چرا گوشی‌ها تا این حد سنگین شده‌اند؟

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سامسونگ Samsung ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : طی چند سال اخیر، طراحی گوشی‌های هوشمند تغییر چندانی نداشته، اما در این میان متغیر پنهانی وجود دارد که مقدار آن همواره رو به افزایش بوده است. به تازگی وب‌سایت فون‌آرنا مطلبی را در زمینه وزن گوشی‌ها منتشر کرده که همه از وجود آن باخبرند، اما کمتر در مورد آن صحبت می‌شود. درست است که با بزرگ‌تر شدن اندازه گوشی‌ها، متعاقبا وزن آنها نیز بیشتر می‌شود، اما در این میان عوامل دیگری نیز در افزایش وزن گوشی‌ها دخیلند. در این مقاله، به طور ویژه به بررسی سیر تاریخی دو پرچمدار برتر دنیا، یعنی آیفون و سری Galaxy S، پرداخته و با مقایسه آمار مربوط به وزن مدل‌های مختلف، از چگونگی افزایش وزن این دو خانواده رمزگشایی می‌کنیم.

تولید آیفون از سال 2007 آغاز شد. در مدل‌های اولیه این اسمارت‌فون، اپل موفق شد وزن این دیوایس‌ها را بین 133 تا 140 گرم، تقریبا ثابت نگه دارد. جالب است که در چهارمین سال تولید این محصول (سال 2010)، آیفون 4 – علی‌رغم به کارگیری فلز و شیشه در طراحی آن – در مقایسه با مدل‌های پیشین، افزایش وزن قابل‌توجهی نداشت و وزن آن به 137 گرم رسید. البته، سامسونگ کارش را سبک‌تر از اپل آغاز کرد. نخستین دیوایس از سری Galaxy S – که در سال 2010 به تولید رسید – تنها 118 گرم وزن داشت. Galaxy S از لحاظ ظاهری شباهت فراوانی به آیفون 3GS داشت و همین امر منجر به طرح شکایت‌های فراوان از سوی اپل علیه سامسونگ شد. البته Galaxy S نمایشگر بزرگ‌تری داشت و بدنه آن نیز متعاقبا بزرگ‌تر از آیفون 3GS بود. اما به‌رغم این حقایق، محصول سامسونگ 30 گرم سبک‌تر از رقیب اپلی خود بود.

آیفون 3GS در سمت راست و سامسونگ i9000 Galaxy S در سمت چپ

راز این سبکی در نمایشگر نهفته است. در حالی که اپل، آیفون 3GS را با پنل‌های LCD به تولید رساند، سامسونگ در ساخت نمایشگر Galaxy S از فناوری AMOLED استفاده کرد. نمایشگرهای AMOLED در سازوکار خود نیازی به نوردهی از پشت یا backlight نداشته و تک‌تک پیکسل‌ها از خود نور ساطع می‌کنند. از همین رو، نمایشگرهای AMOLED به طور چشمگیری نازک‌تر و سبک‌تر از صفحه‌های LCD هستند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که فریم فلزیِ پنل جلویی آیفون 3GS کمی به وزن این گوشی افزوده بود. در مقابل، بدنه Galaxy S تماما از پلاستیک تشکیل شده بود.

روند افزایش وزن گوشی‌های گلکسی S سامسونگ و آیفون‌های اپل از 2007 تا 2020

در سال 2012، هر دو کمپانی از لحاظ وزن گوشی‌ها رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند. اپل به‌رغم استفاده از آلومینیوم در ساخت آیفون 5، موفق شد وزن این دیوایس را به حداقل ممکن یعنی 112 گرم کاهش دهد. اما Galaxy S III – که در همان سال به تولید رسید – 133 گرم وزن داشت. البته این افزایش وزن جای تعجب ندارد، زیرا اندازه Galaxy S III و باتری آن به مراتب از رقیب آمریکایی بزرگ‌تر شده بود. لازم به ذکر است، باتری یکی از تأثیرگذارترین عوامل در وزن یک گوشی به شمار می‌رود. اپل قطر نمایشگر آیفون 5 را از 4 اینچ بالاتر نبرد و ظرفیت باتری آن (1440 میلی‌آمپر ساعت) در قیاس با باتری 2100 میلی‌آمپر ساعتی در Galaxy S III، بسیار پایین‌تر بود. همین عوامل مانع از بالا رفتن وزن آیفون 5 شده بود.

Samsung Galaxy SIII

در سال 2014 سامسونگ در ساخت بدنه Galaxy S5 از یک بافت پلاستیکی نه چندان زیبا استفاده کرد. به کارگیری این بافت با انتقاد کارشناسان مواجه شد تا جایی که HTC این نوع طراحی را به چسب زخم تشبیه کرد! با این حال، وزن 145 گرمی این گوشی از وزن آیفون 6 در همان سال 16 گرم بیشتر بود. کمی بعد سامسونگ با یک تصمیم بنیادی، Galaxy S6 را با طراحی موسوم به ساندویچ فلز و شیشه به تولید رساند؛ یعنی فریمی فلزی در وسط گوشی که از جلو و پشت با شیشه احاطه شده است. اما نکته جالب آن است که با وجود به کارگیری فلز و شیشه، وزن این دیوایس به 138 گرم کاهش پیدا کرد. هرچند که این کاهش وزن، به بهای کاهش ظرفیت باتری به دست آمد، به این ترتیب که ظرفیت باتری از 2800 میلی‌آمپر ساعت در Galaxy S5 به 2550 میلی‌آمپر ساعت در Galaxy S6 کاهش یافت. سامسونگ وزن یکی از سنگین‌ترین اجزای اسمارت‌فون را کم کرده بود و همین اتفاق باعث شد تا عمر کوتاه باتری در Galaxy S6 به نقطه ضعف این گوشی تبدیل شود.

آیفون 6s در سمت راست و گلکسی S6 در سمت چپ

در این میان، اپل تصمیم بزرگی گرفت و از موضع قبلی استیو جابز – مبنی بر تمایل نداشتن مردم به استفاده از گوشی‌های صفحه بزرگ – کوتاه آمد. تقاضا برای صفحه‌های بزرگ‌تر موجب شد تا اندازه نمایشگر از 4 اینچ در آیفون 5s به 4.7 اینچ در آیفون 6 افزایش یابد. طبیعتا نمایشگر بزرگ‌تر به باتری بزرگ‌تری نیاز دارد. لذا ظرفیت باتری نیز در آیفون 6 جهش پیدا کرد. از همین جاست که روند رو به رشد وزن اسمارت‌فون‌ها آغاز می‌شود.

در سال 2017 شاهد انقلابی در عرصه طراحی گوشی‌های هوشمند بودیم که در اینجا اپل مجددا در خط مقدم قرار دارد. این کمپانی در دهمین سالگرد تولید آیفون، تصمیم گرفت آیفون X را با یک بریدگی (ناچ) در بالای نمایشگر به تولید برساند. به عبارت دیگر، درست است که Essential Phone نخستین گوشی هوشمند با ناچ نمایشگر است، اما عموم مردم دنیا مفهوم ناچ را با آیفون X شناختند و خیلی زود اکثر برندهای سازنده اسمارت‌فون به پیروی از اپل، گوشی‌های خود را با ناچ بالای نمایشگر طراحی کردند. البته، همزمان با این حرکت، وزن گوشی‌ها نیز سیر صعودی گرفت. شرکت‌ها در ساخت گوشی‌های خود ترکیب شیشه و فلز را به کار گرفته و دیوایس‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر شدند. در اینجا تنها صحبت از اپل و سامسونگ نبوده و همه برندها را شامل می‌شود.

Apple iPhone X

اگر بخواهیم مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در افزایش وزن گوشی‌ها را نام ببریم، می‌توانیم آنها را در سه مورد زیر خلاصه کنیم:

- اندازه نمایشگر گوشی‌ها طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و متعاقبا این پدیده باعث بزرگ‌تر شدن اندازه گوشی‌ها شده است.

- غالبا در ساخت گوشی‌ها از شیشه و فلز استفاده می‌شود که هر دو سنگین هستند.

- اندازه و ظرفیت باتری‌ها افزایش یافته و به طبع آن، وزن گوشی‌ها نیز زیادتر شده است.

وزن گوشی‌ها در آینده؟

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که به ابزارهای کوچک و سبک علاقه دارید، حداقل در زمینه گوشی‌های هوشمند روزگار بر وفق مراد شما نخواهد بود. کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون نه تنها به سمت تولید گوشی‌های پیشرفته‌تر و در عین حال بزرگ‌تر (مثل Galaxy S20 Ultra و آیفون XS Max) پیش می‌روند، بلکه با طراحی و تولید اسمارت‌فون‌های تاشو، قهرمان فوق سنگینِ این عرصه را نیز معرفی کرده‌اند. به عنوان مثال، Galaxy Fold با داشتن وزنی معادل 276 گرم، از لحاظ سنگینی با دو اسمارت‌فون کوچک‌تر برابری می‌کند. جالب است بدانید گوشی تاشوی هواوی یعنی Mate X از این هم سنگین‌تر بوده و با وزنی معادل 295 گرم، می‌توان آن را یکی از سنگین‌ترین اسمارت‌فون‌های دنیا تا کنون نامید.

در گذشته برندها نهایت تلاش خود را به کار می‌گرفتند تا گوشی‌ها را تا جای ممکن کوچک‌تر و سبک‌تر بسازند. اما در حال حاضر، گرایش کنونی صنعت اسمارت‌فون دقیقا در نقطه مقابل قرار دارد. آیا امکان دارد روزی ذائقه کاربران مجددا به سمت دیوایس‌های کوچک و سبک متمایل شود؟ پاسخ دادن به این سؤال مشکل است، اما در شرایط کنونی جواب این است: احتمالا خیر.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا