گزارش مالی لنوو از سه‌ماهه چهارم و کل سال مالی 2017- تلاش برای بقا در بازار اسمارت‌فون‌

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی لنوو در روز پنج‌شنبه 24 می سال جاری میلادی (3 خرداد 1397) ضمن ارائه گزارش خود از سه‌ماهه نخست سال 2018 (منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2017 این شرکت، پایان‌یافته در 31 مارس)، نتایج مربوط به کل سال مالی 2017 را نیز منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، کل درآمد لنوو در سال مالی گذشته بیش از 45.3 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته افزایشی 5 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین درآمد لنوو در سه‌ماهه منتهی به مارس 2018، با 11 درصد افزایش سالانه به 10.6 میلیارد دلار آمریکا رسیده است که نخستین رشد دو رقمی این شرکت در 10 فصل اخیر به شمار می‌رود.

Lenovo Fourth Quarter and FY2017 2018 Financial Results

سبد محصول لنوو بسیار گسترده است و گوشی‌های هوشمند با برند موتورولا، تبلت، رایانه‌های شخصی (Thinkpad ،Yoga و Lenovo Legion)، ایستگاه‌های کاری و همچنین دستگاه‌های واقعیت مجازی/افزوده در کنار راه‌کارهای هوشمند برای خانه و دفتر کار را در بر می‌گیرد.

درآمد گروه لنوو در سه‌ماهه چهارم پیش از کسر مالیات 37 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با رقم 15 میلیون دلاری سال گذشته، رشدی بیش از 143 درصد را نشان می‌دهد. همچنین این کمپانی در سه‌ماهه چهارم سودآوری را در هر سه کسب‌وکار کلیدی خود، یعنی رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های هوشمند، مراکز داده و کسب‌وکار موبایل، افزایش داده و عملکرد عملیاتی خود را نیز 255 میلیون دلاری نسبت به سال گذشته افزایش داده است. مجموع سود قابل تخصیص به سهامداران در سه‌ماهه چهارم هم به دلیل اعتبار مالیاتی بیشتر، به رقم 33 میلیون دلار رسیده است که کاهش 69 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

عملکرد عملیاتی گروه لنوو در سال مالی گذشته به 193 میلیون دلار رسید که نشانگر رشد سالانه 96 میلیون دلاری است. همچنین زیان خالص لنوو از 535 میلیون دلار در سال گذشته به 189 میلیون دلار کاهش یافته است که عمدتا به سبب استهلاک غیر نقدی یک‌باره 400 میلیون دلاری روی داده که ناشی از پیش‌دریافت درآمدِ دارایی‌های مالیاتی در سه‌ماهه سوم سال مالی 2017 بوده است.

سود پایه هر سهم برای سه‌ماهه چهارم 0.28 سنت آمریکا (معادل 2.19 سنت هنگ‌کنگ) و برای کل سال مالی زیان پایه گزارش‌شده هر سهم، 1.67 سنت آمریکا (برابر با 13.05 سنت هنگ‌کنگ) بوده است. هیأت مدیره لنوو برای سال مالی منتهی به 31 مارس 2018، سود قابل پرداخت به سهامداران را 2.61 سنت آمریکا (یا 20.5 سنت هنگ‌کنگ) به ازای هر سهم اعلام نموده‌اند.

Lenovo Fourth Quarter and FY2017 2018 Financial Results

یانگ یوان‌کینگ (Yang Yuanqing)، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل لنوو، با اشاره به رشد دو رقمی درآمد این شرکت در سه‌ماهه گذشته و افزایش سودآوری سالانه، عقیده دارد که لنوو وارد مرحله جدیدی از رشد شده است. او در ادامه می‌افزاید: «چشم‌انداز لنوو در طولانی‌مدت، قرار گرفتن در جایگاه رهبری جهانی در تحولات هوشمند است. ما در موقعیت خوبی برای ایجاد رقابت‌پذیری در دستگاه‌های هوشمند اینترنت اشیا، زیرساخت‌های مرکز داده و راه‌کارهای هوشمند عمودی هستیم و برای استفاده از مزایای موجود در اینترنت اشیا و سایر زمینه‌های هوشمندی آمادگی داریم.»

لنوو همچنین از ادغام گروه رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های هوشمند (Personal Computer and Smart Devices Group) با گروه کسب‌وکار موبایل، در سه‌ماهه گذشته خبر داده است. این بخش‌ها اینک با نام جدید گروه دستگاه‌های هوشمند (IDG) فعالیت می‌کنند. این ادغام با هدف اتصال بهتر دستگاه‌ها، کاربران، اپلیکیشن‌ها و محتوا صورت گرفته است.

در ادامه به عملکرد بخش‌های مختلف لنوو در سه‌ماهه چهارم و کل سال مالی 2017 نگاهی مختصر خواهیم داشت:

گروه کسب‌وکار رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های هوشمند (PCSD)

بخش رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم درآمد 7.7 میلیارد دلاری را گزارش کرده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 16 درصد رشد را نشان می‌دهد و بیشترین رشد این بخش در چهار سال گذشته محسوب می‌شود. درآمد این بخش در کل سال مالی 2017 برابر با 32.4 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته 8 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش اخیر، سهم بازار جهانی لنوو با افزایش 0.2 درصدی به 15.6 درصد رسیده است و این شرکت همچنان در جایگاه نخست تولیدکنندگان رایانه شخصی و تبلت قرار دارد.

Lenovo Thinkpad X380

لنوو ThinkPad X380

مطابق اعلام لنوو، عرضه PCهای بازی و ایستگاه‌های کاری در سه‌ماهه اخیر به ترتیب 42 و 32 درصد رشد داشته است و هر دو بخش در کل سال مالی گذشته، بیش از 1 میلیارد دلار درآمد داشته‌‌اند. همچنین، این شرکت برای دومین سال متوالی عنوان برترین برند لپ‌تاپ 2018 را توسط LAPTOP Magazine از آن خود ساخته‌ است. لنوو در ادامه گزارش، از رشد سالانه دورقمی درآمد در مناطق آمریکا، آسیا-اقیانوسیه، اروپا، خاور میانه و آفریقا خبر داده است.

گروه مرکز داده (DCG)

درآمد گروه مراکز داده در فصل چهارم با 44 درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه چهارم 2016 به 1.2 میلیارد دلار رسیده است که بیشترین درآمد لنوو پس از خرید بخش سرورهای System X آی‌بی‌ام در سال 2014 به شمار می‌رود. درآمد سالانه این گروه نیز 4.4 میلیارد دلار گزارش شده که حاکی از رشد 8 درصدی نسبت به سال مالی گذشته است. به علاوه، لنوو از چهارمین رشد پیاپی درآمد فصلی در مناطق آمریکای شمالی، اروپا، خاور میانه و آفریقا خبر داده است. طبق اعلام لنوو، درآمد بخش زیرساخت‌های تعریف‌شده توسط نرم‌افزار (یا SDI مخفف Software Defined Infrastructure) نیز 130 درصد افزایش یافته است. داده‌های این گزارش حاکی از آن است که لنوو در فهرست 500 شرکت برتر تولیدکننده ابرکامپیوتر (یا HPC کوتاه‌شده High Performance Computers) جایگاه دوم را در اختیار دارد و در تلاش است تا به سرعت فاصله میان خود و شرکت نخست را کاهش دهد.

گروه کسب‌وکار موبایل (MBG)

لنوو در این بخش اقداماتی همچون انتصاب Sergio Buniac به عنوان مدیر کسب‌وکار این گروه در خارج از مرزهای چین، تعدیل در سبد محصول پیش از ارائه محصولات جدید، کاهش کلی موجودی انبار و کانال فروش و بازنگری استراتژی بازار برای شناسایی فرصت‌های سودآوری را انجام داده است.

Motorola Moto E5 Plus

موتورولا Moto E5 Plus

درآمد گروه کسب‌وکار موبایل در سه‌ماهه چهارم 1.3 میلیارد دلار و در کل سال مالی 2017 برابر با 7.2 میلیارد دلار بوده است. لنوو امیدوار است که سیاست کاهش هزینه‌ها در این بخش در کنار عملکرد قوی گروه کسب‌وکار موبایل در آمریکای لاتین و آمریکای شمالی باعث بهبود وضعیت گروه در سال جاری گردد. ظاهرا خوش‌بینی لنوو چندان بی‌پایه نیست، چرا که بر اساس این گزارش، حجم اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده این کمپانی در سال گذشته در منطقه آمریکای لاتین، 40 درصد و در آمریکای شمالی 57 درصد افزایش یافته است. مطابق اعلام منابع خبری، گوشی‌های موتورولا پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های قفل‌گشایی‌شده (Unlock factory) در آمریکای شمالی بوده‌اند.

کارشناسان در مجموع گزارش لنوو از سه‌ماهه چهارم و کل سال مالی 2017را مثبت ارزیابی می‌کنند؛ چرا که درآمد بخش‌های کلیدی این شرکت در طول دوره مورد نظر افزایش یافته است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از انتشار صورت‌های مالی لنوو، ارزش سهام این شرکت 4.4 درصد رشد کرده است. 

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا