Exynos 7904 چیپ‌ست 14 نانومتری جدید رده میانی سامسونگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/11/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، اکسینوس Exynos ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اکسینوس 7904 Exynos 7904 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : بازار گوشی‌های هوشمند در طی چند فصل اخیر با افت قابل ملاحظه‌ای برای اکثر برندهای اصلی این مارکت روبرو بوده و این شرایط، نه‌تنها به بازنگری اپل در پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه نخست 2019 این شرکت منجر شد بلکه گزارش‌ها از فاصله گرفتن سامسونگ از نتایج رویائی سال‌های گذشته این شرکت نیز حکایت دارند. رکود در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار موبایل جهان و فعالیت گسترده برندهای چینی در سطح این کشور و دیگر بازارهای آسیائی به‌خصوص هند از جمله دلائل کاهش درآمد برندهای بزرگ ذکر شده است. سامسونگ بر همین اساس در پی ارائه طیف تازه‌ای از محصولات با مشخصات مناسب و قیمتی رقابتی‌ست که احتمالا در ابتدا به بازار هند عرضه خواهند شد.

Introducing Samsung Exynos 7904 SoC

شرکت سامسونگ در همین رابطه در روز دوشنبه 21 ژانویه 2019 (1 بهمن 1397) از چیپ‌ست موبایلی جدیدی در رده میانی رونمائی کرد که به طور مشخص برای بازار هند بهینه‌سازی شده است؛ Exynos 7904 که سامسونگ آن را ارائه‌دهنده ویژگی های مولتی‌مدیائی پیشرفته برای اسمارت‌فون‌های رده میانی می‌داند یک چیپ‌ست 14 نانومتری 8 هسته‌ای‌ست که می‌توان آن را ادامه‌ای بر دو چیپ‌ست 14 نانومتری قبلی سامسونگ یعنی Exynos 7885 و Exynos 7872 که سال گذشته معرفی شده بودند دانست.

راجیو ستی (Rajeev Sethi) مدیر ارشد و مسئول بخش فروش و بازاریابی در کسب و کار Device Solutions سامسونگ هند در رابطه با این چیپ‌ست جدید ضمن اشاره به تعهد سامسونگ در ارائه فناوری‌های نوآورانه پیشرفته برای کاربران می‌گوید: «در حالی‌که گوشی‌های هوشمند انقلاب دیجیتالی را هدایت می‌کنند، بازار هند پتانسل بالائی را [در این زمینه] ارائه می‌کند. [چیپ‌ست] Exynos 7 Series 7904 تجربه موبایلی پیشرفته‌ای را در یک طیف گسترده‌تر از دستگاه‌ها با پشتیبانی دوربین سه‌‌گانه [همراه با] عملکرد و ارتباطات قدرتمند فراهم می‌سازد.»

پردازش در این پروسسور با 2 هسته ARM A73 در کلاستر قوی‌تر با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی و 6 هسته ARM A53 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز در دسته ضعیف‌تر انجام می‌شود که کم و بیش به همین ترتیب در Exynos 7885 با 2 هسته A73 و 6 هسته A53 نیز تکرار شده بود. شرکت سازنده این بار نیز درست مثل Exynos 7885 از همان گرافیک نچندان فوق‌العاده Mali-G71 MP2 در این چیپ‌ست بهره گرفته که آن را در مقابل برخی رقبای دیگر همچون پروسسورهای جدید 10 و 11 نانومتری رده میانی کوالکام در جایگاه نسبتا پائین‌تری قرار می‌دهد. تغییر فرکانس هسته‌های قوی‌تر این پروسسور نسبت به Exynos 7885 از 2.2 به 1.8 گیگاهرتز یکی دیگر از نکات قابل اشاره در رابطه با این چیپ‌ست است که تعبیر دیگری به جز کاهش مصرف انرژی نمی‌توان از آن داشت.

Introducing Samsung Exynos 7904 SoC

بخش ISP یا پروسسور سیگنال تصویری در این چیپ‌ست از اهمیت بالائی برای سامسونگ برخوردار است چرا که مهم‌ترین ویژگی این پلتفرم یعنی پشتیبانی از سه دوربین اصلی از این طریق محقق می‌شود. ISP حاضر در Exyons 7904 در حالت تک دوربینه، حداکثر از وضوح 32 مگاپیکسلی برای هر دو دوربین جلو و پشت دستگاه پشتیبانی می‌کند و در حالت دو دوربینه نیز هر دو دوربین بخش پشتی می‌توانند دارای وضوح 16 مگاپیکسلی باشند. از این گذشته همانطور که اشاره شد امکان پشتیبانی از دوربین‌های سه‌گانه نیز در این مجموعه وجود دارد که سامسونگ اشاره‌ای به حداکثر رزولوشن‌های آنها نکرده است. در حالی‌که چندی پیش اطلاعاتی در مورد ارائه قریب‌الوقوع اسمارت‌فون‌های جدید گلکسی M سامسونگ در 28 ژانویه (9 بهمن 1397) برای بازار هند که حداقل یکی از آنها به دوربین سه‌گانه مجهز است منتشر شد گمان آن می‌رود که Exynos 7 7904 برای اولین بار در این سری جدید به کار گرفته شود.

Introducing Samsung Exynos 7904 SoC

این دوربین‌های سه‌گانه به گفته سامسونگ می‌‌توانند ترکیبی از دوربین اصلی همراه با دوربین‌های واید یا تعیین عمق میدان بوده و بدین‌ترتیب امکاناتی فراتر از یک مجموعه دوربین عادی ارائه دهند. جدا از وضوح عکاسی و تعداد دوربین‌های مورد پشتیبانی در این چیپ‌ست، Exynos 7904 بالاخره امکان برداشت ویدئوی UHD با 30 فریم در ثانیه را نیز ارائه می‌کند که در هیچ‌یک از دو مدل Exynos 7872 و Exynos 7885 حضور نداشت. نرخ برداشت ویدئو در وضوح فول اچ‌دی 1080p این چیپ‌ست نیز به 120 فریم در ثانیه می‌رسد. حداکثر وضوح صفحه‌نمایش مورد پشتیبانی در این چیپ‌ست همچنان فول اچ‌دی پلاس است اما رقم دقیق آن به 1080×2400 پیکسل در نسبت 20:9 ارتقاء پیدا کرده است

این چیپ‌ست در زمینه ارتباطات پر سرعت تحت شبکه نیز امکانات قابل‌قبولی را ارائه کرده و با پشتیبانی از LTE Cat.12 و تجمیع اپراتوری سه‌گانه حداکثر به سرعت 600Mbps در دانلود دست پیدا می‌کند. وای‌فای ac، بلوتوث 5، رادیوی FM و پشتیبانی از GPS/GLONASS/BeiDou/Gallileo دیگر مشخصات ارتباطی این مدل را تشکیل می‌دهند.

Introducing Samsung Exynos 7904 SoC

Exynos 7904 در حال حاضر در مرحله تولید انبوه قرار داشته و احتمالا ظرف چند روز آینده اولین اسمارت‌فون مجهز به آن به صورت رسمی معرفی خواهد شد.  

منبع : Samsung