پیش‌بینی گارتنر از رشد 0.9 درصدی عرضه دستگاه‌های هوشمند در سال 2020

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی گارتنر در روز سه‌شنبه 21 ژانویه سال جاری میلادی (1 بهمن 1397) پیش‌بینی خود را از میزان عرضه دستگاه‌های هوشمند (شامل انواع PC، تبلت و گوشی‌های موبایل) در سال 2020 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، با آن که سال 2020 در مجموع امیدوارکننده به نظر می‌رسد، برخی دشواری‌ها نیز پیشِ روی شرکت‌های سازنده قرار خواهد گرفت. بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران این موسسه، جهشی که به دنبال ارائه محصولات مبتنی بر فناوری نسل پنجم شبکه‌های همراه در جهان روی خواهد داد، میزان عرضه دستگاه‌های هوشمند را به 2.16 میلیارد واحد خواهد رساند که در مقایسه با سال 2019 از رشد 0.9 درصدی حکایت دارد.

به گفته رانجیت آتوال (Ranjit Atwal)، مدیر ارشد تحقیقاتی گارتنر، «سال 2020 شاهد احیای نسبی بازار خواهد بود. افزایش دسترسی‌ به گوشی‌های 5G، [روند] جایگزینی گوشی‌ها[ی قدیمی با جدید] را سرعت می‌بخشد؛ امری که به افزایش عرضه جهانی این دستگاه‌ها و بازگشت آن‌ها به مسیر رشد در سال 2020 خواهد انجامید.»

مطابق یافته‌های گارتنر که در جدول زیر منعکس شده است، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2020 شاهد رشد 1.7 درصدی خواهد بود. عرضه اسمارت‌فون‌ها که در سال 2019 با 2 درصد افت سالانه مواجه شده بود، در سال جدید به ویژه در چین و بازارهای نوظهور آسیا- اقیانوسیه در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

این موسسه برآورد کرده است که 12 درصد کل عرضه گوشی‌های هوشمند در سال 2020 مربوط به دستگاه‌های سازگار با فناوری نسل پنجم خواهند بود و این میزان تا سال 2022 به حدود 43 درصد می‌رسد. به گفته آتوال، انتظار می‌رود که از سال 2020، با کاهش قیمت گوشی‌های 5G، رشد پوشش خدمات نسل پنجم و ارتقاء تجربه کاربران در ارتباط با شبکه‌ جدید، عرضه محصولات مبتنی بر این فناوری افزایش یابد. او در ادامه پیش‌بینی کرده است که بازار از سال 2023 رشد گسترده‌تری را در این زمینه تجربه خواهد کرد، به طوری که میزان عرضه دستگاه‌های نسل پنجم از پنجاه درصد فراتر می‌رود. کمپانی اپل نیز که تاکنون هیچ دستگاه سازگار با 5G به بازار ارائه نکرده، ظاهرا در سال جاری میلادی گوشی‌های جدید مبتنی بر فناوری نسل پنجم خود را روانه بازار خواهد کرد که می‌توانند یکی از عوامل عمده افزایش عرضه اسمارت‌فون در سطح جهانی باشند.

البته این باور که فناوری 5G عامل اصلی رشد فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2020 و سال‌های پس از آن خواهد بود، همچنان محل تردید قرار دارد. برخی کارشناسان چنین استدلال کرده‌اند که با وجود عجله اپراتورها برای ارائه خدمات نسل پنجم، خدمات و اپ‌های ویژه مبتنی بر این فناوری که سبب افزایش پذیرش دستگاه‌های نسل پنجم می‌شوند، هنوز به طور کامل مشخص نشده‌اند. از این رو، تکنولوژی 5G دست کم در مورد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پشتیبانی‌کننده به خصوص برای بازار مصرف‌کنندگان انبوه و نیز کسب‌وکارها، تاکنون در حد مفهومی انتزاعی باقی مانده است.

عرضه جهانی دستگاه‌های سخت‌افزاری براساس نوع دستگاه از سال 2020 تا 2022 (عرضه به میلیون عدد)

کاهش عرضه جهانی PC در سال 2020 و سال‌های پس از آن

اگر چه عرضه رایانه‌های شخصی در سال 2019 رشد نسبی را تجربه کرده، با این حال پیش‌بینی‌ها درباره آینده این دستگاه‌ها و میزان استقبال از آن‌ها منفی است. چنان که انتظار می‌رود با پایان یافتن مهاجرت کاربران به ویندوز 10 در سال 2020، بازار PC تحت تاثیر قرار گیرد و به روند نزولی خود باز گردد.

تحلیلگران گارتنر برآورد کرده‌اند که در بازار رایانه‌های شخصیِ حرفه‌ای با کاهش جایگزینی دستگاه‌های قدیمی با نمونه‌های جدید، دوره سه ساله رشد این محصولات پایان یابد؛ هرچند این به معنای نبود فرصت‌های جایگزینی این محصولات در سال 2020 نیست. به عنوان نمونه دولت چین برای ارائه رایانه‌های شخصی که در این کشور تولید می‌شوند، طرحی نوآورانه را با عنوان «PCهای امن و قابل اطمینان» راه‌اندازی کرده که با وجود آغاز در سال 2019، دوران رشد خود را در سال جدید میلادی تجربه خواهد کرد.

به علاوه، توقف پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7 از روز 14 ژانویه 2020، روند ارتقای رایانه‌های شخصی را در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، به خصوص در بازارهای نوظهور، سرعت خواهد بخشید. گارتنر پیش‌بینی کرده است که در طول سال 2020، یک میلیارد دارنده PC به ویندوز 10 مهاجرت خواهند کرد که حدود 80 درصد از کل یارانه‌های شخصی مورد استفاده در جهان را در بر می‌گیرد.

Microsoft Surface Pro 7

در کنار این موارد، دو روند مهم دیگر نیز می‌تواند بر میزان عرضه در بازار سخت‌افزار تاثیرگذار باشد. نخستین مسئله در این رابطه، نقشی است که کروم‌بوک‌های گوگل می‌توانند در بازار PC بازی کنند. این دستگاه‌ها یکی از سریع‌ترین موارد رشد را در سال گذشته به ثبت رسانده‌اند و در سال جدید هم عرضه مدل‌های جدید، تولیدکنندگان سخت‌افزار را امیدوار ساخته است که با ارتقای عملکردهای کروم‌بوک، میزان کاربرد آن‌ها افزایش یابد.

روند بااهمیت دیگر در بازار محصولات سخت‌افزاری، جایگاه ساعت‌های هوشمند در این عرصه است. سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی، رشد 42 درصدی عرضه را برای این گروه از دستگاه‌ها به همراه داشته و در این میان بیشترین موفقیت از آنِ اپل ‌واچ بوده که با رشد 51 درصدی، مرزهای رو به گسترش بازار اسمارت‌واچ‌ها را پشت سر گذاشته است.

از دید رانجیت آتوال، آینده بازار PC چندان قابل پیش‌بینی نیست، چرا که ویندوز 10 آخرین نسخه سیستم‌عامل ویندوز است و از این پس به صورت نظام‌مند و مرتب به‌روز می‌شود. در نتیجه رشد عرضه‌ سخت‌افزار رایانه‌های شخصی که پیش از این به سبب به‌روزرسانی نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز روی می‌داد، به پایان خواهد رسید.

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا