خرید استارت‌آپ Voysis توسط اپل با هدف ارتقاء Siri

نمایش خبر

تاریخ : 1399/1/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : خرید استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک، به یکی از عادت‌های کمپانی‌های بزرگ تبدیل شده و در این میان اپل هم بی‌نصیب نمانده است. به گفته اپل، این کمپانی هر از چند گاهی اقدام به خرید شرکت‌های کوجک‌تر در حوزه فناوری نموده و معمولا تمایلی به بحث درباره هدف یا برنامه‌های خود نداشته است. به عنوان مثال، یک هفته پیش بود که اپل از خرید اپلیکیشن هواشناسی Dark Sky خبر داد. حال، طبق خبری که در روز شنبه 4 آوریل 2020 (16 فروردین 1399) از سوی بلومبرگ منتشر شد، اپل به‌تازگی یک استارت‌آپ ایرلندی را خریداری نموده است. این استارت‌آپ Voysis نام داشته و دامنه فعالیت آن به حوزه هوش مصنوعی و پردازش گفتار طبیعی انسان مربوط می‌شود.

استارت‌آپ Voysis در سال 2012 تأسیس شد و بسیاری از شرکت‌ها، مشتریِ خدمات آن بودند. این استارت‌آپ ضمن تأسیس دفاتری در شهرهای ادینبرا و بوستون، در سال 2017، موفق شد در یک سرمایه‌گذاری کارآفرینی، سرمایه‌ای معادل 8 میلیون دلار را جذب کند تا به وسیله آن بتواند توسعه محصول نهایی خود را تکمیل نماید. پیتر کی‌هیل، (Peter Cahill)، از بنیان‌گذاران Voysis، طی مصاحبه‌ای در سال 2018، سیستم Voysis را یک پلتفرم کامل صوتی بر مبنای هوش مصنوعی خواند. به گفته وی، این پلتفرم کمپانی‌ها و کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا به سرعت هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کنند که از هر دو طریقه صوتی و متنی قابل جست‌وجو خواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، Voysis پلتفرمی را برای پردازش گفتار طبیعی انسان طراحی کرده بود. به کارگیری در دستیارهای صوتی موجود در اپلیکیشن‌های خرید آنلاین، یکی از اهداف اصلی پلتفرم Voysis بوده است. در یکی از صفحات سایت Voysis (که در حال حاضر به دلیل واگذاری به اپل، حذف شده است)، این طور ادعا شده که تکنولوژی مذکور با توجه به درک بهترِ الگوهای گفتاری مشتریان، می‌تواند در نمایش نتایج جست‌وجو، دقت عمل بالاتری داشته باشد. این امر حاصل پردازش عبارات مربوط به خرده‌فروشی است؛ عبارت‌هایی مثل "من یک تلویزیون LED جدید می‌خواهم" یا "فقط تلویزیون‌های 4K را به من نشان بده" و یا "من فقط می‌توانم هزار دلار هزینه کنم". گفته می‌شود سرعت جست‌وجوی صوتی تا 3 برابر بیشتر از جست‌وجوی معمولی است.

جالب است بدانید، سیستم Voysis برای پردازش صدای انسان از یک روش مبتنی بر هوش مصنوعی با نام WaveNet بهره می‌برد که البته برای اولین بار در سال 2016 توسط شرکت DeepMind (از زیرمجموعه‌های گوگل) توسعه یافته بود. در این روش سعی می‌شود که گفتار تولید شده توسط کامپیوتر، شباهت بیشتری به صدای طبیعی انسان داشته باشد پیتر کی‌هیل در سال 2018 ادعا کرد که شرکتش موفق شده این سیستم را به اندازه‌ای کوچک نماید که نرم‌افزار مورد نظر تنها 25 مگابایت از حافظه را اشغال کند؛ حجمی به اندازه 4 آهنگ در Apple Music. به این ترتیب، اجرای این سیستم در گوشی‌های هوشمند، بدون اتصال به اینترنت آسان‌تر خواهد شد. ناگفته نماند، پیش از واگذاری Voysis، تکنولوژی یادشده به شرکت‌هایی فروخته می‌شد که قصد داشتند به وسیله آن اپلیکیشن‌ها و دستیارهای صوتی خود را بهبود ببخشند.

علی‌رغم اینکه طبق گفته اپل، این کمپانی تمایلی به بیان اهداف خود از خرید شرکت‌های کوچک ندارد، اما خیلی راحت می‌توان به نیت اپل از خرید Voysis پی برد. می‌دانیم که در حال حاضر Google Assistant در زمینه درک و پردازش گفتار طبیعی، پیشتاز است. لذا، واضح است که هدف اپل از خرید Voysis ارتقاء جایگاه Siri و رقابت جدی‌تر با Google Assistant بوده است. ناگفته نماند، اپل از زمان عرضه Siri در سال 2011 تا کنون، همواره سعی در بهبود تولید گفتار در Siri داشته و این تلاش‌ها در iOS 13 با جدیت بیشتری همراه شد. گفتار Siri در ورژن‌های اخیر نه تنها شباهت بیشتری به صدای انسان دارد، بلکه توانایی آن در تشخیص فرمان‌های صوتی نیز به شکل چشمگیری بهبود یافته است. اما با تمام این اوصاف، این دستیار صوتی تا رسیدن به تکامل، فاصله زیادی دارد.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا