پیش‌بینی Canalys از عرضه دیوایس‌های هوشمند در سال 2023 – سهم عمده، در اختیار اسمارت‌فون‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys اخیرا با انتشار گزارشی در وب‌سایت این مؤسسه، پیش‌بینی خود از حجم عرضه دیوایس‌های هوشمند در سال 2023 را اعلام کرد. عبارت "دیوایس‌های هوشمند" در این گزارش، تمام موارد زیر را در بر می‌گیرد: گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی، نوت‌بوک‌ها، تبلت‌ها، بندهای پوشیدنی، اسپیکرهای هوشمند و دیوایس‌های صوتی شخصیِ هوشمند. با فرض صحت این پیش‌بینی، علی‌رغم بلاتکلیفی‌های موجود در عرصه‌های سیاست و اقتصاد، حجم دیوایس‌های هوشمند عرضه شده در سال 2023، با نرخ رشد سالانه مرکب 6.5 درصدی در یک دوره چهار ساله، از 2.4 میلیارد دستگاه در سال 2019، به بیش از 3 میلیارد دستگاه در سال 2023 افزایش خواهد یافت.

تعداد دیگر دستگاه‌های دیجیتالی به ازای هر 100 اسمارت‌فون در سال 2023

کارشناسان Canalys بر این باورند که با وجود معرفی تکنولوژی 5G و طراحی‌های جدید، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند شرایط چالش‌برانگیزی را در بازار جهانی اسمارت‌فون پیش رو خواهند داشت. به همین دلیل، در سال 2020 تولیدکنندگان تلاش خود را در حوزه استراتژی‌های مربوط به اکوسیستم مضاعف نموده تا به این وسیله بتوانند رقبای کنونی خود را در بسیاری از رده‌های مختلف محصولات به چالش بکشند. در بین دیوایس‌های هوشمند، اسمارت‌فون‌ها همچنان مهم‌ترین محصول باقی مانده و بیش از نیمی از دیوایس‌های هوشمند عرضه شده در سال 2023 (به عبارت دقیق‌تر 1.5 میلیارد دستگاه)، به گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شود.

طبق گزارش Canalys، سریع‌ترین رشد به دیوایس‌های صوتی هوشمند تعلق دارد. با گسترش اقبال عمومی به سمت هدفون‌های بلوتوثی، ای‌یرفون‌ها و ای‌یربادهای تماما بلوتوثی (یا در اصطلاح TWS)، پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه این محصولات در سال 2020، با رشد سالانه 32.1 درصدی به 490 میلیون دستگاه برسد. برآورد Canalys از حجم عرضه این محصولات در سال 2023، معادل 726 میلیون دستگاه است. به باور برخی کارشناسان، یکی از مهم‌ترین عوامل روی آوردن کاربران به هدفون‌های بلوتوثی، آن است که امروزه بسیاری از گوشی‌های جدید بدون جک 3.5 میلی‌متری هدفون به تولید می‌رسند.

JBL Free-X

پس از دیوایس‌های هوشمند صوتی، اسپیکرهای هوشمند از لحاظ سرعت رشد در مقام دوم قرار دارند. تعداد اسپیکرهای هوشمندی که در سال 2020 وارد بازار می‌شود، با رشد 21.7 درصدی به 150 میلیون دستگاه بالغ می‌شود. طبق پیش‌بینی Canalys، این رقم در سال 2023، به 194 میلیون دستگاه خواهد رسید. ناگفته نماند، بندهای پوشیدنی با کسب رشد 11.8 درصدی در سال 2020 از لحاظ سرعت رشد، در جایگاه سوم می‌ایستند. پیش‌بینی Canalys حاکی از آن است که در سال 2023، چیزی حدود 215 میلیون دستگاه از این محصولات وارد بازار خواهد شد.

گفتنی‌ست، حجم عرضه دیگر دیوایس‌های هوشمند – مثل کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها – در پایان سال 2020 با رشد منفی همراه خواهد بود. در سال 2023، عرضه کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها با رشدی کمتر از 10 درصد، به 249 میلیون دستگاه خواهد رسید، اما عرضه تبلت‌ها با رشد منفی، به 115 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت. برای درک بهتر وضعیت عرضه دیوایس‌های هوشمند در آینده، می‌توانید از نمودار زیر استفاده کنید. محور افقی، میزان رشد از سال 2019 تا 2020 را نشان می‌دهد. محور عمودی نیز بیانگر رشد درازمدت از سال 2018 تا 2023 است.

عرضه جهانی دستگاه‌های هوشمند در سال 2023

به گفته جیسون لو (Jason Low)، تحلیلگر ارشد Canalys، این الگوی رایانشی فراگیر در حال شکل‌گیری بوده و خود را برای عرضه انبوه به بازار در 5 سال آینده، آماده می‌کند. دیوایس‌های هوشمند – به‌ویژه رده محصولات نسبتا جدید، مثل دیوایس‌های صوتی هوشمند، بندهای پوشیدنی و اسپیکرهای هوشمند – این امکان را برای مصرف‌کنندگان در حال پیشرفت فراهم می‌کنند تا به منظور تکمیل این اکوسیستم هوشمند، بتوانند از راه‌های متعددی (در منزل و محل کار) با آن تعامل کنند. در همین راستا، طی یک سال اخیر پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و این را می‌توان مهم‌ترین گرایش در تکنولوژی محصولات مصرفی در سال 2020 تلقی نمود.

رفته رفته این موضوع برای تولیدکنندگان مسجل شده است که این دیوایس‌ها، به دلیل ارائه فرصت‌های مختلف برای تعامل کاربر و رویکرد همه‌جانبه‌تر نسبت به تجربه کاربری، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی دیگر از جنبه‌های اهمیت این دیوایس‌ها، آن است که آنها چندین ویژگی کلیدی دارند که یک گوشی هوشمند به تنهایی نمی‌تواند به شکل مؤثری آنها را در اختیار کاربر قرار دهد.

به اعتقاد نیکول پنگ (Nicole Peng)، معاون بخش موبایل در Canalys، در زمینه رایانش فراگیر نمی‌توانیم یک نسخه را برای همه تجویز کنیم. در هنگام اتخاذ استراتژی مناسب، هر فروشنده‌ای باید اهداف، قابلیت‌ها و مخاطب خود را در نظر بگیرد. اما ریسک‌های بزرگ فراوانی در این مسیر وجود دارد، مخصوصا برای فروشندگانی که به‌تازگی وارد این عرصه شده‌اند. می‌دانیم اپل اکوسیستم محدودی از دیوایس‌ها و تجربه‌های کاربری را برای خود ایجاد نموده و البته در خلق این دستاورد، توانایی‌های خود را به رخ کشیده است. اما سایرین، استراتژی بازتری را انتخاب کرده‌اند. کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در زمینه ساخت محصولات مصرفی "اینترنت اشیا" نقشی چالشی دارند، اما این امکان را دارند که از موقعیت برجسته خود در مسیر هرروزه کاربرِ دیجیتال، به عنوان سلاحی استفاده کنند تا به وسیله آن، دامنه فعالیت‌شان را از کسب‌وکار اصلی خود فراتر ببرند.

شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون، به منظور جذب کاربران بیشتر (اغلب برای کاربران iOS)، باید متفاوت و خارج از چارچوب بیندیشند تا بتوانند یکپارچگیِ روان و یکدستی را بین گوشی‌های هوشمند و دیوایس‌های هوشمند ایجاد کنند، چه از لحاظ ارتباطات و چه از منظر نرم‌افزاری. در مقابل، فروشندگان پلتفرم و سیستم‌عامل – مثل آمازون و گوگل – از لحاظ امکانات و سرویس‌های مرتبط با اکوسیستم، به مراتب جلوتر هستند. البته علاوه بر آنکه سرویس‌های این شرکت‌ها به پلتفرم یا دیوایس خاصی وابسته نیست، دستیارهای هوشمند آنها نیز از توانایی‌های بالاتری برخوردارند. فروشندگان محصولات سخت‌افزاری به منظور رقابت در این عرصه، باید در نظر داشته باشند که دیوایس‌های اکوسیستمی مختلف در چه موقعیتی باید قرار بگیرند تا با استراتژی‌های آنها همسو باشند. همچنین، این شرکت‌ها بایستی با خلق مدل‌های جدید کسب‌وکار، اکوسیستم کلی را تکمیل کنند.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا