گزارش مالی لنوو از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2016 –شرایط سخت برای بیزینس موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، موتورولا Motorola ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir :  شرکت لنوو روز پنج‌شنبه 16 فوریه 2017 (28 بهمن 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2016 منتشر کرد. نتایج این کوارتر برای سهام‌داران لنوو و علاقه‌مندان به این برند چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد و به خصوص در بخش موبایل شرایط دشواری پیش روی این شرکت قرار دارد. البته در دیگر کسب‌ و کارها از جمله در بخش PC می‌توان به نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای اشاره کرد. طبق این گزارش مجموع درآمد لنوو در این فاصله سه‌ماهه به نزدیک 12.2 میلیارد دلار رسیده است که تنها بخش اندکی از این رقم یعنی نزدیک به 98 ملیون دلار به سود خالص این شرکت تعلق دارد. افزایش فروش تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها از جمله نکات مثبت قابل ذکر در این گزارش است.

lenovo q3 2016 financial report

سابقه لنوو در خرید برخی برندهای معتبر و تغییر دادن شرایط و کسب سود از یک بیزینس زیان‌ده، بسیاری از صاحب‌نظران را در مورد آینده جدیدترین خرید این شرکت یعنی برند موبایل موتورولا امیدوار ساخته است. موتورولا که با رقمی بسیار مناسب از سوی گوگل در اختیار لنوو قرار گرفت هنوز شرایط چندان مساعدی از لحاظ فروش و کسب سود نداشته و در کنار گوشی‌های با برند خود شرکت لنوو از جمله مهم‌ترین قسمت‌های ضرر ده در مجموعه این شرکت چینی به حساب می‌آیند. طبق گزارش مالی شرکت لنوو از سه ماهه منتهی به 31 دسامبر 2016 تعداد گوشی‌های موبایل به فروش رسیده با هر دو برند لنوو و موتورولا به 15 میلیون عدد رسیده که فروش 2.158 میلیارد دلاری را برای این برند رقم زده‌اند. این میزان در مقایسه با سه‌ماهه مشابه در سال گذشته 23 درصد کاهش را نشان می‌دهد اما مقایسه آن با سه‌ماهه قبلی در همین سال 2016 نزدیک به 7 درصد ارتقا داشته است. از جمله دلائل این بهبود نسبت به سه‌ماهه قبلی، فروش قدرتمند برند موتورولا و ارتقا 20 درصدی آن در بازارهای به تکامل رسیده عنوان شده است.

moto z with moto mods

 Moto Z همراه با Moto Mods

در گزارش لنوو شرایط اقتصاد کلان و چالش‌های بازارهای جهانی از جمله عوامل منفی تأثیرگذار بر اوضاع شرکت عنوان شده‌اند که البته با وجود تمامی این موارد طبق گفته‌های این شرکت کسب و کار PC لنوو (PCSD)، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. بخش PC لنوو همچنان جایگاه نخست را در بازار کامپیوترها داشته و در بخش‌هایی همچون کامپیوترهای مخصوص بازی و کامپیوترهای جداشدنی (detachable) طبق ادعای این برند رشد سریعی را تجربه کرده‌اند این عوامل به درآمد مثبت و حاشیه سود با ثباتی برای این بخش منجر شده است. این گزارش در زمینه بیزینس موبایل نیز به رشد فصلی ناشی از بازارهای کلیدی خارج از چین و تغییر در کسب و کار درون چین اشاره می‌کند. در نهایت در کسب و کار مراکز داده (Date Center) تمرکز لنوو بر ایجاد تغییرات و برپایی مزایای طولانی‌مدت رقابتی استوار شده است.

lenovo y720 gaming laptop

لپ‌تاپ مخصوص بازی لنوو Y720

مجموع درآمد لنوو در سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2016 با 6 درصد کاهش نسبت به سال گذشته (4 درصد بدون در نظر گرفتن تغییرات نرخ ارز) به 12 میلیارد و 169 میلیون دلار رسیده که 8 میلیارد و 598 میلیون دلار از این رقم با 2 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به درآمد کسب و کار کامپیوترهای شخصی و بیزینس دیوایس‌های هوشمند تعلق دارد. درآمد بخش موبایل با 2 میلیارد و 185 میلیون دلار نزدیک به 23 درصد کاهش داشته و در بخش کسب و کار مراکز داده نیز با درآمد 1 میلیارد و 50 میلیون دلار با 20 درصد کاهش سود نسبت به سال قبل روبرو می‌شویم. درآمد سایر کالاها و سرویس‌های لنوو در این فاصله زمانی نیز 335 میلیون دلار اعلام شده است.

در سه ماهه چهارم سال گذشته (فصل منتهی به 31 دسامبر 2016) سود ناخالص گروه لنوو 1 میلیارد و 595 میلیون دلار اعلام شده که 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است بدین‌ترتیب طبق انتظار حاشیه سود ناخالص نیز با کاهش روبرو شده و با تنزل 1.5 درصدی اینک رقم 13.1 درصدی را نشان می‌دهد. لنوو علت اصلی این کاهش را به فشار ناشی از قیمت قطعات نسبت داده است که تأثیر آن در کلیه کالاهای این شرکت احساس می‌شود. هزینه‌های عملیاتی با کاهش 3 درصدی نسبت به سال قبل به 1 میلیارد و 457 میلیون دلار رسیده و نسبت هزینه به درآمد نیز 12 درصد اعلام شده است؛ این نسبت در زمان مشابه سال گذشته 11.7 درصد بود. افزایش نسبت هزینه به درآمد در این سه‌ماهه طبق اعلام لنوو به میزان زیادی به ارتقا هزینه‌های مارکتینگ و برندسازی و ارائه محصولات جدید برند Moto به کشورهای جدیدتر تعلق دارد. سود اعلام شده شرکت پیش از اعلام هزینه مالیات 101 میلیون دلار بوده است که 68 درصد کاهش را نسبت به سال پیش نشان می‌دهد و در نهایت سود خالص قابل توزیع در بین سهام‌داران این برند با 67 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 98 میلیون دلار می‌رسد.  

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا