درخواست پتنت اپل برای قلم- آیا آیفون بعدی قابلیت استفاده از قلم را خواهد داشت؟

نمایش خبر

تاریخ : 1395/10/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، گوشی هوشمند Smartphone ، Apple iPad Pro 12.9 2015 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا در تاریخ 15 دسامبر 2016 (25 آذر 1395) درخواست پتنتی را از سوی کمپانی اپل منتشر کرد. این درخواست درخصوص «ابزارها و روش‌هایی برای کار با رابط کاربری با استفاده از قلم» است.

به بیان ساده‌تر در این درخواست پتنت، حسگرهایی در سطح نمایشگر تعبیه می‌شود که می‌تواند نزدیک شدن قلم به سطح صفحه‌نمایش را تشخیص و منوی خاصی را نشان دهد. به علاوه این قلم می‌تواند اپ‌های خاصی را از قفل صفحه (lock screen) اجرا کند. همچنین کاربران قادر به نوشتن متن، ویرایش تصاویر و کارهایی از این دست خواهند بود.

apple pencil working with the iphone patent application

اپل در چکیده درخواست پتنت جدید خود-- که با شماره 20160364091 در USPTO به ثبت رسیده -- این فناوری را چنین توصیف کرده است:

«ابزاری الکترونیکی با صفحه‌نمایش حساس به لمس و یک یا چند حسگر برای تشخیص سیگنال‌های یک قلم مرتبط با این ابزار: یک رابط کاربری روی صفحه‌نمایش حساس به لمس نشان داده می‌شود؛ هنگام نشان دادن این رابط کاربری روی صفحه‌نمایش حساس به لمس، حرکت قلم به سمت صفحه‌نمایش بدون تماس قلم با نمایشگر حساس به لمس تشخیص داده می‌شود. [سپس] تعیین می‌شود که آیا حرکت شناسایی‌شده قلم به سمت نمایشگر حساس به لمس، یک یا چند معیار حرکت‌های قلم را برآورده می‌سازد، مطابق با تعیین برآورده شدن یک یا چند معیار از حرکت‌های قلم، منویی نمایش داده می‌شود که رابط کاربری را پوشانده است. این منو شامل مجموعه‌ای از گزینه‌های قابل انتخاب است. انتخاب منوی اول در میان مجموعه‌ای از گزینه‌های قابل انتخاب منو تشخیص داده می‌شود و در واکنش به تشخیص انتخاب گزینه منوی اول، عملیاتی مرتبط با انتخاب گزینه منوی اول انجام می‌شود و نمایش منو متوقف می‌گردد.»

apple pencil working with the iphone patent application

این درخواست پتنت در واقع ادامه درخواست‌های پیشین اپل است که در ژوئن و سپتامبر 2015 به ثبت رسیده‌ است و Jeffrey Traer Bernstein ،Linda Dong ،Mark Hauenstein و Julian Missig مخترعین آن هستند.

با توجه به این درخواست پتنت، به نظر می‌رسد اپل تصمیمی جدی برای افزودن قابلیت استفاده از قلم هوشمند به مدل بعدی آیفون داشته باشد. آیفون 7 و 7 پلاس از نظر ظاهری تغییر چندانی نسبت به مدل‌های پیشین نداشتند، اما برخی اخبار حاکی از آن است که مدل بعدی آیفون طراحی متفاوتی خواهد داشت و پتنت‌های اپل نیز این شایعات را تقویت می‌کند. به طور مثال، مواردی مانند مجهز بودن آیفون بعدی (با نام احتمالی آیفون 8) به بدنه تماما شیشه‌ای با صفحه‌نمایش خمیدهOLED ‌، قرار داشتن حسگر اثر انگشت در زیر صفحه‌نمایش و قلم اپل (Apple Pencil) احتمالا از جمله ویژگی‌های گوشی جدید اپل خواهد بود.

پیش از معرفی آیفون 7، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص عرضه مدلی با نام آیفون 7 پرو وجود داشت. پس از عرضه آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در تاریخ 16 سپتامبر سال جاری میلادی، به نظر می‌رسد باید منتظر آیفون 8 پرو به عنوان مدل سطح بالای این کمپانی باشیم که به عنوان یادمان دهمین سالگرد گوشی‌های هوشمند اپل به بازار عرضه شود.

تیم کوک در یکی از مصاحبه‌های خود به کارکرد قلم این شرکت موسوم به Apple Pencil نه‌تنها در iPad بلکه در آیفون اشاره کرده است. او در این مصاحبه با اشاره به قابلیت‌های چنین قلمی، امکانات مبتنی بر آن را برای گوشی اپل باورنکردنی دانسته است. آن طور که در درخواست پتنت آمده این قلم تنها با اپلیکیشن‌های ساده‌ای مانند Notes کار نخواهد کرد و می‌توان به طور حرفه‌ای از آن در اپ‌های ساخت و ویرایش فیلم نظیر iMovie و Final Cut Pro استفاده کرد.

ipad pro with apple pencil

iPad Pro همراه با Apple Pencil

علاوه بر این که قلم اپل می‌تواند با آیفون و اپلیکیشن‌های مختلف کار کند. در این درخواست پتنت ویژگی حالت محدود (restricted mode) مطرح شده است. در تصاویر منتشرشده این پتنت، می‌توان نمونه‌ای از عملکرد اپلیکیشنی برای نقاشی (drawing) را دید که در واکنش به سوایپ از لبه‌ صفحه لمسی با قلم است. در شکل 21M نمونه‌ای از نمایش روی رابط کاربری قفل صفحه (lock screen) با چند علامت نشان داده شده است (علامت 2141 و 2142). در این مثال، ورودی‌ها مشابه با ورودی‌هایی هستند که از قلم مرتبط با دیوایس ایجاد می‌شود و بلند کردن قلم (قطع اتصال موقتی قلم با صفحه در حین کشیدن طرح یا به عبارتی، بلند کردن در فاصله کشیدن علامت 2141 و علامت 2142) موجب نمایش اپلیکیشن نقاشی نخواهد شد. در مقابل، در واکنش به سوایپ از یک لبه صفحه لمسی با قلم، دیوایس اپلیکیشن نقاشی را در حالت محدود اجرا می‌کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند به سرعت به اپ نقاشی در حالت محدود دسترسی پیدا کند و در نقاشی خود تغییری ایجاد نماید.

apple pencil working with the iphone patent application

اپل پیش از این قلمی را برای هر دو مدل تبلت ‌ iPad Pro عرضه کرده بود و اقدام جدید این کمپانی برای افزودن قلم به گوشی‌های هوشمند را می‌تواند حرکتی در جهت بهره‌برداری از توقف خط تولید گلکسی نوت7 و بحران‌های ناشی از آن برای سامسونگ دانست. چراکه استفاده از قلم در آیفون می‌تواند کاربران نوت7 را به استفاده از گوشی‌های هوشمند جدید اپل ترغیب کند و به این ترتیب، اپل امکان رقابت با محصول بعدی سامسونگ با نام احتمالی گلکسی نوت8 و قلم S Pen را خواهد داشت. 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا