گزارش مالی شیائومی از سه‌ماهه دوم 2018- سود خالص 2.1 میلیارد دلاری

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی در روز 22 آگوست 2018 (31 مرداد 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم و همچنین شش‌‌ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد. مطابق این گزارش، درآمد شیائومی در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018 با 68.3 درصد رشد سالانه به 45.2 میلیارد یوان (حدود 6.6 میلیارد دلار) رسیده است. سود ناخالص شیائومی نیز در این مدت 5.6 میلیارد یوان گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 46.9 درصد رشد داشته است.‌ شیائومی در گزارش خود از سود خالص 14.6 میلیارد یوانی (حدود 2.1 میلیارد دلار) در کنار زیان عملیاتی 7.5 میلیارد یوانی (نزدیک به 1.1 میلیارد دلار) خبر داده که این زیان ناشی از هزینه‌های اجرایی قابل توجه در فرآیند عرضه اولیه سهام بوده است.

Xiaomi Q2 2018 Financial Results

مطابق گزارش موسسات پژوهشی، شیائومی در حال حاضر چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند در جهان به شمار می‌رود. این کمپانی در ماه جولای سال جاری میلادی در هنگ‌کنگ نسبت به عرضه اولیه سهام خود اقدام کرد و تبدیل به یک شرکت سهامی عام شد. شیائومی در فرآیند عرضه اولیه حدود 4.7 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد؛ اما ارزش سهام این شرکت از آن زمان تاکنون، به طور پیوسته با افت مواجه شده است.

اهمیت این گزارش در آن است که شیائومی پس از عرضه اولیه سهام، برای نخستین بار صور‌ت‌های مالی خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد. بر اساس این صورت‌ها، عملکرد قدرتمند شیائومی در بخش گوشی‌های هوشمند و کسب‌وکار اینترنت اشیاء سبب سود 2.1 میلیون دلاری این شرکت شده است. گزارش‌های شیائومی در آستانه عرضه اولیه چندان امیدوارکننده نبود و ضرری در حدود 1.09 میلیارد دلار را نشان می‌داد؛ اما نتایج مالی مندرج در گزارش اخیر، از رشد خیره‌کننده این شرکت در یک سال گذشته حکایت دارد.

در ادامه نتایج مربوط به بخش‌های مختلف این صورت‌ها به تفکیک ارائه شده است:

گوشی‌های هوشمند

بخش عمده‌‌ای از درآمد شیائومی در سه‌ماهه اخیر حاصل از فروش اسمارت‌فون‌ بوده است. بر اساس گزارش منتشرشده، درآمد این شرکت در بخش گوشی‌های هوشمند با ثبت رکوردی جدید، به 30.5 میلیارد یوان رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 58.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. شیائومی دلیل اصلی این رشد را افزایش حجم فروش در کنار افزایش متوسط قیمت فروش (ASP) گوشی‌های هوشمند عنوان کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که شیائومی در سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی، 32 میلیون واحد گوشی هوشمند وارد بازار کرده که در مقایسه با سال گذشته 43.9 درصد رشد داشته است.

Xiaomi Mi 8 Explorer

Xiaomi Mi 8 Explorer

شهرت عمده شیائومی به تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت رده پایین و میان‌رده‌ای مرتبط است که ویژگی‌های سطح بالایی دارند. البته نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که این شرکت با عرضه گوشی‌های پرچمدار سری Mi 8 در حوزه محصولات پیشرفته‌تر نیز موفق عمل کرده است. این سری اسمارت‌فون‌ حدود سه ماه پیش و به مناسبت هشتمین سالگرد تأسیس شیائومی معرفی شد. مطابق اعلام شیائومی، Mi 8 Explorer Edition نخستین گوشی اندرویدی محسوب می‌شود که از حسگر اثر انگشت حساس به فشار در زیر صفحه‌نمایش، GPS با فرکانس دوگانه و فناوری تشخیص چهره سه‌بعدی برای تشخیص هویت بهره می‌برد.

شیائومی یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی هوشمند به شمار می‌رود و در این مسیر از یک سو با دیگر شرکت‌های چینی تولیدکننده اسمارت‌فون پیشرفته و ارزان‌‌قیمت مانند Oppo، هواوی و Vivo و از سوی دیگر در بخش محصولات رده بالای گران با تولیدکنندگانی همچون اپل رقابت می‌کند.

کارشناسان بر این باورند که شیائومی برای افزایش درآمد خود باید تولید گوشی‌های پیشرفته با قیمت بالاتر را توسعه دهد. در همین راستا، استراتژی این شرکت در چین برای سال 2018، بهینه‌سازی سبد محصول و گسترش بازار گوشی‌های رده بالا است. مطابق این گزارش، متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های شیائومی در چین طی فصل اخیر 25 درصد افزایش سالانه داشته است و گوشی‌های سری Mi 8 با متوسط قیمت فروشی بالاتر از 2,000 یوان نیز در ماه اول بیش از 1.1 میلیون عدد فروش داشته‌اند.

محصولات مرتبط با سبک زندگی و اینترنت اشیاء

حوزه اینترنت اشیاء و محصولات سبک زندگی با 104.3 درصد رشد سالانه، درآمد 10.4 میلیارد یوانی را در سه‌ماهه دوم 2018 برای شیائومی به ارمغان آورده است. در فصل اخیر، فروش جهانی تلویزیون‌های هوشمند شیائومی بیش از 350 درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد. به علاوه، فروش محصولات مبتنی بر اینترنت اشیاء همچون هدست‌های واقعیت مجازی و دست‌بندهای تناسب اندام نیز گسترش قابل توجهی یافته است. مطابق اعلام شرکت، هدست واقعیت مجازی مستقل Mi VR (که با همکاری Oculus تولید شده) از سوی مجله تایم به عنوان یکی از بهترین نوآوری‌های سال 2017 مورد اشاره قرار گرفته است. دست‌بند تناسب اندام Mi Band 3 نیز با صفحه‌نمایش بزرگ، مقاومت در برابر آب تا عمق 50 متر و عمر باتری تا 20 روز یکی دیگر از محصولات پوشیدنی چشمگیر شیائومی به شمار می‌رود.

Xiaomi Mi VR

هدست واقعیت مجازی Mi VR

بر اساس اعلام شیائومی، شرکت در پایان ژوئن 2018، بدون در نظر گرفتن گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ، حدود 115 میلیون دستگاه متصل اینترنت اشیاء داشته است که رشد 15 درصدی را نسبت به سه‌ماهه گذشته نشان می‌دهد.

سرویس‌های اینترنتی

فروش سرویس‌های اینترنتی (شامل تبلیغات، سرویس پخش موسیقی و ...) با 63.6 درصد رشد سالانه به 4 میلیارد یوان در سه‌ماهه اخیر رسیده است. شیائومی اخیرا تصمیم گرفته که برای عرضه خدمات و سرویس‌های اینترنتی روی بازارهای خارج از چین نیز متمرکز شود. این شرکت در حال حاضر بیش از 206.9 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد؛ رقمی که در مقایسه با 146 میلیون کاربر این خدمات در سال گذشته، افزایش قابل توجهی محسوب می‌شود.

شیائومی برای ارتقاء صنعت هوش مصنوعی خود نیز در ژوئن 2018، از متن باز شدن پلتفرم موتور رایانش هوش مصنوعی موبایل (Mobile AI Compute engine) خود خبر داد. در کنار این موارد، شیائومی در ادامه گزارش به افزایش درآمد خود در زمینه سرویس‌های ارزش افزوده اینترنت و تعداد ماهانه کاربران فعال نیز اشاره کرده است.

بازارهای بین‌المللی

با وجود عقیده کارشناسان به اتکای شیائومی بر کسب درآمد از بازار چین، درآمد بین‌المللی این شرکت نیز در فصل دوم سال جاری با 151.7 درصد رشد سالانه به 16.4 میلیارد یوان رسیده است؛ رقمی که 36.3 درصد از کل درآمد شیائومی را در بر می‌گیرد. مهم‌ترین دلیل این افزایش درآمد چشمگیر در خارج از مرز‌های چین، موفقیت این شرکت در هند، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان شیائومی در خارج از بازار داخلی است. البته شیائومی اعلام کرده که در بزرگ‌ترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا یعنی اندونزی نیز رشد خوبی داشته و در فصل دوم 2018، دومین شرکت برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در این کشور بوده است.

Xiaomi Pocophone F1

Pocophone F1

یکی از اقدامات شیائومی برای نفوذ بیشتر در بازار هند، عرضه نخستین گوشی این شرکت از زیربرند جدید Pocophone است. اسمارت‌فون Poco F1 با مشخصات پیشرفته و قیمت مناسبی عرضه شده و ظاهرا هدف از ارائه این گوشی، جذب بخشی از بازار است که شرکت هم‌وطن شیائومی یعنی وان‌پلاس موفقیت زیادی را در آن تجربه کرده است. این گوشی با باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی، مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون 845 و فناوری خنک‌کننده LiquidCool است. رم آن 6 یا 8 گیگابایتی است و با حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 در سه نسخه 64/128/256 گیگابایتی عرضه خواهد شد. ظاهرا این اسمارت‌فون با قیمتی مناسب و رقابتی در اواخر ماه جاری ابتدا در هند و سپس در هنگ‌کنگ، فرانسه و اندونزی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

به علاوه، شیائومی سابقه حضور موفق در کشورهای اروپایی را نیز در کارنامه خود دارد، تا جایی که ظاهرا میزان عرضه گوشی‌های این شرکت در کشورهای اروپای غربی در سه‌ماهه اخیر 2700 درصد رشد سالانه داشته است! این شرکت در اواخر سال گذشته میلادی، محصولات خود را وارد بازار اسپانیا کرد و در اوایل سال 2018 نیز نخستین فروشگاه خود را در شهر پاریس افتتاح نمود. البته در کنار اروپای غربی، نباید حضور شیائومی در بازار روسیه، اوکراین و لهستان را نادیده گرفت. از سوی دیگر، مدیر عامل و بنیان‌گذار شیائومی چندی پیش از حضور در بازار گوشی‌های هوشمند ایالات متحده تا پایان سال جاری میلادی سخن گفته بود.  

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا