معرفی Moto G Stylus و Moto G8 Power اسمارت‌فون‌های جدید رده میانی موتورولا

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 665 Snapdragon 665 ، استایلوس (قلم) Stylus ، Motorola Moto G8 Power ، Motorola Moto G Stylus ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : شرکت موتورولا در روز جمعه 7 فوریه 2020 (18 بهمن 1398) همانطور که از حجم خبرهای فاش شده از این کمپانی پیش‌بینی می‌شد از دو اسمارت‌فون جدید رده میانی خود با نام‌های Moto G Stylus و Moto G8 Power رونمایی کرد. این مدل‌ها را می‌توان تکمیل‌کننده دو نسل پیشین این کلاس یعنی Moto G8 Plus و Moto G8 Play، معرفی کرد که به امکانات تازه‌ای مجهز شده‌اند. Moto G Stylus‌ همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد از یک قلم یا Stylus‌ بهره می‌برد که در دوره جدید موتورولا، نمونه دومی برای آن نمی‌توان سراغ گرفت. Moto G8 Power نیز به رسم دیگر مدل‌های پاور به یک باتری حجیم مجهز شده است. پردازش در هر دوی این گوشی‌ها از طریق Snapdragon 665 انجام می‌شود.

سری G موتورولا در طی چند سال گذشته از جمله محبوب‌ترین و پر استقبال‌ترین اسمارت‌فون‌های رده میانی بازار به حساب آمده و مدل‌هایی مثل موتو G5 Plus، موتو G6 و موتو G7 فروش مناسبی را برای این کمپانی رقم رده‌اند. در این میان با تراکم هرچه بیشتر اسمارت‌فون‌های این رده و حضور نمونه‌هایی مثل گوگل پیکسل 3A و پیکسل 3A XL در سال گذشته و خبرهای تأیید نشده مبنی بر ارائه قریب‌الوقوع نسخه به‌روز شده آیفون SE (با نام احتمالی آیفون 9) از سوی اپل، رقابت در رده میانی به فاز تازه‌ای وارد شده که از لزوم ایجاد تغییرات چشمگیر برای جلب هرچه بیشتر دایره مخاطبان سخن می‌گوید. ارائه گوشی‌های جدید Moto G Stylus و Moto G8 Power موتورولا را باید در همین راستا تعبیر کرد جایی‌که مواردی مثل قلم همراه نسخه استایلوس، امکانی به کل تازه برای نسل جدید گوشی‌های موتورولا به حساب می‌آید.

Moto G Stylus

هر دو مدل جی استایلوس و جی پاور از طراحی جدیدی برای صفحه‌نمایش و بخش رویی دستگاه بهره می‌برند که ظاهر مدرن‌تری را به آن‌ها بخشیده است؛ در طراحی صفحه‌نمایش هر دو گوشی از ناچ پانچی درون پنل برای جای‌گذاری دوربین سلفی استفاده شده و بدین‌ترتیب دیگر از ناچ نیم‌دایره‌ای بالای صفحه‌نمایش در این دو مدل خبری نیست.

مهم‌ترین نکته قابل اشاره در طراحی جی استایلوس طبیعتا به قلم همراه آن تعلق دارد که در لبه پایینی گوشی قرار گرفته و با کمک نوک ناخن به آسانی از جای خود خارج می‌شود. در این قلم برخلاف گلکسی Note10 از اتصال بلوتوث و باتری داخلی خبری نیست و در غیبت امکاناتی مثل شاتر دوربین، بیشتر به نمونه‌ای چون LG Stylo 5 شباهت دارد. با خارج کردن این قلم از جایگاه آن امکان لود شدن خودکار اپلیکیشن Note بدون باز شدن قفل صفحه‌نمایش وجود دارد و می‌توان از آن برای باز کردن یک منوی ویژه با میانبرهای دلخواه استفاده کرد.

اپلیکیشن Moto Note امکانات معمول و متداولی مثل نوشتن یادداشت و طراحی را ارائه می‌دهد و در حال حاضر به نکته خاص و چشمگیری در آن نمی‌توان اشاره کرد. از این قلم همچنین طبق انتظار می‌توان برای حرکت در بین منوهای گوشی، گرفتن اسکرین‌شات و ویرایش تصاویر نیز استفاده کرد.

G Stylus جدا از این قلم نیز جذابیت‌های خود را در رده میانی به میزان زیادی حفظ می‌کند. ابعاد این مدل 9.2×75.8×158.55 میلی‌متر است که جدا از ضخامت نسبتا بالای مرتبط با قلم دستگاه، تغییر خاصی را در طول و عرض نسبت به Moto g8 Plus با صفحه‌نمایش کوچک‌تر تجربه نکرده و بدین‌ترتیب می‌توان از کاهش مشهود حاشیه‌های پیرامونی در آن سخن گفت. وزن این مدل 192 گرم است که نسبت به همتایان آن اندکی سنگین به نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش دستگاه یک نمونه 6.4 اینچی IPS LCD با وضوح 1080×2300 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس با نسبت نچندان متداول 19.17:9) و فشردگی 399ppi بود که به گفته شرکت سازنده 89 درصد از بخش رویی دستگاه را پوشانده است.

در بخش پشتی این مدل از سه دوربین همراه با ماژول اتوفوکوس لیزری و فلش LED استفاده شده که در ستونی در کناره سمت چپ جای گرفته و تا حدودی به آنچه در g8 Plus دیده بودیم شباهت دارند؛ دوربین اصلی این قسمت یک نمونه 48 مگاپیکسلی با f/1.7 بوده که آن را یک اکشن کم 16 مگاپیکسلی با میدان دید 117 درجه‌ای و f/2.0 همراهی می‌کند. این دوربین همچون Motorola One Action ظاهرا تنها برای برداشت ویدئو به کار گرفته می‌شود و از آن برای عکاسی نمی‌توان استفاده نمود. سومین دوربین دستگاه نیز 2 مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.2 است که امکان تصویربرداری از فاصله نزدیک 2 سانتی‌متری را ارائه می‌دهد. در نهایت چهارمین حفره حاضر در این بخش که در نگاه اول مشابه یک دوربین جداگانه به نظر می‌رسد، ماژول فوکوس لیزری دستگاه است که روی کاغذ دقت بالایی را در تمرکز روی سوژه‌ها ارائه می‌دهد.

حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این مجموعه 4K با 30 فریم در ثانیه بوده و از برداشت ویدئوی فول اچ‌دی با 30/60/120 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی گوشی 16 مگاپیکسلی f/2.0 با ابعاد پیکسل 1 میکرون و بدون فوکوس خودکار است که مثل دوربین اصلی از لرزه‌گیر دیجیتال یا الکترونیکی پشتیبانی می‌کند.

G Stylus در زمینه صوتی، موفق عمل کرده و علاوه بر حضور جک 3.5 میلی‌متری هدست و میکروفون‌های دوگانه از دو اسپیکر استریو، Tune شده از سوی Dolby نیز بهره می‌برد.

پردازش در این گوشی با چیپ‌ست Snapdragon 665 انجام می‌پذیرد که با وجود آن‌که هسته‌های پردازشی هشت‌گانه آن (4 هسته 2 گیگاهرتزی A73 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی A53)، چندان مدرن و به‌روز به نظر نمی‌رسند اما گرافیک Adreno 610 حاضر در این چیپ‌ست تغییر بزرگی را نسبت به نسل قبلی آن یعنی Snapdragon 660 تجربه کرده و با لیتوگرافی 11 نانومتری، در زمینه مصرف انرژی نیز بهینه عمل می‌کند. رم دستگاه 4 گیگابایت بوده و 128 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء (تا 512 گیگابایت دیگر) دارد.

Moto G Stylus از یک باتری 4 هزار میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که به گفته شرکت سازنده در شرایطی خاص تا 2 روز دوام خواهد داشت. شارژ این باتری از طریق درگاه USB-C و با یک شارژر 10 واتی صورت می‌پذیرد که موتورولا، آن را شارژر سریع یا rapid charger می‌نامد. موتورولا Moto G Stylus با سیستم‌عامل اندروید 10 با قیمت 299 دلار در بهار سال جاری میلادی به بازار ارائه خواهد شد. و هنوز خبری از ارائه آن در دیگر بازارها منتشر نشده است.

Moto G Power

نسل جدید G Power موتورولا در بسیاری از موارد به G Stylus شباهت دارد و در اینجا نیز از همان صفحه‌نمایش 6.4 اینچی فول اچ‌دی پلاس (1080×2300 پیکسل) با فشردگی 399ppi و دوربین سلفی پانچی 16 مگاپیکسلی استفاده شده و به جز افزایش اندکی در ضخامت و وزن تغییری در ابعاد آن نیز دیده نمی‌شود.

تغییر اصلی در G Power در بخش پشتی آن رخ داده جایی‌که با وجود شباهت در طراحی، از دوربین‌های متفاوتی در این قسمت استفاده شده است؛ دوربین اصلی دستگاه، 16 مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل 1.12 میکرون و گشودگی دیافراگم f/1.7 بوده و یک دوربین 8 مگاپیکسلی واید (با f/2.2 و میدان دید 118 درجه‌ای) همراه با یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو، آن را همراهی می‌کنند. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این مجموعه نیز UHD با 30 فریم در ثانیه است اما در وضوح فول اچ‌دی تنها قادر به تصویربرداری 30 و 60 فریم در ثانیه‌ای بوده و از نرخ 120fps در آن خبری نیست؛ البته گزینه لرزه‌گیر دیجیتال یا Electronic video stabilization همچنان حفظ شده است. در برخی نسخه‌های این گوشی ظاهرا یک دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتو نیز به این جمع افزوده می‌شود.

در بخش پردازشی G8 Power با حضور Snapdragon 665 تغییری ایجاد نشده و رم 4 گیگابایتی آن نیز به قرار سابق است. حافظه داخلی به 64 گیگابایت تقلیل یافته اما هنوز می‌توان آن را از طریق درگاه microSD ترکیبی تا 512 گیگابایت دیگر، ارتقاء داد. برگ برنده اصلی G Power همانطور که می‌توان حدس زد، باتری حجیم 5,000mAh آن است که به گفته شرکت سازنده، دوام 3 روزه‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. شارژر این باتری اما هنوز 10 واتی‌ست که برای این حجم بالای باتری، چندان سریع به نظر نمی‌رسد.

اسپیکرهای استریو، جک 3.5 میلی‌متری هدست، بدنه مقاوم در برابر پاشیده شدن آب، سیستم‌عامل اندروید 10، فریمی از جنس آلومینیوم 6000، درگاه USB-C و غیبت NFC دیگر شباهت‌های G Power و G Stylus را تشکیل می‌دهند. Moto G Power قرار است بهار سال جاری میلادی با قسمت 249 دلار به بازار آمریکا عرضه شود.

منبع : Motorola


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا