شد. این محصولات عبارت بودند از یک دستگاه با پنل بزرگ‌تر در سری U، به همراه دو دستگاه کوچک‌تر و ارزان‌تر از سری Y.

اولین تلویزیون هوشمند سری U با نام OnePlus 55U1 که شباهت‌های متعددی با محصولات قبلی این شرکت دارد، بیش از دو دستگاه دیگر مورد توجه کاربران و رسانه‌ها قرار گرفته است. این تلویزیون به یک پنل 55 اینچی 4K از نوع LED (یا در واقع LCD با روشنایی تامین شده توسط LED) مجهز گردیده، که طبق ادعای وان‌پلاس از دقت نمایش طیف رنگی معادل 93 درصد استاندارد DCI-P3 برخوردار است. این میزان دقت در به تصویر کشیدن رنگ‌ها اگرچه نسبت به پنل‌های LED معمول در تلویزیون‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه بسیار مناسب است، اما نسبت به دقت 96 درصدی پنل‌های QLED در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد. این دستگاه همچنین مانند سری Q از فناوری‌های +HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌نماید. این تلویزیون از فناوری صوتی Dolby Atmos بهره ‌برده و به کمک 4 اسپیکر، صدایی با توان خروجی 30 وات را منتشر می‌نماید. تلویزیون هوشمند سری U وان‌پلاس از یک موتور گامای اختصاصی برخوردار است که به آن این امکان را می‌دهد تا با شناسایی صحنه‌ها و چهره‌های مختلف، رنگ‌ها را با یک منحنی گامای پویا بهینه‌سازی نماید. به علاوه، این موتور گاما با فراهم آوردن قابلیت "تخمین حرکت، جبران حرکت" یا به اختصار MEMC، انجام اصلاحاتی همچون upscale نمودن نرخ فریم و anti-aliasing را برای ارائه تصاویر روان‌تر و باکیفیت‌تر میسر می‌سازد.

بدون شک یکی از نقاط قوت این تلویزیون هوشمند، طراحی زیبا و کیفیت خوب بدنه آن است. در اولین نگاه به OnePlus TV U1، حس خوبی از کیفیت به بیننده منتقل می‌شود. حسی که شاید پیش از این تنها در تلویزیون‌های رده‌بالا و گران‌قیمت برند‌های مطرحی همچون سامسونگ و ال‌جی قابل تجربه بوده و از یک تلویزیون مقرون‌به‌صرفه چینی انتظار نمی‌رود. این دستگاه از یک بدنه بسیار باریک با ضخامت تنها 6.9 میلی‌متر بهره‌ می‌برد. البته این بدنه چشم‌نواز در قسمت‌های پایینی به دلیل جای گرفتن پورت‌ها و قطعات داخلی، ضخامتی بیش‌تر به خود گرفته است. پنل 55 اینچی این تلویزیون با حاشیه‌های بسیار باریک فلزی از جنس آلومینیوم احاطه شده و روی پایه‌هایی با همان جنس سوار شده است. پشت دستگاه هم با این‌که در مسیر دید عادی کاربر قرار ندارد، در طراحی این دستگاه مورد غفلت قرار نگرفته و توسط قابی زیبا با طرح فیبر کربن پوشانده شده است. یکی از نکات جالب در طراحی این تلویزیون هوشمند این است که حتی در قسمت پشت بدنه آن نیز هیچ پیچی قابل مشاهده نیست. نکته‌ای که حکایت از توجه طراحان این محصول به جزئیات و پیروی آن‌ها از فلسفه "طراحی بدون‌سربار" وان‌پلاس دارد.

دستگاه OnePlus TV 55U1 که به پردازنده Mediatek MT5887 مجهز گردیده، از 3 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. این تلویزیون هوشمند از مجموعه پورت‌ها و امکانات ارتباطی خوبی نیز برخوردار است. در قسمت پشت بدنه این تلویزیون سه پورت ورودی HDMI، دو پورت USB، یک پورت AV-in، یک سوکت RF برای نصب آنتن، یک پورت خروجی صدای نوری (optical) و یک پورت شبکه تعبیه شده است. تمامی این پورت‌ها با یک قاب پوشانده شده‌اند تا موجب بر هم زدن حالت ساده و یک‌دست پوشش فیبر کربنی پشت دستگاه نشوند. امکانات ارتباطی بی‌سیم این دستگاه نیز از وای‌فای دوبانده و بلوتوث نسخه 5 تشکیل یافته‌اند.

این تلویزیون هوشمند در کشور هند با قیمت 49,999 روپیه یعنی معادل 667 دلار ایالات متحده امریکا به فروش می‌رسد. قیمتی که با توجه به مشخصات و امکانات این محصول، آن را به گزینه‌ای جذاب در مقابل رقبای وان‌پلاس در این بازار تبدیل می‌نماید.

OnePlus TV سری Y

وان‌پلاس با سری Y بازار تلویزیون‌های هوشمند کوچک‌ و ارزان‌قیمت را هدف گرفته است. اولین محصولات معرفی شده از این سری OnePlus TV 32Y1 و OnePlus TV 43Y1 نام دارند. این دو دستگاه 32 و 43 اینچی به ترتیب از صفحه‌نمایش‌هایی با رزولوشن 720p و 1080p با کیفیتی مشابه بهره می‌برند. صفحه‌نمایش‌هایی که مانند سری U بر مبنای فناوری LED (در واقع همان LCD با تامین نور توسط LED) و با دقت نمایش رنگ 93 درصد DCI-P3 ساخته شده و از فناوری Dolby Digital Plus پشتیبانی می‌نمایند. از دیگر نقاط مشترک میان این دو محصول با تلویزیون سری U می‌توان به طراحی بدنه، پردازنده، موتور گاما و سیستم نرم‌افزاری مشابه اشاره نمود. اما بر خلاف سری U، تلویزیون‌های کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر سری Y تنها از 1 گیگابایت رم به همراه 8 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار بوده و سیستم صوتی آن‌ها از 2 اسپیکر با مجموع توان خروجی صدای 20 وات تشکیل یافته است. اتصالات و امکانات ارتباطی این دو محصول هم مشابه 55U1 بوده و تنها 1 پورت‌ ورودی HDMI نسبت به برادر 55 اینچی خود کم‌تر دارند.

اما شاید جذاب‌ترین ویژگی در مورد این دو تلویزیون، قیمت بسیار مناسب آن‌ها باشد. نمونه 32 اینچی با قیمت 12,999 روپیه، معادل 175 دلار و نمونه 43 اینچی از سری جدید تلویزیون‌های هوشمند وان‌پلاس به قیمت 22,999 روپیه یا 300 دلار ایالات متحده امریکا در کشور هند به فروش می‌رسد. قیمت‌هایی که برای تلویزیون‌های هوشمندی با این سطح از کیفیت و امکانات، کم‌نظیر است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا