گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2018- پنجمین افت پیاپی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys در روز سه‌شنبه 29 ژانویه سال جاری میلادی (9 بهمن 1397) ضمن ارائه گزارش خود از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم، نتایج مربوط به کل سال 2018 را نیز منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته 1.4 میلیارد گوشی هوشمند به بازارهای جهانی عرضه شده که در مقایسه با 1.5 میلیارد دستگاه ارائه‌شده در پایان سال 2017، حدود 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. به همین ترتیب، در سه‌ماهه منتهی به پایان دسامبر 2018 هم بازار جهانی اسمارت‌فون برای پنجمین دوره متوالی با افت مواجه شده و تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده با 6 درصد کاهش به 362 میلیون واحد رسیده است.

Apple iPhone XR

Apple iPhone XR

داده‌های منتشرشده توسط Canalys نشان می‌دهد که در فصل اخیر، اپل با عرضه 71.7 میلیون واحد آیفون، تولیدکننده شماره یک دنیا بوده و پس از آن سامسونگ با اختلاف کمی، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. شرکت‌های هواوی، شیائومی و اوپو نیز به ترتیب در مکان‌های سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

Canalys Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2018

میزان عرضه و رشد سالیانه برندهای جهانی عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2018

هر چند حاضرین در فهرست 5 شرکت برتر عرضه‌کننده 2018 با جدول تولیدکنندگان برتر فصل چهارم مطابقت دارد (که اپل در آن جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است)، اما در فهرست سازندگان سال گذشته میلادی، سامسونگ رتبه اول را از آن خود ساخته است. این شرکت کره‌ای در سال 2018 در مجموع 293.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون وارد بازار کرده و پس از آن اپل (با 212.1 میلیون واحد)، هواوی (با 206 میلیون دستگاه)، شیائومی (با 120.3 میلیون واحد) و اوپو (با 119.6 میلیون دستگاه) در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. نکته قابل توجه آن است که علی‌رغم رکودی که در بازار اسمارت‌فون دیده می‌شود، شرکت‌های چینیِ هواوی، شیائومی و اوپو از نظر میزان عرضه، رشد سالانه قابل توجهی برابر با 34.5، 31.6 و 6.9 درصد را تجربه کرده‌اند.

Canalys Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2018

میزان عرضه و رشد سالیانه برندهای جهانی عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سال 2018

بن استنتون (Ben Stanton)، تحلیلگر ارشد Canalys، در این خصوص می‌گوید:«برای سازندگان اسمارت‌فون این نکته چندان شگفت‌آور نیست که بازار این محصولات دوران اوج خود را پشت سر گذاشته است. [در واقع] با کند شدن روند نوآوری، مردم آشکارا گوشی‌های خود را برای مدت طولانی‌تری نگهداری می‌کنند. [در عین حال]، سرعت و شدت این کاهش عرضه، بسیاری از سازندگان، سرمایه‌گذاران و دیگر شرکت‌های حاضر در زنجیره ارزش را غافلگیر ساخته است. عوامل بین‌المللی مانند جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین، تمایل مشتریان در بازارهای توسعه‌یافته به صرف هزینه کمتر در کنار بازار شناور گوشی‌های بازساز‌ی‌شده، افت عرضه اسمارت‌فون را سرعت بیشتری بخشیده است.

Canalys در ادامه فهرست عرضه‌کنندگان برتر سال گذشته را با توضیحاتی پیرامون هر یک ارائه نموده است.

اپل

با آن که میزان عرضه آیفون در سه‌ماهه اخیر 7 درصد کاهش یافته، اما نکته امیدبخش برای غول کوپرتینویی آن است که در این مدت با پشت سر گذاشتن سامسونگ، به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده بازار اسمار‌ت‌فون بدل شده است. در فصل چهارم 2018، آیفون XR طبق تخمین Canalys با بیش از 22 میلیون عرضه، برترین اسمارت‌فون اپل بوده است؛ مدلی که به نظر می‌رسد اپل برای تخفیف در قیمت آن، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان داده است.

پس از آیفون XR، آیفون XS Max و XS بیشترین میزان عرضه را در میان گوشی‌های اپل داشته‌اند و به ترتیب حدود 14 و 9 میلیون واحد از این محصولات به بازار ارائه شده است. البته با آن که عنوان عرضه‌کننده شماره یک در سه‌ماهه چهارم از آن اپل شده، اما این شرکت در کل سال 2018، به جایگاه دوم بسنده کرده است. به نظر می‌رسد در سال 2019، چالش‌های بزرگی پیشِ روی اپل باشد چرا که افت بازار این شرکت در بازارهای اصلی و به ویژه چین، ادامه یافته است. در این شرایط اپل تمرکز خود را روی افزایش درآمد حاصل از خدمات گذاشته و در حال حاضر بر دستگاه‌های فعال کاربران تکیه دارد. اما با وجود تولیدکنندگانی همچون سامسونگ و هواوی که دستگاه‌های رقابتی با قیمتی ارزان‌تر ارائه می‌کنند، اپل ناچار است آیفون ارزان‌تری تولید کند یا دست کم در خصوص تخفیفات کانال فروش انعطاف بیشتری داشته باشد تا بتواند همین تعداد دستگاه‌های در حال استفاده را در آینده نیز حفظ کند.

Apple iPhone XS XS Max and XR

به ترتیب از چپ به راست آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR

ناگفته نماند که کارشناسان بر این باورند که تمایل کاربران به نگه داشتن آیفون‌های قدیمی برای مدت زمان بیشتر‌، اختصاص رایانه کمتر توسط اپراتورها و افزایش قیمت محصولات اپل بر اساس قدرت دلار آمریکا از جمله عواملی هستند که سبب کاهش فروش گوشی‌های آیفون شده است.

سامسونگ

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند این کمپانی کره‌ای در سه‌ماهه چهارم 2018، با 5 درصد افت به 70.3 میلیون واحد رسیده است. سال گذشته میلادی، سال دشواری برای سامسونگ بود زیرا در رقابت قیمت بسیار تهاجمی با هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو، به ویژه در اروپا و آسیا، درگیر شد. تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده این کمپانی در سال 2018، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 23 میلیون واحد کاهش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، میزان گوشی‌های هوشمند عرضه ‌شده سامسونگ در سال میلادی گذشته در مجموع 294 میلیون دستگاه بود که نسبت به هدف تعیین‌شده این شرکت، 26 میلیون واحد کمتر بوده است. البته این مسأله باعث بازنگری استراتژی کسب‌وکار اسمارت‌فون از سوی سامسونگ شده است و از همین رو، تمرکز این کمپانی در حال حاضر روی کاهش حاشیه سود و استفاده هر چه بیشتر از فناوری‌های پیشرفته در گوشی‌های رده پایین و میان‌رده است.

Samsung Galaxy M20

به نظر می‌رسد سال 2019، سال بازگشت پرقدرت سامسونگ به عرصه رقابت با شرکت‌های چینی و باز پس گرفتن سهم بازار خود خواهد بود. در این راستا، معرفی گوشی‌های میان‌رده سری M را می‌توان از نخستین گام‌های این کمپانی تلقی کرد که به هدف رقابت با محصولات شیائومی، آنر و ایسوس، در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

هواوی

اگر چه 2018، سال مطلوبی برای اپل و سامسونگ نبود، اما آمارهای Canalys نشان می‌دهد که هواوی سال پررونقی را پشت سر گذاشته است. این کمپانی چینی در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی توانسته 60.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار نماید و رشد 47 درصدی را شاهد باشد. هواوی علاوه بر آن که در بازار چین از نظر حجم عرضه موفق به ثبت رکورد جدیدی شده است، در خارج از مرزهای این کشور هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته تا جایی که تعداد گوشی‌های ارائه‌شده این شرکت در بازارهای خارجی، 60 درصد افزایش یافته است.

Huawei Nova 4

Huawei Nova 4

هواوی در سال 2018 در عرصه فناوری رهبری محسوسی داشته و در زمینه ویژگی‌هایی مانند دوربین سه‌گانه تقویت‌شده با هوش مصنوعی پیشگام بوده است. تصویری که این کمپانی به عنوان پیشرو در حوزه فناوری از خود ارائه داده، به افزایش عرضه محصولات آن در همه سطوح قیمتی و بهبود تصویر برند کمک شایانی کرده است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که با ورود به سال 2019، هواوی با چالشی بحرانی مواجه شود، زیرا تنش‌های سیاسی، جنگ تجاری میان آمریکا و چین، تهدیدهای حقوقی از سوی غرب، نگرانی‌های امنیتی و اختلاف‌ها در خصوص سرقت مالکیت معنوی، روند روبه‌رشد این شرکت را احتمالا با مشکلاتی روبرو خواهند کرد.

در نهایت نباید شیائومی را به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های چینی با رشد سالانه قابل توجه از نظر دور داشت. شرکتی با رشد 31.6 درصدی نسبت به سال 2017 که اوپو را با موفقیت پشت سر گذاشته و پس از هواوی جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.  

منبع : Canalys


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا