فروش تولیدکننده پیشین پردازنده‌های گرافیکی اپل به Canyon Bridge به مبلغ 550 میلیون پوند

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واحد پردازش گرافیکی GPU ، PowerVR

واحد خبر mobile.ir : شرکت Imagination Technologies در روز جمعه 22 سپتامبر 2017 (31 شهریور 1396) از فروش این مجموعه به مبلغ 550 میلیون پوند به شرکت Canyon Bridge خبر داد. اقدامی که یکی از اهداف آن به گفته مدیران Imagination حفظ منافع سهامداران این شرکت بوده است. شرکت Imagination طراح و سازنده پردازنده‌های گرافیکی با نام PowerVR برای گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارهای الکترونیکی است که در برخی گوشی‌های آیفون و آی‌پد اپل مورد استفاده قرار گرفته است. البته بعضی از محصولات اندرویدی همچون تبلت شیائومی Mi Pad 3 نیز مجهز به GPUهای این شرکت هستند. اپل تا پیش از سال 2017 یکی از بزرگ‌ترین مشتریان Imagination محسوب می‌شد و حدود نیمی از درآمد این شرکت در سال‌های 2015 و 2016 از فروش محصولات به اپل به دست آمده است.

Imagination Technologies to be Acquired by Chinese Firm Canyon Bridge

مدیران این کمپانیِ بریتانیایی چند ماه پس از قطع همکاری با اپل، در ماه ژوئن سال جاری میلادی تصمیم به فروش آن گرفتند و در نهایت با پیشنهاد خرید Canyon Bridge موافقت کردند. ظاهرا Canyon Bridge متعهد شده است که در بخش تحقیق و توسعه Imagination سرمایه‌گذاری کند و مطابق گزارش منابع خبری، برنامه‌ای برای قطع همکاری یا انتقال کارکنان به کشورهای دیگر را ندارد. گروه سرمایه‌گذاری این شرکت در گفت‌وگو پیرامون این خرید، بر عدم انتقال کسب‌وکار خریداری‌شده به چین اشاره کردند. به گفته آن‌ها، هدف از خرید Imagination بهبود رقابت‌پذیری‌ این شرکت در چین و دسترسی به بزرگ‌ترین بازار جهان است.

واحد پردازش گرافیکی بخشی از پردازنده محصولات هوشمند است که انجام بازی‌های ویدئویی، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را امکان‌پذیرمی‌سازد. پس از قطع همکاری با Imagination، واحد پردازش گرافیکی در جدیدترین نسخه آیفون که حدود دو هفته پیش معرفی شد، توسط خودِ اپل انجام شده است. این GPU که در آیفون 8، 8 پلاس و آیفون X به کار رفته، دارای طراحی سه‌ هسته‌ای است و نسبت به نمونه‌های پیشین آیفون تا 30 درصد سریع‌تر خواهد بود.

البته آن چه ممکن است در این میان مسأله‌ساز شود تأیید رگولاتوری کشور بریتانیا است؛ زیرا Canyon Bridge رابطه نزدیکی با دولت چین دارد و چندی پیش به دلیل عدم موافقت دولت آمریکا نتوانست برای خرید شرکت تولید نیمه‌رساناهای Lattice Semiconductor اقدام نماید. Canyon Bridge شرکتی واقع در پالوآلتو کالیفرنیا است که توسط صندوق دولتی چینی Yitai Capital پشتیبانی می‌شود و ظاهرا ارتباطی غیر مستقیم با برنامه فضایی پکن دارد. حال باید دید مقامات بریتانیایی در خصوص این توافق چه نظری خواهند داشت.

Imagination Technologies to be Acquired by Chinese Firm Canyon Bridge

به گزارش منابع خبری، یکی از شرط‌های این معامله از سوی Imagination به پایان رسیدن مراحل فروش کسب‌وکار تولید پردازنده‌های MIPS بوده است. ظاهرا این انتقال نهایی شده و کسب‌وکار مورد نظر به مبلغ 65 میلیون دلار به گروه سرمایه‌گذاری Tallwood Venture Capital واگذار شده است. این در حالی است که Imagination در سال 2012 مجموعه MIPS را به مبلغ 100 میلیون دلار خریداری کرده بود. در واقع در طول پنج سال، ارزش این کسب‌وکار با 35 درصد افت مواجه شده است. با آنکه مشخص نیست Tallwood چه برنامه‌ای برای MIPS دارد، اما سبد سرمایه‌گذاری این شرکت تعداد زیادی از کمپانی‌های فناوری را در بر می‌گیرد که بعدتر به شرکت‌های بزرگ‌تر واگذار شده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد Tallwood در پی احیای MIPS به منظور فروش آن در آینده است.

شرکت Imagination پس از ARM جدیدترین کمپانی بریتانیایی است که به شرکتی خارج از این کشور فروخته می‌شود. پیش از این، کمپانی ARM Holdings که بزرگ‌ترین شرکت فناوری بریتانیا به شمار می‌رفت، سال گذشته به مبلغ 24 میلیارد پوند به SoftBank ژاپن واگذار شده بود.

Imagination Technologies to be Acquired by Chinese Firm Canyon Bridge

دفتر اصلی و مرکز تحقیق و توسعه Imagination در شهر لندن قرار دارد و بیش از نیمی از کارکنان آن در بریتانیا و سایر کارکنان آن در اروپا، آمریکا، چین و هند مشغول به کار هستند. قطع همکاری با اپل دو تغییر عمده را در Imagination به دنبال داشت. نخستین تغییر، تمرکز این شرکت بر کسب‌وکار GPU بوده است که در چارچوب آن، کمپانی از ارائه طیف متنوعی از مالکیت‌های معنوی مرتبط با پردازنده‌ها دست برداشت و به طور انحصاری تمرکز خود را روی تولید GPU، اِنکودرهای ویدئویی و دیگر پردازنده‌های تصویری گذاشت. این در حالی است که به صورت هم‌زمان کسب‌وکار ارتباطات و تولید پردازنده MIPS خود را نیز به فروش رساند. در نهایت نیز مدیران شرکت تصمیم گرفتند آن را به طور کامل واگذار نمایند. جالب آنکه با فروش این شرکت و فناوری واحد پردازش گرافیکی آن، خریدار می‌تواند در صورت تصمیم به ادامه شکایت Imagination از اپل، شرکت آمریکایی را به سبب نقض مالکیت معنوی GPUهای اختصاصی خود تحت تعقیب قرار دهد.

قیمت هر سهم Imagination در حال حاضر 129 پنس است و مدیران این شرکت با Canyon Bridge برای فروش هر سهم این شرکت به مبلغ 182 پنس توافق کرده‌اند که در مجموع 550 میلیون پوند خواهد بود. البته این امر مشروط به تأیید سهام‌داران فعلی Imagination است که احتمالا آن را تأیید خواهند کرد؛ زیرا قیمت پیشنهادی حدود 42 درصد بالاتر از قیمت فعلی هر سهم این شرکت است. جالب آن که هر سهم Imagination در سال 2012 با قیمت 712.5 پنس معامله می‌شد و پیش از اعلام خبری جدایی Imagination از اپل، هر سهم این شرکت 280 پنس قیمت داشت.

Imagination Technologies to be Acquired by Chinese Firm Canyon Bridge

نمودار افت ارزش سهم شرکت Imagination پس از اعلام جدایی اپل از این شرکت

از نظر سیاسی فروش MIPS مانع بالقوه آمریکا را برای این واگذاری از میان می‌برد؛ زیرا با آن که Imagination شرکتی بریتانیایی است اما کسب‌وکار MIPS خارج از مرزهای آمریکا فعال بوده است. با فروش MIPS به یک گروه سرمایه‌گذاری آمریکایی، فروش Imagination به Canyon عمدتا در حوزه کسب‌وکار GPU این شرکت در بریتانیا است. امری که به Canyon Bridge کمک می‌کند تا مانع از اقدام دولت آمریکا علیه این معامله شود.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا