گزارش مالی لنوو از سه‌ماهه چهارم و کل سال مالی 2018- چشم‌انداز روشن کسب‌وکار موبایل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/3/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : کمپانی لنوو در روز پنج‌شنبه 23 می سال جاری میلادی (2 خرداد 1398)، در کنار ارائه گزارش خود از فصل نخست سال 2019 (منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2018 این شرکت، پایان‌یافته در 31 مارس)، نتایج مربوط به کل سال مالی 2018 را نیز منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، کل درآمد گروه لنوو در سال مالی 2018 برای نخستین بار از مرز 50 میلیارد دلار گذشته و با 12.5 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، به رکورد 51 میلیارد دلاری دست یافته است. همچنین درآمد این شرکت در فصل منتهی به مارس 2019، به 11.7 میلیارد دلار آمریکا رسیده که از رشد 10.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

Lenovo FY18 19 Financial Results

مطابق اعلام لنوو، استراتژی تحول هوشمند سبب شده که سود کل سال این کمپانی پیش از کسر مالیات به 856 میلیون دلار برسد که نشان‌دهنده رشد سالانه 459 درصدی است. همچنین سود خالص این شرکت در سال گذشته، 597 میلیون دلار بوده که در مقایسه با زیان 189 میلیون دلاری سال 2017، حاکی از افزایش چشمگیر 786 میلیون دلاری است.

یکی از عوامل افزایش درآمد لنوو در سال گذشته، عملکرد قدرتمند آن در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019 بوده که بار دیگر رشد دو رقمی درآمد را برای این شرکت به ارمغان آورده است. طبق این گزارش، سود لنوو پیش از کسر مالیات، در سه‌ماهه اخیر بالغ بر 180 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته، حدودا 4 برابر شده و سود خالص نیز با افزایش 261 درصدی از 85 میلیون دلار در مدت مشابه سال 2018 به 118 میلیون دلار رسیده است.

عایدی پایه هر سهم برای سه‌ماهه چهارم، 1 سنت آمریکا (معادل 7.85 سنت هنگ‌کنگ) و برای کل سال مالی، 5.01 سنت آمریکا (برابر با 39.2 سنت هنگ‌کنگ) بوده است. هیأت مدیره لنوو سود قابل پرداخت به سهامداران برای سال مالی پایان‌یافته در 31 مارس 2019 را 2.78 سنت آمریکا (یا 21.8 سنت هنگ‌کنگ) به ازای هر سهم اعلام نموده است. ‌

Lenovo FY18 19 Financial Results

Yang Yuanqing رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل لنوو

یانگ یوان‌کینگ (Yang Yuanqing)، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل لنوو، عملکرد مالی قوی لنوو را نتیجه اجرای مداوم استراتژی تحول این شرکت می‌داند. او در ادامه با اشاره به تغییرات بزرگ جهانی در زمینه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، تأکید کرده است که این شرکت به تمرکز روی چگونگی تحول هوشمند و فعال ساختن مشتریان در سراسر جهان، برای تحقق موفقیت‌آمیز همین روند ادامه خواهد داد.

لنوو در ادامه این گزارش، وضعیت بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود را در سه‌ماهه چهارم و کل سال مالی 2018 تشریح کرده است.

بر اساس این گزارش، گروه دستگاه‌های هوشمند لنوو به پیشتازی خود در این صنعت ادامه داده است. درآمد این گروه که دو بخش کسب‌وکار رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های هوشمند (یا PSCD) و کسب‌وکار موبایل (یا MBG) را در بر می‌گیرد، در مجموع رشد سالانه 9.9 درصدی را تجربه کرده است. همچنین سود گروه دستگاه‌های هوشمند پیش از کسر مالیات نیز با بیش از 100 درصد رشد سالانه به 1,843 میلیون دلار آمریکا رسیده است. لنوو عامل اصلی این رشد فوق‌العاده را استراتژی اینترنت اشیاء هوشمند (Smart IoT) خود می‌داند.

گروه کسب‌وکار رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های هوشمند (PSCD)

بخش رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های هوشمند به عنوان یکی از دو زیرمجموعه گروه دستگاه‌های هوشمند، در سال مالی گذشته موفق به ثبت رکورد 38.5 میلیارد دلاری درآمد شده و سود پیش از کسر مالیات این بخش هم 1.98 میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که حدود 75 درصد درآمد لنوو حاصل این گروه بوده است.

Lenovo FY18 19 Financial Results

بر اساس گزارش موسسه پژوهشی IDC، لنوو به خاطر نوآوری همچنان شرکت شماره یک تولیدکننده رایانه‌های شخصی در جهان است که در سال مالی گذشته با ثبت رکوردی جدید، 23.4 درصد از سهم این بازار را در اختیار داشته است. همچنین می‌توان همچون گذشته لنوو را با توجه به رشد سالانه 9.5 درصدی، شرکتی با سریع‌ترین رشد در میان 5 بازیگر اصلی این حوزه دانست. به چالش کشیدن وضعیت موجود و بازاندیشی در طراحی فرم فاکتورها و تجربه‌های کاربری موجب پیشرفت‌های متعدد لنوو در زمینه فناوری شده که جدیدترین نمونه آن به تازگی و در روز 13 می (23 اردیبهشت) با معرفی نخستین رایانه شخصی مجهز به نمایشگر خم‌شونده رقم خورد.

Lenovo Foldable Laptop

رایانه شخصی مجهز به نمایشگر خم‌شونده لنوو

درآمد این بخش در سه‌ماهه چهارم هم افزایش سالانه 10.3 درصدی داشته است. همچنین لنوو در زمینه نوت‌بوک‌های تجاری با قیمت بالای 800 دلار، با 34 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جایگاه نخست خود را در بازار این دسته از محصولات تثبیت و تقویت کرده است.

گروه کسب‌وکار موبایل (MBG)

کسب‌وکار موبایل به عنوان دیگر بخش گروه دستگاه‌های هوشمند، در سال مالی گذشته توانسته سود پیش از کسر مالیات خود را 464 میلیون دلار افزایش دهد. از همه مهم‌تر آن که این بخش به لطف تمرکز آشکار بر بازارهای منتخب، سبد محصول رقابتی و کنترل هزینه‌ها، از نیمه دوم سال گذشته به سودآوری رسیده است.

Lenovo FY18 19 Financial Results

گزارش لنوو نشان می‌دهد که این شرکت در مناطق اولویت‌دار شاهد رشد سریع بوده، به طوری که در آمریکای لاتین با سهم بازار 17.6 درصدی موفق به ثبت رکورد شده است. در آمریکای شمالی حجم عرضه به میزان 59.2 درصد و در چین، به اندازه 185.5 درصد افزایش یافته است. در سایر نقاط جهان تمام موجودی کالا با افزایش سود قابل توجهی به فروش رسیده و راه را برای رشد مجدد هموار ساخته است.

Lenovo Z6 Youth Edition

Lenovo Z6 Youth Edition

گروه کسب‌وکار موبایل در سه‌ماهه اخیر شاهد دومین سودآوری پیاپی بوده و سود آن پیش از کسر مالیات، نسبت به فصل چهارم سال گذشته، 146 میلیون دلار افزایش یافته است. مهم‌تر از همه آن که در فصل گذشته، نخستین محصول مبتنی بر فناوری نسل پنجم از طرف لنوو نیز وارد بازار شده است.

گروه مرکز داده (DCG)

این بخش از لنوو پس از تملک کسب‌وکار سرورهای x86 به سریع‌ترین رشد سالانه خود دست یافته و درآمد آن با 37 درصد افزایش سالانه به 6.02 میلیارد دلار رسیده است. در واقع، این افزایش درآمد عمدتا به سبب عملکرد قدرتمند بخش زیرساخت‌های تعریف‌شده توسط نرم‌افزار (یا Software Defined Infrastructure) وHyperscale بوده که به ترتیب شاهد 96 و 240 درصد رشد سالانه بوده‌اند. به علاوه، سرمایه‌گذاری مشترک لنوو با NetApp (فعال در حوزه مدیریت داده و کلاد) در چین اینک عملیاتی شده و در آینده نزدیک باعث تقویت این شرکت در بخش مدیریت داده و حافظه خواهد شد.

Lenovo FY18 19 Financial Results

لنوو در پایان گزارش خود اعلام کرده است که از نظر عملکرد با 139 رکورد جهانی، همچنان شرکت شماره یک جهان است. به علاوه مطابق گزارش موسسات ITIC و TBR، از نظر قابلیت اطمینان و رضایت مشتری در x86 نیز برترین شرکت بوده است. در نهایت، لنوو در فهرست TOP500، عنوان نخستین تأمین‌کننده ابررایانه‌ها را به خود اختصاص داده است. 

منبع : Lenovo