معرفی Helio P65 – چیپ‌ست جدید مدیاتک در رده میانی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/4/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، هلیو پی 65 Helio P65

واحد خبر mobile.ir : در اوایل سال گذشته میلادی، مدیاتک با تولید چیپ‌ست Helio P60 نشان داد که هنوز در عرصه موبایل حضور پررنگی دارد. درست است که این کمپانی تایوانی دیگر تراشه‌های پرچمدار تولید نمی‌کند، اما Helio P60 توانست امکانات هوش مصنوعی و هسته‌های قدرتمندی را به رده میانی چیپ‌ست‌های شرکت بیاورد. حال پس از گذشت حدود یک سال و نیم، مدیاتک در روز سه‌شنبه 25 ژوئن 2019 (4 تیر 1398) از تولید یک چیپ‌ست جدید دیگر در خانواده P با نام Helio P65 خبر داد. هرچند نمی‌توان این تراشه جدید را نسخه به‌روزرسانی شده Helio P60 نامید، اما هسته‌های سریع‌تر و NPU قدرتمندتر از مهم‌ترین مشخصه‌های Helio P65 به شمار می‌روند.

Introducing MediaTek Helio P65 SoC

تراشه جدید Helio P65 از 8 هسته پردازشی تشکیل شده است: دو هسته قدرتمند 2 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A75) و شش هسته ضعیف‌تر (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55). درست است که Cortex-A75 جدیدترین هسته رده‌بالای ARM محسوب نمی‌شود، اما در مقایسه با هسته Cortex-A73 در Helio P60 یا P70 قطعا پرقدرت‌تر است. البته نباید فراموش کنیم که در تراشه‌های قدیمی‌تر Helio P60 و P70 از 4 هسته قدرتمند A73 و 4 هسته ضعیف‌تر A53 استفاده شده بود.

طبق اذعان شرکت ARM، هسته‌های A75 به طور میانگین 22 درصد از A73 سریع‌تر بوده و به همین شکل، هسته‌های A55 نیز نسبت به A53 تا 18 درصد پرسرعت‌ترند. با این حساب، Helio P65 از لحاظ عملکرد تک‌-رشته‌ای (single-threaded) در مقایسه با Helio P60 و P70 بالاتر است، اما در عملکرد چند-رشته‌ای (multi-threaded) نمره پایین‌تری می‌گیرد.

از لحاظ پردازش گرافیکی تراشه جدید با کمی افت همراه بوده است. پردازش گرافیکی Helio P65 بر عهده Mali-G52 است که در مقایسه با Mali-G72 (به کار رفته در Helio P60 و P70) توان کمتری دارد. معماری Mali-G52 همان معماری Bifrost است و لذا باید شاهد افت عملکرد سه‌بعدی باشیم. ناگفته نماند، در ساخت چیپ‌ست جدید Kirin 810 نیز از همین GPU استفاده شده است.

Introducing MediaTek Helio P65 SoC

یکی از نقاط قوت Helio P65 در واحد هوش مصنوعی یا AI آن است. به گفته شرکت سازنده، پرفورمنس این واحد در مقایسه با چیپ‌ست‌های رده پایین قبلی مدیاتک مثل Helio P22 دو برابر شده و تا 30 درصد کارکرد سریع‌تری از چیپ‌ست رقیب مستقیم آن در کارکردهای هوش مصنوعی مرتبط با دوربین مثل تشخیص اشیاء، آلبوم عکس هوشمند، تشخیص صحنه و حذف پس‌زمینه ارائه می‌دهد. Helio P65 البته برخلاف P60 و P70 ظاهرا فاقد بخش سخت‌افزاری اختصاصی برای هوش مصنوعی بوده و پردازش‌های هوش مصنوعی در آن از طریق پردازنده انجام می‌شود که قدرت آن را از 280 GMACS به 100 GMACS کاهش داده است.

چیپ‌ست جدید Helio P65 از 2 دوربین 16 مگاپیکسلی یا یک دوربین 48 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. کمی ناامیدکننده است که امکان پشتیبانی از سه دوربین و یا یک دوربین دیگر در کنار دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی در این چیپ‌ست پیش‌بینی نشده است. لازم به ذکر است در اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای که امسال وارد بازار شدند، هم دوربین‌های سه‌گانه و هم دوربین‌های دوگانه (دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی) مثل Redmi Note 7 به چشم می‌خورد. با این اوصاف، ظاهرا مدیاتک نتوانسته در این زمینه انتظارات را برآورده کند.

به گفته شرکت سازنده، به لطف طراحی جدید ISP (پردازنده سیگنال تصویری)، موارد مربوط به تشخیص چهره – مثل قفل‌گشایی – با سرعت، دقت و امنیت بالاتری همراه خواهد بود. همچنین، مدیاتک با به کارگیری چند شتاب‌دهنده سخت‌افزار، عملکرد کلی مجموعه دوربین را بهبود بخشیده که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: موتورعمق برای ایجاد افکت بوکه، لرزه‌گیر الکترونیک و تکنولوژی RSC. این تکنولوژی بروز افکت jello (تکان خوردن‌های غیرطبیعی سوژه) در هنگام ضبط ویدئو با سرعت خیلی بالا (تا 240 فریم در ثانیه) یا برداشت‌های موسوم به panning را به شکل هوشمندانه‌ای تعدیل می‌کند. همچنین، واحدی به نام CCU (واحد کنترل دوربین)، نوردهی خودکار برای تنظیمات نوردهی با فوکوس سریع‌تر (در محیط‌هایی که شرایط نوری ناگهان تغییر می‌کند) را فعال خواهد کرد. ناگفته نماند، یکی دیگر از کاستی‌های Helio P65، پشتیبانی نکردن از ضبط ویدئوی 4K است. دیوایس‌هایی که به این تراشه مجهز می‌شوند، نهایتا با وضوح 1080p و سرعت 60 فریم در ثانیه می‌توانند فیلم‌برداری کنند.

امکانات ارتباطی تراشه Helio P65 عبارتند از 4G VoLTE دوگانه برای تماس‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا، زمان اتصال سریع‌تر، پوشش مطمئن‌تر و مصرف کمتر. بلوتوث نسخه 5، وای-فای 802.11ac، دانلود LTE در استاندارد Cat-7 و آپلود در استاندارد Cat-13 از دیگر مواردی‌ست که در Helio P65 پشتیبانی می‌شود. به گفته مدیاتک، همزیستی بلوتوث و وای-فای، طراحی محصول را ساده کرده و عملکرد مطمئنی را برای کاربر تضمین می‌کند.

Introducing MediaTek Helio P65 SoC

مدیاتک مدعی شده که در بین تمام چیپ‌ست‌های شرکت، Helio P65 از دقیق‌ترین موتور موقعیت‌یابی و GNSS (سیستم مسیریابی ماهواره‌ای جهانی) برخوردار است. طبق ادعای شرکت سازنده، موتور ناوبری اینرسیاییِ این چیپ‌ست ارتقایافته و می‌تواند در محیط‌های بسته، زیر زمین و حتی در هنگام رانندگی در داخل تونل نیز، ناوبری و مسیریابی را به‌خوبی انجام دهد. گفتنی‌ست، مهم‌ترین سامانه‌های ناوبری                                            جهانی از جمله Galileo ،GLONASS ،GPS و BeiDou توسط Helio P65 پشتیبانی می‌شوند.

دیوایس‌هایی که در آینده به این چیپ‌ست مجهز می‌شوند، نهایتا تا 8 گیگابایت RAM خواهند داشت. برخلاف تراشه‌های Helio P60 و P70، چیپ‌ست جدید Helio P65 توانایی اتصال به حافظه از نوع UFS را نداشته و تنها با حافظه eMMC 5.1 سازگاری خواهد داشت. حداکثر رزولوشن نمایشگر در دیوایس‌های دارای این تراشه 1,080×2,520 پیکسل بوده و تکنولوژی شارژ سریع Pump Express نیز توسط آن پشتیبانی می‌شود. مدیاتک درباره لیتوگرافی Helio P65 حرفی به میان نیاورده، اما از آنجا که چیپ‌ست‌های Helio P70 ،Helio P60 و P90 همگی با لیتوگرافی 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC ساخته شده‌اند، نمی‌توان چیز دیگری را انتظار داشت.

به اعتقاد برخی کارشناسان، Helio P65 فاقد چندین ویژگی مهم بوده و با معیارهای یک چیپ‌ست میان‌رده کامل فاصله دارد. پشتیبانی نکردن از مواردی چون وای-فای 6، حافظه UFS و ضبط ویدئوی 4K از جمله کاستی‌های مهم Helio P65 به شمار می‌روند. در مجموع، تمام این نقطه ضعف‌هایی که ذکر شد، گویای این مطلب است که Helio P65 یا یک چیپ‌ست رده پایین است و یا میان‌رده‌ای‌ست که در برخی زمینه‌های مهم ضعف‌های اساسی دارد. 

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا