نگاهی به مناطق مختلف دنیا با امکان دسترسی به فناوری 5G - استارت نسل پنج در ایران

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، شبکه تلفن همراه Mobile Network ، ایران Iran ، آمار Statistics
واحد خبر mobile.ir : هم‌اکنون که در سال 2020 به سر می‌بریم، شاهد آن هستیم که از آغاز پیاده‌سازی 5G در سال 2019، روزبه‌روز به تعداد کشورهایی که شبکه مخابراتی خود را به این تکنولوژی تجهیز می‌کنند افزوده می‌شود. علی‌رغم اینکه تکنولوژی نسل پنجم هنوز در مراحل ابتدایی قرار داشته و توسعه بیشتری برای ارتقای آن نیاز است، در برخی مناطق دنیا سرعت دانلود 5G از 4G LTE بیشتر شده است. حال که در فاز‌های ابتدایی 5G قرار داریم، شاید دوست داشته باشید بدانید در حال حاضر دقیقا چه کشورهایی از این تکنولوژی جدید بهره می‌برند. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی میزان گستردگی فناوری نسل پنجم، به کشورها و اپراتورهایی که در این زمینه پیشگام بوده‌اند اشاره کنیم.

نقشه پوشش جهانی 5G - ارائه شده از سوی Ookla

در حال حاضر، ردپای فناوری نسل پنجم در هر 5 قاره جهان به چشم می‌خورد، اما این تکنولوژی در برخی مناطق – مثل آمریکای شمالی، اروپا، اقیانوسیه و شرق آسیا – حضور پررنگ‌تری دارد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت آفریقا، آمریکای لاتین و غرب آسیا خیلی دیرتر از مناطق دیگر نسبت به تجهیز شبکه‌های مخابراتی خود به 5G اقدام کرده‌اند و کاربران در برخی از بازارهای مطرح موبایل – از جمله هند و برزیل – هنوز به این تکنولوژی دسترسی ندارند. در ادامه، گستردگی فناوری نسل پنجم را به تفکیک مناطق و با جزییات بیشتری بررسی می‌کنیم:

ایالات متحده و کانادا

هم‌اکنون تکنولوژی 5G در بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا در دسترس است، اما سرعت و میزان پوشش این فناوری از سوی هر سه اپراتور بزرگ Verizon ،T-Mobile و AT&T با حالت مطلوب فاصله زیادی دارد. بر خلاف آمریکا، تکنولوژی 5G هنوز آن طور که باید و شاید در کانادا جا نیفتاده است. دو اپراتور بزرگ کانادا – یعنی Bell و Telus – فناوری نسل پنجم را تنها در دو شهر کلگری و ادمونتون راه‌اندازی کرده‌اند. به جز این دو شهر، دیگر مناطق کانادا هنوز به 5G دسترسی ندارند.

استرالیا و نیوزیلند

اپراتور استرالیایی Telstra، امکان دسترسی به 5G در بیشتر شهرهای حوزه ساحل شرقی استرالیا را فراهم نموده است. از جمله این شهرها می‌توان به سیدنی، ملبورن، نیوکاسل، بریزبن و تاونزویل اشاره کرد. به لطف اپراتور Vodafone، مردم نیوزیلند نیز از تکنولوژی 5G برخوردار شده‌اند. کرایست‌چرچ، ولینگتون و کویینزتاون از جمله شهرهایی به شمار می‌روند که دسترسی به فناوری نسل پنجم در آنها فراهم بوده و اسمارت‌فون‌های 5G آماده فروش هستند. اپراتوری به نام Spark نیز وظیفه پوشش 5G در برخی دیگر از مناطق نیوزیلند را بر عهده دارد. البته علی‌رغم وجود شبکه 5G در این مناطق، دیوایس‌های مجهز به این تکنولوژی محدود بوده و هنوز همه‌گیر نشده است.

بریتانیا و ایرلند

از جمله کشورهای موفق اروپا در زمینه پیاده‌سازی فناوری نسل پنجم، می‌توان به بریتانیا اشاره کرد که هم‌اکنون تقریبا تمام شهرهای مهم آن از 5G بهره‌مند شده‌اند. اپراتورهای مجری 5G در بریتانیا عبارتند از Three ،O2 ،Vodafone و EE. در ایرلند نیز به لطف اپراتورهای Vodafone و Eir، تکنولوژی نسل پنجم به شهرهای دوبلین، لیمریک، واترفورد، وکسفورد، کورک و دیگر شهرهای این کشور راه پیدا کرده است.

5G در اروپا

پوشش 5G در غرب اروپا اوضاع مناسبی دارد، اما این تکنولوژی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دسترس نبوده و در حوزه کشورهای دریا سیاه نیز تنها رومانی به ارتباطات نسل پنجم مجهز شده است. به عنوان مثال، در حالی که شبکه مخابراتی کشورهایی چون اتریش، سوییس، آلمان، بلژیک، هلند و لهستان به فناوری نسل پنجم مجهز شده، فرانسه و برخی کشورهای دیگر، هنوز از 5G بی‌بهره‌اند.

در کشور مجارستان، تنها دو شهر بوداپست و زالائگرسگ به تکنولوژی نسل پنجم دست یافته‌اند که این حاصل کار اپراتورهای Vodafone و Magyar Telecom بوده است. همان‌طور که گفته شد، رومانی تنها کشور حوزه دریای سیاه به شمار می‌رود که موفق به پیاده‌سازی تکنولوژی 5G در برخی از شهرهای مهم خود شده است.

ایتالیایی‌ها به لطف اپراتورهای Vodafone و TIM، می‌توانند از پوشش 5G استفاده کنند. البته این پوشش صرفا محدود به شهرهای رم و ناپل بوده و دیگر شهرهای ایتالیا هنوز به این فناوری مجهز نشده‌اند. در اسپانیا نیز Vodafone دسترسی به 5G را در چندین شهر بزرگ – از جمله مادرید، بارسلونا و والنسیا – و همچنین چند شهر کوچک‌تر فراهم کرده است.

5G به شمال اروپا نیز رسیده است. نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و لتونی در برخی از شهرهای بزرگ خود، این فناوری را راه‌اندازی کرده‌اند. جالب است بدانید در مجمع‌الجزایر سوالبار (از کشور نروژ) – که در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده – تنها 3 هزار نفر زندگی می‌کنند، اما اپراتور Telenor امکان دسترسی همین افراد به فناوری 5G را نیز مهیا کرده است.

5G در آسیا

تکنولوژی نسل پنجم در تعداد زیادی از کشورهای آسیا به صورت گسترده پیاده‌سازی شده، اما از مهم‌ترین کشورهایی که 5G در آنها قابل‌ دسترسی است، می‌توان به چین، تایلند، ژاپن و کره جنوبی اشاره کرد. در واقع کره جنوبی جزو نخستین کشورهایی بود که در سال 2019 تجهیز شبکه مخابراتی خود به تکنولوژی 5G را در دستور کار قرار داد؛ این اقدام کره، تقریبا همزمان بود با پیاده‌سازی 5G در آمریکا توسط اپراتور Verizon (البته هنوز درباره اینکه کدام کشور 5G را برای اولین بار راه‌اندازی کرد، اتفاق نظر وجود ندارد). ناگفته نماند، حدود یک سال است که اپراتورهای SK Telecom، KT و LG U+ مشغول اجرای 5G در کشور کره هستند.

در کشور فیلیپین، اپراتور Globe Telecom دسترسی ساکنان دو شهر بزرگ مانیل (پایتخت) و کاباناتان به 5G را فراهم نموده است. تمام شهرهای بزرگ ژاپن به لطف اپراتورهای Softbank، NTT Docomo و KDDI به فناوری نسل پنجم دسترسی دارند. راه‌اندازی 5G در کشور کوچک سنگاپور نیز بر عهده اپراتور MTN بوده است. همان طور که قبلا هم ذکر شد، زیرساخت‌های ارتباطی کشور هند هنوز به فناوری نسل پنجم مجهز نشده است.

5G در آفریقا

علی‌رغم استقرار 5G در کشور آفریقای جنوبی، در حال حاضر بیشتر کشورهای آفریقا از این فناوری بی‌نصیبند. یکی دیگر از نمونه‌های موفق راه‌اندازی 5G در آفریقا، کشور ماداگاسکار است که به لطف اپراتور Telma Mobile SA، شهرهای آنتاناناریوو و تواماسینا از پوشش 5G برخوردار شده‌اند.

5G در ایران

با این‌که احتمالا تا راه‌اندازی یک شبکه تجاری نسل پنجم موبایل در ایران راه درازی در پیش است اما به گزارش روابط عمومی ایرانسل نخستین سایت ارائه‌دهنده خدمات نسل پنجم در ایران در روز چهارشنبه 1 مرداد 1399 در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی شده است. این اپراتور البته هنوز اطلاعات بیشتری در مورد راه‌اندازی تجاری این شبکه و زمان و نحوه دسترسی عموم کاربران به آن ارائه نکرده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا