تلاش گوگل در جهت ساخت چیپ‌ست برای پیکسل و کروم‌بوک

نمایش خبر

تاریخ : 1399/1/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : در حالی که بسیاری از سازندگان اسمارت‌فون در ساخت محصولات خود از چیپ‌ست‌های کمپانی‌هایی چون کوالکام و مدیاتک استفاده می‌کنند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند چیپ‌ست‌های ساخت خود را به کار گیرند. ظاهرا در آینده نه چندان دور، گوگل نیز به جمع این کمپانی‌ها خواهد پیوست. طبق خبری که در روز سه‌شنبه 14 آوریل 2020 (26 فروردین 1399) در وب‌سایت Axios منتشر شد، گوگل قصد دارد در تولید گوشی‌های هوشمندش، از چیپ‌ست‌های ساخت خود استفاده کند. گوگل در این مسیر پیشرفت چشمگیری داشته و احتمالا سال آینده، گوشی‌های پیکسل با تراشه‌های ساخت گوگل روانه بازار شوند. به گفته Axios، این پردازنده‌ها در نهایت به کروم‌بوک‌ نیز راه خواهند یافت.

سامسونگ، هواوی و اپل از جمله کمپانی‌هایی هستند که در بسیاری از محصولات، از چیپ‌ست‌های ساخت خود استفاده می‌کنند. استقلال در تولید چیپ‌ست به گوگل کمک می‌کند تا بتواند بهتر با این کمپانی‌ها رقابت کند. از قرار معلوم، تراشه گوگل با کد نام Whitechapel (به معنی نیایش‌گاه سپید) شناخته می‌شود و با همکاری سامسونگ به تولید می‌رسد. به گفته یکی از منابع نزدیک به گوگل، در ساخت این تراشه از لیتوگرافی 5 نانومتری سامسونگ بهره گرفته شده است. گفتنی‌ست، سامسونگ علاوه‌ بر تراشه‌های Exynos، در ساخت برخی چیپ‌ست‌های آیفون نیز با اپل همکاری داشته است.

مطابق این گزارش طی هفته‌های اخیر، گوگل نخستین نسخه کاریِ این تراشه جدید را دریافت کرد. با این وجود، پیکسل‌های مجهز به تراشه جدید گوگل به این زودی به مرحله تولید نرسیده و احتمالا در سال 2021 عرضه می‌شوند. همان طور که در مقدمه گفته شد، ورژن‌های بعدی این تراشه‌ نیز در تولید کروم‌بوک به کار گرفته خواهد شد، که البته زمان بیشتری برای تحقق این امر لازم است.

تراشه Whitechapel مبتنی بر معماری 8 هسته‌ای پردازنده‌های ARM طراحی شده و شامل سخت‌افزاری‌ست که برای تکنولوژی یادگیری ماشینیِ گوگل، بهینه‌سازی شده است. به گفته منبع نزدیک به گوگل، بخشی از این تراشه به بهبود عملکرد و قابلیت‌های "همیشه روشن" (always-on) در دستیار Google Assistant اختصاص داده شده است. پروسسور اصلی تنها یک قطعه از صدها قطعه به کار رفته در گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهد، اما همین یک قطعه، نقشی حیاتی را ایفا می‌کند؛ تعیین سرعت گوشی، عمر باتری و دیگر قابلیت‌های آن، همگی به چیپ‌ست وابسته است.

نباید فراموش کرد که گوگل در ساخت تراشه، تازه‌کار نیست. در پیکسل 2، شاهد رونمایی از تراشه اختصاصی گوگل برای دوربین بودیم که Pixel Visual Core نام داشت و با همکاری اینتل ساخته شده بود. پیکسل‌ 3 و پیکسل 4 نیز از تراشه عکاسی مشابهی به نام Pixel Neural Core بهره‌مند بودند. از پیکسل 3 به بعد، گوشی‌های گوگل به یک ماژول امنیتی تحت عنوان Titan M مجهز شدند. این ماژول ساخت گوگل، در واقع یک تراشه مجزاست که در اسمارت‌فون وظایفی مثل بوت تأییدشده (verified boot) و ذخیره کلید رمزنگاری‌شده را بر عهده دارد. در پیکسل 4 نیز با پدیده‌ای به نام "پروژه سولی" (Project Soli) مواجهیم؛ سیستم راداری که در قالب یک تراشه کوچک به گوشی اضافه شد. با مشاهده سابقه گوگل در طراحی و ساخت تراشه، طبیعی‌ست که گام بعدی این شرکت، تولید چیپ‌ست اسمارت‌فون باشد. برای این منظور، برخی از طراحان تراشه از شرکت‌های اینتل و کوالکام نیز از سوی گوگل به کار گرفته شده‌اند.

گوگل در ساخت اسمارت‌فون‌های پیکسل همواره از چیپ‌ست‌های کوالکام استفاده کرده است. حال، تولید چیپ‌ست توسط خود گوگل، می‌تواند خبر بدی برای کوالکام باشد. اما گوگل نمی‌تواند کوالکام را تماما کنار بگذارد، زیرا به احتمال زیاد در پیکسل‌های بعدی نیز همچنان از مودم‌های کوالکام استفاده خواهد کرد؛ قطعه‌ای که حتی اپل نیز هنوز به آن احتیاج دارد. البته کمپانی‌هایی مثل سامسونگ، هواوی و مدیاتک نیز جزو تولیدکنندگان مودم به شمار می‌روند، اما پتنت‌های کوالکام در کنار تکنیک‌های قلدرمآبانه آن در صدور مجوز، عملا رقبای این شرکت را در آمریکا و دیگر بازارها به حاشیه رانده است.

وجود بخشی برای تولید چیپ‌ست به گوگل انعطاف می‌دهد؛ همان انعطافی که وقتی پای سخت‌افزار در میان باشد، گوگل شدیدا به آن نیازمند است. گزارش Axios درباره ساعت‌های هوشمند حرفی به میان نمی‌آورد، اما حقیقت آن است که مشکل اصلی اکوسیستم سخت‌افزاری گوگل در حال حاضر، نبود تراشه برای ساعت‌های هوشمند است. شکی نیست که کوالکام در حوزه چیپ‌ست موبایل نوعی انحصار ایجاد کرده، اما کوالکام اساسا توجهی به بازار ساعت‌های هوشمند نداشته و سال‌هاست که گزینه پیشرفته‌ای برای تراشه اسمارت‌واچ ندارد. البته قضیه فقط به ساعت‌های هوشمند ختم نمی‌شود. اگر گوگل بخواهد هر نوع پوشیدنی دیگری را به تولید برساند، گزینه‌ای جز استفاده از تراشه‌های کوالکام نخواهد داشت.

شاید بتوان گفت موفق‌ترین شرکت سازنده اسمارت‌فون در ساخت چیپ‌ست برای گوشی‌های خود، اپل بوده است. به باور برخی کارشناسان، اپل چیپ‌ست‌هایی طراحی می‌کند که از تراشه‌های کوالکام برای موبایل و ساعت هوشمند، یک سر و گردن بالاترند. در بخش تراشه‌های اپل، برای هر نوع دیوایسی، چاره‌اندیشی شده است. ساعت‌های اپل‌واچ وجود خود را مدیون تراشه‌های سریع و کم‌مصرف سری S هستند. در Airpods نیز از چیپ‌های سری H استفاده شده است. لذا اپل، به جای سر هم کردن قطعات پازل دیگر شرکت‌ها، می‌تواند سرنوشتش را خود رقم بزند. اپل خیلی زود طراحی تراشه خود را آغاز کرد. خیلی از دیگر کمپانی‌ها نیز همین مسیر را در پیش گرفته‌اند؛ هم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و هم برای اینکه بتوانند سرنوشت خود را بهتر کنترل کنند.

هواوی با توجه به مسائل پیش آمده برای این برند در سال گذشته از قطعات سخت‌افزاری ساخت آمریکا در محصولات خود استفاده نمی‌کند. اما های‌سیلیکون (شرکت زیرمجموعه هواوی) با تولید تراشه برای اسمارت‌فون و ساعت هوشمند، هواوی را تا حدود زیادی از شرکت‌های آمریکایی بی‌نیاز کرده است. شاید بخش تولید چیپ‌ست‌های Exynos سامسونگ، به اندازه کسب‌وکار تراشه‌سازی اپل و هواوی رونق نداشته نباشد، اما ساعت‌های هوشمند سری Galaxy Watch را با چیپ‌های مناسبی تأمین کرده است. به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، سامسونگ نتوانسته این موفقیت را در زمینه تولید چیپ‌ست برای گوشی‌های هوشمند تکرار کند و چیپ‌های موبایل Exynos عمدتا پایین‌تر از تراشه‌های کوالکام هستند.

منبع : Axios


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا