امتناع گوگل از ارائه خدمات به اسمارت‌فون‌های اندرویدی در ترکیه

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سرویس‌های موبایل گوگل GMS (Google Mobile Services) ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل تصمیم گرفته تا ارائه خدمات موبایلی خود به ترکیه را متوقف کند. طبق خبری که در روز دوشنبه 16 دسامبر 2019 (25 آذر 1398) از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد، صدور تأییدیه GMS (خدمات موبایلی گوگل) برای اسمارت‌فون‌های اندرویدی جدیدی که از این پس وارد ترکیه می‌شوند، متوقف خواهد شد. در سال 2018، هیئت نظارت بر رقابت در ترکیه به دنبال شکایت یک موتور جست‌وجوی روسی به نام Yandex، ضمن جریمه کردن گوگل، به این شرکت آمریکایی دستور داد تا با اعمال تغییر در سیاست‌های خود، فضای مناسبی را برای ایجاد رقابت در حوزه جست‌وجو فراهم کند. حال پس از گذشت حدود یک سال، گوگل اعلام کرده که ادامه همکاری با شرکای ترک برایش مقدور نیست.

در سال 2017، بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی روسی به نام Yandex، شکایتی را علیه گوگل تنظیم کرد. به گفته طرف روس، گوگل توافقات توزیع نرم‌افزاری خود را به گونه‌ای تغییر داده بود که دیگر گزینه‌ای برای عوض کردن موتور جست‌وجوی پیش‌فرض وجود نداشت. در آن هنگام، هیئت نظارت بر رقابت در ترکیه، با طرفداری از Yandex، در سپتامبر 2018 گوگل را به خاطر نقض قوانین رقابتی در فروش نرم‌افزار موبایلی، به پرداخت جریمه 93 میلیون لیری (معادل 17.4 میلیون دلار) محکوم نمود و این شرکت آمریکایی را موظف کرد که ظرف مدت شش ماه، مشکلات مربوطه را برطرف کند.

گوگل ادعا نموده که تغییرات مورد نظر اعمال گردیده، اما ظاهرا تلاش‌های گوگل نتوانست طرف ترک را راضی کند، زیرا هنوز کاربران نمی‌توانستند موتور جست‌وجوی پیش‌فرض خود را انتخاب کنند. لذا، هیئت نظارت بر رقابت، در هفتم نوامبر، ضمن اعلام عدم رضایت از اقدامات گوگل، حکم نهایی خود در رابطه با این شرکت را صادر کرد. به موجب این حکم، گوگل تا زمانی که خواسته‌های این هیئت را برآورده نکند، می‌بایست روزانه 0.05 درصد از درآمد خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. این هیئت مهلت 60 روزه‌ای را برای به چالش کشیدن این حکم معین نمود.

حال، گوگل به نشانه اعتراض تصمیم گرفته تا از ارائه خدمات موبایلی به مشتریات ترک جلوگیری کند. به این ترتیب، گوشی‌های اندرویدی جدیدی که وارد ترکیه می‌شوند، امکان دسترسی به گوگل پلی استور یا اپلیکیشن‌هایی مثل جی‌میل و یوتیوب را نخواهند داشت. البته به تصریح گوگل، مدل‌های کنونی (گوشی‌هایی که قبلا توسط مردم خریداری شده و یا گوشی‌هایی که هم‌اکنون در فروشگاه‌ها موجود است) شامل این تصمیم نمی‌شوند. هرچند که به گفته برخی منابع، امکان دارد گوگل به‌روزرسانی‌های اندروید را نیز برای کاربران ترکیه به حالت تعلیق درآورد که در این صورت، این یک معضل جدی خواهد بود. لازم به ذکر است که تصمیم اتخاذ شده از سوی گوگل، هیچ ارتباطی به جنگ تجاری چین و آمریکا ندارد.

به گزارش نشریه Haberturk، گوگل برای لغو حکمی که علیه شرکت صادر شده، جزئیات تماس با وزیر بازرگانی ترکیه و رییس هیئت نظارت بر رقابت را با شرکای تجاری خود در ترکیه به اشتراک گذاشته و از آنها خواسته تا با اعمال فشار، حکم اخیر را لغو کنند. البته منازعات ترکیه و گوگل به همین جا ختم نمی‌شود. در ژانویه 2019، تحقیق و تفحص دیگری درباره گوگل آغاز شد، به این بهانه که الگوریتم‌های مورد استفاده توسط گوگل برای جست‌وجو و تبلیغات هدفمند، ناقض قوانین رقابتی است. در همین راستا، گوگل به اتهام سوء استفاده از جایگاه قدرتمند خود و دشوار کردن شرایط برای سایر کمپانی‌ها، از سوی هیئت نظارت بر رقابت ترکیه مورد شکایت قرار گرفت.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا