رونمایی از اکسپریا L4، نخستین اسمارت‌فون سونی با بریدگی بالای صفحه‌نمایش

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/12/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو پی 22 Helio P22 ، Sony Xperia L4 ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : سونی نخستین بار گوشی‌های سری L را با مدل اکسپریا L در سال 2013 به بازار معرفی کرد. پس از آن حدود چهار سال از این خانواده که در رده گوشی‌های میانی سطح پایین طبقه‌بندی می‌شوند، خبری نبود تا این که اکسپریا L1 و اکسپریا L2 به ترتیب در مارس 2017 و ژانویه 2018 رونمایی شدند. آخرین نمونه از این مجموعه، اکسپریا L3، سال گذشته در همین بازه زمانی وارد بازار شد و اینک سونی به تازگی و در روز پنج‌شنبه 20 فوریه سال جاری میلادی (1 اسفند 1398) به طور رسمی از جدیدترین عضو این سری با نام اکسپریا L4 پرده‌برداری کرد؛ محصولی که در مقایسه با مدل سال گذشته نه تنها از نظر ابعاد، بلکه به لحاظ طراحی هم با تغییرات قابل توجهی روبه‌رو شده است.

چند سالی است که کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند سونی نتایج مالی درخشانی ندارد و زیان‌دهی پی‌درپی‌ را تجربه می‌کند. با این وجود شرکت ژاپنی دست از تولید اسمارت‌فون برنداشته و نه تنها گوشی‌های پرچمدار را به بازار معرفی می‌کند بلکه در زمینه ساخت اسمارت‌فون‌های میان‌رده نیز بیکار ننشسته است. این در حالی است که تولیدکنندگان چینی با تمام قوا بر بازار گوشی‌های رده میانی با قیمت مقرون‌به‌صرفه تسلط دارند و رقابت با آنها در این عرصه کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد.

گوشی تازه سونی با آن که محصولی میان‌رده به حساب می‌آید اما بهره‌گیری از نمایشگر 21:9، حسگر اثر انگشت جای‌گرفته در کناره سمت راست دستگاه و مجهز بودن به دوربین سه‌گانه، آن را از برخی جهات مشابه پرچمدار اکسپریا 1 ساخته است که سال گذشته و در جریان کنگره جهانی موبایل معرفی شد.

اکسپریا L4 حدود 159 میلی‌متر ارتفاع و 8.7 میلی‌متر ضخامت دارد و عرض آن 71 میلی‌متر است. به این ترتیب، با آن که ارتفاع محصول جدید در مقایسه با L3 نزدیک به 5 میلی‌متر افزایش یافته، اما در زمینه ضخامت و عرض با کاهش اندکی به ترتیب در حدود 0.2 و 1 میلی‌متر روبه‌رو می‌شویم. وزن این گوشی هم نسبت به نمونه سال گذشته 22 گرم افزایش یافته و به 178 گرم رسیده است که با توجه به افزایش ابعاد دستگاه و همچنین ظرفیت باتری، طبیعی به نظر می‌رسد. بدنه دستگاه به غیر از بخش شیشه‌ای صفحه‌نمایش، از پلاستیک ساخته شده و در قیاس با محصولات پیشین شرکت ژاپنی حاشیه‌های کمتری در بالا و پایین نمایشگر دیده می‌شود.

از نظر شکل ظاهری گوشی‌های اخیر سونی با توجه به صفحه‌نمایش کشیده و نسبت تصویر سینمایی 21:9 از دیگر اسمارت‌فون‌های بازار متمایز می‌شوند. اکسپریا L4 نیز از این قاعده مستثنی نیست و طراحی کشیده آن در نگاه اول نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. گوشی جدید از صفحه‌نمایش 6.2 اینچی اچ‌دی پلاس (یا 720x1680 پیکسل) و فناوری ساخت LCD بهره می‌برد. بهره‌گیری از صفحه‌نمایش بلند و پشتیبانی رابط کاربری سونی از قابلیت نمایش چند پنجره در آنِ واحد، این امکان را برای کاربر فراهم می‌سازد که در حالت عمودی بتواند دو اپلیکیشن را به طور همزمان اجرا و با آنها کار کند. مهم‌ترین ویژگی ظاهری گوشی تازه سونی آن است که در بالای صفحه‌نمایش بریدگی کوچکی به چشم می‌خورد. به‌کارگیری notch در طراحی گوشی‌های هوشمند روندی است که از سال 2017 میلادی آغاز شده و سونی حالا که شرکت‌های بزرگ از این گرایش روگردان شده‌اند و به دنبال روش‌های جایگزین هستند، اکسپریا L4 را به عنوان نخستین محصولی معرفی کرده است که در بالای پنل نمایشگر آن notch دیده می‌شود.

از نگاه کارشناسان اگر چه ممکن است استفاده از notch دوستداران گوشی‌های سونی را ناامید سازد، اما نباید از یاد برد که اکسپریا L4 محصولی مقرون‌به‌صرفه است و احتمالا شرکت ژاپنی این روند طراحی را در گوشی‌های پرچمدار خود به کار نخواهد برد. البته گروه دیگری عقیده دارند که سونی با ارائه این اسمارت‌فون میان‌رده با notch در واقع قصد دارد کاربران را برای عرضه پرچمداری با بریدگی بالای نمایشگر در آینده بسیار نزدیک آماده سازد.

اکسپریا L4 از سوی دیگر نخستین اسمار‌ت‌فون اقتصادی سونی به حساب می‌آید که در آن دوربین سه‌گانه به کار رفته است. در واقع، در نمونه سال گذشته شاهد دو دوربین 13 و 2 مگاپیکسلی بودیم و حالا نمونه‌ای 5 مگاپیکسلی هم به این مجموعه افزوده شده است. دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی جدید با سنسور 1/3 اینچی به یک لنز 26 میلی‌متری 76 درجه با گشودگی دیافراگم f/2.0 مجهز شده است و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. نمونه 2 مگاپیکسلی هم دارای سنسور 1/5 اینچی بوده که گشودگی دیافراگم آن f/2.4 اعلام شده است و برای تعیین عمق میدان کاربرد دارد. دوربین 5 مگاپیکسلی که به L4 افزوده شده، از لنزی ultra-wide با زاویه 117 درجه‌ای و f/2.2 بهره می‌برد و فاصله کانونی آن 17 میلی‌متر عنوان شده است. دوربین سلفی این گوشی نیز بدون تغییر نسبت به گذشته، 8 مگاپیکسلی با میدان دید 78 درجه‌ای بوده که لنزی با گشودگی f/2.0 را در برابر خود می‌بیند.

پردازش در اکسپریا L4 بدون تغییر نسبت به سال گذشته با چیپ‌ست 12 نانومتری Mediatek MT6762 انجام می‌شود که ظاهرا همان Helio P22 این کمپانی تایوانی است. این پروسسور میان‌رده در سال 2018 معرفی شد و در ساختار آن 8 هسته پردازشی بر اساس معماری پردازنده‌های Cortex A53 به کار رفته که بیشینه سرعت کلاک آنها 2 گیگاهرتز است. حافظه رم نیز همچنان تنها 3 گیگابایت بوده، اما حافظه داخلی 2 برابر شده و ظرفیت آن به 64 گیگابایت رسیده است که با پشتیبانی از microSDXC می‌تواند تا 512 گیگابایت دیگر ارتقاء یابد.

گوشی دو سیم‌کارته تازه سونی از نظر ویژگی‌های ارتباطی از وای‌فای 802.11a/b/g/n با دو باند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز، بلوتوث 5.0، درگاه USB-C و NFC بهره می‌برد. همچنین جک هدفون 3.5 میلی‌متری و گزینه‌های مسیریابی GPS و GLONASS برای آن در نظر گرفته شده است.

اکسپریا L4 در مقایسه با L3 به باتری قدرتمندتری مجهز شده و ظرفیت باتری آن از 3,300 میلی‌آمپر ساعت به 3,580 میلی‌آمپر ساعت رسیده است. افزون بر این، قابلیت شارژ سریع با پشتیبانی از استاندارد USB Power Delivery هم برای آن در نظر گرفته شده است.

اکسپریا L4 با اندروید 9.0 Pie در دو رنگ مشکی و آبی از بهار 2020 در بازارهای منتخب به فروش خواهد رسید. درباره قیمت آن هنوز اطلاعاتی در دست نیست، اما با توجه به امکانات این گوشی و قیاس آن با دیگر محصولات این سری می‌توان انتظار قیمتی در حدود 300 دلار را داشت.

منبع : Sony