بلوتوث 5.1 از قابلیت جهت‌یابی پشتیبانی می‌کند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/11/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مسیریابی ، بلوتوث Bluetooth ، بلوتوث 5.1 Bluetooth 5.1

واحد خبر mobile.ir : برای برخی افراد (به ویژه مشاورین املاک!) همه چیز در لوکیشن یا موقعیت خلاصه می‌شود. البته وقتی پای سرویس‌های مبتنی بر موقعیت و تکنولوژی به میان می‌آید، خود لوکیشن به تنهایی چاره‌ساز نیست، زیرا هر اندازه که موقعیت یک شیء مهم است، گاهی اوقات دانستن جهت شیء نسبت به شخص نیز ممکن است مهم باشد. به همین دلیل است که طبق خبر منتشرشده در وب‌سایت گروه متولی توسعه استاندارد بلوتوث یا همان SIG، در نسل بعدی این فناوری (یعنی بلوتوث نسخه 5.1) جهت‌یابی نیز لحاظ می‌شود (یعنی می‌توان تشخیص داد که اتصال بلوتوث از کدام جهت می‌آید). با این اوصاف، جهت‌یابی داخلی و تگ‌های ردیابی در آینده نزدیک وضعیت بهتری خواهند داشت.

Bluetooth 5.1 Support for Location Service

امروزه سرویس‌های لوکیشن، چیزی فراتر از ردیابی ساده با GPS هستند؛ به عنوان مثال، تکنولوژی‌هایی مثل وای-فای می‌توانند دقت سرویس‌های لوکیشن در گوشی‌های هوشمند را بهبود ببخشند. در این میان، تکنولوژی بلوتوث نیز تصمیم دارد توانایی‌های خود را در سرویس‌های لوکیشن به رخ بکشد.

راه‌کارهای سرویس‌های لوکیشن بلوتوثی عمدتا در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند؛ راه‌کارهای مجاورتی (proximity solutions) و سیستم‌های تثبیت موقعیت (positioning systems). امروزه راه‌کارهای مجاورتی با استفاده از بلوتوث مشخص می‌کنند که دو دیوایس چه زمانی در نزدیکی یکدیگر قرار داشته و حدودا چقدر از هم فاصله دارند. این راه‌کارها عبارتند از راه‌کارهای شیء یابی (مثل تگ‌های اموال منقول) و راه‌کارهای اطلاعات مربوط به نقاط مورد علاقه (مثل فرستنده‌های اطلاعات بازاریابی از نوع مجاورتی). با اضافه شدن ویژگی جدید جهت‌یابی، راه‌کارهای مجاورتی بلوتوثی می‌توانند قابلیت جهت‌یابی دیوایس را نیز به سایر توانایی‌های خود بیفزایند. به عنوان مثال، راه‌کار شیء یابی نه تنها به کاربر اجازه می‌دهد تا از وجود تگِ اموال منقول مطلع شود، بلکه با مشخص کردن جهت آن تگ، تجربه کاربری را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

برای روشن‌تر شدن موضوع، به مثال زیر توجه نمایید. فرض کنید شما روی کلیدهای خود یک ردیاب بلوتوثی نصب کرده‌اید. اکنون کلیدهای شما گم شده و برای پیدا کردن آنها، می‌خواهید از بلوتوث اسمارت‌فون خود کمک بگیرید. در چنین شرایطی، علاوه بر مشخص شدن محدوده‌ای که کلیدها در آنجا قرار دارند، فلشی روی صفحه گوشی ظاهر شده و جهت مناسبی که برای رسیدن به کلیدها باید به سمت آن حرکت کنید را به شما نشان می‌دهد.

Bluetooth 5.1 Support for Location Service

سیستم‌های تثبیت موقعیت، برای تعیین لوکیشن فیزیکی دیوایس‌ها از بلوتوث استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها عبارتند از سیستم‌های موقعیت‌یابی بی‌درنگ یا RLTS (مثل سیستم‌های مورد استفاده برای ردیابی دارایی‌ها) و سیستم‌های تثبیت موقعیت داخلی یا IPS (مثل سیستم‌های مورد استفاده برای راه‌یابی در محیط‌های داخلی). با توجه به کوتاه بودن بُرد بلوتوث، راه‌یابی در محیط‌های داخلی، یکی از بهترین استفاده‌هایی‌ست که می‌توان از بلوتوث انتظار داشت. در حال حاضر میزان دقت سیستم‌های تثبیت موقعیت بلوتوثی در هنگام تعیین موقعیت فیزیکی یک دیوایس، در حد متر است. اما طبق ادعای گروه SIG، با اضافه شدن ویژگی جهت‌یابی، میزان دقت به حد سانتی‌متر خواهد رسید.

از دیگر امکاناتی که به بلوتوث 5.1 اضافه خواهد شد، می‌توان به بهبود ذخیره‌سازیِ GATT (کوتاه‌شده Generic Attribute Profile به معنی "پروفایل ویژگی عمومی") اشاره کرد. این قابلیت می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به اتصال بین سرورها و کلاینت‌ها، از میزان مصرف نیز بکاهد. به عبارت ساده‌تر، در بلوتوث 5.1 فرآیند شروع عملیات ارتباطی بین دو دیوایس (یا همان پروسه handshake) برای دیوایس‌هایی که قبلا به هم متصل شده‌اند، سریع‌تر خواهد بود. در هنگام اتصال به یک دیوایس، بلوتوث فهرستی از قابلیت‌های خود را نیز ارسال می‌کند. این فهرست می‌تواند برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی، ذخیره (cache) شود. ناگفته نماند، قابلیت ذخیره‌سازی یا caching قبلا هم فعال شده بود، اما در نسخه 5.1، هوشمندتر خواهد بود.

همچنین در بلوتوث 5.1، به لطف نمایه‌سازی کانال به صورت رندوم و انتقال همگام‌سازی تبلیغات، می‌توان انتظار داشت که تبلیغات بلوتوثی بهتر کار کنند. در واقع، بلوتوث 5.1 روشی را ارائه می‌کند که دیوایس‌ها بدون اتصال به یکدیگر، با هم ارتباط داشته باشند (مثل دماسنج هوشمندی که اندازه‌گیری‌هایش را مخابره می‌کند). استاندارد بلوتوث 5.1، مقیاس‌پذیری و اعتبار بهبودیافته‌ای را در این زمینه ارائه می‌کند. همچنین، می‌تواند به دیوایس‌های با باتری محدود (مثل ساعت‌های هوشمند) این امکان را بدهد که با به اشتراک‌گذاری داده‌های تبلیغاتی جمع‌آوری شده، از حاصل کارِ دیوایس‌های قدرتمندتر (مثل گوشی‌های هوشمند) بهره ببرند.

Bluetooth 5.1 Support for Location Service

به گفته اندرو زیگنانی (Andrew Zignani)، تحلیلگر ارشد مؤسسه ABI Research، از زمان معرفی Bluetooth Low Energy یا بلوتوث کم‌مصرف در سال 2010، توسعه‌دهندگان با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های بلوتوث، موفق به خلق راه‌کارهای مربوط به سرویس‌های لوکیشن (با قدرت بالا و هزینه کم) شده‌اند. این راه‌کارها کاربردهای متنوعی دارند که از جمله آنها می‌توان به حوزه‌های مصرف‌کنندگان، خرده‌فروشی، بهداشت و درمان و عمومی و همچنین محیط‌های تولیدی اشاره کرد. زیگنانی افزود، قابلیت جدید جهت‌یابی می‌تواند نیازهای تکامل‌یافته صنعت لوکیشن را تا حدی برطرف کرده و فرصت‌های فراوانی را در زمینه کسب‌وکار فراهم کند.

ورژن 5.1 "مشخصات اصلی بلوتوث" – که ویژگی جهت‌یابی را نیز در خود دارد – از 28 ژانویه (8 بهمن) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. به علاوه، Launch Studio (ابزار گروه SIG برای سنجش کیفیت محصولات بلوتوثی) در حال به‌روزرسانی‌ست تا از این ورژن جدید پشتیبانی کند. این ابزار نیز از 28 ژانویه در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید از کیت رسانه‌ای سرویس‌های موقعیت بازدید کنید.  

منبع : Bluetooth