گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه سوم 2018- پررونق‌ترین فصل از ابتدا تاکنون

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، آی دی سی IDC ، هند India ، سامسونگ Samsung ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی IDC، تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در کشور هند طی فصل سوم سال جاری میلادی به بالاترین میزان خود از ابتدا تاکنون رسیده است. بازار هند در سه‌ماهه گذشته شاهد عرضه 42.6 میلیون دستگاه اسمارت‌فون بوده که رشد 9.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. بر اساس گزارش IDC که در روز پنج‌شنبه 15 نوامبر 2018 (24 آبان 1397) 2018 منتشر شد، این برای نخستین بار است که تعداد اسمارت‌فون‌های ارائه‌شده به بازار با گوشی‌های بدون سیستم‌عامل یا اصطلاحا feature phoneها، معادل است و هر یک از این دو گروه، حدود 50 درصد ازکل بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

Xiaomi Redmi 6 Pro

Xiaomi Redmi 6 Pro

به گفته اوپسانا جاشی (Upsana Joshi)، معاون پژوهشی تحقیقات کانال فروش در IDC هند، با آغاز فصل جشن، عرضه‌ها در سه‌ماهه سوم 2018 عمدتا توسط کانال‌های خرده‌فروشی الکترونیکی موسوم به eTailer ایجاد می‌شود تا آماده‌سازی برای رویدادهای مختلف فروش در آستانه جشن دیوالی (Diwali) صورت پذیرد. این کانال‌های فروش از طریق گزینه‌های مختلف تأمین مالی، همچون اقساط ماهانه (EMI) کم‌بهره یا بدون بهره و تضمین بازخرید و کارت‌های نقدی/اعتباری، فرصت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای خرید فراهم ساخته‌اند. به علاوه، سبدهای انحصاری آنلاین و قدرتمند از برندهایی همچون شیائومی، آنر، Realme، ایسوس، وان‌پلاس و شرکت‌های دیگر باعث رشد فصلی 37 درصدی در این بخش شده و سهم بازار آنلاین را در سه‌ماهه سوم 2018 به 39 درصد رسانده‌اند.

گزارش IDC از آن حکایت دارد که زیربرند Realme (متعلق به شرکت چینی Oppo) با عرضه سری اسمارت‌فون‌های Realme 2 و Realme 2 Pro و کمپانی ایسوس با ارائه مجموعه Zenfone Max Pro در فهرست 5 برند برتر آنلاین قرار گرفته‌اند. در بخش گوشی‌هایی با قیمت بالاتر از 400 دلار نیز OnePlus بیشترین میزان عرضه آنلاین را در سه‌ماهه اخیر ثبت کرده و متوسط قیمت فروش را در این بخش از 156 دلار در سه‌ماهه سوم 2017 به 166 دلار در فصل اخیر ارتقا بخشیده است.

Realme 2 Pro

Realme 2 Pro

در کنار این موارد، شیائومی به پشتوانه عرضه موفق سری‌های Redmi 5A و Redmi Note 5 Pro و همچنین نسخه‌های جدید مجموعه Redmi 6/A/Pro در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری میلادی، 11.7 میلیون دستگاه گوشی وارد بازار هند کرده است. این کمپانی با عرضه اسمارت‌فون‌های سری Poco با قدرت به بخش گوشی‌های رده میانی پیشرفته با قیمت 300 تا 500 دلار وارد شده است. گفتنی است شیائومی سری Poco را به هدف کاربرانی به بازار معرفی کرده که قصد دارند گوشی خود را به محصولی پرچمدار با قیمت مقرون‌به‌صرفه ارتقا دهند.

Xiaomi Pocophne F1

Xiaomi Pocophone F1

در بخش محصولات آفلاین، رشد سالانه قدری پایین‌تر بوده و در سه‌ماهه سوم 2018 به 6.6 درصد رسیده است. دلایل کندتر بودن روند رشد عرضه در بازار آفلاین در مقایسه با بازار آنلاین را می‌توان در عواملی چون رشد تهاجمی کانال‌های خرده‌فروشی الکترونیکی، شیوه‌های بازاریابی هدفمند و دقیق در بخش آنلاین و تمایل برندهای تولیدکننده مدل‌های انحصاری به استفاده از شیوه‌های آنلاین در تولید با حجم بالا جست‌وجو کرد. با وجود این، همچنان حدود 60 درصد از بازار اسمارت‌فون هند در اختیار کانال فروش آفلاین است؛ بازاری که به سبب اهمیت پایدار و دسترسی گسترده مصرف‌کنندگان در شهرهای بزرگ و کوچک هند قابل چشم‌پوشی نیست.

جاشی در ادامه می‌افزاید: «با نزدیک شدن زمان جشن دیوالی در نخستین هفته نوامبر، کانال آفلاین در ماه اکتبر تحرکات جدیدی را شاهد بوده و با پیشنهادات هیجان‌انگیز خرده‌فروشی‌ها برای خرید مصرف‌کنندگان در روزهای جشن آماده شده است.»

به گفته او، در بخش گوشی‌های پیشرفته با قیمت بالای 500 دلار هم وان‌پلاس با عرضه OnePlus 6 و پشت سر گذاشتن سامسونگ و اپل، در سه‌ماهه سوم 2018 در جایگاه نخست قرار گرفته است. این شرکت چینی با انجمن‌های اختصاصی و تبلیغات پر سر و صدا در رسانه‌های عمومی، میزان عرضه خود را به تدریج افزایش داده است. این در حالی است که عرضه اخیر آیفون‌ XS و آیفون XS Max، به دلیل قیمت بالا در بازار هند، با تقاضای قابل توجهی از سوی کاربران همراه نشده است.

در سه‌ماهه سوم 2018، در بازار فیچرفون‌ها شاهد عرضه 43.1 میلیون دستگاه و 2.1 درصد رشد سالانه بوده‌ایم. بر اساس این آمار، میزان عرضه jio Phone (فیچرفون محصول اپراتور jio Reliance) کاهش یافته؛ چرا که شرکت سازنده تمرکز خود را به فروش محصولات موجود در کانال‌های فعلی معطوف کرده است. با این حال و علی‌رغم افت دو فصل گذشته، بازار فیچرفون‌های 2G و 2.5G در سه ماهه سوم 2018 رشد 19.6 درصدی را در مقایسه با فصل دوم 2018 شاهد بوده است. امری که عمدتا با عرضه بیشتر سازندگانی همچون سامسونگ، HMD و Lava مرتبط است.

IDC India Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در هند در سه‌ماهه سوم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

کارشناسان IDC در ادامه به معرفی پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون در بازار هند در سه‌ماهه اخیر پرداخته‌اند:

شیائومی

شیائومی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 با 27 درصد رشد سالانه همچنان در بازار هند پیشتاز است. اسمارت‌فون‌های موفق این کمپانی همچون Redmi 5A و Note 5 Pro در بازار هند به سرعت با تقاضای زیاد از سوی کاربران مواجه می‌شوند؛ چنان که در دو فصل پیاپی در مجموع بیش از 5 میلیون دستگاه از آنها عرضه شده است. این شرکت در کانال‌های فروش آنلاین نیز 48.9 درصد از عرضه‌ها را در اختیار دارد و در عین حال، عرضه محصولات آن در خرده‌فروشی‌ها نیز همچنان در حال رشد است.

سامسونگ

با آن که جایگاه دوم برای این شرکت کره‌ای تثبیت‌شده به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با چند فصل گذشته سهم بازار سامسونگ کاهش یافته است. امری که بیش از هر چیز در اثر رشد سریع سازندگان چینی مانند شیائومی، Vivo و Oppo به وجود آمده است. البته سامسونگ با عرضه گوشی‌های سری infinity همچون Galaxy J6 و پس از آن (Galaxy J2 (2018 گلکسی J8 و J4 و همچنین گوشی اخیرا عرضه‌شده گلکسی J2 (مبتنی بر Android Go) در سه‌ماهه سوم 2018، رشد سالانه 4.8 درصدی را تجربه کرده است.

Vivo

ویوو با وجود رشد خیره‌کننده 35.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، همچنان در جایگاه سوم بازار هند قرار دارد. اسمارت‌فون‌های Y18 و Y38 Pro که به تازگی معرفی شده‌اند، در کنار مدل برتر و پرفروش Y71 با تقاضای قابل توجهی همراه بوده است. به علاوه، پرچمداران اخیر این کمپانی یعنی V11 و V11 Pro هم با استقبال خوب مصرف‌کنندگان روبرو شده‌اند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم ویوو در فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی و همچنین طرح‌های جذاب این شرکت در کانال‌های فروش همکار، به نظر می‌رسد این شرکت چینی توانایی حفظ سهم خود را در بازار هند داشته باشد.

Micromax

این شرکت پس از 7 فصل افت پیاپی، به فهرست پنج شرکت برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در هند وارد شده و در جایگاه چهارم قرار گرفته است. میکرومکس با همکاری اپراتور Reliance Jio در مناقصه تأمین گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان و زنان محروم ایالت چتیسگر (Chhattisgarh) هند برنده شده است. البته مطابق پیش‌بینی IDC این شرکت در فصل‌های آینده و پس از اتمام عرضه‌ گوشی‌های حاصل از این قرارداد، مجددا با افت مواجه خواهد شد.

Oppo

این شرکت چینی با کاهش 7.1 درصدی در میزان عرضه سالانه، در جایگاه پنجم قرار گرفته است. با توجه به فعالیت‌های محدودتر تبلیغاتی، در دسترس نبودن کانال‌های جذاب فروش و طرح‌های مصرف‌کننده، ظاهرا Oppo رقابت بر سر بازار هند را دستکم در کوتاه مدت به رقبای خود واگذار کرده است. اسمارت‌فون‌های F9 و F9 Pro که اخیرا عرضه‌ شده‌اند، با تقاضای چندانی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه نشده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد Oppo با عرضه محصولات پرچمدار پیشرفته‌ای همچون Find X در بازار هند بتواند بار دیگر توجه خریداران را به محصولات خود جلب کند.

IDC India Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

پنج کمپانی برتر اسمارت‌فون در هند در سه‌ماهه سوم سال 2018 - سهم بازار برحسب تعداد

پژوهشگران IDC در پایان این گزارش پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به نوسانات قیمت دلار و افزایش عوارض گمرکی در محل، سازندگان اسمارت‌فون به جای پذیرش هزینه‌های جدید یا قرار دادن آ‌نها در قالب بازپرداخت‌های نقدی و طرح‌های تأمین مالی، قیمت محصولات خود را در ماه‌های آینده افزایش دهند. به علاوه، انتظار می‌رود فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی، نمایشگر تمام‌صفحه دارای notch و حافظه‌های با ظرفیت بیشتر، باعث گردد که حجم خرید از گوشی‌های رده پایین به سوی گوشی‌های میان‌رده هدایت شود و به این ترتیب، میزان عرضه را در بخش گوشی‌های پیشرفته با قیمت مقرون‌به‌صرفه محدود سازد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا