سامسونگ تراشه‌های چند-حالته Exynos برای ارتباطات 5G را به تولید انبوه رساند

نمایش خبر

تاریخ : 1398/1/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، مودم modem ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : دقیقا یک سال پس از آغاز توسعه فناوری 5G توسط سامسونگ، این کمپانی کره‌ای در روز پنج‌شنبه 4 آوریل 2019 (15 فروردین 1398) از تولید انبوه تراشه‌های 5G خود خبر داد. این تراشه‌های چند-حالته یا multi-mode نسل پنجم عبارتند از: مودم Exynos 5100 (که بیش از 7 ماه از معرفی آن می‌گذرد)، ترَنسیور (فرستنده-گیرنده) فرکانس رادیویی با نام Exynos RF 5500 و مدولاتور تغذیه که Exynos SM 5800 نامیده شده است. هر سه تراشه از طیف زیر 6 گیگاهرتزیِ 5G NR (رادیوی جدید نسل پنجم) و همچنین، تکنولوژی‌های قدیمی‌تر در حوزه دسترسی رادیویی پشتیبانی می‌کنند. احتمالا این محصولات طی هفته‌ها یا ماه‌های پیش رو، در دسترس کمپانی‌های سازنده قرار می‌گیرند.

Introducing Samsungs Multi Mode Exynos 5G Chipsets

این‌یاپ کانگ (Inyup Kang)، ریاست کسب‌وکار System LSI در کمپانی سامسونگ، با اشاره به نوآوری‌های سامسونگ در تکنولوژی‌های ارتباطی حوزه موبایل با انواع و اقسام راه‌کارهایی که در بازار به اثبات رسیده‌اند، از آمادگی کامل این شرکت برای پیشتازی در عرصه 5G سخن می‌گوید. به گفته کانگ، تراشه‌های چندحالته سامسونگ، ضمن تطبیق‌پذیری با شبکه، عملکردی قدرتمند و در عین حال کم‌مصرف را ارائه می‌کنند.

مودم Exynos 5100، نخستین راه‌کار سامسونگ در عرصه ارتباطات نسل پنجم است که پس از موفقیت در تست تماس داده‌ای 5G-NR در آگوست 2018، مراحل آماده‌سازی برای تجاری شدن را کامل کرد. این مودم علاوه بر طیف‌های زیر 6 گیگاهرتزی و موج میلی‌متری در شبکه 5G، از تمام شبکه‌های دیگر – از جمله  3G WCDMA ،TD-SCDMA ،HSPA ،2G GSM/CDMA و 4G LTE – نیز پشتیبانی می‌کند.

به گفته سامسونگ، برای عملکرد مطمئن و کم‌مصرف، این مودم به همراه تراشه‌های Exynos RF 5500 و Exynos SM 5800 به کار گرفته می‌شود.

ترنسیور Exynos RF 5500 علاوه بر طیف زیر 6 گیگاهرتزی 5G-NR، از شبکه‌های قدیمی‌تر نیز پشتیبانی می‌کند، آن هم تنها در قالب یک تراشه. همین امر آزادی عمل بیشتری را در طراحی اسمارت‌فون‌ها ارائه می‌کند، به ویژه در طراحی گوشی‌های پیشرفته. ترنسیورهای RF (فرکانس رادیویی) یکی از مهم‌ترین اجزایی هستند که امکان ارسال و دریافت داده در شبکه‌های سلولی را برای اسمارت‌فون‌ها فراهم می‌کنند.

وقتی صدا یا داده از طرف یک گوشی هوشمند به اپراتور ارسال می‌شود، RF سیگنال باندپایه مودم را به فرکانس‌های سلولی با گیگاهرتز بالا تبدیل می‌کند تا اینکه داده‌ها بتوانند به سرعت در شبکه ارسال شوند. بر عکس همین پدیده، در هنگام دریافت، سیگنال توسط RF به فرکانس‌های باندپایه تبدیل می‌شود تا برای مودم قابل پردازش باشد. Exynos RF 5500 از 14 مسیر دریافت‌کننده برای دانلود برخوردار است. این تراشه با پشتیبانی از 4×4 MIMO (ورودی چندگانه، خروجی چندگانه) و همچنین مدولاسیون 256 QAM، نرخ جابجایی داده در شبکه 5G را به حداکثر می‌رساند.

Exynos SM 5800 یک مدولاتور تغذیه کم‌مصرف برای تمام شبکه‌هاست (از 2G گرفته تا 5G-NR زیر 6 گیگاهرتزی) که از پهنای باندهای ET تا فرکانس 100 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند (ET مخفف envelope tracking بوده و به ردیابی تغییرات مصرف انرژی در فرکانس‌های رادیویی اشاره دارد). با توجه به اینکه با ظهور 5G، محتواهای غنی‌تر و به تبع آن نرخ داده‌های بالاتری در شبکه‌ها رد و بدل خواهد شد، اهمیت وجود RF کم‌مصرف بیشتر مشخص می‌شود، زیرا می‌تواند عمر طولانی‌تر باتری در دیوایس‌های موبایل را تضمین کند. تراشه Exynos SM 5800 با تنظیم ولتاژ تغذیه بر مبنای سیگنال ورودی فرکانس رادیویی مودم، مصرف را به گفته سامسونگ تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

Introducing Samsungs Multi Mode Exynos 5G Chipsets

هر دو تراشه Exynos RF 5500 و SM 5800 از سوی کمیته "کنفرانس بین‌المللی مدارهای حالت جامد" (ISSCC) به رسمیت شناخته شده و در رویداد اخیر این کنفرانس – که در فوریه 2019 برگزار شد – ارائه شدند. حال باید دید تراشه‌های 5G سامسونگ در چه دیوایس‌هایی به کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر، هر 3 مدل Galaxy S10 به شبکه LTE محدود بوده و Galaxy Fold نیز – که به‌زودی وارد بازار می‌شود – از 5G پشتیبانی نمی‌کند. اما مدل دیگری از این سری یعنی Galaxy S10 5G – که از 5 آوریل (16 فروردین) در برخی بازارها مثل کره جنوبی عرضه شده – نخستین اسمارت‌فون سامسونگ است که به شبکه ارتباطی 5G مجهز می‌شود. چیپ‌ست این گوشی، بسته به منطقه‌ای که در آن عرضه می‌شود، یا Exynos 9820 (محصول خود سامسونگ) و یا اسنپ‌دراگون 855 (محصول کوالکام) خواهد بود. ارتباطات 5G در اسنپ‌دراگون 855 توسط مودم Snapdragon X50 5G امکان‌پذیر شده است. اما در چیپ‌ست Exynos 9820 از مودم Exynos 5100 استفاده شده که احتمالا با دو تراشه Exynos RF 5500 و Exynos SM 5800 همراه خواهد بود.

پس از Galaxy S10 5G، دومین اسمارت‌فون سامسونگ با ارتباطات نسل پنجم، به احتمال زیاد Galaxy Note 10 خواهد بود. انتظار می‌رود این گوشی پرچمدار در ماه آگوست (در آستانه برگزاری نمایشگاه IFA در برلین) رونمایی شود. طبق شنیده‌ها، برای اولین بار در تاریخ سامسونگ، Note 10 در دو اندازه متفاوت به تولید می‌رسد، اما به هر حال حداقل یکی از این دو مدل به ارتباطات 5G مجهز خواهد بود.در پایان، لازم به ذکر است که با توجه به اینکه سامسونگ در کنار ساخت اسمارت‌فون، یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازان دنیای فناوری نیز محسوب می‌شود، بسیاری از شرکت‌های دیگر برای پیوستن به فناوری 5G، از تراشه‌های سامسونگ استفاده خواهند کرد.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا