توافق‌نامه جدید میان اپل و Imagination Technologies

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت بریتانیایی Imagination Technologies ، طراح و خالق مالکیت‌های معنوی در زمینه‌هایی مثل پردازنده‌های گرافیکی برای گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارهای الکترونیکی، در روز پنج‌شنبه 2 ژانویه سال جاری میلادی (12 دی 1398) از توافق‌نامه چندساله جدیدی با کمپانی اپل خبر داده است که بر اساس آن روابط تجاری این دو شرکت، حداقل در بخش پرداخت هزینه برای در اختیار داشتن حقوق مالکیت معنوی Imagination بار دیگر احیا خواهد شد. مطابق مفاد این توافق‌نامه، که جزئیات آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اپل به طیف وسیع‌تری از دارایی‌های معنوی Imagination دسترسی خواهد داشت و در مقابل آن حق مالکیت مشخصی را پرداخت خواهد کرد.

شرکت Imagination و پردازنده‌های گرافیکی PowerVR در زمانی نه چندان دور نامی شناخته‌شده در زمینه گرافیک گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند به حساب می‌آمدند. با گذشت زمان سهم بازار این کمپانی به تدریج کاهش یافت؛ اما استفاده اپل از فناوری‌های آن در گوشی‌های آیفون ادامه حیات این برند را میسر ساخته بود. غول کوپرتینویی در گذشته یکی از بزرگ‌ترین مشتریان Imagination به شمار می‌آمد، به طوری که در طول سالیان اخیر فناوری PowerVR را در کنار پروسسورهای موبایلی سری A خود به کار گرفت و در محصولات این شرکت مانند برخی از نمونه‌های آی‌‌پد، اپل واچ سری 3 و Apple TV 4K شاهد این پردازنده گرافیکی بودیم. اما اپل به تدریج از اوایل سال 2017 نه تنها طراحی GPU محصولاتی همچون آیفون 10 و آی‌پد پرو را خود به عهده گرفت، بلکه در ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ نیز پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود را مورد استفاده قرار داد و در همین راستا، به Imagination اعلام کرد که ظرف مدت دو سال، استفاده از دارایی‌های معنوی این شرکت را به طور کامل متوقف خواهد نمود.

پس از اعلام خبر قطع همکاری اپل با Imagination، ارزش سهام کمپانی بریتانیایی به شدت کاهش یافت، چرا که بر درآمد حاصل از اعطای مجوز استفاده از دارایی‌های معنوی به اپل متکی بود. سپس مدیران شرکت بریتانیایی در سپتامبر همان سال از فروش این مجموعه با مبلغی در حدود 500 میلیون پوند به شرکت چینی Canyon Bridge خبر دادند. در سال 2018 نیز مدیران Imagination از در خطر بودن کسب‌وکار شرکت، در صورت پرداخت نکردن حقوق استفاده از دارایی‌های معنوی در نسل‌ جدید آی‌پد و آیفون خبر دادند. البته مشخص نیست که اپل مبالغ مربوط به حق استفاده از مالکیت معنوی شرکت بریتانیایی را پرداخت کرده باشد، اما به هر حال مدیران Imagination تاکید کرده‌اند که طراحی تراشه‌های گرافیکی توسط اپل، به نحوی که به آنها اجازه دهد حق امتیاز این شرکت را پرداخت نکنند، بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

همان طور که اشاره شد، در این توافق‌نامه هنوز بسیاری از مسائل مبهم باقی مانده است. البته Imagination اعلام کرده که GPUهای سری A این شرکت، که خود آن را سریع‌ترین پردازنده‌های گرافیکی حال حاضر در بازار می‌نامد، احتمالا در نسل جدید گوشی‌های آیفون مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر تحلیل‌گران بر این باورند که اپل به دنبال چیزی فراتر از GPU گوشی هوشمند است و شاید قصد دارد که از پردازنده‌های گرافیکی Imagination در عینک‌های واقعیت افزوده یا حتی مک‌بوک‌های مبتنی بر ARM خود استفاده کند.

البته نباید از یاد برد که محصولات مرتبط با هوش مصنوعی Imagination می‌توانند جایگاهی کلیدی در دستگاه‌های آینده اپل داشته باشند؛ چرا که کمپانی آمریکایی ترکیبی از محصولات تأمین‌کنندگان مختلف و خرید برخی از آن‌ها را برای کامل کردن سبد پتنت‌ها وطراحی‌های خود به عنوان راهبردی هوشمندانه به کار گرفته است. چنان که از میان این خرید‌ها می‌توان به خرید کسب‌وکار مودم‌های اسمارت‌فون شرکت اینتل به مبلغ 1 میلیارد دلار اشاره کرد که به نظر می‌رسد با هدف کاهش وابستگی به کوالکام و طراحی تراشه‌های مجهز به 5G در دستگاه‌های آینده کمپانی کاپل انجام شده است.

منبع : Imagination


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا