معرفی realme V5 5G – ارزان‌قیمت‌ترین گوشی نسل پنجم تا به امروز

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 720 Dimensity 720
واحد خبر mobile.ir : برند چینی ریل‌می سال 2020 را با معرفی realme X50 5G و همچنین نسخه پیشرفته‌تر آن با نام realme X50 Pro 5G (که در فوریه رونمایی شد) آغاز کرد. پس از آن نوبت به اسمارت‌فون‌های realme X50m 5G و realme X50 Pro Player Edition رسید که به ترتیب در ماه‌های آوریل و می به دنیای صنعت معرفی شدند. از آن به بعد، شاهد عرضه گوشی دیگری از سوی ریل‌می در بازار چین نبودیم. اما در روز دوشنبه 3 آگوست 2020 (13 مرداد 1399) برند ریل‌می از عرضه یک اسمارت‌فون جدید در چین به نام realme V5 5G خبر داد. این دیوایس نخستین گوشی از سری V بوده و ظاهرا در حال حاضر ارزان‌قیمت‌ترین گوشی 5G در بازار خواهد بود. در ادامه بیشتر با این گوشی آشنا می‌شویم.

طراحی ظاهری

realme V5 5G بدنه‌ای به ابعاد 9.1×75.02×162.13 میلی‌متر داشته و وزن آن 194 گرم است. این گوشی در سه رنگ آبی، سبز و نقره‌ای به تولید می‌رسد. در رنگ‌بندی‌های آبی و سبز، قاب با ظاهر فلزی پشت گوشی عمدتا براق است، به جز قسمت نواری شکل سمت چپ که به صورت مات طراحی شده و لوگوی کوچک realme در پایین آن نقش بسته است. شاید این اولین بار باشد که چنین طراحی را در گوشی‌های realme شاهد هستیم اما برند آنر قبلا در سری دیوایس‌های Honor 8X، این سبک از طراحی را به نمایش گذاشته بود. در رنگ‌بندی نقره‌ای، با ظاهری کاملا مات مواجه هستیم که در آن لوگوی realme بسیار بزرگ‌تر بوده و تقریبا از بالا تا پایین گوشی را در بر گرفته است (درست مثل سری Honor 30). طبق ادعای ریل‌می، میزان نفوذپذیری قاب پشتی در این گوشی 2 برابر شده و مقاومت آن در برابر لکه و ساییدگی بهبود یافته است.

نمایشگر

نمایشگر LCD این گوشی 6.5 اینچ قطر داشته و رزولوشن آن +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) است. نمایشگر 90.7 درصد از بدنه را پوشش داده و نسبت تصویر آن 20:9 است. لایه‌ای از شیشه مقاوم گوریلا گلس روی نمایشگر گوشی کشیده شده، اما شرکت سازنده به ورژن آن اشاره‌ای نکرده است. realme V5 5G به طور اختصاصی برای بازی طراحی نشده، اما نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی و همچنین نرخ نمونه‌برداری تاچ 180 هرتزی در نمایشگر، می‌تواند خبر خوبی برای علاقه‌مندان به بازی باشد و تا حدی نیازهای آنها را بر طرف کند. برخی امکانات تراشه گوشی نیز مؤید این مطلب است.

چیپ‌ست و حافظه

در قلب این دیوایس از تراشه 7 نانومتری Dimensity 720 (محصول مدیاتک) استفاده شده است. این چیپ‌ست از 8 هسته پردازشی تشکیل شده که 2 هسته آن منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A76 و 6 هسته دیگر منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A55 بوده و حداکثر فرکانس تمام آنها 2 گیگاهرتز است. واحد پردازش گرافیکی آن نیز Mali-G57 است. طبق ادعای شرکت سازنده، چیپ‌ست Dimensity 720 دارای یک حالت اختصاصی گیمینگ است که در صورت فعال شدن، نرخ پاسخ لمسی نمایشگر را تا 35 درصد و عملکرد تراشه را تا 20 درصد بهبود می‌بخشد. گفتنی‌ست، realme V5 5G از 6 یا 8 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR4x) و 128 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 2.1) برخوردار بوده که با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را ارتقا داد.

دوربین

ماژول مستطیل‌شکلی که در پشت دستگاه قرار گرفته، 4 دوربین را در خود جای داده است. دوربین اصلی رزولوشنی معادل 48 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم لنز 6 تکه آن f/1.8 و میدان دید آن 79.8 درجه اعلام شده است. در کنار این دوربین، یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.3 و میدان دید 119 درجه به چشم می‌خورد. این مجموعه با یک دوربین ماکرو و یک دوربین عمق (هر دو به وضوح 2 مگاپیکسل و گشودگی f/2.4) کامل می‌شود. برداشت زمان‌گریز (time-lapse)، افکت بوکه، HDR و حالت شب از امکانات دوربین بر شمرده شده‌اند.

طبق ادعای ریلمی، قابلیتی موسوم به UIS و UIS Max موجب می‌شود تا فیلم‌برداری با دوربین این گوشی تا حد ممکن بدون لرزش انجام شود. ضبط ویدئوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و برداشت اسلوموشن با سرعت 120 فریم در ثانیه، از دیگر امکانات دوربین realme V5 5G محسوب می‌شوند. در حفره نمایشگر، یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با میدان دید 79.3 درجه قرار گرفته که گشودگی دیافراگم لنز 5 تکه آن f/2.1 است. به کار گرفتن هوش مصنوعی تحت عنوان AI Beauty و همچنین قابلیت پانوراما، سلفی‌های مناسبی را نوید می‌دهند. ناگفته نماند، این دوربین نیز می‌تواند با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه، فیلم‌برداری کند.

باتری

باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی در این گوشی، برای تأمین انرژی مورد نیاز آن کافی به نظر می‌رسد. با استفاده از شارژر 30 واتی این گوشی – که ریلمی آن را SuperDart می‌نامد – می‌توان ظرف 65 دقیقه ذخیره باتری را از 0 به 100 درصد رساند. همچنین، کاربر تنها با 3 دقیقه شارژ کردن باتری می‌تواند تا 5 ساعت با این گوشی موسیقی پخش کند. به گفته برخی منابع، استاندارد شارژ سریع در realme V5 5G از نوع VOOC بوده و با توجه به اینکه این استاندارد در مقایسه با دیگر استانداردها گرمای به مراتب کمتری تولید می‌کند، حتی در هنگام شارژ شدن باتری می‌توان در حالت روشنایی کامل نمایشگر با گوشی کار کرد.

ارتباطات و سیستم‌عامل

نام‌گذاری گوشی به گونه‌ای‌ست که نسل پنجمی بودن آن را فریاد می‌زند. realme V5 5G از استاندارد زیر 6 گیگاهرتزی پشتیبانی کرده و در هر دو شبکه نسل پنجم – اعم از مستقل (SA) یا غیر مستقل (NSA) – فعال خواهد بود. به منظور صرفه‌جویی در مصرف باتری، قابلیتی به نام Smart 5G پیش‌بینی شده که در هنگام نیاز می‌تواند ارتباطات گوشی را بین 5G و LTE جابه‌جا کند. اسمارت‌فون جدید ریلمی یک گوشی دو سیم‌کارته از نوع نانو است. بلوتوث 5.0، پورت USB-C، جک هدفون و پشتیبانی از سامانه‌های ناوبری Beidou ،GLONASS ،GPS و Galileo سایر امکانات ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌دهند. حسگر اثر انگشت نیز روی دکمه پاور تعبیه شده است. ناگفته نماند، سیستم‌عامل دستگاه اندروید 10 بوده و به پوسته اختصاصی realme UI مجهز شده است.

قیمت و زمان ورود به بازار

ثبت پیش‌سفارش برای خرید realme V5 5G در چین آغاز شده است. این گوشی رسما از تاریخ 7 آگوست (17 مرداد) وارد بازار چین می‌شود. نسخه پایه این گوشی با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی 1,499 یوان قیمت‌گذاری شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 215 دلار. برای خرید ورژن با رم 8 گیگابایت، باید 1,899 یوان (272 دلار) هزینه کرد. عرضه بین‌المللی این اسمارت‌فون هنوز از سوی شرکت سازنده تأیید نشده است.

منبع : Realme


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا