معرفی کوالکام 215 – تراشه‌ای ارزان و کارآمد در رده پایین

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، پردازنده Processor

واحد خبر mobile.ir : از زمان معرفی چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 212 برای استفاده در اسمارت‌فون‌های رده‌پایین (مثل نوکیا 2) زمان زیادی می‌گذرد. گوشی‌های هوشمندی که در حال حاضر در پایین‌ترین رده‌های قیمت عرضه می‌شوند، حرف زیادی برای گفتن ندارند. اما با توجه به ادامه کاهش قیمت قطعات اسمارت‌فون، شاهد آن خواهیم بود که آن امکاناتی که قبلا در رده میانی متداول بودند، کم‌کم به گوشی‌های رده پایین نیز راه پیدا خواهند کرد. در همین راستا، کمپانی کوالکام در روز سه‌شنبه 9 جولای 2019 (18 تیر 1398) از تولید جدیدترین چپ‌ست سری 200 با نام 215 خبر داد.

Introducing Qualcomm 215 Mobile Platform

طی سال‌ جاری میلادی، کوالکام با تولید چندین چیپ‌ست در سری‌های اسنپ‌دراگون‌ 600 و 700، رده میانی خود را به‌روز نگه داشته است. اما در سری 200 اتفاقات زیادی رخ نداده، به جز تولید چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 205 که در ساخت فیچرفون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با تولید تراشه جدید کوالکام 215، اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت از امکانات به مراتب بالاتری برخوردار خواهند شد.

به گفته کدار کونداپ (Kedar Kondap)، معاون مدیریت محصول کوالکام، کوالکام 215 – با بهره‌مندی از سی‌پی‌یو 64 بیتی و ISP دوگانه – دستاورد چشم‌گیری برای توسعه صنعت موبایل محسوب می‌شود. وی در ادامه گفت با تولید این تراشه جدید، سطح اساندارد برای دیوایس‌هایی که به تولید انبوه می‌رسند بالا رفته و کاربران ویژگی‌هایی را تجربه خواهند کرد که تا قبل از این در تراشه‌های سری 200 امکان‌پذیر نبود.

کوالکام 215 مشتمل بر 4 هسته پردازشی 1.3 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53) است که بنا بر گفته شرکت سازنده، عملکرد آن نسبت به اسنپ‌دراگون 212 تا 50 درصد بهبود یافته است. این امر تا حد زیادی به سی‌پی‌یو 64 بیتی مربوط می‌شود که برای اولین بار در این رده به کار گرفته شده و طول عمر دیوایس (به لحاظ امکان ارتقاء به نسخه‌های بالاتر اندروید) به لطف پشتیبانی از کاربردهای 64 بیتی مدرن افزایش خواهد یافت. به منظور برخورداری از عملکرد پایدار، کوالکام برای اولین بار در سری 200 از پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon DSP استفاده کرده که امکان پخش موسیقی تا بیش از 5 روز را فراهم خواهد کرد. ناگفته نماند، با وجود پردازنده گرافیکی Adreno 308 و موتورهای پردازنده نمایشگر و ویدئو در این تراشه، می‌توان پخش ویدئو را تا بیش از 10 ساعت ادامه داد.

Introducing Qualcomm 215 Mobile Platform

چیپ‌ست جدید کوالکام 215 از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام (محدود به سرعت ورژن Quick Charge 1.0) بهره می‌برد که به گفته شرکت، می‌تواند سرعت شارژ تا 75 درصد نسبت به شارژرهای استاندارد افزایش دهد. طبق ادعای شرکت سازنده، هدر رفت انرژی و گرما نیز در این چیپ‌ست کاهش یافته، بدون آنکه عملکرد دستگاه تحت‌الشعاع قرار گیرد. البته، این تراشه با لیتوگرافی قدیمی 28 نانومتری ساخته شده و نمی‌توان انتظار داشت که بازدهی انرژی در آن مثل دیگر چیپ‌ست‌های کوالکام (با لیتوگرافی‌های 14، 10 و 7 نانومتری) باشد.

دیوایس‌های مجهز به کوالکام 215 می‌توانند دوربین‌هایی به وضوح 13 مگاپیکسل داشته باشند. نکته جالب آنکه کوالکام در ساخت این تراشه برای اولین بار از پردازنده سیگنال تصویری (ISP) دوگانه استفاده کرده و بدین ترتیب گوشی‌های دارنده این تراشه می‌توانند با دوربین دوگانه (2 دوربین 8 مگاپیکسلی) هم طراحی شوند. به لطف پشتیبانی از جانب اکوسیستم غیرکوالکام، این دوربین‌های دوگانه می‌توانند از زوم اپتیکال و حسگر عمق نیز بهره‌مند شده و کیفیت عکاسی را بهبود ببخشند. سقف کیفیت فیلم‌برداری نیز تا وضوح فول اچ‌دی (1080p) عنوان شده است.

پشتیبانی از رزولوشن اچ‌دی پلاس (1560×720 پیکسل) و نسبت تصویر عریض‌تر (19.5:9) اولین بار است که برای چیپ‌ست‌های سری 200 در نظر گرفته می‌شود. همچنین، طبق ادعای کوالکام، به لطف پردازنده گرافیکی Adreno 308، تجربه گیمینگ در دیوایس‌های مجهز به کوالکام 215 (نسبت به نسل قبل از آن) تا 28 درصد بهبود یافته است. با این اوصاف، کوالکام 215 از لحاظ امکانات سمعی، بصری و سرگرمی یک سر و گردن بالاتر از چیپ‌ست قبلی این سری خواهد بود.

Introducing Qualcomm 215 Mobile Platform

تراشه کوالکام 215 به مودم Snapdragon X5 مجهز شده که با پشتیبانی از استاندارد ارتباطاتی LTE Cat 4 و تجمیع چندگانه اپراتورها، سرعت تبادل داده‌ها را افزایش داده، به طوری که سرعت دانلود تا 150 مگابایت در ثانیه و سرعت آپلود تا 50 مگابایت در ثانیه ذکر شده است. گوشی‌های مجهز به این چیپ‌ست، می‌توانند ضمن دوسیم‌کارته بودن، از VoLTE دوگانه نیز پشتیبانی کنند. به گفته کولکام، کاربر این اختیار را خواهد داشت تا با استفاده از چندین سیم‌کارت، حساب‌های کاری و شخصی خود را جدا کرده و با استفاده از چندین طرح، هزینه‌های اینترنت داده خود را بهینه‌سازی کند. پشتیبانی از NFC، وای-فای 802.11ac و تماس صوتی EVS نیز از دیگر امکانات ارتباطی کوالکام 215 به شمار می‌روند. ناگفته نماند، EVS مخفف Enhanced Voice Services به معنای "سرویس‌های صوتی ارتقا یافته" است.

به گفته شرکت سازنده، انتظار می‌رود دیوایس‌های مجهز به کوالکام 215 در نیمه دوم سال 2019 وارد بازار شوند. شاید ویژگی‌های جدید این تراشه در قیاس با چیپ‌ست‌های سری 600، چندان چشمگیر به نظر نرسد، اما نسبت به چیپ‌ست‌های قبلی سری 200، یک جهش بزرگ محسوب می‌شود. به احتمال زیاد، کوالکام 215 در ساخت دیوایس‌هایی در محدوده قیمت 75 تا 120 دلار استفاده می‌شود. استفاده از این تراشه توسط کمپانی HMD در پروژه‌های Android One و Android Go دور از انتظار نیست.  

منبع : Qualcomm