معرفی رسمی بلوتوث 5 با سرعت 2 برابری و 4 برابر برد بیشتر

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : Bluetooth 5 ، وایرلس

واحد خبر mobile.ir : قابلیت ارتباطی بلوتوث با اینکه این روزها کمتر برای نقل و انتقال فایل مابین دیوایس‌های همراه و بیشتر برای انتقال صدا و کاربردهای متناظر با واقعیت مجازی و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز یکی از بنیادی‌ترین شیوه‌های ارتباطی در تمامی دیوایس‌های هوشمند به حساب می‌آید. آخرین نسخه تجاری ارائه شده از بلوتوث، نسخه 4.2 این فناوری است که نزدیک به دو سال پیش در دسامبر 2014 به بازار عرضه شد. بلوتوث 4 به خصوص در کاربردهای اینترنت اشیاء و انتقال اطلاعات با مصرف کم انرژی (LE) پیشرفت‌های بزرگی را نسبت به ورژن‌های قبلی تجربه کرده بود. گروه بلوتوث امروز به صورت رسمی از مشخصات بلوتوث 5 که پیش از این در ماه ژوئن معرفی شده بود، پرده برداشت.

bluetooth sig released final version of bluetooth 5

گروه بلوتوث با نام رسمی Bluetooth Special Interest Group یا SIG که از بیش از 25 هزار کمپانی عضو تشکیل شده بار دیگر با وجود تغییرات بزرگ ایجاد شده در نسخه پنجم این قابلیت ارتباطی، تمرکز بلوتوث 5 را بر بهبود عملکرد و توسعه اینترنت اشیاء پایه‌ریزی کرده که در همکاری با دیگر فناوری‌های وایرلس امکان دسترسی به تجربه‌ای ساده و بدون مشکل را برای اتصال دستگاه‌های منطبق فراهم می‌آورد. در توصیف بلوتوث 5 به برد طولانی‌تر، سرعت بیشتر و ظرفیت بالاتر پیام‌های انتقالی اشاره شده و همکاری و همزیستی بهتر با دیگر تکنولوژی‌های بی‌سیم در آن برجسته شده است.

مارک پاول (Mark Powell) مدیر اجرایی Bluetooth SIG پیشتر در این رابطه ضمن اشاره به نقش انقلابی بلوتوث در تجربه کاربران از اینترنت اشیا، ‌از بلوتوث 5 به عنوان ادامه دهنده این روند انقلابی با فراهم کردن اتصالات مطمئن و از میان برداشتن موانع یاد کرد که منجر به تجربه بی‌نقصی برای کاربران IoT می‌شود. وی در ادامه می‌افزاید : «این به معنای پوشش کامل خانه و ساختمان همراه با به واقعیت پیوستن استفاده‌های جدید خارج از خانه، [استفاده‌های] صنعتی و کاربردهای تجاری خواهد بود. با ارائه بلوتوث 5 ما به تکامل [خود] برای تامین نیازهای توسعه‌دهنده‌گان اینترنت اشیاء و کاربران ادامه داده و [در عین حال] به آنچه بلوتوث در ذات و درون خود است [یعنی] استاندارد بی‌سیم جهانی برای اتصال ساده و امن، وفادار خواهیم بود.»

سرعت – برد مفید

bluetooth sig released final version of bluetooth 5

سرعت و میزان برد اتصال بلوتوث در طی سال‌های گذشته و با ارائه ورژن‌های مختلف این فناوری با تغییرات بزرگی روبرو شده است. در بلوتوث 2 سرعت اتصال از 721Kbps در نسخه 1.1 به بیش از 2Mbps افزایش پیدا کرد و در نسخه سوم که از آن با عنوان بلوتوث پر سرعت یا HS‌ نیز یاد می‌شد نرخ انتقال روی کاغذ تا 25Mbps نیز قابل افزایش بود. در بلوتوث 4 سرعت انتقال تغییری نکرد و روی همین میزان 25Mbps ثابت قرار گرفت اما افزوده شدن ویژگی کارکرد با انرژی پایین یا low energy آن را به گزینه‌ای جذاب برای اینترنت اشیا بدل نمود. در نسخه پنجم سرعت تبادل داده نسبت به گذشته به دو برابر افزایش یافته و به 50Mbps رسیده است که البته همچنان در مقایسه با فناوری Wi-Fi Direct و انتقال اطلاعات بر بستر وای‌فای سرعت بسیار پایین‌تری را نشان می‌دهد. افزایش دو برابری سرعت بلوتوث 5 نسبت به گذشته به گفته شرکت ارائه‌دهنده، به ایجاد زمینه برای نسل بعدی دیوایس‌های صوتی بلوتوثی (هدست‌ها، اسپیکرهای بلوتوث و ...) منجر شده و نقش موثری در برقراری یک ارتباط قابل اطمینان برای ابزارهای مبتی بر IoT فراهم می‌آورد.

بلوتوث 5 در زمینه حداکثر برد قابل دسترس نیز با تغییر بزرگی روبرو شده و 4 برابر برد بیشتری را نسبت به نسخه 4 ارائه می‌کند. این برد در بلوتوث 4 برابر 60 متر یا 200 فوت بود که اینک به 240 متر یا 800 فوت ارتقا پیدا کرده است. حداکثر برد در این استاندارد را البته باید از برد مفید (یا حداکثر فاصله‌ای که بدون اشکال امکان استفاده از این امکان ارتباطی فراهم است) تفکیک نمود. برد مفید در دنیای واقعی به عوامل متعددی همچون قدرت فرستنده، وضعیت باتری، تنظیمات آنتن، شرایط انتشار و چندین و چند مورد دیگر بستگی دارد که عملا رقم پایین‌تری از حداکثر برد به دست می‌دهد. حداقل برد در مشخصات اولیه بلوتوث برای تمامی ورژن‌ها، 10 متر یا 33 فوت تعیین شده اما عملا محدودیت خاصی روی حداکثر برد قرار نگرفته است و می‌توان آن را تا برد اسمی هر ورژن با بهبود شرایط محیطی و فیزیکی ارتقا بخشید.

bluetooth sig released final version of bluetooth 5

برخی از کارکردهای بلوتوث هوشمند در رابطه با اینترنت اشیا

حداکثر حجم پیام‌های ارسالی توسط بلوتوث 5 در حالت low energy یا LE نیز اینک 8 برابر گردیده که در این حالت امکان ارسال دیتای حجیم‌تری برای فرستنده فراهم می‌شود. این امکان نیز برای کاربردهای مبتنی بر اینترنت اشیاء بسیار مهم و حیاتی به حساب می‌آید چرا که به عنوان نمونه دیوایس‌های متعدد خانگی در این حالت حجم بالاتری از اطلاعات را دریافت کرده و سرعت عمل بالاتری را تجربه می‌کنند.

تلفیق و پشتیبانی از IoT

در بلوتوث 5 از آپدیت‌ها و بروزرسانی‌های تازه‌ای بهره گرفته شده که از تداخل احتمالی با دیگر فناوری‌های بی‌سیم جلوگیری شده و با مصرف انرژی پایین شرایط مطلوبی برای استفاده از دیوایس‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء فراهم می‌شود. ارائه بلوتوث 5 در حالی صورت می‌پذیرد که به گفته Bluetooth SIG تا سال 2020 نزدیک به 13.9 میلیارد دیوایس وایرلس در دسترس قرار می‌گیرد که در حدود یک سوم آنها از بلوتوث بهره می‌برند.

bluetooth sig released final version of bluetooth 5

زمان ارائه به بازار

به گفته برخی منابع، بلوتوث 5 از 2 تا 6 ماه دیگر یعنی تا حداکثر نیمه اول سال 2017 در دیوایس‌های تجاری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و با وجود آنکه هنوز به دیوایس مشخصی مجهز به این فناوری اشاره‌ای نشده است اما می‌توان حضور آن را در اکثر پرچمداران مطرح سال آینده پیش‌بینی کرد.  

منبع : Bluetooth


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا