مصاحبه با روبن کاستانو، معاونت بخش طراحی موبایل در شرکت موتورولا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مصاحبه Interview ، طراحی Design ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : همزمان با پیشرفته‌تر شدن سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند، کمپانی‌های سازنده مجبورند برای جلب مشتری به دنبال راه‌های جدید باشند. یکی از این راه‌ها پرداختن به طراحی گوشی و به ویژه رنگ‌ آن است که تولید اسمارت‌فون‌های مدرن با رنگ‌پردازی‌‌های پیچیده را در بر داشته است. در صنعت اسمارت‌فون، شاهد گوشی‌هایی بوده‌ایم که شیشه به کار رفته در پشت آنها، با انعکاس نور، افکت رنگین‌کمانی ایجاد می‌کنند. در برخی از آنها این افکت به‌گونه‌ای‌ست که با حرکت گوشی خیال می‌کنید موجودی زنده حرکت کرده است. در بعضی دیگر، با استفاده از رنگ‌پردازی پلکانی (gradient)، ظاهر گوشی بین 2 تا 3 رنگ مختلف تغییر حالت می‌دهد.

در همین رابطه، وب‌سایت فون‌آرنا، مصاحبه‌ای را با روبن کاستانو (Ruben Castano)، معاونت بخش طراحی موبایل در شرکت موتورولا، ترتیب داده که در ادامه، ترجمه این مصاحبه به حضورتان تقدیم می‌شود:

پرسش- در هنگام عرضه یک اسمارت‌فون جدید، چگونه تعیین می‌کنید که گرایش مردم به سمت کدام رنگ‌هاست؟ آیا به صنعت مُد نگاه می‌کنید؟

پاسخ- برای تعیین اینکه چه رنگ‌هایی برای مصرف‌کننده جذاب‌تر است، ما ترکیبی از گرایش‌های قدیمی، گرایش‌های کلان (درازمدت) و داده‌های رسیده از سوی مصرف‌کننده را در نظر می‌گیریم.

مراکز جهانی مُد، مثل شرکت پانتون (Pantone)، برای نتیجه‌گیری درباره اینکه چه رنگ‌هایی در سال‌های آتی از محبوبیت بیشتری برخوردارند، به گرایش‌های کلان توجه می‌کنند. این گرایش‌ها غالبا از عوامل اجتماعی و محیطی نشأت می‌گیرند. به عنوان مثال، در گذشته شاهد این گرایش اجتماعی بوده‌ایم که مصرف‌‌کنندگان می‌خواهند از تکنولوژی فاصله گرفته و خود را از آن جدا کنند. این گرایش موجب شد تا رنگ‌های خنثی بیش از پیش در تولید محصولات تکنولوژی به کار گرفته شوند. در اکثر اوقات، این نتیجه‌گیری‌ها حدود یک سال قبل از عرضه این رنگ‌ها در بازار اتخاذ می‌شوند. صنعت مد همواره سریع‌ترین پاسخ را به گرایش‌های کلان می‌دهد، زیرا چرخه تولید محصولات آنها با بیشترین سرعت همراه است. به همین دلیل، صنعت تکنولوژی برای تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام رنگ‌ها ممکن است محبوب باشند، می‌تواند صنعت مد را راهنمای خود قرار داده و راهنمایی‌های آن را هرجا که میسر باشد در تولید محصولاتش به کار ببندد. با تمام این اوصاف، گرایش‌ها و رنگ‌های محبوب مصرف‌کننده، در کشورهای مختلف متفاوت است.

علاوه بر گرایش‌های موجود در بازار، داده‌های حاصل از پژوهش‌های کمی و کیفی از مصرف‌کنندگان درباره رنگ‌های مورد علاقه و عادت‌های خرید آنها، یکی دیگر از مواردی‌ست که ما به آن توجه داریم. در این نوع پژوهش‌ها، معمولا به این نتیجه می‌رسیم که از لحاظ سلیقه رنگی، مردم عمدتا در دو گروه قرار می‌گیرند؛ گروه اول افرادی که به دنبال رنگ‌های سنگین و موقر هستند، مثل آبی یا سبز تیره. گروه دوم نیز افرادی هستند که رنگ‌های شادتر و هیجانی را می‌پسندند. به همین دلیل است که بیشتر اوقات، رنگ‌بندی گوشی‌های ما به گونه‌ای‌ست که هر دو طیف مصرف‌کننده را راضی نگه دارد.

Motorola One Zoom

افزون بر این، نکته دیگری که تیم ما توجه ویژه‌ای به آن دارد، این است که گزینه‌های رنگی در نظر گرفته شده برای یک دیوایس، وقتی در فروشگاه یا وب‌سایت در کنار هم قرار می‌گیرند، چگونه دیده می‌شوند. به عنوان نمونه، ما گوشی Motorola One Zoom را در سه رنگ ارغوانی (Cosmic Purple)، برنزی (Brushed Bronze) و خاکستری (Electric Gray) عرضه کردیم. تک‌تک این رنگ‌ها با در نظر گرفتن نیاز مصرف‌کننده و گرایش‌های جاری بازار انتخاب شده بودند. اما نکته دوم – که به همان اندازه اولی اهمیت دارد – آن است که وقتی این رنگ‌ها در کنار هم چیده می‌شوند چگونه مکمل یکدیگر خواهند بود، زیرا مصرف‌کننده آنها را در فروشگاه یا فضای مجازی، به همین شکل می‌بیند.

پرسش- آیا شما داده‌‌هایی دارید که نشان دهد چند درصد از کاربران هنوز هم رنگ‌های خنثی مثل مشکی یا سفید را به رنگ‌های تندتری مثل ارغوانی ترجیح می‌دهند؟ وقتی صحبت از خرید خودرو باشد، مردم غالبا رنگ‌های خنثی را انتخاب می‌کنند، زیرا احتمال می‌دهند که بخواهند روزی خودرو را بفروشند. آیا فکر می‌کنید این رنگ‌پردازی‌های پله‌ای جدید برای رسیدن به محبوبیت واقعی، ممکن است بیش از حد به سلیقه شخصی متکی باشند؟

پاسخ- همزمان با تلاش مصرف‌کنندگان برای جدا کردن خود از تکنولوژی، شاهد آن بودیم که عمده محصولات در رنگ‌هایی مثل سفید، خاکستری یا مشکی به تولید رسیدند. اما در حال حاضر خرده‌فروشان به محدوده انتخاب‌های رنگی گسترده‌تر روی خوش نشان داده و در هنگام سفارش گرفتن، دیوایس‌هایی رنگارنگ‌تری را انتخاب می‌کنند.

نگاه به پیشینه کاری نشان می‌دهد در گذشته تا 80 درصد از دیوایس‌های سفارشیِ شرکای خرده‌فروش مشکی بود، اما این میزان هم‌اکنون به 60 درصد رسیده و 40 درصد باقی‌مانده به دیوایس‌های رنگی اختصاص دارد. در برخی موارد، ممکن است نسبت سفارش‌ دیوایس‌های مشکی و رنگی به 50/50 برسد. به طور کلی، رنگ‌هایی که در حال حاضر به بازار می‌آیند پیچیده‌تر شده‌اند. این امر چه در رابطه با رنگ‌های تیره خنثی (مثل مشکی یا خاکستری با رگه‌‌ای از رنگ) و چه رنگ‌های متداول با ظاهر برس‌خورده مات، صدق می‌کند.

پرسش- در مجموع فکر می‌کنید طراحی اسمارت‌فون به چه سمت و سویی برود؟ با توجه به اینکه نمایشگرها روز به روز بزرگ‌تر شده و بخش بیشتری از گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند، آیا نگران هستید که در آینده دست طراحان بسته‌تر شده و المان‌های زیادی برای طراحی باقی نمانند؟ آیا ممکن است شکل‌های جدیدی در راه باشند تا راه خروجی را برای طراحان فراهم کنند؟

پاسخ- همزمان با تکامل تکنولوژی گوشی‌های هوشمند، طراحی نیز به تکامل می‌رسد. نهایتا، هدف آن است که با بهره‌گیری از طراحی و تکنولوژی بتوان تجربه‌ای مطمئن و بدون نگرانی از کار با اسمارت‌فون را برای مصرف‌کنندگان خلق نمود، به طوری که اجزای پسین پنهان بوده و کاربر می‌تواند از طراحی آن لذت ببرد. یکی از شیوه‌هایی که می‌توان به این هدف تحقق بخشید، از طریق ادغام بسیاری از اجزا در نمایشگر و یا زیر لایه آن است. در حال حاضر، تعبیه سنسورهای اثر انگشت در زیر نمایشگر بسیار فراگیر شده و با پیشرفت تکنولوژی می‌توان انتظار داشت برای خلق تجربه فول-اسکرین، اجزای بیشتری – مثل دوربین و اسپیکر – هم به داخل نمایشگر منتقل شوند.

دیوایس‌های موبایل قابلیت خود برای آگاهی از نیازها و محیط کاربر را افزایش داده و با به دست آوردن توانایی یادگیری و پیش‌بینی، به دستیارانی شخصی در جیب ما تبدیل می‌شوند. در حال حاضر (و در آینده) بخش طراحی موتورولا قصد دارد تمام این هوشمندی را به تجربه‌هایی ساده و معنادار برای کاربران‌مان تبدیل کند. اگر بخواهم به طور اختصاصی درباره رنگ صحبت کنم، تصور من این است که در آینده پوشش‌هایی برای بدنه گوشی‌های هوشمند ساخته می‌شود که می‌توانند طبق تمایلات شخصی کاربر، فورا تغییر رنگ دهند.

پرسش- چرا وقتی صحبت از طراحی اسمارت‌فون به میان می‌آید، به یکباره انواع گوناگونی از رنگ‌ها و رنگ‌پردازی‌های پلکانی با ظواهر مختلف، در کانون توجه قرار گرفته‌اند؟ آیا علت در آن است که جلوی گوشی تماما با نمایشگر پوشیده شده و جایی برای خلاقیت باقی نمی‌گذارد؟

پاسخ- وقتی مصرف‌کننده می‌خواهد برای خرید یک گوشی هوشمند تصمیم بگیرد، رنگ‌ها، مواد و ظاهر پایانی کار به اندازه تجربه کاربری و امکانات و ویژگی‌های گوشی حائز اهمیت هستند. ما معتقدیم، این موارد ارزش‌های برند ما را زنده کرده و ارتباطی عاطفی ایجاد می‌کنند. طی سال‌ها ما موفق به توسعه ابزارهایی شدیم که به ما اجازه می‌دهد چنین واکنش‌هایی را اندازه‌گیری و کمیت‌سنجی کنیم؛ درست همان‌طور که قادریم عناصر منطقی‌ترِ دیگری مثل جا گرفتن در دست، ارگونومی و وزن را اندازه‌گیری کنیم. امروز ما این توانایی را داریم که مواردی چون عمق، شفافیت، رنگ‌پردازی پلکانی، الگوها و سطح براق بودن را کم و زیاد کنیم. همچنین بسیاری عناصر دیگر که ما برای شناسایی مناسب بودن یک محصول، آنها را توسعه داده و با کاربران‌مان آزمایش می‌کنیم. خلاقیت در بخش ما هنوز سالم و سرحال بوده و پالت نقاشی ما، در رابطه با آنچه انجام می‌دهیم، غنی‌تر شده است.

پرسش- وقتی پای طراحی در میان باشد، به کدام‌یک از اسمارت‌فون‌های کنونی موتورولا افتخار می‌کنید؟

پاسخ- انتخاب تنها یک دیوایس از گوشی‌های کنونی کار سختی‌ست چون تک‌تک دیوایس‌هایی که عرضه می‌کنیم، در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. به لطف سری اسمارت‌فون‌های Motorola One – که به نسل خاصی اختصاص ندارد – ما این انعطاف را داریم که به گرایش‌های بازار واکنش نشان داده و به تمایلات مصرف‌کننده پاسخ دهیم. به عنوان مثال، همان‌طور که گفتم، Motorola One Zoom در رنگ‌های متعددی عرضه شد که پرطرفدارترین آنها ارغوانی (Cosmic Purple) بود؛ یک ارغوانی عمیق با رنگ‌پردازی پلکانی. همچنین در پشت این گوشی، لوگوی موتورولا طوری طراحی شده که نقش چراغ نوتیفیکیشن را نیز ایفا می‌کند. در Motorola One Action، تیم ما تصمیم گرفت دوربین را 90 درجه بچرخاند تا امکان ضبط ویدئوی افقی در حالی که گوشی به شکل عمودی نگه داشته شده، فراهم شود؛ کاری که تا قبل از این سابقه نداشت. سادگی، غنی بودن و غافلگیری سه اصلی هستند که نیروی محرکه طراحی هریک از دیوایس‌های ما را تأمین می‌کنند. به این ترتیب هر دیوایسی می‌تواند در نوع خود بی‌نظیر باشد. در ادامه این روند، مشاهده خواهید کرد که این عناصر، مبنای تصمیم‌گیری برای طراحی تمام دیوایس‌های ماست؛ خواه در رنگ و ظاهر یا در امکانات و تکنولوژی.

Motorola One Action

پرسش- فکر می‌کنید تولیدکنندگان باید گوشی‌ها را مقاوم‌تر بسازند، حتی اگر به بهای طراحی و زیبایی کمتر آنها تمام شود؟

پاسخ- شیوه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان اسمارت‌فون‌ها را طوری طراحی کرد که در عین زیبا بودن، از دوام و کیفیت بالای ساخت آنها کاسته نشود. نکته کلیدی در اینجا برای طراحان آن است که آنها باید از صدر تا ذیل پروسه ساخت یک دیوایس را بفهمند. با مشاهده چگونگی مونتاژ قطعات و ساخت محصولات، طراحان می‌توانند درک کنند که از هر دو منظرِ دوام و طراحی، چه سناریوهایی برای یک دیوایس متصور است.

پرسش- به نظر می‌رسد شرکت‌ها وقت زیادی را صرف آن می‌کنند که برای رنگ‌ گوشی‌ها، نام‌های خاصی انتخاب کنند. موتورولا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شما هم نام‌هایی از قبیل Royal Magenta (سرخابی سلطنتی)، Cosmic Purple (ارغوانی کیهانی) و Crystal Pink (صورتی بلوری) را دارید. رویکرد شما نسبت به نام‌گذاری رنگ‌ها چیست؟ آیا هدف‌تان این است که فقط آن رنگ را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد توصیف کنید و یا قصد دارید پیام خاصی را به مصرف‌کننده منتقل کنید؟

پاسخ- مثل رویکردی که در گزینش رنگ در پیش گرفتیم، برای تعیین اینکه چه نام رنگی کاربرپسندتر بوده و در بازار کنونی بهتر جواب می‌دهد نیز به درک مصرف‌کننده و گرایش‌های بازار متکی هستیم. ما آزمایشگاه تحقیقاتی خودمان را داریم که منحصر به موتورولاست. در این آزمایشگاه به منظور اطلاع از درک تمایلات مصرف‌کننده، وقتی صحبت از رنگ‌ها، امکانات کلیدی و حتی اینکه مصرف‌کننده چگونه این گوشی‌ها را به زندگی روزمره خود پیوند می‌زند، در میان باشد، مطالعات پژوهشی متنوعی انجام می‌دهیم. وقتی این تحقیقات به جای اینکه توسط سایر آژانس‌ها انجام شود توسط خودمان صورت می‌گیرد، این فرصت را پیدا می‌کنیم تا پاسخ‌های کلامی و غیرکلامی مصرف‌کنندگان را به صورت دست اول دریافت کنیم. این امر زمینه دسترسی ما به مجموعه داده‌های غنی‌تر و کیفی‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. نتایج این تحقیقات، در کنار گرایشی که در جامعه و صنعت مد شاهد آن هستیم، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم درباره اینکه چه نام‌هایی ممکن است برای مصرف‌کننده جذاب‌تر باشد، بهتر تصمیم بگیریم.

واقعا جالب است که بدانید حتی موردی به سادگی تصمیم‌گیری برای انتخاب درست یک رنگ، می‌تواند به پژوهش و نیروی انسانی فراوان نیاز داشته باشد. ما سابق بر این، از مجموعه شگفت‌انگیزی از ظاهر نهایی گوشی‌ها بهره‌مند بودیم، اما این تازه ابتدای کار است. چه کسی می‌داند جنون بعدیِ مصرف‌کنندگان در سال‌های آینده چه خواهد بود! شاید وقتی تمام گوشی‌های ما با نمایشگر پوشانده شوند، تمام این تمایلات عجیب و غریب فروکش کنند. تا آن موقع، ما از خوبیِ رنگارنگی که از همه طرف به مسیر ما می‌آید بهره‌مند خواهیم بود.

منبع : PhoneArena