معرفی پرچمداران جدید سری Huawei P40 با 3، 4 و 5 دوربین!

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/1/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، کایرین 990 5 جی Kirin 990 5G ، نسل پنجم 5G ، دوربین پریسکوپی Periscope Camera ، Huawei P40 ، Huawei P40 Pro ، Huawei P40 Pro+ ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی ساعتی پیش در روز پنج‌شنبه 26 مارچ 2020 (7 فروردین 1398) از جدیدترین پرچمداران سری P خود با نام‌های Huawei P40 Pro ،Huawei P40 و +Huawei P40 Pro رونمایی کرد. اعضای سه‌گانه این خانواده از طراحی نسبتا یکسانی بهره می‌برند و تفاوت‌های اصلی آن‌ها را باید در مجموعه دوربین‌های اصلی و سلفی و برخی موارد کوچک و بزرگ دیگر جست‌وجو کرد که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت. این نخستین سری از پرچمداران سری P شرکت هواوی به حساب می‌آید که بدون بسته نرم‌افزاری گوگل و به‌طور مشخص بدون فروشگاه اپلیکیشن Play Store به بازار ارائه شده و به جای آن به مجموعه سرویس‌های هواوی و فروشگاه AppGallery مجهز شده‌اند.

از بین اعضای سه‌گانه این خانواده، هواوی P40 از طراحی نسبتا متفاوتی در مقایسه با P40 Pro و +P40 Pro برخوردار است؛ این تفاوت البته بیشتر از همه در شکل و حالت صفحه‌نمایش جلوه‌گر شده و در اغلب بقیه موارد زبان طراحی یکسانی بین این سه مدل دیده می‌شود. در P40 برخلاف دو نمونه دیگر از صفحه‌نمایش عادی با لبه‌های غیر خمیده استفاده شده و در بالا و پایین نیز با حاشیه‌های مشهودی روبرو می‌شویم. حاشیه جانبی این صفحه‌نمایش به گفته شرکت سازنده تنها 3 میلی‌متر است که این میزان در مقایسه با 4.5 میلی‌متر حاضر در آیفون 11 پرو مکس، بسیار کمتر بوده و در زمینه عرض گوشی نیز تأثیر مثبتی را بر جای گذاشته است.

در سوی دیگر در P40 Pro و +Pro از صفحه‌نمایش خمیده نه‌تنها در کناره‌های چپ و راست بلکه در بالا و پایین صفحه‌نمایش استفاده شده که هواوی از آن با عنوان Quad-Curve Overflow Display یاد می‌کند. در این طراحی چهار گوشه دستگاه اندکی برآمده طراحی شده‌اند اما در سایر قسمت‌ها خمیدگی جالب توجه‌ای به چشم می‌خورد. در این ترکیب حاشیه‌های جانبی صفحه‌نمایش در P40 Pro و همتای پلاس آن به تنها 1.71 میلی‌متر می‌رسد که یکی از کمترین حاشیه‌های در بین گوشی‌های پرچمدار هم‌رده به حساب می‌آید.

در P40 از یک صفحه‌نمایش 6.1 اینچی OLED تخت و بدون خمیدگی با وضوح فول اچ‌دی پلاس استفاده شده که مثل دو مدل دیگر در کناره سمت چپ بالای آن یک شکاف بیضی‌شکل برای قراگیری مجموعه دوربین‌های سلفی و سنسورهای وابسته به آن جای دارد. این صفحه‌نمایش برخلاف دو مدل دیگر از نرخ به‌روزرسانی بالا برخوردار نبوده و ظاهرا یک نمونه معمول و عادی 60 هرتزی‌ست.

در P40 Pro و نسخه پلاس آن اما از صفحه‌نمایش هیجان‌انگیزتری استفاده شده که نه‌تنها به لحاظ اندازه با سایز 6.58 اینچی، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد بلکه نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی آن جالب توجه به نظر می‌رسد. این صفحه‌نمایش همانطور که گفته شده ار هر چهارطرف خمیده بوده و تنها در بخش پایینی، اندکی حاشیه مشهود دارد. وضوح این صفحه‌نمایش در نسبت 19.8:9 برابر با 1200×2640 پیکسل اعلام شده که به فشردگی 441 پیکسل در هر اینچ منجر می‌شود. این صفحه‌نمایش از DCI-P3 HDR پشتیبانی کرده و سیستم دفع نور آبی در آن به گفته شرکت سازنده، تا 30 درصد نور آسیب‌رسان کمتری را ایجاد می‌کند.

هر دو گوشی P40 Pro و +Pro از استاندارد مقاومت IP68 پشتیبانی می‌کنند که نه‌تنها در برابر نفوذ گرد و خاک مقاوم است بلکه از این دو مدل در برابر غوطه‌وری در آب زلال (با عمق و زمان مشخص) نیز محافظت می‌کند. درجه محافظت هواوی P40 البته پایین‌تر از دو مدل دیگر بوده و با IP53 امکان غوطه‌وری در آب را ندارد.

صفحه‌نمایش هر سه گوشی محل سنسور اثر انگشت اپتیکال این خانواده است که به گواه شرکت سازنده، نسل جدید از این سنسورها بوده و سرعت بازگشایی آن تا 30 درصد نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

اما بی‌شک مهم‌ترین جذابیت خانواده P40 مثل دیگر اعضای پیشین سری P به دوربین‌های بخش پشتی تعلق دارد. در P40 از سه دوربین در این بخش استفاده شده که در این میان دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی بین هر سه گوشی مشترک است.

این دوربین با ابعاد سنسور 1/1.28 اینچی از سنسور بزرگ 1.1.33 اینچی Galaxy S20 Ultra سامسونگ نیز بزرگ‌تر بوده و مثل سال قبل همچان از چینش RYYB‌ بهره می‌برد. ابعاد بزرگ و نوع چینش زیر پیکسل‌های این سنسور به گفته هواوی به نحوی‌ست که در مقایسه با آیفون 11 پرو مکس، 200 درصد نور بیشتری را جذب می‌کند. گشودگی دیافراگم این لنز f/1.9 بوده و به لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS نیز مجهز است.

دیگر نکته مهم در مورد این سنسور به ابعاد پیکسل‌های آن تعلق دارد که با فناوری ترکیب پیکسل‌ها در وضوح 12.5 مگاپیکسل به رقم 2.44 میکرون می‌رسد که این رقم اندکی از S20 Ultra با ابعاد پیکسل 2.4 میکرونی نیز فراتر است.

در P40 جدا از این دوربین از یک واحد 16 مگاپیکسلی التراواید با f/2.2 و یک دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتو با 3x زوم اپتیکال و f/2.4 استفاده شده که این دومی از لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) نیز بهره می‌برد. در سوی دیگر این مجموعه و در زیر فلش LED، حسگر تعیین گرمای رنگ حضور دارند که روی کاغذ در تعیین دقیق گرمای رنگ محیط، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

دو عضو دیگر این مجموعه یعنی P40 Pro و +P40 Pro از ترکیب پیچیده‌تری در این قسمت بهره می‌برند که آن‌ها را در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. در P40 Pro، دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی بدون تغییر در جایگاه خود قرار دارد اما این بار وضوح دوربین التراواید از 16 به 40 مگاپیکسل ارتقاء یافته و گشودگی دیافراگم f/1.8 آن نیز حتی از دوربین اصلی گشوده‌تر است. در زیر این مجموعه به یک دوربین 12 مگاپیکسلی پریسکوپی بر می‌خوریم که به OIS مجهز بوده و 5 برابر زوم اپتیکال را با f/3.4 ارائه می‌دهد. در دیگر سو یک واحد تصویربرداری دیگر یعنی دوربین ToF به این مجموعه افزوده شده که وظیفه اصلی آن تشخیص عمق میدان خواهد بود. سنسور تشخیص حرارت رنگ نیز سر جای خود باقی‌ست.

در نهایت بالاترین و پیشرفته‌ترین مجموعه تصویربرداری در خانواده P40 در +P40 Pro رخ می‌دهد جایی‌که دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، دوربین واید 40 مگاپیکسلی و واحد ToF بر سر جای خود باقی هستند و دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتوی حاضر در P40 با f/2.4 و مجهز به OIS نیز به این مجموعه بازگشته است.جالب‌تر از همه البته یک دوربین 8 مگاپیکسلی پریکسوپی جدید با 10 برابر زوم اپتیکال است که دیافراگم لنزی برابر با f/4.4 داشته و از OIS نیز پشتیبانی می‌کند.

هواوی در معرفی مجموعه‌های تصویری این سه‌ گوشی از حداکثر میزان حساسیت یا عدد ISO آن‌ها نیز یاد کرد که در P40 به 204,800 و در P40 Pro و +P40 Pro به 409,600 می‌رسد.

دیگر فناوری به‌کار گرفته شده (ظاهرا در دوربین اصلی هر سه مدل) قابلیت فوکوس خودکار موسوم به Full Pixel Octa PD AutoFocus است که به گفته هواوی به سرعت بالاتری در فوکوس در محیط‌های با نور کم منجر می‌شود.

سنسور بزرگ دوربین اصلی هر سه گوشی به گفته هواوی از عملکرد بهتری نسبت به رقبا در محیط‌های با نور کم برخوردار است جایی‌که تصویر تکی برداشت شده این دوربین (طبق ادعای شرکت سازنده) در مقایسه با آیفون 11 پرو مکس و گلکسی S20 Ultra در حالت شب، نتیجه بهتری را به نمایش می‌گذارد.

دیگر مجموعه تصویری جالب‌توجه در این سه‌ گوشی به بخش دوربین‌های سلفی بالای صفحه‌نمایش تعلق دارد که شامل یک دوربین اصلی و یک دوربین مادون قرمز می‌شود. حسگر نزدیکی (Proximity) و تشخیص روشنایی محیط نیز در همین بخش قرار دارند. در P40 Pro و +P40 Pro از یک دوربین 32 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار با f/2.2 در این قسمت استفاده شده و در P40 نیز با این‌که تغییری در وضوح و گشودگی دیافراگم داده نشده اما از فوکوس خودکار در آن خبری نیست.

خانواده P40 با تکیه بر این مجموعه تصویری روی کاغذ علاوه بر برداشت تصاویر سلفی با کیفیت بالا قادر به تشخیص چهره و بازگشایی قفل صفحه‌نمایش در همه شرایط نوری بوده و با کمک دوربین مادون قرمز نیز امکان تشخیص ژست‌های حرکتی را نیز خواهد داشت.

از دیگر امکانات دوربین‌های P40 Pro‌ و همتای پلاس آن در یک نگاه باید به امکان ترکیب 16 پیکسل در یک پیکسل برای ایجاد پیکسل‌های بسیار بزرگ 4.48 میکرونی (در وضوح 3.125 مگاپیکسل)، امکان برداشت ویدئوهای تایم لپس +4K HDR، اسلوموشن‌های فوق آهسته 7,680 فریم در ثانیه‌ای، امکان زوم در صدا همزمان با زوم در تصویر و امکان برداشت ویدئوی تله‌فتو اشاره کرد.

در این مدل‌ها (P40 Pro و +Pro) همچنین می‌توان به صورت همزمان با دو دوربین اصلی و تله‌فتو به تصویربرداری پرداخت.

هر سه مدل این خانواده از چیپ‌ست پردازشی 7 نانومتری Kirin 990 5G بهره می‌برند که برخلاف Snapdragon 865‌ به مودم 5G داخلی مجهز است. حافظه رم هر سه گوشی بدون تغییر 8 گیگابایت در نظر گرفته شده و در حالی‌که در P40 به 128 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده، این میزان در نسخه پرو به 256 و در نسخه پرو پلاس به 512 گیگابایت می‌رسد. هر سه عضو این خانواده امکان ارتقاء حافظه داخلی از طریق درگاه ترکیب NM Card را نیز ارائه می‌دهند. یک نکته جالب در این میان، پشتیبانی اعضای سه‌گانه این خانواده از سیم‌کارت الکترونیکی داخلی یا eSIM است که در ترکیب با سیم‌کارت فیزیکی اول، امکان در اختیار داشتن دو سیم‌کارت (یک سیم‌کارت فیزیکی و یک eSIM) و یک کارت حافظه را به صورت همزمان ارائه می‌دهند.

ظرفیت باتری هواوی P40 برابر با 3,800mAh است که در مقایسه با P30 سال گذشته با باتری 3,650 هزار میلی آمپر ساعتی اندکی با افزایش روبرو شده است. این گوشی ظاهرا از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نکرده و تنها از طریق درگاه USB-C با شارژر 22.5 واتی شارژ می‌شود. دو عضو دیگر این خانواده یعنی نسخه پرو و پرو پلاس نیز هریک به باتری نسبتا حجیم‌تری با ظرفیت 4,200mAh مجهز شده‌‌اند که تغییری نسبت به P30 Pro سال قبل نداشته‌ است. شارژ سریع 40 واتی از دیگر موارد مشترک مابین P40 Pro و +P40 Pro است و علاوه بر آن در نسخه پلاس از شارژ بی‌سیم پر سرعت 40 واتی نیز پشتیبانی می‌شود. توان شارژ بی‌سیم در P40 Pro نیز 27 وات اعلام شده است.

پرچمداران جدید سری P40 هواوی در بخش نرم‌افزاری از شرایط یکسانی برخوردار بوده و همگی با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری EMUI 10 ارائه می‌شوند که طبق انتظار خبری از مجموعه نرم‌افزاری گوگل در آن‌ها نیست و سرویس‌های موبایلی هواوی (HMS) و فروشگاه AppGallery در آن‌ها جایگزین سرویس‌های موبایلی گوگل (GMS) و فروشگاه Play Store شده است. به گفته هواوی، سرویس‌های موبایلی این شرکت در حال حاضر در بیش از 170 کشور در دسترس بوده و 400 میلیون کاربران اکتیو ماهانه و بیش از 1.3 میلیون توسعه‌دهنده و شریک تجاری در آن مشغول فعالیت هستند.

از جمله دیگر موارد نرم‌افزاری ارائه شده در مدل‌ها باید به دستیار صوتی جدید Celia اشاره کرد که در حال حاضر به سه زبان انگلیسی،‌ فرانسه و اسپانیولی سخن می‌گوید و از کارهای عادی و معمول مثل برقراری تماس و تنظیم یادآورها (reminders) تا موارد پیچیده‌تر مرتبط با هوش مصنوعی مثل تشخیص اشیاء و محصولات برای خرید را انجام می‌دهد.

هواوی P40 در پنج رنگ مختلف شامل مشکی، آبی، سفید، نقره‌ای و طلایی ارائه می‌شود که دو رنگ آخر به صورت خاص و مات طراحی شده‌اند.

هواوی P40 Pro نیز به همین صورت در همین پنج رنگ در دسترس قرار خواهد گرفت.

+P40 Pro اما داستان متفاوتی داشته و این گوشی تنها در دو رنگ سفید و مشکی با جنس بدنه سرامیکی ارائه خواهند شد.

هواوی P40 از 7 آوریل 2020 (19 فروردین 1399) با قیمت 799 یورو با حافظه 8GB/128GB به بازار ارائه می‌شود.

هواوی P40 Pro نیز در همین تاریخ یعنی 7 آوریل 2020 با قیمت پایه 999 یورویی برای حافظه 8GB/256GB در دسترس قرار می‌گیرد.

در نهایت بالاترین و پیشرفته‌ترین عضو این خانواده یعنی +P40 Pro از قیمت بسیار بالاتری برخوردار بوده و از ماه ژوئن 2020 (اواسط خرداد 1399) با قیمت 1,399 یورو با حافظه 8GB/512GB در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع : Huawei