معرفی گوشی iQOO 3 – تجربه گیمینگ با اسنپ‌دراگون 865 و قیمت مناسب

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، بازی Game ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، نسل پنجم 5G ، Vivo iQOO 3 5G ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : در دنیای اسمارت‌فون، نقش ساب‌برندها روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. یکی از این ساب‌برندها iQOO نام دارد که چندان در بازار شناخته شده نیست. حدود یک سال پیش بود که Vivo با معرفی گوشی گیمینگ Vivo iQOO در چین، یک ساب‌برند جدید را پایه‌گذاری کرد. حدود 6 ماه بعد، iQOO Pro – در دو نسخه 4G و 5G – باز هم در چین عرضه شد. به‌تازگی این ساب‌برند جدید از طراحی و تولید یک گیمینگ‌فون دیگر خبر داده است. این گوشی iQOO 3 نام داشته و این بار علاوه بر چین، در هند نیز عرضه خواهد شد. تجهیز به قدرتمندترین تراشه حال حاضر دنیا – یعنی اسنپ‌دراگون 865 – و برخورداری از ارتباطات نسل پنجم، از جمله مهم‌ترین مشخصات این گوشی به شمار می‌روند.

پس از عرضه نسخه آمریکایی Galaxy S20 و پرچمدار جدید ریل‌می با نام Realme X50 Pro، اسمارت‌فون iQOO 3 یکی دیگر از دیوایس‌هایی‌ست که به جمع گوشی‌های مجهز به اسنپ‌دراگون 865 اضافه می‌شود. البته، به اعتقاد برخی کارشناسان، به جز چیپ‌ست، مشخصه چشمگیر دیگری که بتواند این گوشی را از سایر گیمینگ‌فون‌های هم‌ردیف متمایز کند، در محصول جدید iQOO به چشم نمی‌خورد. در ادامه بیشتر با این گوشی آشنا می‌شویم.

iQOO ابتکار چندانی در طراحی این گوشی به خرج نداده و می‌توان آن را ترکیبی از مدل‌های تولیدی شرکت‌های وان‌پلاس، Oppo و هواوی دانست که به گفته برخی صاحب‌نظران حاصل این کار، ترکیبی‌ست که طراحی iQOO 3 را به چندان برجسته نمی‌کند. شاید در بهترین حالت بتوان ظاهر این گوشی را معمولی توصیف کرد. البته مواردی مثل دکمه رنگی پاور، تاحدی از یکنواختی آن می‌کاهد.

نمایشگر Super AMOLED این گوشی – که شرکت سازنده آن را Polar View Display می‌نامد – 6.44 اینچی بوده و رزولوشن آن فول اچ‌دی پلاس (معادل 2400×1080 پیکسل) اعلام شده است. اگر حفره بالا سمت راست – که جایگزین ناچ قطره آب شده – را در نظر نگیریم، می‌توان با اطمینان گفت که این نمایشگر – که در پخش محتوا از استاندارد +HDR10 نیز برخوردار است – پاسخ‌گوی هر نوع بازی یا محتوای ویدئویی خواهد بود. طبق ادعای iQOO، تأییدیه این گوشی از شرکت آلمانی TÜV Rheinland، مؤید آن است که نمایشگر iQOO 3 (حداقل روی کاغذ) چشم کاربر را اذیت نمی‌کند. یک حسگر اثر انگشت نیز در زیر لایه این نمایشگر تعبیه شده است.

میزان روشنایی نمایشگر 800 نیت اعلام شده که می‌تواند تا 1200 نیت نیز افزایش یابد. کمیت مهم دیگری که برای یک گیمینگ‌فون اهمیت دارد، "نرخ پاسخ لمسی" یا touch response rate است. این میزان برای نمایشگر iQOO معادل 180 هرتز اعلام شده که نسبتا بالاست. اما نکته ناامیدکننده در اینجا، refresh rate یا نرخ تازه‌سازی نمایشگر است. نرخ تازه‌سازی از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های نمایشگر در گوشی‌های مخصوص بازی به حساب می‌آید. علی‌رغم اینکه نرخ تازه‌سازی حتی در برخی گوشی‌های میان‌رده به 90 هرتز یا بالاتر از آن هم می‌رسد، این کمیت در گیمینگ‌فون iQOO 3 تنها 60 هرتز است.

به جرأت می‌توان گفت چیپ‌ست قدرتمند 7 نانومتری اسنپ‌دراگون 865، یکی از انگیزه‌های اصلی کاربر برای خرید این گوشی خواهد بود. این تراشه 8 هسته‌ای مشتمل بر 1 هسته 2.84 گیگاهرتزی و 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A77) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A55) بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 650 است. لازم به ذکر است، در مقایسه با اسنپ‌دراگون 855، عملکرد این تراشه 25 درصد بیشتر شده و میزان مصرف آن تا 30 درصد کاهش یافته است.

بسته به مدل گوشی، iQOO 3 از 8 یا 12 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR5) و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 3.1) برخوردار است که ظاهرا این حافظه قابل ارتقا نخواهد بود. به گفته شرکت سازنده، رم‌های LPDDR5 با افزایش سرعت تا 5500 مگابیت بر ثانیه، می‌توانند بازیابی اپلیکیشن، سرعت کش و مالتی‌تسکینگ را تسریع کنند. سرعت انتقال فایل در حافظه‌های با استاندارد UFS 3.1 نیز (در قیاس با UFS 3.0) افزایش پیدا کرده است.

ترکیب اسنپ‌دراگون 865 با چنین RAM و حافظه‌ای، یک گیمینگ‌فون قدرتمند را در سال 2020 نوید می‌دهد. به گفته کارشناسان، این گوشی در تمام بنچمارک‌ها نمره عالی کسب کرده و به‌خوبی از اجرای همه بازی‌های ارائه شده به آن برآمده است. تکنولوژی خنک‌کننده مایع این اسمارت‌فون نیز، مانع از داغ کردن دستگاه در هنگام بازی‌های سنگین خواهد شد. با توجه به اینکه یکی از مشخصه‌های معروف اسنپ‌دراگون 865، پشتیبانی این تراشه از فیلم‌برداری 8K است، شاید احتمال می‌دهید این ویژگی در iQOO 3 نیز برقرار است. اما متأسفانه چنین امکانی وجود ندارد.

گوشی‌های مخصوص بازی عمدتا دوربین‌های خیلی قدرتمندی ندارند. اما در مورد iQOO 3، مجموعه 4 گانه دوربین کارایی قابل‌قبولی دارد. دوربین اصلی این مجموعه 48 مگاپیکسلی است. این دوربین ظاهرا متشکل از سنسور IMX582 (محصول سونی) بوده و گشودگی دیافراگم آن f/1.79 است. در کنار این دوربین، 3 عضو دیگر به چشم می‌خورند که عبارتند از: یک دوربین 13 مگاپیکسلی تله‌فوتو (با گشودگی f/2.46)، یک دوربین 13 مگاپیکسلی با لنز زاویه باز (با گشودگی f/2.2) و یک دوربین تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.4). دوربین جلو نیز 16 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.45 اعلام شده است.

در این گوشی از ضبط ویدئوی 8K خبری نیست ولی می‌توانید با وضوح 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید. دیگر نکته مثبت، وجود EIS یا لرزه‌گیر الکترونیکی است که با خنثی کردن لرزش‌های دست، ضبط ویدئوی باکیفیت در هنگام حرکت را ممکن می‌سازد.

ظرفیت باتری iQOO 3 برابر با 4,440 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده است. به گفته افرادی که از نزدیک با این گوشی کار کرده‌اند، باتری آن در صورت استفاده یک‌سره و روشن ماندن مداوم نمایشگر، بین 5 تا 6 ساعت دوام خواهد داشت. با توجه به پشتیبانی گوشی از شارژ سریع 55 واتی، می‌توان باتری را تقریبا ظرف مدت یک ساعت فول-شارژ کرد. گفتنی‌ست، تنها در عرض 15 دقیقه می‌توانید ذخیره باتری را از 0 به 50 درصد برسانید.

سیستم‌عامل iQOO 3 اندروید 10 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی iQOO UI 1.0 توسعه یافته است. با کمی اغماض می‌توان گفت این رابط کاربری از همان پوسته Vivo – یعنی Funtouch OS – الگوبرداری شده است. دستیار دیجیتال Jovi نیز در این گوشی فعال است.

iQOO 3 یک گیمینگ‌فون بوده و برخی ویژگی‌های آن در اسمارت‌فون‌های معمولی وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر گوشی را به صورت افقی نگه دارید، در دو طرف لبه بالایی گوشی، دو دکمه موسوم به Monster Touch Buttons دیده می‌شود. این دکمه‌ها حساس به فشار بوده و انجام بازی را برای گیمر راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کنند. نکته جالب دیگر، وجود لرزاننده 4 بعدی است که به هیجان بازی می‌افزاید. طبق ادعای شرکت سازنده، این ویژگی می‌تواند لرزش فرمان در هنگام رانندگی یا لگد زدن اسلحه در زمان شلیک گلوله را شبیه‌سازی کرده و محیط بازی را تا جای ممکن به واقعیت نزدیک‌تر کند. کاربر با فعال کردن حالت Monster، می‌تواند 100 درصد توان چیپ‌ست را برای بازی به کار گرفته و میزان تأخیر یا lag را به حداقل برساند. البته این کار فشار زیادی را به باتری وارد می‌نماید. گفتنی‌ست، با به کارگیری قابلیت Ultra Game Mode، می‌توان نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌ها را در حین بازی غیرفعال کرد تا کاربر گیمینگ را به بهترین وجه تجربه کند.

همان طور که در مقدمه هم ذکر شد، iQOO 3 در دو ورژن 4G و 5G به تولید می‌رسد. iQOO قصد داشت این گوشی را به عنوان نخستین اسمارت‌فون نسل پنجم در هند معرفی کند، اما Realme تنها یک روز زودتر گوشی Realme X50 Pro را در هند معرفی و بلافاصله فروش آن را شروع کرد. البته لازم به ذکر است شبکه ارتباطی نسل پنجم هنوز در هند راه‌اندازی نشده است. از دیگر امکانات ارتباطی این گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بلوتوث 5.1، جی‌پی‌اس (ظاهرا با فرکانس دوگانه)، پورت USB Type-C و جک هدفون. iQOO 3 از وجود NFC بی‌بهره است.

اسمارت‌فون iQOO 3 در رنگ‌های نارنجی، نقره‌ای و مشکی به تولید می‌رسد. این گوشی از 4 مارچ (14 اسفند) از طریق Flipkart و یا سایت iQOO.com وارد بازار هند خواهد شد. قیمت این محصول در پیکربندی‌های مختلف به شرح زیر است:

- نسخه 4G، با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 36,990 روپیه (با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر با 515 دلار)

- نسخه 4G، با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی: 39,990 روپیه (557 دلار)

- نسخه 5G، با 12 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی: 44,990 روپیه (626 دلار)

اما ظاهرا تمام گوشی‌های iQOO 3 در چین مجهز به ارتباطات نسل پنجم بوده و به گفته برخی منابع خبری، پیکربندی آنها نیز کمی متفاوت و به قرار زیر است:

- مدل اول با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 3,598 یوان (510 دلار)

- مدل دوم با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 3,798 یوان (540 دلار)

- مدل سوم با 12 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی: 3,998 یوان (568 دلار)

- مدل چهارم با 12 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی: 4,398 یوان (625 دلار)

منبع : iQOO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا