Canalys: پیش‌بینی کاهش 3.1 درصدی عرضه اسمارت‌فون در سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : افت بازار جهانی اسمارت‌فون در سال جدید نیز همچنان ادامه خواهد یافت. بر اساس جدیدترین پیش‌بینی موسسه پژوهشی Canalys که در روز دوشنبه 3 ژوئن سال 2019 (13 خرداد 1398) منتشر شد، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در سال 2019 به 1.35 میلیارد واحد خواهد رسید که افت 3.1 درصدی را نسبت به سال 2018 نشان می‌دهد. در واقع، Canalys با توجه به بالا گرفتن تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و قرار گرفتن هواوی در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده وزارت بازرگانی آمریکا که موجب افزایش بی‌ثباتی در بازار اسمارت‌فون شده، برآورد خود را از تعداد گوشی‌هایی که در سال 2019 به بازار ارائه خواهند شد، کاهش داده است.

Canalys Smartphone Shipment Forecast 2019

ممنوعیت فروش تجهیزات مخابراتی هواوی به شرکت‌های آمریکایی و اقدام متقابل از سوی چین، سبب شده است که شرکت‌های آمریکایی بدون مجوز دولت، قادر به ارائه فناوری‌های خود به هواوی نباشند. این امر با احتمال زیاد عامل اصلی اثرگذار بر میزان فروش محصولات هواوی خواهد بود و مطابق تحلیل Canalys، در کنار سایر موارد نقش منفی در میزان عرضه محصولات این شرکت در کل سال جاری میلادی خواهد داشت.

پیش‌بینی Canalys مبتنی بر این فرض است که محدودیت‌ها به شدت بر هواوی تحمیل خواهد شد و پس از پایان مهلت سه‌ماهه در 19 آگوست (28 مرداد)، تأثیر قابل توجهی بر توانایی عرضه دستگاه‌های جدید توسط این شرکت، به ویژه در خارج از مرزهای چین، خواهد داشت. بر این اساس برآورد شده است که هواوی، به عنوان دومین سازنده بزرگ اسمارت‌فون در جهان، اقداماتی را برای کاهش تأثیر این تحریم انجام خواهد داد، اما در خارج از مرزهای چین دست کم برای مدتی موقعیت متزلزلی خواهد داشت. البته ایالات متحده آمریکا و چین ممکن است در نهایت به توافقی تجاری دست یابند و فشار بر هواوی کمتر شود، اما هنوز امکان چنین توافقی و زمان احتمالی آن قابل پیش‌بینی نیست.

نیکول پنگ (Nicole Peng)، مدیر ارشد Canalys، با اشاره به آثار ناشی از تحولات سیاسی در این باره می‌گوید: «توجه به این نکته اهمیت دارد که بی‌ثباتی بازار، آشکارا فروشندگان را بر آن می‌دارد تا برای به حداقل رساندن تاثیرات کوتاه‌ مدت و بلند مدت در یک محیط تجاری پرچالش، استراتژی‌های معینی را سرعت بخشند. به عنوان مثال، انتقال تولید به کشورهای مختلف برای پوشش ریسک تعرفه‌ها یکی از این راهبردها است. اما با توجه به اطلاعیه‌های اخیر ایالات ‌متحده آمریکا درباره وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای تولیدی در شمار بیشتری از کشورها، این صنعت تا مدتی با آشفتگی مواجه خواهد بود».

Canalys Smartphone Shipment Forecast 2019

میزان عرضه جهانی اسمارت‌فون به بازار از سال 2014 تا سال 2023

راشاب دوشی (Rushabh Doshi)، یکی از مدیران پژوهشی Canalys، عقیده دارد که در وضعیت فعلی، کشمکش تجاری هواوی فرصتی را در اختیار دیگر سازندگان بزرگ اسمارت‌فون قرار خواهد داد تا موقعیت خود را نسبت به این غول چینی ارتقا دهند. از میان این شرکت‌ها می‌توان به سامسونگ اشاره کرد که با تکیه بر استراتژی تهاجمی و توانایی برای افزایش پرشتاب تولید، می‌تواند بیشترین سود را از آن خود نماید. این در حالی است که دیگر تولیدکنندگان تا اواخر سال 2019 به زمان نیاز دارند تا در برابر این فرصت جدید واکنش نشان دهند، اما کنترل سامسونگ بر تأمین قطعات، مزیت عمده‌ای برای این شرکت کره‌ای به شمار می‌آید.

با ورود به سال 2020، عمده کانال‌ها و زنجیره‌های تأمین موبایل برنامه‌های احتمالی فعالی برای محدود کردن افت هواوی و آمادگی برای ارائه دستگاه‌های مبتنی بر 5G را در بسیاری از بازارها خواهند داشت. مطابق پیش‌بینی Canalys، فناوری نسل پنجم و دیگر نوآوری‌های سخت‌افزاری، عامل محرک برای افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان خواهند بود و احتمالا عرضه جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 با رشد 3.4 درصدی به حدود 1.39 میلیارد دستگاه خواهد رسید. البته به نظر می‌رسد برخی مناطق سریع‌تر از دیگر بازارها به مسیر رشد باز گردند.

ZTE Axon 10 Pro 5G

ZTE Axon 10 Pro 5G

دوشی در ادامه می‌افزاید: «در جا زدن در بازار اسمارت‌فون و نبود نوآوری‌های معنادار همچنان عامل اصلی اثرگذار بر بازار است. مصرف‌کنندگان گوشی‌های خود را برای مدت طولانی‌تری نگهداری می‌کنند، اما با حرکت چرخه حیات دستگاه‌ها به سوی یک نقطه تعادل جدید، کاهش نرخ عرضه سه‌‌ماهه تعدیل خواهد شد.»

شرکت هواوی ظاهرا در حال حاضر چشم‌انداز روشنی در خصوص میزان عرضه گوشی‌های هوشمند خود در سال ۲۰۱۹ ندارد. البته با آن که شرکت چینی بیشترین آسیب را از شرایط موجود می‌بیند، درسی که می‌توان از جنگ‌های تجاری آموخت این است که در نهایت هیچ برنده‌ای وجود ندارد و همه طرفین، کم یا زیاد، ضرر خواهند کرد. بسیاری از برندهای مشهور جهان امروزه دست کم برخی از چرخه تولید خود را در چین به انجام می‌رسانند و تا حد قابل توجهی بر قطعات تولیدی این کشور متکی هستند. از این رو می‌توان انتظار داشت که تمام تولیدکنندگان اسمارت‌فون تحت تأثیر وضعیت به وجودآمده قرار گیرند.

از سوی دیگر، گروهی از کارشناسان عقیده دارند که اقدام متقابل و تلافی‌‌جویانه چین می‌تواند کسب‌وکار اپل را به عنوان نماد فناوری آمریکا در این کشور با دشواری مواجه سازد. البته اینکه در نهایت اپل هدف موج تحریم‌های دولت چین قرار خواهد گرفت، موضوعی است که درباره آن توافق نظر وجود ندارد. زیرا تحریم شرکت‌هایی همچون کوالکام و ARM که همکاری خود را با هواوی قطع کرده‌اند، اقدامی موجه‌تر به نظر می‌رسد.  

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا