رونمایی گارمین از 5 ساعت جدید در سری MARQ – اسمارت‌واچ‌هایی لوکس، با قیمت‌های بالا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/12/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، گارمین Garmin

واحد خبر mobile.ir : گارمین از جمله برندهایی‌ست که در تولید ساعت‌های هوشمندی که شبیه ساعت‌های هوشمند نیستند (بلکه به ساعت‌های آنالوگ شبیه‌اند) سابقه‌ای طولانی دارد. به عنوان مثال تمام قابلیت‌های هوشمند ساعت Vivomove HR زیر صفحه آنالوگ و معمولی آن پنهان شده است. اخیرا باخبر شدیم کمپانی آمریکایی گارمین سری اسمارت‌واچ‌هایی با نام MARQ را معرفی نموده است. هر کدام از این 5 ساعت – که گارمین آنها را tool watches یا "ساعت‌های ابزاری" می‌نامد – روی یک فعالیت خاص تمرکز دارند. این ساعت‌ها Expedition ،Captain ،Aviator ،Driver و Athlete نام‌گذاری شده و به‌ترتیب در فعالیت‌های رانندگی، خلبانی، دریانوردی، سفرهای طولانی و ورزش کاربرد دارند.

Introducing Garmin Marq Smartwatches

به گفته تاد رجیستر (Todd Register)، مدیر محصول ساعت‌های جدید گارمین، بزرگ‌ترین چالش در طراحی و تولید ساعت‌های سری MARQ این بوده که علی‌رغم جای دادن انبوهی از امکانات و قابلیت‌ها، حداقل در نگاه اول، این ساعت‌ها به ساعت‌های هوشمند شباهت نداشته باشند. به نظر می‌رسد ساعت‌های جدید گارمین از ساعت‌های برندهایی مثل Breitling و Omega الهام گرفته باشد. ساعت‌های سری MARQ چندان ظریف نیستند اما گارمین امیدوار است علاقه‌مندان به ساعت‌های آنالوگ – که علاوه بر مُد، به جنبه‌های کارایی ساعت نیز توجه دارند – جذب این اسمارت‌واچ‌ها شوند.

قیمت اسمارت‌واچ‌های قبلی گارمین – که به GPS مجهز شده بودند – از مرز 900 دلار گذشته بود، اما قیمت ساعت‌های سری MARQ از 1,500 دلار شروع شده و به 2,500 دلار نیز می‌رسد. با این اوصاف، قیمت برخی مدل‌های MARQ حتی از ساعت‌های هوشمندی مثل Montblanc Summit 2 (با قیمت 995 دلار) و Tag Heuer Connected Modular 45 (با قیمت 1,600 دلار) نیز بالاتر است. با این اوصاف، نمی‌توان ساعت‌های سری MARQ را در فروشگاه‌های معمولی پیدا کرد، بلکه به علت قیمت‌های گران، تنها بوتیک‌های سطح بالا ممکن است به فروش این قبیل ساعت‌ها بپردازند.

از لحاظ عملکرد، همان ویژگی‌های کلیدی موجود در بیشتر ساعت‌ها و دست‌بندهای سلامتی کنونی گارمین، در این 5 ساعت جدید نیز دیده می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نمایش نوتیفیکیشن برای ای‌میل‌ها، تماس‌ها و پیام ها (از طریق یک اسمارت‌فون متصل به ساعت) اشاره کرد. نمایشگر صیقلی با قابلیت خوانش در زیر نور آفتاب، ذخیره‌سازی موسیقی (با امکان استریم کردن از طریق بلوتوث)، پرداخت با NFC، موقعیت‌یابی با GPS و سنسورهای نوریِ مانیتور کردن ضربان قلب و اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون از دیگر امکانات مشترک این 5 ساعت است.

Introducing Garmin Marq Smartwatches

اما این 5 ساعت جدید ویژگی‌های دیگری نیز دارند که آنها را از سایر پوشیدنی‌های گارمین متمایز می‌کند. همانطور که گفته شد، هر یک از این ساعت‌ها برای کارکرد و فعالیت خاصی طراحی شده است. در ساخت بدنه آنها، تیتانیوم به کار رفته، نمایشگر آنها با پوششی از یاقوت کبود محافظ شده و قابی از جنس سرامیک، نمایشگر را احاطه نموده است. گفتنی‌ست نمایشگر این ساعت‌ها از نوع همیشه روشن یا always-on است. در ادامه بیشتر با مشخصات تک‌تک این ساعت‌های جدید آشنا می‌شویم.

• MARQ Driver

Introducing Garmin Marq Smartwatches

گران‌قیمت‌ترین دیوایس در بین این 5 ساعت (با قیمتی معادل 2,500 دلار) Driver نام دارد. برای استحکام بیشتر، بدنه تیتانیومی این ساعت (در رنگ‌های قرمز و خاکستری) با لایه‌ای خاص از کربن پوشیده شده و بند آن از نوع سیلیکونی است. نقشه‌های بیش از 250 مسیر مسابقات اتومبیل‌رانی در سراسر جهان، به طور پیش‌فرض در ساعت Driver بارگذاری شده است. این ساعت از نرم‌افزاری برخوردار است که می‌تواند کمیت‌های مورد استفاده در مسابقات اتومبیل‌رانی – مثل متوسط سرعت اتومبیل در یک دور کامل – را محاسبه کند.

• MARQ Aviator

Introducing Garmin Marq Smartwatches

مخاطب اصلی این ساعت، خلبانان خواهند بود. در ساخت بدنه آن از تیتانیوم و سرامیک استفاده شده است. نقشه‌های هوانوردی، جزییات مربوط به فرودگاه‌ها، رادار وضعیت هوای Nexrad و نهایتا قابلیتی به نام یکپارچه‌سازی کابین خلبان (cockpit integration) از مهم ترین ویژگی‌های این ساعت ذکر شده‌اند. قیمت ساعت هوشمند Aviator معادل 1,950 دلار خواهد بود.

• MARQ Captain

Introducing Garmin Marq Smartwatches

مثل ساعت quantix 5 (که حدود دو سال پیش توسط گارمین به تولید رسید) Captain نیز یک ساعت دریانوردی به حساب می‌آید. کمک‌رسانی در تغییر مسیر قایق یا کشتی، شرایط بندر، نقشه‌های ساحلی و خط آغاز مجازی، از جمله امکانات این ساعت به شمار می‌رود. همچنین، یکی از واچ‌فیس‌هایی که برای Captain در نظر گرفته شده، می‌تواند اطلاعات مربوط به جذر و مد، سرعت باد و دما را نمایش دهد. این ساعت 1,850 دلار قیمت داشته و در طراحی آن از رنگ‌های دریایی استفاده شده است.

• MARQ Expedition

Introducing Garmin Marq Smartwatches

این ساعت مخصوص سیاحان و علاقه‌مندان به مسافرت‌های طولانی طراحی شده است. امکانات مورد نیاز برای مسافرت، مثل نقشه‌های توپوگرافی، قطب‌نمای 360 درجه، ارتفاع‌سنج و فشارسنج در این ساعت پیش‌بینی شده است. یکی از نکات جالب درباره این ساعت، آن است که در صورت اتصال به ارتباط‌دهنده ماهواره‌ای گارمین (با نام inReach Mini)، ساعت Expedition می‌تواند به سرتاسر دنیا پیام مخابره کند. برنامه ClimbPro نیز اطلاعاتی را درباره کوهنوردی‌های کنونی یا پیش رو، از جمله شیب مسیر، مسافت طی شده و ارتفاعی که شخص تا آن حد بالا آمده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. گارمین ساعت Expedition را 1,750 دلار قیمت گذاشته است.

• MARQ Athlete

Introducing Garmin Marq Smartwatches

این ساعت بیشترین شباهت را به دیگر ساعت‌های گارمین (با محوریت ورزش و تناسب اندام) داشته و از لحاظ قیمت نیز (علی‌رغم گران بودن به خودی خود) مناسب‌تر از سایر ساعت‌های سری MARQ به نظر می‌رسد. حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 Max)، سطح اکسیژن خون، اطلاعات مربوط به زمان ریکاوری و دینامیک‌های پیشرفته دویدن، از جمله اطلاعاتی هستند که روی صفحه به نمایش درمی‌آیند. ساعت هوشمند Athlete در رنگ‌های خاکستری و زرد طراحی شده و 1,500 دلار قیمت خواهد داشت.

به گفته کمپانی گارمین، باتری ساعت‌های سری MARQ در حالت اسمارت‌واچ تا 12 روز، در هنگام استفاده از GPS تا 28 ساعت و در حالت صرفه‌جویی در مصرف GPS (یا به قول گارمین، حالت UltraTrac GPS) تا 48 ساعت دوام خواهد داشت. ساعت‌های سری MARQ در سه‌ماهه دوم سال 2019 وارد بازار خواهند شد.

به گفته برخی کارشناسان، در بین ساعت‌هایی که تازه معرفی شده‌اند، جای یک دیوایس خالی‌ست و آن dive watch یا ساعت مخصوص شیرجه است. 5 ساعتی که گارمین به تازگی از آنها رونمایی کرده، همگی تا عمق 100 متر (یا به عبارت دیگر، تا فشار 10 اتمسفر) در برابر نفوذ آب مقاومند. به این ترتیب، غواصی سطحی را می‌توان با این دیوایس‌ها انجام داد، اما این ساعت‌ها از مقاومت لازم برای غواصی اسکوبا برخوردار نیستند. برای اینکه ساعت‌های سری MARQ به معنای واقعی کلمه یک dive watch باشند، بایستی توان رفتن به عمق‌های پایین‌تر را نیز داشته باشند که این امر غیرممکن نبوده و با ایجاد چند تغییر در نوع طراحی و سخت‌افزار می‌توان به این هدف دست یافت.

Introducing Garmin Marq Smartwatches

در پایان لازم به ذکر است که قیمت بسیار بالای ساعت‌های جدید گارمین، کمی ناامیدکننده بوده و ممکن است مانع از موفقیت این دیوایس‌ها در فروش شود. بعضی کارشناسان بر این باورند که بازار ساعت‌های لوکس هنوز هم وابستگی زیادی به نام برندها داشته و با توجه به این نکته، گارمین برای رسیدن به امثال Omega ،Tag Heuer یا Breitling راهی طولانی را در پیش دارد. نکته دیگر آنکه، اگر شما اکنون یک ساعت لوکس از برندی نام‌آشنا (مثل Rolex) خریداری کنید، می‌توانید 50 سال دیگر همین ساعت را به نوه‌های خود داده و مطمئن باشید که تا آن موقع، به ارزش آن افزوده خواهد شد. اما اسمارت‌واچی به قیمت گزاف 2,500 دلار، که تا چند سال آینده تکنولوژی آن قدیمی و باتری آن فرسوده خواهد شد، ظاهرا ارزش چندانی برای خرید نخواهد داشت. 

منبع : Garmin