خبرگزاری‌های معتبر از خرید شرکت نوپای Xnor.ai توسط اپل خبر داده‌اند

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارشی که به تازگی توسط وب‌سایت GeekWire منتشر شده، اپل استارتاپ هوش مصنوعی Xnor.ai را با قیمتی در حدود 200 میلیون دلار به تملک خود درآورده است. شرکت نوپای Xnor.ai مستقر در سیاتل، با هدف طراحی ابزارهای کم‌مصرفی تأسیس شده که امکان استفاده از هوش مصنوعی را به جای فضای ابری روی دستگاه کاربر فراهم می‌سازند؛ نوآوری جذابی که ظاهرا نظر غول کوپرتینویی را به خود جلب کرده است. این خبر که البته هنوز از سوی اپل تایید یا تکذیب نشده است، گمانه‌زنی‌ها پیرامون خرید استارتاپ هوش مصنوعی Turi توسط اپل را در سال 2016 به یاد می‌آورد و جالب آن که رقم پرداختی برای خرید Turi هم چیزی در حدود 200 میلیون دلار گزارش شده بود.

خبرنگار Geekwire برای اطمینان از درست بودن این خبر مکاتباتی از طریق ای‌میل با مدیران Xnor.ai و اپل داشته است. در حالی که Xnor.ai تا زمان تهیه خبر جوابی به این پیام نداده، اما اپل با بیان پاسخ استاندارد به پرسش‌های مرتبط با خرید شرکت‌های دیگر، در ای‌میل خود اعلام کرده که «اپل در طول زمان شرکت‌های کوچک فناوری را خریداری می‌کند و ما به طور معمول درباره اهداف و برنامه‌های خود توضیحی نمی‌دهیم». البته علی‌رغم سکوت خبری دو شرکت درباره این معامله، خبرنگار Geekwire هنگام بازدید از دفتر Xnor.ai، شاهد جابجایی بوده که احتمالا با هدف انتقال به دفاتر اپل در سیاتل انجام می‌گیرد.

با توجه به این اخبار، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا ابزارهای تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی که Xnor.ai در حال توسعه آنها است، در آینده به یکی از ویژگی‌های آیفون‌ها و وب‌کم‌های اپل تبدیل خواهند شد.

Xnor.ai یکی از زیرمجموعه‌های موسسه هوش مصنوعی آلن یا AI2 به حساب می‌آید؛ موسسه‌ای که توسط پل آلن (Paul Allen)، یکی از موسسان مایکروسافت برای توسعه پژوهش‌های مرتبط با هوش مصنوعی تاسیس شده است. از این رو خرید این شرکت نوپا توسط اپل موفقیت دیگری برای موسسه AI2 به شمار می‌رود؛ چرا که پیش از این و در سال 2017 نیز یکی دیگر از شرکت‌های این موسسه با نام استارتاپ Kitt.ai توسط موتورجست‌وجوی چینی Baidu خریداری شد. به علاوه، معامله با اپل نه تنها برای سرمایه‌گذاران اولیه Xnor.ai همچون گروه Madrona Venture Group بلکه برای دانشگاه واشنگتن هم به عنوان سرچشمه اصلی ایده‌پردازی و کشف استعداد Xnor.ai توفیق بزرگی محسوب می‌شود.

همان طور که اشاره شد، استارتاپ سه ساله Xnor.ai در زمینه فناوری هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و ابزارهایی را در زمینه یادگیری ماشین و بازشناسی تصویر توسعه می‌دهد که به جای کلاد، در دستگاه‌های کم‌مصرف قابل استفاده‌اند. به گفته علی فرهادی، یکی از بنیانگذاران این پروژه و دانشیار دانشگاه واشنگتن، Xnor با شعار «هوش مصنوعی در هر جا و برای همه» در پی آن است که هوش مصنوعی را از انحصار فناوری‌های مبتنی بر رایانش ابری خارج سازد و امکان استفاده از آن را در دستگاه‌های عادی فراهم آورد. این شرکت پلتفرمی را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ایجاد کرده است تا حتی بدون مهارت در زمینه هوش مصنوعی، بتوانند از کدنویسی و کتابخانه‌های داده مرتبط با این فناوری در اپلیکیشن‌هایی استفاده کنند که به طور خاص فعالیت خود را روی دستگاه انجام می‌دهند.

علی فرهادی (سمت چپ) و محمد رستگاری (سمت راست) هم‌بنیان‌گذاران Xnor.ai

Xnor.ai، که نام آن به گیت‌های منطقی XNOR اشاره دارد، اخیرا در فهرست مجله فوربس در جایگاه 44‌ام شرکت‌های نویدبخش آمریکا در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته است. این شرکت در سال 2019 به پیشرفت‌های مهمی دست یافته که از میان آنها می‌توان به توسعه تراشه مستقل هوش مصنوعی با قابلیت کار طولانی به وسیله انرژی خورشیدی یا باطری سکه‌ای، راه‌اندازی ابزاری کوچک مبتنی بر هوش مصنوعی برای رصد خودکار قفسه‌ مغازه‌ها و قراردادی با شرکت Wyze Labs برای توسعه فناوری تشخیص افراد یا person detection در دوربین‌های امنیتی ارزان‌قیمت اشاره کرد که البته به نظر می‌رسد این قرارداد به سرانجام نرسیده است.

از چپ به راست حسام باقری‌نژاد مهندس یادگیری ماشینی، سامان نادری پاریزی مهندس سخت‌افزار و علی فرهادی مدیرعامل XNOR.AI

خرید مالکیت شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر و در پی گسترش کاربرد آن در بخش‌های مختلف نرم‌افزاری افزایش‌ قابل توجهی یافته است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۸ حدود 9.3 میلیارد دلار در شرکت‌های نوپای ایالات‌ متحده سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به سال پیش از آن، افزایش دوبرابری را نشان می‌دهد. به علاوه، آمارها نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم سال 2019 بخش هوش مصنوعی پس از فناوری‌های مالی یا fintech، دومین حوزه نوظهوری است که بیشترین سرمایه را به خود جذب کرده است.

در این میان شرکت اپل به شدت تشنه استارتاپ‌های هوش مصنوعی بوده و فضای کسب‌وکار را در این حوزه تحت تاثیر قرار داده است. مطابق گزارش موسساتی همچون CBInsights، اپل در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، بیست مجموعه فعال در زمینه هوش مصنوعی را خریداری کرده است که در مقایسه با 14 مورد خرید مالکیت توسط گوگل و 10 مورد از سوی مایکروسافت، موقعیتی پیشتاز به این شرکت می‌بخشد و اهمیت هوش مصنوعی را در راهبرد آینده مدیران آن آشکار می‌سازد. اپل به ویژه سابقه نسبتا طولانی در خرید شرکت‌های نوپای مستقر در سیاتل دارد، چنان که در سال 2014، استارتاپ Union Bay Networks، فعال در حوزه رایانش ابری را خریداری و به دنبال آن، دفتری مهندسی را در این شهر به عنوان مرکز پژوهش در زمینه هوش مصنوعی راه‌اندازی نموده که ظرف مدت چند سال به مرکزی با دو هزار کارمند تبدیل شده است. غول آمریکایی در سال 2016 اقدام به خرید شرکت Turi کرد که نرم‌افزار آن به سازمان‌های بزرگ و کوچک کمک می‌کند تا داده‌های خود را به شیوه‌ای بهتر و قابل فهم جمع‌آوری کنند. اپل در سال 2017 استارتاپ یادگیری ماشینی Lattice Data مستقر در سیلیکون ولی را با 200 میلیون دلار (مشابه با رقم خرید Turi و Xnor.ai) به مالکیت خود درآورد که باز هم نام گروه Madrona در لیست سرمایه‌گذاران و سه نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه واشنگتن به‌عنوان پایه‌گذار در آن به چشم می‌خورد.

مجموع تعداد خریدهای مرتبط با هوش مصنوعی در بین کمپانی‌های برتر فناوری

اقدام اپل برای خرید Xnor.ai، نقش فزاینده سیاتل را به عنوان کانون نوآوری‌ها در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین آشکار می‌سازد؛ روندی که توسط موسسه آلن، دانشگاه واشنگتن و همچنین مایکروسافت و آمازون پشتیبانی می‌شود. این امر همچنین موج جدید فراگیری را در آمریکا نشان می‌دهد که در آن، تقاضا و تمایل برای استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای متنوع آن افزایش چشمگیری یافته است.

در صورت درست بودن این اخبار، خرید Xnor.ai می‌تواند قابلیت‌های رایانشی سطح بالایی را در اختیار اپل قرار دهد که با برنامه‌های این شرکت برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های کاربران هم‌راستا است. زیرا ابزارهای طراحی‌شده توسط Xnor.ai می‌توانند به جای ارسال و دریافت داده‌های هوش مصنوعی در فضای ابری، آن‌ها را به صورتی امن روی دستگاه‌های موبایل ذخیره نماید.

بزرگ‌ترین خریدی که تاکنون توسط اپل انجام شده، تصاحب مالکیت شرکت بیتس‌الکترونیکس با قیمت 3 میلیارد دلار است که در آگوست ۲۰۱۴ به طور رسمی اعلام شد. شرکت آمریکایی در جولای سال گذشته میلادی نیز ۱ میلیارد دلار را صرف خرید بخش کسب‌وکار مودمِ اسمارت‌فون از شرکت اینتل کرد. تجربه‌های پیشین حاکی از آن است که اپل می‌تواند فناوری‌های Xnor.ai را در بازه‌ زمانی یک ساله در گوشی‌های آیفون به کار گیرد. چنان که در سال 2013، یک سال پس از خرید شرکت زیست‌سنجی AuthenTec با قیمت ۳۵۶ میلیون دلار، توانست بر اساس فناوری‌های توسعه‌یافته آن، آیفون 5S را با قابلیت تشخیص اثر انگشت یا Touch ID به بازار معرفی نماید.

منبع : GeekWire


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا